Smokk, yey or ney?

Isobel

Forelsket i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Hei. Har to jenter fra før og venter nå tredjemann, så jo har litt erfaring.
MEN minster hjemme er jo 10 år når lillebror blir født, og ting forandrer seg jo på 10 år:hilarious:
Ser fler og fler går bort fra å bruke smokk nå av ulike grunner.
Har dere tanker om dette? :smug:
 
Hei. Har to jenter fra før og venter nå tredjemann, så jo har litt erfaring.
MEN minster hjemme er jo 10 år når lillebror blir født, og ting forandrer seg jo på 10 år:hilarious:
Ser fler og fler går bort fra å bruke smokk nå av ulike grunner.
Har dere tanker om dette? :smug:

Har brukt smokk på første og skal gjøre det igjen. Den brukes mye til kos og å roe ned. Det er dog lurt å vente til ammingen er helt på plass først mener jeg:happy:
Oooog jeg føler egentlig motsatt enn det du sier - at det er mer åpent for at man skal bruke smokk nå enn før. Både på sykehus og blant andre. Men er jo ikke alle babyer som vil ha heller :p
Jeg var også livredd for at hun skulle velge tommelen i stedet. Ser på min niese hvor uhyre mye vanskeligere det var å avvenne. Og det fikk konsekvenser for tenner og bitt.
I tillegg ville jeg heller at hun skulle bruke den til å roe seg med enn at det bare var mamma og pupp som hjalp. :)
 
Har brukt smokk på første og skal gjøre det igjen. Den brukes mye til kos og å roe ned. Det er dog lurt å vente til ammingen er helt på plass først mener jeg:happy:
Oooog jeg føler egentlig motsatt enn det du sier - at det er mer åpent for at man skal bruke smokk nå enn før. Både på sykehus og blant andre. Men er jo ikke alle babyer som vil ha heller :p
Jeg var også livredd for at hun skulle velge tommelen i stedet. Ser på min niese hvor uhyre mye vanskeligere det var å avvenne. Og det fikk konsekvenser for tenner og bitt.
I tillegg ville jeg heller at hun skulle bruke den til å roe seg med enn at det bare var mamma og pupp som hjalp. :)
Takk for svar:joyful:
 
Har brukt smokk til begge mine på 9 og 11 år og tenker det samme denne gang..Jobber I barnehage og det er sånn 50/50 på smokk eller ikke(noen vil jo ikke ha) men er absolutt en god trøst å ha for de som bruker..spesielt i starten av bhg tiden...mine har slutta med smokk rundt 3 års alder uten problem(brukte det bare ved soving på slutten).
 
Vi går nok også for smokk om han godtar den, men venter nok til ammingen er godt innkjørt og vi ser behovet. Sist begynte vi når mini var 3-4 uker i samråd med jordmor, fordi vi så at hun sov med puppen min i munn og våknet og kravet når den datt ut - og det gidder jeg rett og slett ikke :happy:

Ang smokkbruk så føler jeg, som med så veldig mye annet ift baby, at det er enten eller. Enten så syns man det er tipp topp, eller så syns man det er en uting :hilarious:
 
Her ble smokk brukt på vår første sånn som han ville til han var rundt 8mnd..så fort at når den var ute av syne så brydde han seg ikke så han fikk den når han skulle såve ( blir enda brukt på natt og ved hvil..blir 2 år) :)
Blir og tilby nestemann også for litt ekstra kos om det er behov for det eller kjøpe seg litt ekstra tid om han skulle bli urolig og det feks ikke lar seg gjøre å slenge frem puppen om det er det som er årsaken.. :)
Så syntes jeg det er betryggende på natt..skal visstnok bidra til og redusere sjangsen for krybbedød ut ifra Landsforeningen uventet barnedød...
Så her blir det smokk ja :) ja og heller smokk enn tommel..den tommelen er vanskelig å skjule :woot:
 
Last edited:
Vi har iherdig forsøkt å få våre to gutter til å ta smokk, uten hell. Den spratt alltid ut igjen så fort vi slapp taket i den:hilarious: Skal sies at vi har klart oss kjempefint uten, det har ikke vært noe savn i det heletatt. Kommer sikkert til å forsøke å introdusere smokk etter at ammingen er godt etablert denne gangen også, men stresser ikke med det:happy:
 
Brukt smokk på begge mine på 8 og 6 tenker å gjøre det samme denne gang. :)
 
Hei. Har to jenter fra før og venter nå tredjemann, så jo har litt erfaring.
MEN minster hjemme er jo 10 år når lillebror blir født, og ting forandrer seg jo på 10 år:hilarious:
Ser fler og fler går bort fra å bruke smokk nå av ulike grunner.
Har dere tanker om dette? :smug:
Sniker fra mars:)

Satt just og snakka med ei venninne om dette i går! Vi venter også en tredjemann nå, og de to eldste prøvde jeg å få til å godta smokk leeeenge, men de ville ikke ha. Bare ekte vare:hilarious: sånn sett synes jeg det var greit, slippe avvenning, feil tannstilling osv.

Så er så fram og tilbake på om vi bare skal la være igjen nå. Men liiiitt slitsomt når man er levende smokk i begynnelsen:hilarious: tenker hvis vi bruker det, så blir det brukt veldig bevisst og begrenset iallefall.
 
Alle mine fire har brukt smokk, og jeg kommer til å tilby nestemann det også :)
Eldste brukte smokk til han var fire år..! Altfor lenge..!! Da sto tennene i bue oppover/utover..
De andre slutta før de var 3år ;)
Lettvint med smokk synes jeg, og en fin trøst ved barnepass, og andre nye situasjoner for barnet:Heartred
 
Ja, kommer til å bruke smokk om baby vil ha :) brukte det forrige gang, og det var veldig greit å ha ved soving og trøst :) Var nøye med å ikke la henne bruke den utenom dette når hun ble litt eldre, og til slutt kun ved soving frem til det ble smokkeslutt rundt 3årsalder.
 
Her blir det smokk ja! Begge mine har hatt det. Ser hvor mye kos de har hatt i den når de skal sove. Her er det masse smokk når de er babyer, men når de begynner å leke osv så blir smokken en sovegjenstand. Da forbinder de smokk med ro og søvn og man kan omtrent se at blikket blir slørete når de får den :D førstemann slutta helt uten problem da han var 3. andremann er nå 2 og bruker den når hun skal sove. Har vært velsignet med god nattesøvn hele veien pga smokken.
 
Hei. Har to jenter fra før og venter nå tredjemann, så jo har litt erfaring.
MEN minster hjemme er jo 10 år når lillebror blir født, og ting forandrer seg jo på 10 år:hilarious:
Ser fler og fler går bort fra å bruke smokk nå av ulike grunner.
Har dere tanker om dette? :smug:

Prøvde alt vi kunne for at jenta vår (no 3år) skulle ta smukk, med mange ulike variantar, utan suksess. Litt slitsamt, for ho roa seg berre ved puppen. Brukte då rådet om å vente til vi visste at amminga var ordentleg i gang. Denne gongen skal eg ta med smokk på sjukehuset, for ønsker å bruke smokk som hjelp til å roe ned, og ikkje betre pupp
 
Vi kommer til å introdusere smokk, ja. Med førstemann var jeg smokken og det ble fryktelig slitsomt, hun satt fast i puppen dag ut og dag inn. Nektet smokk selvfølgelig.

Med andremann var vi litt mer aktive med smokken og det fungerte veldig bra. Var et helv. Å slutte med smokken, så vi gå opp.. meen han stoppet helt av seg selv :) han brukte smokken mye, men så hvor mye kos den brakte og han brukte den til å regulere seg selv slik at han fikk slappet av da han var større :)
 
Smokk er mye bedre enn vanvittig såre brystknopper.

hvis det finnes foreldre der ute som synes smokk er en styggedom som må utryddes, så de om det
 
Jeg kommer til å prøve. Er førstegangsfødende så har ingen erfaring, men ser venninner hvor barna bare roer seg til puppen.
 
*sniker*
Førstemann brukte meg og fant til slutt tommelen. Uten problemer for tennene. Andremann tok spontant smokk når hun var nesten 8mnd, før det var jeg smokk. Og den var veldig grei i de kommende 1,5 årene.
Nå tenker jeg være litt mer iherdig i mine forsøk på smokk fra første stund.
 
har brukt smokk på de to første som nå er 6 år og snart 9 år. Minsten slutta med smokk då han var 3,5 år, hu eldsta var 3 år. På tennene til minsten viste det godt på at han brukte smokk, tennene rettet seg fint opp av seg selv.

jeg skal helt klart introdusere smokk på lillesøster også :dummy:xsmile3
 
Jeg har begynt å handlet inn smokker allerede, så jeg krysser fingrene for at han godkjenner noen av de:hilarious:

Skal ærlig innrømme at med de 4 første så tenkte jeg at smokk var en uting og selv om jeg prøvde halvhjertet så vi ville de ikke ha den. Men klok av skade (skulle ta meg 4 unger å skjønne det da men:hilarious:) så har jeg rett og slett ikke tid til å sitte nesten 24/7 med puppen ute, som jeg gjorde med de andre. Lillebror skal til og med bli introdusert for flaske (jeg skal pumpe meg så langt det lar seg gjør, har hatt mer enn nok melk tidligere og donert til melkebanken, men er ingen selvfølge at det skal gå like lett denne gangen), slik at pappa og søsken får det båndet med han også, i tillegg til at får pupp. På denne måten får jeg tid med de andre barna + at de og pappaen får som sagt knytta bånd + at jeg tenker fortsette med korøvelser hver uke når jeg i form til de og hvis d lar seg gjøre ift lillebror:) og greia er jo at ungen er like elsket om ikke mere elsket også fordi han har så mange rundt seg til å gå både mat og trøste med smokk eller bare få dekt sutte behovet sitt❤

Sporet litt av ser jeg men:angelic:
 
Back
Topp