Har dere alt på plass for barn/flere søsken?

Eppie

Elsker forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Vi er såvidt i gang med prøving på nr 3 her (eller ikke helt i gang enda engang siden dette er pp1 og første EL ikke er før om 1,5 uke..:p), og mannen har allerede begynt å se på ny bil! :hilarious: Vi har egentlig sett på bil ei stund siden den vi har nå er leasing som vi må levere om et års tid, så vi ønsker å ha en god oversikt over hva som finnes og planlegge mtp lang leveringstid - men nå når vi har planer om nr 3 er det jo en del biler som kanskje ikke er like godt egnet lenger mtp plass i baksetet og bagasjerom som må ha plass til barnevogn og diverse utstyr som skal med på tur.

I tillegg har jeg satt på varsel på enebolig på finn, da huset vi bor i nå egentlig er litt for lite og kun har 3 soverom og lite mulighet for å bygge på. Det er helt usaklig dårlig boligmarked her i byen, og når det en sjelden gang legges ut en enebolig er taksten skyhøy (skulle trodd vi bodde i en storby..:wideyed:), og det går fort til langt over takst pga veldig mange her som er på boligjakt.. Kjenner jeg begynner å bli litt stressa allerede, og jeg er ikke gravid en gang!

Hvordan er det med dere andre som prøver? Har dere alt på plass til barn eller flere barn allerede, eller tenker dere å eventuelt ta det når det kommer?
 
Vi har 2 barn som bor her sammen med oss :) prøver på nr 3 og har hus på 187 kvm og 3 soverom + en hybel som ikke er adskilt. Så vi har vell egentlig alt på stell utenom at 2 av soverommene er i 2.etasje og 1 soverom + hybel er i underetasjen, som kan føre til ulempe :bag:
 
5 soverom i huset og dette blir isåfall nr 4, så det går fint.
Om det blir tvillinger får vi bygge om loftstua:wacky:
Vi har 8 seters bil, med god plass til dyr, unger og utstyr.
På hytta må vi finne på noe lurt, der mangler vi en sengeplass, men det ordner seg. Dessuten får vi skvisa ei reiseseng inn på vårt rom. Har anneks som de eldre liker å ligge i uansett.
Vi var egentlig ferdige med smått, så har solgt det meste av babyutstyr:wtf:
 
Ja. Kjøpte 7 seter for ett år siden, har alt av utstyr etter toåringen. Men den graviditeten lar vente på seg da:chicken:
 
Vi har fire soverom, men to av dem brukes som henholdsvis kontor og gamingrom :p Hvertfall plass til 1-2 unger i første omgang. Vi bor i rekkehus, og har lyst til å kjøpe enebolig etter hvert, men da må vi få spart opp litt først.
Vi bestilte også ny bil for bare noen uker siden, men den kommer ikke før høsten neste år :wacky: Hvis denne spiren i magen holder ut, så blir det termin i slutten av mai, så det blir noen måneder med den lille bensinbilen min før den nye store elbilen kommer :D
Utstyr har vi ingenting av ennå, men det tar vi etter hvert. Jeg har en nevø på 1 år, så vi arver sikkert noen ting derfra, uavhengig av om det er en jente eller gutt :p
 
Ikke stress sier jeg bare! Vi har bare 1 ordentlig soverom og 2 barn - det går bra :D har et gjennomgangsrom til soverommet vårt som storebror sover på, så han er i sitt eget rom når han sover sånn sett. Kjenner på at det er litt trangt nå, men det går også helt fint. Vi kommer til å flytte innen 3 år tenker jeg, men det går altså helt fint om ikke alt er på plass.
Kjøpte 7-seter da før baby nummer to kom :hilarious: men det var mye fordi mannen er lang og vi vil ha bakovervendte seter til ungene lenge, så det krever god plass i bilen.
 
Vi prøver på nr. 2, og har i utgangspunktet det meste. Både når det gjelder plass, utstyr og klær. Vi har en gutt fra før, så hvis vi eventuelt får en jenter klarer vi nok ikke la være å kjøpe litt nye klær:hilarious: I tillegg er førstemann født i oktober. Får vi neste i juni (krysser fingrene for at det klaffer denne runden), eller i månedene fremover, vil vi trenge litt sommerklær i veldig smått, i alle fall.

Ellers håper vi nok på å få brukt det meste av det vi har.
 
Har spart på det meste fra 4-åringen, bil må oppgraderes, men det tar vi nok ikke før jeg er gravid. Leilighet holder perfekt til en til, men skal vi ha flere må vi nok flytte. Ting går rundt, og det er i grunn det viktigste for oss.
 
Langt ifra alt på plass. Har to barn som er her annenhver uke + 2 åringen deler rom med storebroren på 10. Ikke helt ideelt med 3 soverom. Men tenker en baby tar ikke mye plass det første året. Så vi har vel nærmere 2 år på oss å finne ut av det :D

Itillegg studerer jeg siste året og vil ta videreutdanning. Så her er ikke alt på stell. Men det tror jeg går heeelt fint :hilarious:

Pappa er vokst opp på 65 kvm med 3 søsken og foreldre. Vi er litt bortskjemt i dagens samfunn:happy: Sålenge barna får kjærlighet, mat og rene klær har de ikke vondt av å dele rom med søsken :happy:
 
Vi har hatt en til i tankene lenge og kjøpte nytt hus for 1 år siden. Så soverommet er gjesterom nå. Men vi samsover til rundt 1 år i tillegg så det stresser jeg lite med… vi har egentlig litt liten bil, men det funker siden de andre barna ikke er så store enda, men store nok til å sitte på pute for eksempel.. derimot har jeg spart på en ammepute, og jeg skal veve flere bæresjal.. men ellers mangler vi det meste, men tror ikke vi kommer til å kjøpe seng engang :hilarious: vi bruker stor seng til barna etter samsoving så vi kan fortsette med det i dems seng. Og jeg har dårlig rygg så kan ikke bruke sprinkelseng..
 
Næ, men där det är hjärterum är det stjärterum :angelic: vi ser det litt ann vi, vi har stor stasjonsvogn som jeg regner med alle får plass i. De to eldste bruker ikke sete. Vi har en kjellerstue som kan deles og gjøres om til soverom.. vi har mulighet til å bygge ut også, som det kanskje heller mot. Men da må vi starte før babyen kommer, mister mer lånemulighet for hver unge :bag: trenger vi større bil så er det Peugeot 5008 som det blir å bytte til.
 
Vi prøver på nummer tre og er en bil i manko og et soverom i manko av de store tingene:laughing002 Ellers har vi solgt unna bilstol, vippestol, bedsidecriben osv., men det er jo småting i forhold:joyful:
 
Vi prøver på nummer tre og er en bil i manko og et soverom i manko av de store tingene:laughing002 Ellers har vi solgt unna bilstol, vippestol, bedsidecriben osv., men det er jo småting i forhold:joyful:

Akkurat som oss da, med andre ord :hilarious:

De to vi har fra før trenger ikke bilstol lenger da, minstemann sitter på pute, men er nok vokst ut av den innen ni måneder uansett. Det gjør det jo enklere å plassere dem baki der, men eldstejenta er jo like høy som meg nå så det blir muligens litt ukomfortabelt når lillebror tar henne igjen om noen år :p Får evt sette barnesetet i midta for å separere de to eldste :laughing002

Tror ikke deling av rom er en god ide, det måtte evt blitt på baby og 8-åringen. Tror ikke en hormonell preteen syns det er så kult å dele rom med lillebror hvertfall :p Vi har forsåvidt ei kjellerstue vi kunne tatt i bruk da, men da forsvinner muligheten for hjemmekontor :think005


Litt betryggende å se at flere også er i samme situasjon da!
 
Næ, men där det är hjärterum är det stjärterum :angelic: vi ser det litt ann vi, vi har stor stasjonsvogn som jeg regner med alle får plass i. De to eldste bruker ikke sete. Vi har en kjellerstue som kan deles og gjøres om til soverom.. vi har mulighet til å bygge ut også, som det kanskje heller mot. Men da må vi starte før babyen kommer, mister mer lånemulighet for hver unge :bag: trenger vi større bil så er det Peugeot 5008 som det blir å bytte til.

Godt poeng det med mindre lån med en ekstra unge! Kanskje lurt å kjøre på så fort som mulig? :dontknow Har dere regnet på hvor mye det vil utgjøre?
 
Godt poeng det med mindre lån med en ekstra unge! Kanskje lurt å kjøre på så fort som mulig? :dontknow Har dere regnet på hvor mye det vil utgjøre?
Tror faktisk det er en del. Spørs helt på inntekt tror jeg. tok et eksempel her: https://m.dnb.no/lan/kalkulator/laneevne.html?useBRD=true
Årsinntekt 1 mill
2 voksne
2 barn ikke SFO/bhg

kan låne 4,9 mill

får parret ett barn til kan de låne 4,650.000

når barnet starter i bhg har det sunket til hele 4,1 mill! Altså hele 800.000 mindre

det utgjør altså ganske mye!

men har man 3 barn i bhg så kan man få lån på 4,2 mill :wtf
 
Tror faktisk det er en del. Spørs helt på inntekt tror jeg. tok et eksempel her: https://m.dnb.no/lan/kalkulator/laneevne.html?useBRD=true
Årsinntekt 1 mill
2 voksne
2 barn ikke SFO/bhg

kan låne 4,9 mill

får parret ett barn til kan de låne 4,650.000

når barnet starter i bhg har det sunket til hele 4,1 mill! Altså hele 800.000 mindre

det utgjør altså ganske mye!

men har man 3 barn i bhg så kan man få lån på 4,2 mill :wtf


Vi er litt i samme situasjon, bare med at vi ikke har barn enda da. Kjøpte nylig hus og fikk klar beskjed om at med barn var det 890.000 mindre i lån. Helt vanvittig :bored:
 
Når er ikke vi begynt prøvingen, er fortsatt litt i tenkeboksen på om vi skal prøve oss på en til. Vi har to fra før.
Men stort nok hus med nok soverom og bil som fungerer greit med 1 barn til har vi. Ellers solgte og ga jeg bort alt av baby ting da vi var helt overbevist om at vi ikke skulle ha flere:laughing002
 
Når er ikke vi begynt prøvingen, er fortsatt litt i tenkeboksen på om vi skal prøve oss på en til. Vi har to fra før.
Men stort nok hus med nok soverom og bil som fungerer greit med 1 barn til har vi. Ellers solgte og ga jeg bort alt av baby ting da vi var helt overbevist om at vi ikke skulle ha flere:laughing002
Samme her, har INGENTING av babyutstyr. Er en del som er gravide rundt meg, så håper på å Arve/låne litt :) men de blir jo ikke mer enn 6 mnd mellom, så må nok kjøpe de dyre store tingene nytt/på finn
 
Vi er såvidt i gang med prøving på nr 3 her (eller ikke helt i gang enda engang siden dette er pp1 og første EL ikke er før om 1,5 uke..:p), og mannen har allerede begynt å se på ny bil! :hilarious: Vi har egentlig sett på bil ei stund siden den vi har nå er leasing som vi må levere om et års tid, så vi ønsker å ha en god oversikt over hva som finnes og planlegge mtp lang leveringstid - men nå når vi har planer om nr 3 er det jo en del biler som kanskje ikke er like godt egnet lenger mtp plass i baksetet og bagasjerom som må ha plass til barnevogn og diverse utstyr som skal med på tur.

I tillegg har jeg satt på varsel på enebolig på finn, da huset vi bor i nå egentlig er litt for lite og kun har 3 soverom og lite mulighet for å bygge på. Det er helt usaklig dårlig boligmarked her i byen, og når det en sjelden gang legges ut en enebolig er taksten skyhøy (skulle trodd vi bodde i en storby..:wideyed:), og det går fort til langt over takst pga veldig mange her som er på boligjakt.. Kjenner jeg begynner å bli litt stressa allerede, og jeg er ikke gravid en gang!

Hvordan er det med dere andre som prøver? Har dere alt på plass til barn eller flere barn allerede, eller tenker dere å eventuelt ta det når det kommer?
Her er det plass både i hus og bil, og jeg føler at alt av lagringsplass omtrent renner over av klær, vogner, leker og utstyr etter storesøsknene ( vær så snill å si at jeg ikke er alene her!) :O Så ja, her mangler det bare baby :p
 
Back
Topp