Ble din baby bedre i magen av erstatning?

Beklager trådkupping! Men her ble det en liten vekker for ting jeg selv har gått og grublet på de siste dagene - mini her på snart 3mnd har flere av de samme symptomene jeg ser bli skrevet her (grønn, flytende bæsj, "skummende" bæsj, presser og kaver mye men egentlig veldig lite som kommer ut om gangen, gråter lite men stresser og virker sliten, sover normalt svært lite på dagen, og maks en halvtime om gangen, aldri for seg selv, han må sove på meg ellers våkner han tvert, virker urolig osv.. ). Vi delammer - får hipp mme, frem til for snart en ukes tid siden har alt vært fint, men så fikk han geønn avføring, mindre mengde og mer flytende enn vanlig, med kraftigere pressing, mindre "gevinst" og generelt en litt mer klagete/ utilpass baby. Var ikke klar over at dette kunne være allergier, da ingen i familiene har noe allergi, så vi kjenner ikke til symptomer. Men det kan altså være melkeallergi? :nailbiting: Kan det komme så plutselig?


Dersom babyen reagerer på kumelkprotein vil tarmen over tid ble mer og mer irritert av å fordøye mat den ikke klarer å bryte ned. Derfor trenger ikke symptomene å komme akutt rett etter babyen er født :) her ble der gradvis verre og verre.
Det du beskriver kan også være ubehag i forbindelse med for eksempel en forkjølelse.
Det er samtidig ikke noe skadelig å bare prøve melkefritt i 3-6 uker. Klarer du å holde deg selv melkefri i den tiden, har du bedre grunnlag for å kunne si ja, baby tåler ikke kumelk, eller nei, det var noe annet. Det tar ca 6 uker før kumelkprotein er helt ute av kroppen din, men jeg fikk beskjed om at de fleste ser bedring på babyen innen 3 uker. Men det krever kutt av alt, ikke bare de største mengdene. Jeg så ikke endringer i feks avføring før jeg gikk fullstendig melkefritt :) Du vil kanskje se endring tidligere fordi du kan bytte til melkefri mme, så du vil få babyen delvis melkefri litt før.
Lykke til :)
Ps bæsjen ble helt normal etter 5 fullstendig melkefrie dager hos meg. Søvn og uro/gråting har gått veldig i perioder og ble mye verre nå i sommer fordi jeg har spist mye soyasaus. Soyaprotein er ganske likt kumelk, så 1/5 babyer som ikke tåler kumelk tåler heller ikke soya.
 
Dersom babyen reagerer på kumelkprotein vil tarmen over tid ble mer og mer irritert av å fordøye mat den ikke klarer å bryte ned. Derfor trenger ikke symptomene å komme akutt rett etter babyen er født :) her ble der gradvis verre og verre.
Det du beskriver kan også være ubehag i forbindelse med for eksempel en forkjølelse.
Det er samtidig ikke noe skadelig å bare prøve melkefritt i 3-6 uker. Klarer du å holde deg selv melkefri i den tiden, har du bedre grunnlag for å kunne si ja, baby tåler ikke kumelk, eller nei, det var noe annet. Det tar ca 6 uker før kumelkprotein er helt ute av kroppen din, men jeg fikk beskjed om at de fleste ser bedring på babyen innen 3 uker. Men det krever kutt av alt, ikke bare de største mengdene. Jeg så ikke endringer i feks avføring før jeg gikk fullstendig melkefritt :) Du vil kanskje se endring tidligere fordi du kan bytte til melkefri mme, så du vil få babyen delvis melkefri litt før.
Lykke til :)
Ps bæsjen ble helt normal etter 5 fullstendig melkefrie dager hos meg. Søvn og uro/gråting har gått veldig i perioder og ble mye verre nå i sommer fordi jeg har spist mye soyasaus. Soyaprotein er ganske likt kumelk, så 1/5 babyer som ikke tåler kumelk tåler heller ikke soya.

Vil ikke forkjølelse være mer synlig på babyen? Han har sovet mer enn vanlig de siste to dagene, da :sorry: men trodde han "tok igjen søvn", har ingen feber eller tegn på smerte eller noe. Men legger merke til at han spenner seg noe ved brystet til tider, "slipper ut" melk fra flasken og kaver ved mme-måltid, hører rumling i magen ved amming og reagerer på at bæsjebleiene er ikke fulle, men kommer mangfoldige ganger daglig med mindre mengde, og at han har en del luft. Men han smiler og prater og viser sjelden tegn til magevondt. Men da må jeg jo bare gå over på melkefri kost melkefri mme? Bør jeg snakke med legen før melkefri mme? Tenker å ringe helsestasjonen imorgen uansett, for nå ble jeg så usikker her. Han har, siden fødsel, slitt med vektøkning, som var grunnen til at vi ble rådet til å begynne med mme i tillegg - men kan det altså ha vært et første symptom, da, dersom han reagerer på kumelkprotein? :nailbiting:
Til informasjon startet disse veldig synlige tegnene hans på torsdag for halvannen uke siden. Så litt lengre siden enn jeg sa i forrige innlegg.
 
Beklager trådkupping! Men her ble det en liten vekker for ting jeg selv har gått og grublet på de siste dagene - mini her på snart 3mnd har flere av de samme symptomene jeg ser bli skrevet her (grønn, flytende bæsj, "skummende" bæsj, presser og kaver mye men egentlig veldig lite som kommer ut om gangen, gråter lite men stresser og virker sliten, sover normalt svært lite på dagen, og maks en halvtime om gangen, aldri for seg selv, han må sove på meg ellers våkner han tvert, virker urolig osv.. ). Vi delammer - får hipp mme, frem til for snart en ukes tid siden har alt vært fint, men så fikk han geønn avføring, mindre mengde og mer flytende enn vanlig, med kraftigere pressing, mindre "gevinst" og generelt en litt mer klagete/ utilpass baby. Var ikke klar over at dette kunne være allergier, da ingen i familiene har noe allergi, så vi kjenner ikke til symptomer. Men det kan altså være melkeallergi? :nailbiting: Kan det komme så plutselig?

mpa kan komme både plutselig og være der fra omtrent dag en. Storebror hadde ekstreme smerter fra han var ca 1 mnd. Gråt dag og natt. Gikk timesvis med bæresele. Presset og presset og veldig lite som kom ut. Det som kom ut var egentlig ok i farge, men helt hardt. Etter noen få dager uten melkeprotein begynte tarmene å fungere som de skulle og han begynte å sove godt både dag og natt. Som veivalsa skriver er det ingen ting i veien for å prøve ut melkefri kost i noen uker for å se. Husk bare at hvis han blir bedre kan det være en ide å gi litt melk igjen for å dobbelt sjekke at det faktisk er melk og ikke bare tilfeldighet.
 
mpa kan komme både plutselig og være der fra omtrent dag en. Storebror hadde ekstreme smerter fra han var ca 1 mnd. Gråt dag og natt. Gikk timesvis med bæresele. Presset og presset og veldig lite som kom ut. Det som kom ut var egentlig ok i farge, men helt hardt. Etter noen få dager uten melkeprotein begynte tarmene å fungere som de skulle og han begynte å sove godt både dag og natt. Som veivalsa skriver er det ingen ting i veien for å prøve ut melkefri kost i noen uker for å se. Husk bare at hvis han blir bedre kan det være en ide å gi litt melk igjen for å dobbelt sjekke at det faktisk er melk og ikke bare tilfeldighet.
Takk for svar :) kontakter helsestasjon og prøver oss på melkefri kost ei stund fremover!
 
Beklager trådkupping! Men her ble det en liten vekker for ting jeg selv har gått og grublet på de siste dagene - mini her på snart 3mnd har flere av de samme symptomene jeg ser bli skrevet her (grønn, flytende bæsj, "skummende" bæsj, presser og kaver mye men egentlig veldig lite som kommer ut om gangen, gråter lite men stresser og virker sliten, sover normalt svært lite på dagen, og maks en halvtime om gangen, aldri for seg selv, han må sove på meg ellers våkner han tvert, virker urolig osv.. ). Vi delammer - får hipp mme, frem til for snart en ukes tid siden har alt vært fint, men så fikk han geønn avføring, mindre mengde og mer flytende enn vanlig, med kraftigere pressing, mindre "gevinst" og generelt en litt mer klagete/ utilpass baby. Var ikke klar over at dette kunne være allergier, da ingen i familiene har noe allergi, så vi kjenner ikke til symptomer. Men det kan altså være melkeallergi? :nailbiting: Kan det komme så plutselig?

Høres veldig likt ut som her! Bortsett fra at min har lagt på seg kjempe bra til nå og sover ganske godt på meg (opp til 3 timer). Føler ting hadde vært så mye lettere om hun fikk erstatning :p

Men fra i dag av skal jeg prøve meg på melkefritt så får vi se.
Skal sies at vi er forkjølet hele gjengen nå, men disse bleiene har vedvart lenge før det hos oss.

håper du finner ut av det :)
 
Høres veldig likt ut som her! Bortsett fra at min har lagt på seg kjempe bra til nå og sover ganske godt på meg (opp til 3 timer). Føler ting hadde vært så mye lettere om hun fikk erstatning :p

Men fra i dag av skal jeg prøve meg på melkefritt så får vi se.
Skal sies at vi er forkjølet hele gjengen nå, men disse bleiene har vedvart lenge før det hos oss.

håper du finner ut av det :)

Takk det samme! :) vi finner nok utav det til slutt, begge to:)
 
Hei!

Jeg har en liten på 2mnd som plages enormt med luft i magen. Jeg vet at mye kommer av at hun svelger en del luft når hun dier (vi skal sjekke tungebånd om 2 uker). Men er usikker på om kanskje hun kan reagere på noe jeg spiser. Hun har vannete mørkegrønn bæsj egentlig nesten hele tiden.

I tillegg til mye luft og uro, så er hun en liten bærebaby. Eneste stedet hun sover godt og lenge er i bæresjal. Jeg er dausliten, og har gått ned 6kg disse ukene etter konstant byssing og bæring. Veier mindre enn hva jeg gjorde FØR førstemann.

Mannen er ikke veldig flink til å bidra med middag og husvask (finner fort unnskyldninger til at det er andre ting med huset som må bli gjort, og at han har skole. Det skal sies at vi driver med oppussing i tillegg). Jeg må ta meg av levering og henting av storesøster iom at han begynner tidlig og er ferdig sent.

Det jeg konstant går rundt å tenker på er om livet hadde blitt litt lettere om vi hadde gått utelukkende over på erstatning. Det høres veldig egoistisk ut, og i en perfekt verden ville jeg ha ammet hele veien ut. Men jeg forstår ikke hvor jeg skal hente energien til å begynne med elimineringsprosess i kosten min. Spesielt melkefri kost. Jeg har allerede gått ned så mye.

Det som er risken er jo at det overhodet ikke blir «mirakelkuren» som jeg ser for meg.

Storesøster sluttet å amme etter 2,5 mnd pga stramt tungebånd (fikk det til slutt ikke til) og jeg mener bestemt at det var rundt tiden vi begynte på erstatning at hun sluttet å ha så mye vondt i magen.

Erfaringer? Tanker? Er jeg bare desperat?
Jeg tenkte selvfølgelig i første omgang vente til tungebåndet er sjekket, og evt stå i det én mnd til og se om tarmene enkelt og greit bare ikke er helt på gli enda.

men har hun vært slik fra starten eller er det noe som har kommet senere?

det kan være mer enn melkeallergi altså, jenta vi hadde det slik og vi testet melkefri kost i samråd med barnelege i 8 uker uten forskjell.

men hos oss var det nok litt forskjellig som ga disse mageplagene.

for det første så hadde jeg overproduksjon av melk og det førte til ekstra luftplager hos lille OG hun hadde slik grønn grusom avføring, se hva de skriver om det på ammehjelpen:)
https://ammehjelpen.no/overproduksjon/

Videre så fikk jenta mi en yttligere endring i avføringen etter rotavaksinen, da ble avføringen stygg og det i mange uker, kan spore en endring tilbake til den dagen hun fikk den vaksinen.

Det skal også sies at hun har generellt slitt med magen, og har fra 3 mnd vært kronisk forstoppet og nå snart 3 år sliter hun med det enda og med luftplager.

det kan selvsagt være reaksjon på melkeprotein også, men kan like så godt være andre ting, anbefaler å prate med helsepersonell før du starter å kutte melk i egen kost. Og det innebærer veldig mange mer produkter enn det man kanskje ellers skulle trodd inneholdt melk, jeg matte kutte ut mye mer enn jeg trodde fordi det inneholdt feks melkepulver eller spor av melk i, var temmelig kjip kost og vanskelig å få i meg alt jeg trengte i 8 uker så ja jeg forstår godt det frister å prøve mme. Men anbefaler å sjekke opp andre ting før man går så drastisk i værk:)

lykke til!
 
Prøv melkefri mme, det har virkelig gjort livet mitt 100 ganger lettere med 2 av barna mine! Ikke full suksess med første typen jeg prøvde, men aminosyrebasert var redningen. Jeg pumpa meg i perioden med prøving for å holde oppe produksjon i tilfelle det ikke var melkeallergi.
 
men har hun vært slik fra starten eller er det noe som har kommet senere?

det kan være mer enn melkeallergi altså, jenta vi hadde det slik og vi testet melkefri kost i samråd med barnelege i 8 uker uten forskjell.

men hos oss var det nok litt forskjellig som ga disse mageplagene.

for det første så hadde jeg overproduksjon av melk og det førte til ekstra luftplager hos lille OG hun hadde slik grønn grusom avføring, se hva de skriver om det på ammehjelpen:)
https://ammehjelpen.no/overproduksjon/

Videre så fikk jenta mi en yttligere endring i avføringen etter rotavaksinen, da ble avføringen stygg og det i mange uker, kan spore en endring tilbake til den dagen hun fikk den vaksinen.

Det skal også sies at hun har generellt slitt med magen, og har fra 3 mnd vært kronisk forstoppet og nå snart 3 år sliter hun med det enda og med luftplager.

det kan selvsagt være reaksjon på melkeprotein også, men kan like så godt være andre ting, anbefaler å prate med helsepersonell før du starter å kutte melk i egen kost. Og det innebærer veldig mange mer produkter enn det man kanskje ellers skulle trodd inneholdt melk, jeg matte kutte ut mye mer enn jeg trodde fordi det inneholdt feks melkepulver eller spor av melk i, var temmelig kjip kost og vanskelig å få i meg alt jeg trengte i 8 uker så ja jeg forstår godt det frister å prøve mme. Men anbefaler å sjekke opp andre ting før man går så drastisk i værk:)

lykke til!


Hei! Takk for svar! Interessant det du sier om rotavirus vaksinen. For hun også hadde en ganske sterk reaksjon på den. Det var dagen etter denne at hun hadde blod i avføringen og fikk rar avføring :eek:

Jeg har observert henne en del de siste dagene, og tror det jeg har misforstått som luft i magen egentlig bare er kaving fordi hun ikke vil sove. Hun er ikke så plaget med luft lenger.

Jeg har også oppdaget at hun har sprekker i analen rundt hele (ser ut som en stjerne, ser veldig vondt ut). Skal til legen på fredag, så da skal jeg ta opp alt dette med henne.

Jeg har kuttet melken, og synes det går veldig fint så langt. Så bare fortsetter med det inntil videre!

Jeg hadde tendenser til overproduksjon i starten, men har ikke det nå lenger :) det stabiliserte seg greit.

Takk som nevnte rotavirusvaksinen. Har ikke tenkt på at det kan være en årsak før nå.
 
Hei! Takk for svar! Interessant det du sier om rotavirus vaksinen. For hun også hadde en ganske sterk reaksjon på den. Det var dagen etter denne at hun hadde blod i avføringen og fikk rar avføring :eek:

Jeg har observert henne en del de siste dagene, og tror det jeg har misforstått som luft i magen egentlig bare er kaving fordi hun ikke vil sove. Hun er ikke så plaget med luft lenger.

Jeg har også oppdaget at hun har sprekker i analen rundt hele (ser ut som en stjerne, ser veldig vondt ut). Skal til legen på fredag, så da skal jeg ta opp alt dette med henne.

Jeg har kuttet melken, og synes det går veldig fint så langt. Så bare fortsetter med det inntil videre!

Jeg hadde tendenser til overproduksjon i starten, men har ikke det nå lenger :) det stabiliserte seg greit.

Takk som nevnte rotavirusvaksinen. Har ikke tenkt på at det kan være en årsak før nå.

Ta det gjerne opp med lege:) ble dog tatt lite seriøst av helsepersonellet jeg var i kontakt med, men jenta mi fikk bivirkninger av begge dosene som kan spores til dagen hun fikk den. Gang nr 1 ble hun mer utilpass, mer mageplager og avføring ble stygg grønnfarge på varte rundt 3 uker før det avtok å normaliserte seg.

gang nr 2 ble hun kjempe forstoppet selv om hun kun fikk morsmelk. Igjen kan spore til dagen hun fikk vaksinen.

hun har slitt med kronisk forstoppelse siden hun fikk dose 2. (dvs nesten 3 år) er under oppfølging av barnelege men de tørr ikke konkludere at det skyldes rota vaksinen. Kan godt være hun hadde noe underliggende som vaksinen har forverret etc.

Håper dere finner ut av det og at jenta di får det bedre:)
 
Ta det gjerne opp med lege:) ble dog tatt lite seriøst av helsepersonellet jeg var i kontakt med, men jenta mi fikk bivirkninger av begge dosene som kan spores til dagen hun fikk den. Gang nr 1 ble hun mer utilpass, mer mageplager og avføring ble stygg grønnfarge på varte rundt 3 uker før det avtok å normaliserte seg.

gang nr 2 ble hun kjempe forstoppet selv om hun kun fikk morsmelk. Igjen kan spore til dagen hun fikk vaksinen.

hun har slitt med kronisk forstoppelse siden hun fikk dose 2. (dvs nesten 3 år) er under oppfølging av barnelege men de tørr ikke konkludere at det skyldes rota vaksinen. Kan godt være hun hadde noe underliggende som vaksinen har forverret etc.

Håper dere finner ut av det og at jenta di får det bedre:)


Oi.. nå vet jeg ikke om jeg tør å ta dose 2 :/
Legen vil sikkert si at det ikke er vaksinen som har foråsaket endringene. Dette var skummelt.
Du sier hun var forstoppet selv om det bare var morsmelk? jeg tror jeg skal undersøke om hun er forstoppet allerede nå. Det presses og styres og bæsjes hele dagen uten at det kommer så mye av gangen. Dette har jeg slått fra meg hver gang jeg har tenkt det, siden de sier at det nesten er umulig på morsmelk.
 
Oi.. nå vet jeg ikke om jeg tør å ta dose 2 :/
Legen vil sikkert si at det ikke er vaksinen som har foråsaket endringene. Dette var skummelt.
Du sier hun var forstoppet selv om det bare var morsmelk? jeg tror jeg skal undersøke om hun er forstoppet allerede nå. Det presses og styres og bæsjes hele dagen uten at det kommer så mye av gangen. Dette har jeg slått fra meg hver gang jeg har tenkt det, siden de sier at det nesten er umulig på morsmelk.
I vårt tilfelle med mellomste med melkeallergi kom symptomene mye verre frem etter rotavaksinen, men det er jo fordi det er en levende vaksine som gir litt magevirus, som igjen forsterka den allerede betente tarmen. Ikke vaksinen sin feil, men matallergien. Å få rotavirus er 100 ganger verre og kan være livstruende
 
Oi.. nå vet jeg ikke om jeg tør å ta dose 2 :/
Legen vil sikkert si at det ikke er vaksinen som har foråsaket endringene. Dette var skummelt.
Du sier hun var forstoppet selv om det bare var morsmelk? jeg tror jeg skal undersøke om hun er forstoppet allerede nå. Det presses og styres og bæsjes hele dagen uten at det kommer så mye av gangen. Dette har jeg slått fra meg hver gang jeg har tenkt det, siden de sier at det nesten er umulig på morsmelk.

det var ikke mening å skremme deg her, ville kun belyse vår erfaring. Men de aller fleste tåler jo denne fint og har bare korte reaksjoner, jeg kan ikke si at det for sikkert er det som er årsaken til at hun fremdeles har problemer, Men det kan godt mulig ha forverra noe hun allerede var underliggende å få som problem eller lignende. Helt umulig å vite i ettertid

forstoppelse er dog en mindre vanlig bivirkning av rota virus vaksinen om du leser i felleskatalogen på bivirkningen der,

det som skjedde med oss var at hun hadde hatt boen mageplager før hun fikk første dose som nok skyldtes overproduksjon, dette var bedret seg hun hadde gått tilbake til den «vanlige» fine sennepsgule avføringen for morsmelk ernærte barn og virket å ha blitt endel bedre, den dagen hun fikk rota virus dose 1 endret avføringen seg til en grønn, seig slimete affære og det STINKET og det varte i ukesvis + mye mer utilpass unge. Ble tatt opp med HS som ikke virket å synes det var noe å bry seg om, etter endel uker ble det gradvis bedre og hun gikk tilbake til den «vanlige» morsmelk avføringen, dagen hun skulle ta dose to hadde hun bleie med avføring på morgen som var helt fin, etter vaksinen tok det 12 dager før hun fikk ut avføring, vi var økende bekymret i denne perioden og etterhvert som dagene gikk prøvde vi det meste av tips som gis på slike små, sykle med ben, mage massasje, masere endetarmåpning med qtips etcetcetc. Hun hadde økende med ubehag virket det som. Dag 12 kom det ut en stor hard klump og hun fikk sprekker å sår av den, siden har hun vært kronisk forstoppet, ble satt i gang div tiltak i samråd med helsevesen pga forstoppelsen og hun ble satt på medisiner ved 6 mnd alder.

jeg er helt klart FOR vaksiner, men bår det er sagt så kommer nok ikke en eventuell neste barn til å få akuratt denne vaksinen pga dette. Men det er også noe som jeg har drøftet med en barnelege.

om du er bekymret for om plagene her har noe tilknytning tenker jeg du kan diskutere med helsepersonell:).

ønsker dere masse lykke til:)
 
Back
Topp