Bilstol

Januargutt1

Forelsket i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Hvilken bilstol har dere kjøpt? Eller har fra før? Jeg vil gjerne ha en som er lett og som kan dreies rundt. Noen tips eller erfaringer?
 
Tror det bare er Cybex Cloud z og Britax Babysafe 3 av babystolene som er vendbare, det er ikke så praktisk som det høres ut som så det er ikke så utbredt. Babystolen tas jo stort sett ut av bilen for hver tur, og baby plasseres stort sett i den innendørs, så det å sette stolen sidelengs i basen er ikke krevende :shy: Stolene er også tung, veier 4,8 kg begge to, og dyre. Men det er veldig gode stoler, begge to altså!

Hvis det ikke er en grunn jeg ikke ser, til hvorfor du vil ha vendbar babystol, ville jeg heller valgt en annen, billigere stol - og byttet til stol nr 2 så fort baby passer. Isofixstoler passer gjerne fra 6-7 mnd alt, så det er bare en kort periode!
 
Har hatt maxi cosi carbiofix til de to andre, har kjøpt samme til baby. Helt ok. Den er en av de letteste i kg, hvilket er viktig for meg som har helseutfordringer. Er enig med kommentaren ovenfor. Ville venta med vendbar stol til du skal bytte ut av babystolen. Svææært sjelden vi tok baby utav bilen, uten å ta selve bilstolen med oss.
 
Jeg har hatt BeSafe babybilstol med base, også byttet til vendbar når de har vokst ut av babystolen (10mnd-1år er erfaringen her)
 
Cybex Cloud z kan du vende, den er dyr men det barna blir tyngre og tyngre. Jeg ønsker denne får å passe på rygg, nakke og skuldre og SPESIELT bekken når kg komme på barnet ditt kommer.
 
Cybex Cloud z kan du vende, den er dyr men det barna blir tyngre og tyngre. Jeg ønsker denne får å passe på rygg, nakke og skuldre og SPESIELT bekken når kg komme på barnet ditt kommer.

Men hørte at den ikke sto på kollisjonstesten :/
 
Men hørte at den ikke sto på kollisjonstesten :/
Det var vel bare NAF sin utvidede test den scoret dårlig i frontkollisjon på? Den sier heller ingenting om hvilken helning de hadde i testen, som er avgjørende for hvordan belastningen blir for barnet i kollisjon. Babystolen er generelt et kompromiss med sikkerheten ettersom de må ha så mye helning for at barnet ikke skal få haka på brystet og stenge for lufttilførselen, og da kan det gå negativt ut ellers ved kollisjon. Bilstol nr 2 er mye sikrere fordi den skal ha mindre helning - jo mindre helning, jo tryggere i frontkollisjon pga hvordan belastningen fordeler seg :happy: Så uansett babystol, så er det viktigste at man får 45 grader helning i sin aktuelle bil. Ta tester med en klype salt, så lenge stolen er av nyere årgang så er den helt fin å bruke. Og bytt til nr 2 så fort baby passer ;)
 
Det var vel bare NAF sin utvidede test den scoret dårlig i frontkollisjon på? Den sier heller ingenting om hvilken helning de hadde i testen, som er avgjørende for hvordan belastningen blir for barnet i kollisjon. Babystolen er generelt et kompromiss med sikkerheten ettersom de må ha så mye helning for at barnet ikke skal få haka på brystet og stenge for lufttilførselen, og da kan det gå negativt ut ellers ved kollisjon. Bilstol nr 2 er mye sikrere fordi den skal ha mindre helning - jo mindre helning, jo tryggere i frontkollisjon pga hvordan belastningen fordeler seg :happy: Så uansett babystol, så er det viktigste at man får 45 grader helning i sin aktuelle bil. Ta tester med en klype salt, så lenge stolen er av nyere årgang så er den helt fin å bruke. Og bytt til nr 2 så fort baby passer ;)

Viktig med tester syntes vi da : )
 
Viktig med tester syntes vi da : )
Selvsagt, men man må også ta hensyn til hvordan testene utføres. Det som er spesielt er også at ADAC sin test scorer høyt der NAF sin har feilet. Det er verdt å huske at produsentene tester stolene mange, mange ganger selv, i høyere fart og noe annerledes scenario enn NAF (som bruker en slede?). Den strengeste testen av dem alle er Plus-testen, og den utføres ikke på babystoler fordi de ikke vil bestå, det gjør ikke babystoler til dårlige stoler, men som sagt så er de et kompromiss fordi man må ta hensyn til et spedbarns anatomi i tillegg til sikkerheten ift kollisjon.
 
Vi kommer til å velge BeSafe iZi Go Modular X1 i-Size. Den fikk gode score-tester både hos NAF og ADAC så vidt jeg har funnet ut, den kan brukes med isofix i vår lille eGolf og den kan festes på vognen vi har bestemt oss for med adaptere.

Vet ikke hvor tung denne er i forhold til andre (4,2kg?), men for oss er sikkerheten viktig og vi trener mye :rolleyes::p
 
Vi kommer til å velge BeSafe iZi Go Modular X1 i-Size. Den fikk gode score-tester både hos NAF og ADAC så vidt jeg har funnet ut, den kan brukes med isofix i vår lille eGolf og den kan festes på vognen vi har bestemt oss for med adaptere.

Vet ikke hvor tung denne er i forhold til andre (4,2kg?), men for oss er sikkerheten viktig og vi trener mye :rolleyes::p
Har sett på den vi også. Hvilke adapter / vogn fungerer den med?
 
Har sett på den vi også. Hvilke adapter / vogn fungerer den med?

de har en egen liste på hjemmesidene sine,er flere forskjellige basert på både at de passer og er tryggemå bruke. Kan vel tenke meg det da finnes flere adaptere også,vi skal i alle fall ha Emmaljunga NXT90F
 
de har en egen liste på hjemmesidene sine,er flere forskjellige basert på både at de passer og er tryggemå bruke. Kan vel tenke meg det da finnes flere adaptere også,vi skal i alle fall ha Emmaljunga NXT90F
Takk! Da skal jeg lese meg opp!
 
Back
Topp