♡Fødetråd♡

mamat2prinsesser&4prinser

Forumet er livet
VIP
September 2012
Novemberlykke 2018
Oktoberbarna 2021♡
Novemberfnuggene 2023
✨️Julestjernene2023✨️
Her er malen for fødetråden, kopier punktene og fyll ut det man ønsker å dele :Heartred

Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn:

Termin:

Dato født:

Uke+dag:

Klokkeslett:

Fødested:

Vekt:

Lengde:

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode:

Smertelindring:

Annet du ønsker å fortelle:

Bilde:
 
Last edited:
Min fødsel

Navn på barnet: Filippa

Kjønn: jente

Termin: 5 oktober

Dato født: 4 juli

Uke+dag: 27+1

Klokkeslett: 20:20

Fødested: Ullevål

Vekt: 933g

Lengde:35 cm

Hodeomkrets: 25 cm

Forløsningsmetode: keisersnitt

Smertelindring: ryggbedøvelse

Bilde: upload_2021-9-1_9-3-49.jpeg
 
Min fødsel

Navn på barnet: Filippa

Kjønn: jente

Termin: 5 oktober

Dato født: 4 juli

Uke+dag: 27+1

Klokkeslett: 20:20

Fødested: Ullevål

Vekt: 933g

Lengde:35 cm

Hodeomkrets: 25 cm

Forløsningsmetode: keisersnitt

Smertelindring: ryggbedøvelse

Bilde: Vis vedlegget 364714

Sniker fra september

Gratulerer med en nydelig liten prinsesse!
Håper det står bra til med dere, når hun meldte ankomst så tidlig :Heartpink
 
Min fødsel

Navn på barnet: Matteo

Kjønn: Gutt

Termin: 07.10.21

Dato født: 17.09.21

Uke+dag: 37+4

Klokkeslett: 00:26

Fødested: Sykehuset Østfold Kalnes

Vekt: 3555g

Lengde: 50cm

Hodeomkrets: 34cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle: Fødsel startet med spontan vannavgang. Fra vannet gikk til han var ute gikk det 18timer. Aktiv fødsel varte i 6timer.

Bilde:
 

Vedlegg

  • 8F6492FE-296A-4AA8-A248-B6B9C23C152D.jpeg
    8F6492FE-296A-4AA8-A248-B6B9C23C152D.jpeg
    94,9 KB · Visninger: 259
Min fødsel

Navn på barnet: ikke fått navn enda

Kjønn: gutt

Termin: 01.10.21

Dato født: 16.09.21

Uke+dag: 38+2

Klokkeslett: 15.42

Fødested: Sykehuset Telemark

Vekt: 3635

Lengde: 51

Hodeomkrets: 37

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: spinal

Annet du ønsker å fortelle: igangsatt pga svangerskapsdiabetes. Ballong på dag 38+1, den falt ut etter halvannen time. Riestimulerende vaginaltabletter etter det. Rier midtveis i tablett nr 2. Ca 5 cm åpning på kvelden, da ble det avgjort å ta vannet i stedenfor tablett ne 3, men dette ble stoppet pga tre akutte innleggelser den kvelden. Vannet ble tatt dagen etter kl 09.40. Riene kom raskt opp i styrke. Spinal ble satt ved 8 cm, fikk pause og euforisk lindring i halvannen time før jeg begynte å kjenne de igjen. Gode pressrier i 8 minutter, før han var ute. Det var en helt fantastisk følelse å føde han.

Bilde:
 
Last edited:
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Gutt

Termin: 8.10.21

Dato født:21.09.21

Uke+dag: 38+0

Klokkeslett: 23.10

Fødested:

Vekt: 3380g

Lengde: 50cm

Hodeomkrets: 36 cm

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: varme omslag

Annet du ønsker å fortelle: seig åpningsfase, men fra vannavgang til han var ute tok det 6minutter. vi kom oss igjennom med verdens vakreste premie i armene :)

Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet:
Elias

Kjønn: Gutt

Termin: 08.10.21

Dato født: 26.09.21

Uke+dag: 38+5

Klokkeslett: 02:45

Fødested: Drammen

Vekt: 3985 g

Lengde: 53 cm

Hodeomkrets: 37 cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle: Ble satt igang torsdagen med ballong, ble lagt inn samme kveld med ekstreme smerter. Ballong ga lite effekt, så fredag ble den tatt ut, og inn gikk hormontampong. Ga noe effekt opp til 3 cm. Stoppet der, og gikk videre til modningspiller lørdagen. Fikk hele 10 piller fordelt på annenhver time, men i doble doser. Etter siste runde gikk vannet etter 10 minutter, og jeg var i aktiv fødsel fra 21:00. Gikk med sakte fremgang, men med sterke vonde rier fra øyeblikket vannet gikk til midnatt. Endelig kom epiduralen og alle smerter ble borte. Kl 02:29 begynte pressriene, 5 stk på 16 min og lillegutt var ute 02:45:Heartblue
 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Jente

Termin: 29.09.21

Dato født: 22.09.21

Uke+dag: 39+3

Klokkeslett: 00.47

Fødested: KK Bergen

Vekt: 3620 gr

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle:
Igangsatt grunnet isulinregulert svangerskapsdiabetes.
Epidural ble satt før vannet ble tatt, grunnet tidligere traumatisk fødsel.
Riene tok seg ikke opp etter at vannet ble tatt, og ble satt på riestimulerende drypp.

Fra 3 cm åpning til hun var født tok det 1 time og 17 minutter :love7
Det var en rask fødsel, men er samtidig den beste og mest harmoniske av alle mine 3 fødsler :love7


 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: gutt

Termin: 20.oktober

Dato født: 27.september

Uke+dag: 37+1

Klokkeslett: 10.13

Fødested: A-hus

Vekt: 3.455gram

Lengde:51 cm

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: keisersnitt

Smertelindring: narkose

Annet du ønsker å fortelle:
Lille ligger på nyfødtintensiven med cpap og sonde. Han sliter litt med pusten pga fostervann i lungene. Fikk først se han kl 16.00, så 6 timer etter han ble født, først:( Har ligget med han i 3 timer oppe på nyfødtintensiven, men ikke ammet. Har håndmelket litt:)
Bilde:
 
Min fødsel
Navn på barnet:

Kjønn: gutt

Termin: 23.10.21

Dato født: 28.09.21

Uke+dag: 36+6

Klokkeslett: 15.21

Fødested:

Vekt: 3315 gr

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 34

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: lystgass

Annet du ønsker å fortelle:

Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet: Borgny

Kjønn: Jente

Termin: 14.10

Dato født: 29.09

Uke+dag: 38 + 2

Klokkeslett: 23:19

Fødested:

Vekt: 3475 g

Lengde: 53 cm

Hodeomkrets: 36 cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Lystgass

Annet du ønsker å fortelle: Lillesøster kom av seg selv i dag, så slapp igangsetting :Heartred

Bilde:
Vis vedlegget 367246
 
Last edited:
Min fødsel

Navn på barnet: Karissa

Kjønn: Jente

Termin: 06.10.21

Dato født: 27.09.21

Uke+dag: 39+1

Klokkeslett: 23:55

Fødested: Kristiansand sykehus

Vekt: 3215g

Lengde: 49cm

Hodeomkrets: 35cm

Forløsningsmetode: Keisersnitt etter mislykket igangsettelse

Smertelindring: Spinalbedøvelse

Annet du ønsker å fortelle: Jeg hadde egentlig planlagt hjemmefødsel, men oppdaget alvorlig svangerskapsforgiftning så ble lagt inn 22 sept. Fikk kontroll på blodtrykk, ble satt på modningspiller uten hell, ballong uten hell, tok vannet og kjørte drypp men lite/minimal fremgang. Så da ble det planlagt keisersnitt 27 sept. Det var en del komplikasjoner og jeg mistet mye blod, det har vært en lang uke(+) men vi håper å få dra hjem til helga. Min forlovede var med meg HELE veien og er her enda siden jeg har ekstrem sykehusskrekk. Takknemlig for sykehus, bittert å ikke få føde hjemme men alle liv er i godt behold og det er det viktigste.:dummy1:
 

Vedlegg

  • 3098E2B5-B0E1-4A49-8BF3-D0FED3167C06.jpeg
    3098E2B5-B0E1-4A49-8BF3-D0FED3167C06.jpeg
    291,6 KB · Visninger: 207
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: jente

Termin: 09.10.21

Dato født: 29.09.21

Uke+dag: 39+0

Klokkeslett: 03:36

Vekt: 3550g

Lengde: 50cm

Hodeomkrets: 35

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: epidural

Annet du ønsker å fortelle:

Bilde:
 
Last edited:
Min fødsel


Navn på barnet: Sajida


Kjønn: Jente


Termin: 23 oktober


Dato født: 29 september


Uke+dag: 36+4


Klokkeslett: 1:52


Fødested: Karlstad sjukhus (sverige)


Vekt: 2270 gram


Lengde: 44 cm


Hodeomkrets: 31,5 cm


Forløsningsmetode: Vaginalt


Smertelindring: Lystgass


Annet du ønsker å fortelle:


Ble igangsatt siden hun var liten, fikk 6 doser cytotec uten at de gjorde stor forskjell, men pga vondere rier og fordi cervix hadde gått fra 3 cm lang til 2 cm samt at de merket at under rier så flatet den seg helt så fikk vi komme inn på et føderom og fikk lystgass.


1.25 tar de vannet og legger elektrode på hodet til Sajida, får fort sterke rier uten pause (noe jeg advarte om!), så får mannen til å kalle på dem og be om spinalbedøvelse hvor jordmor var usikker på om det blir rett med epidural ellert spinal ikke får jeg svart heller for må bare fokusere på lystgassen om jeg vil klare å puste, jordmor går ut og må prøve påkalle oppmerksomhet til mannen ikke lenge etter for merker at Sajida er så og si i åpningen og vil ut


Mannen skjønner at noe skjer, får jordmor til å komme inn igjen også ser han deler av hodet og sier ifra til jordmor, jordmor kommer og får på seg en hanske 1:52 er hun ute, på en måte glad hun er ute men ble heftige 30 min! Noen få sting i etterkant, skalv en del etterpå siden kroppen trengte få utløp for hva som faktisk hadde skjedd!


Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet: ikke fått navn enda

Kjønn: Jente

Termin: 16.10.21

Dato født: 01.10.21

Uke+dag: 38+2

Klokkeslett: 18.28

Fødested: St.Olavs, Trondheim

Vekt: 3330g

Lengde: 48cm

Hodeomkrets:33

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Ingen

Annet du ønsker fortelle: Startet med vannavgang 04.50. Ingen rier. Dro inn til sykehuset ca.12.00. 2 cm åpning. Ca.16.00 9,5cm. Rundt kl.17 kunne vi begynne å presse og 18.28 kom hun ut med masse fint hår - ti fingre ti tær, frisk og rask.

Bilde:
 
Navn på barnet: Ellenor

Kjønn: jente

Termin: 15 okt

Dato født: 2 okt

Uke+dag: 38+4

Klokkeslett: 23:50

Fødested: St Olavs

Vekt: 3060

Lengde: 48

Hodeomkrets: 34

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: epidural

Annet du ønsker å fortelle: fin og ukomplisert fødsel. 24 timer fra start til slutt, men vell verdt det. Vi er såklart superstolte over det lille nurket vårt :Heartred

Bilde:
 
Min fødsel


Navn på barnet: Max


Kjønn: Gutt


Termin: 08.10.21.


Dato født: 05.10.21.


Uke+dag: 40+0


Klokkeslett: 06:01


Fødested: Levanger sykehus


Vekt: 3515g


Lengde: 50cm


Hodeomkrets: 36


Forløsningsmetode: Vaginal


Smertelindring: Ingen


Annet du ønsker å fortelle: Fra vannet gikk til han var ute tok det 9,5t.


Bilde
 

Vedlegg

  • 2E87AEE5-76C7-4EC9-9DBE-E801536892E3.jpeg
    2E87AEE5-76C7-4EC9-9DBE-E801536892E3.jpeg
    1,3 MB · Visninger: 190
Min fødsel

Navn på barnet: Julian

Kjønn: gutt

Termin: 04.10

Dato født: 08.10

Uke+dag: 40+4

Klokkeslett: 19.07

Fødested: Nordlandssykehuset Vesterålen

Vekt: 3210 g

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: induksjon + keisersnitt

Smertelindring: badekar, epidural

Annet du ønsker å fortelle:
 
Min fødsel

Navn på barnet:
Johanna

Kjønn:
Jente

Termin:
17.10.21

Dato født:
05.10.21

Uke+dag:
38+5

Klokkeslett:
11.46

Fødested:
Levanger sykehus

Vekt:
3560g

Lengde:
49cm

Hodeomkrets:
33.5cm

Forløsningsmetode:
Spontan vaginal fødsel

Smertelindring:
Ingen (rekker ikke)

Annet du ønsker å fortelle:

Våknet ca 0550 og følte meg helt opplagt for første gang i hele svangerskapet (dette opplevde jeg også dagen jeg fødte nummer 3). Ingen tegn til at noe skulle skje, det var fortsatt knusktørt der nede da jeg tørket meg etter å ha vært på do. Gikk tilbake til senga og la meg litt sammen med ettåringen. Litt før 630 merket jeg at det kom litt kynnere, og at deler av de satt i korsryggen. Jeg lå et lite ti-minutt og vurderte om det kunne være starten på noe, eller om det bare var mas. Fant ut at det var best å gi beskjed til mannen, så ringte ham og fikk ham til å komme opp før han skulle reise på jobb. Sendte ham likevel på jobb, siden det var så svakt. Ringte deretter til mamma for å be henne komme i fall det skjedde noe mer i løpet av de neste timene.
Ungen våknet litt før 7, og vi gikk på badet. Jeg tisset litt igjen, og oppdaget blodslim på papiret.

Ringte mannen kl 658 og selv om jeg ikke var sikker på om det ville bli fødsel i løpet av arbeidsdagen, så ble vi enige om at han skulle komme hjem igjen.

Mannen kom hjem, og fikk i oppgave å pakke ferdig fødebagen. Så kom mamma, så jeg fikk tatt en dusj. Fikk sagt hadet til en veldig spent åtteåring som gikk til skolen litt over kl 8.

Bestemte meg for å levere mellomste i bhg selv, så reiste dit en gang mellom 830 og 9. Hadde da tak hvert 4/5 minutt. Så dro vi hjem, og skulle ringe føden for en sjekk. Måtte lete etter nummeret, for det sto selvsagt ikke på helsekortet denne gangen. Ble litt frem og tilbake her. Fikk komme inn siden de to siste fødslene gikk relativt raskt.

Reiste inn litt over 9, men måtte snu fordi jeg hadde glemt spekematen. Ankom sykehuset 941 (tok bilde av hovedinngangen for å huske), ble undersøkt til 6cm rundt kl 10 og fikk samme fødestue som for et år siden. kl 11 hadde jeg 8 cm og driiiitvondt, og kl 1146 ble lillemor født.
Kom en del blod med det samme, så plutselig var rommet fullt av folk, men de kunne dra ut igjen like kjapt da det roet seg greit etter at morkaken kom. Litt mørbanket livmor, men null rifter og fin form etterpå.
Ble en natt på barsel, men egentlig mest for å få en liten pause fra kaoset hjemme :D


Bilde:
Legger ut av oss på skjult
 

Vedlegg

  • Snapchat-666343276.jpg
    Snapchat-666343276.jpg
    381,1 KB · Visninger: 131
Min fødsel

Navn på barnet: *baby*

Kjønn: jente

Termin: 6/10

Dato født: 9/10

Uke+dag: 40+6

Klokkeslett: 09.31

Fødested: Helgelandsssykehuset

Vekt: 3780g

Lengde: 50cm

Hodeomkrets: 34cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Ingen

Annet du ønsker å fortelle:

Rier startet ca kl 04 om natten (i alle fall i den grad jeg begynte telle). Var usikker på om det var ordentlige rier eller ikke, men kl 5.30 vekte jeg mannen og ringte føden.
Riene var ikke helt regelmessige, og byttet på å sitte i magen eller rygg.. Hadde 5cm da jeg kom inn, så fikk på meg en sexy nettingtruse og en skjorte, og kom inn på føden. Ble ikke vannfødsel, som jeg i utgangspunktet ønsket prøve, da den fødestuen med badekar nylig hadde vært i bruk, og enda ikke var rengjort; dessverre.
Men det gikk fint. Jeg fikk gå rundt. Beholdt mye kontrollen og pustet godt, til tross for mye konstante murringer. Et par rier fikk en litt Heavy smertetopp, slik at det var vanskelig å bare puste uten å lage et lite utrop, men.. De fleste riene var håndterbare. Måtte dessverre kaste opp midt i der; ryggsmertene provoserte frem litt kvalme. Men etter å ha tømt magen, så ble alt fint. Var utrolig trøtt og sliten, og mellom riene var jeg nesten litt redd for å deise i gulvet :p Til slutt, da jeg merket det begynte nærme seg, så fikk jeg kjørt ned sengen, og la meg på den. Trodde i utgangspunktet ikke jeg ville ligge i det hele tatt; men det hjalp utrolig mye å føle at JEG hadde kontrollen over hvilken stilling jeg ønsket være i...!
Jeg kjente pressrier nærme seg, og la meg over på siden (med et bein i været, haha..). Et lett trykk, og vannet ploppet. (Mistenker forresten jeg har litt fostervann på sokken. Jaja).
Så var det bare å følge trykket.
Baby kom ned, og stod med hodet i åpningen. Den berømte "ring of fire". Og når jordmor da bad meg prøve puste for å la vevet tøye, så var det egentlig ikke noe problem. Det gikk. Et helvete, ja, men jeg tenkte bare på "the ring of fire; det er ikke farlig, bare skrekkelig ubehagelig" og greide holde roen og kontrollen.
På neste rie var det bare å fortsette å trykke. Baby kom ut, i Superman-stilling - begge hendene sammen med hodet. Likevel; greide komme meg fra det hele med absolutt NULL rifter. Akkurat nå, 10 timer etter, er jeg altså bare litt øm i skjeden - og blør litt over gjennomsnittet, men i fin form og ikke noe spesielle vondter ellers.
Jordmor har vært veldig flink til å forklare ting før det skjedde, og gav mye informasjon - slik jeg skrev det i fødebrevet. Alt i alt en fin opplevelse..!
 
Back
Topp