Hvor mange keisersnitt?

Athea87

Flørter med forumet
Kan man egentlig ta, uten at det utgjør fare for liv og helse??

Gis det noen øvre grense, eller er det en individuell vurdering som gis av legen ? Noen med erfaringer?
 
Jeg har hørt de anbefaler 2 keisersnitt, etter dette blir arrvevet et problem. Arret blir tynt og det blir betydelig høyere risikosvangerskap.
Men ei jeg kjenner fikk 4 keisersnitt. Men mellom første og andre gikk det vel ca 13år, etter tredje keisersnitt ble det anbefalt fra legen å ikke få flere barn. Så ble hun gravid med et uhell 5mnd etter nr.3, det var et høyrisikosvangerskap og legen sa man så barnet igjennom livmoren :nailbiting:

Jeg hadde tenkt max 2, pga risiko.
 
Min søster hadde KS med nr 1 og 2, og var satt på til KS med nr 3 også (men siste kom overraskende nok ut at seg selv på vanlig vis). Hennes 3 har kommet på 4 år, hun har ikke fått noe beskjed eller anbefaling om at hun ikke burde få flere.
Tror nok at det gjøres noen individuelle vurderinger, både i forhold til antall KS, tidsrom mellom de, til heling og mengde arrvev. Med dagens teknologi kan man gjøre ultralyd for å sjekke ståa i livmor i forhold til arrvev og "tykkelsen" på vevet der arrvevet er.
Kanskje du kan spørre fastlegen om henvisning til gynekolog/sykehuset for å få en samtale rundt dette og hva de tenker i din spesifikke situasjon? :)
 
Min søster hadde KS med nr 1 og 2, og var satt på til KS med nr 3 også (men siste kom overraskende nok ut at seg selv på vanlig vis). Hennes 3 har kommet på 4 år, hun har ikke fått noe beskjed eller anbefaling om at hun ikke burde få flere.
Tror nok at det gjøres noen individuelle vurderinger, både i forhold til antall KS, tidsrom mellom de, til heling og mengde arrvev. Med dagens teknologi kan man gjøre ultralyd for å sjekke ståa i livmor i forhold til arrvev og "tykkelsen" på vevet der arrvevet er.
Kanskje du kan spørre fastlegen om henvisning til gynekolog/sykehuset for å få en samtale rundt dette og hva de tenker i din spesifikke situasjon? :)


Kjempelurt, skal ta det opp med fastlegen!
 
Jeg trodde det var 3 jeg, etter det blir du frarådd å bli gravid flere ganger, pga faren for at livmoren revner.

Jeg hadde ei på barselgruppa som likevel valgte etter 3 keisersnitt å få et barn til. Til tross for legene hennes hadde sterkt frarådd henne det. Det endre med at livmoren revnet i uke 23/24, og barnet kom til verden ekstremt prematur med mange skader som følge av det..:(
 
De fraråder flere enn 3. Men vet om noen som har hatt 4.. Etter to anbefaler man automatisk et tredje pga risikoen for at arret ikke tåler riene.
 
Jeg trodde det var 3 jeg, etter det blir du frarådd å bli gravid flere ganger, pga faren for at livmoren revner.

Jeg hadde ei på barselgruppa som likevel valgte etter 3 keisersnitt å få et barn til. Til tross for legene hennes hadde sterkt frarådd henne det. Det endre med at livmoren revnet i uke 23/24, og barnet kom til verden ekstremt prematur med mange skader som følge av det..:(
Uff, forferdelig!!!!!
 
Jeg trodde det var 3 jeg, etter det blir du frarådd å bli gravid flere ganger, pga faren for at livmoren revner.

Jeg hadde ei på barselgruppa som likevel valgte etter 3 keisersnitt å få et barn til. Til tross for legene hennes hadde sterkt frarådd henne det. Det endre med at livmoren revnet i uke 23/24, og barnet kom til verden ekstremt prematur med mange skader som følge av det..:(
Hvilke skader var det? Så trist!
 
Jeg skal ha tredje keisersnittet i april og har fått beskjed om at de gir egne vurderinger til alle kvinner som tar keisersnitt flere ganger! Noen kan ikke ta flere enn 2 snitt mens andre kan ta 4-5 snitt :) hos meg er livmorveggen enda tykk der de har snittet meg så gynekologen min sa at jeg kunne gjerne fått fler og at det ikke skal være noe i veien for det! Her blir det ca 18 måneder mellom 2 og 3 snitt. Det skulle heller ikke ha noe betydning at det er så kort imellom 2 og 3 snitt i og med at det hadde grodd fint;)

Poenget er at man må høre på helsepersonell som har undersøkt deg om det går fint med nytt svangerskap eller ei! Og ikke Google det da man får forskjellig svar. :D
 
Det er invidiuelt hvor mange ks en blir anbefalt. Jeg tok nylig mitt 3. ks og fødselslegen sa det var hverken mer mindre arrvev enn det man kan forvente etter to tidligere ks. Hun sa også på ettersamtalen at hun ikke hadde grunn til å si at jeg ikke kunne få flere, men at jeg burde vente minst et år med å bli gravid på nytt. Og at jeg hadde samme risiko for fastgrodd morkake nå som jeg hadde etter ett eller to ks.
 
Jeg har tatt 3 ks. Hadde planlagt keisersnitt med nr 2, og når de åpnet så oppdaget de at hele livmoren hadde revnet, så hvis jeg skulle født naturlig så hadde jo ikke det gått så veldig bra. Ble ikke frarådet en tredje graviditet, men fikk ekstra oppfølgning av en som så på arrvevet og skulle ikke under noen omstendigheter få rier. Ble anbefalt å ikke få flere etter 3 ks, og det er uansett uaktuelt, så om jeg hadde «fått lov» hvis jeg ville aner jeg ikke.
 
Jeg har tatt 3 ks. Hadde planlagt keisersnitt med nr 2, og når de åpnet så oppdaget de at hele livmoren hadde revnet, så hvis jeg skulle født naturlig så hadde jo ikke det gått så veldig bra. Ble ikke frarådet en tredje graviditet, men fikk ekstra oppfølgning av en som så på arrvevet og skulle ikke under noen omstendigheter få rier. Ble anbefalt å ikke få flere etter 3 ks, og det er uansett uaktuelt, så om jeg hadde «fått lov» hvis jeg ville aner jeg ikke.
Takk for svar! På hvilken måte fikk du ekstra oppfølgning?
 
Takk for svar! På hvilken måte fikk du ekstra oppfølgning?

Fikk ultralyd hos en som var spesialist til å se på arrvev/tidligere rupturer :) Så jeg var vel hos henne 2-3 ganger for å kontrollere at det ikke var veldig tynt den tredje gangen og at det ikke var noen store endringer fra gang til gang. Det var det ikke og det var ingen twgn til ruptur når de åpnet opp på keisersnitt nr 3.
 
Fikk ultralyd hos en som var spesialist til å se på arrvev/tidligere rupturer :) Så jeg var vel hos henne 2-3 ganger for å kontrollere at det ikke var veldig tynt den tredje gangen og at det ikke var noen store endringer fra gang til gang. Det var det ikke og det var ingen twgn til ruptur når de åpnet opp på keisersnitt nr 3.
Oi! Dette er utrolug interessant! Kan du si hvem du var hos? Gjerne i pm om du vil! Jeg hadde hatt nytte av det samme, tenker be om det!!
 
Min mor har hatt 4 keisersnitt. Hun ble fortalt at nr. 4 måtte bli hennes siste, da det allerede da var fare for at hun selv kunne miste livet :nailbiting: Dette er 34 år siden. Min søster har hatt 2 :)
 
Jeg har hatt 3 keisersnitt. Er gravid med nr 4 nå. Etter sist keisersnitt spurte jeg kirurgen om jeg kunne få flere barn, og det var ingen problem i mitt tilfelle i alle fall :)
 
Hatt tre ks og vett ikke om jeg må stoppe nå men muligens siste pga andre ting.

etter ks 2 ble jeg anbefalt å vente et år når jeg spurte
 
Back
Topp