Bleieslutt -bleier i barnehagen?

Reiret

Glad i forumet
Assistert-jentene
Julibarna 2019
Junibollene 2023
Hei! Sønnen vår på 2 år slutta med bleier tidligere i sommer da vi hadde ferie. Det har egentlig gått veldig fint. Noen uhell blir det innimellom, men holder seg stort sett tørr om vi voksne følger litt med. er han veldig opptatt med et eller annet, kniper han igjen til han ikke greier mer også skjer det uhell. Ved å tilby potte jevnt er det ikke noe problem å holde seg tørr *hjemme*

I barnehagen har jeg hatt inntrykk av at det har gått greit. Ble mye uhell i starten men mindre og mindre etterhvert. Noen dager uten uhell, noen dager med uhell. Men i dag ble jeg spurt om de kunne bruke bleier i barnehagen. I dag har han hatt mange uhell og vist sinne i pottesituasjoner. Han ønsker ikke å avbryte lek for å gå på potte, og når han sitter på potta kommer det ikke noe, for så å ha uhell 10 minutter senere. Dette er en problemstilling vi ikke har hatt hjemme, og jeg forstår at det blir noe annet i barnehagen enn her hjemme.

Argumentene til barnehagen er at de ønsker at han skal ha en positiv opplevelse i barnehagen, og at han enda er liten. Det går mot kaldere tider(og han går i en utebarnehage) og dette med å avbryte lek for potte/klesskift kan være en utfordring. I tillegg er alle tilbake fra ferie og det er vanskeligere å følge opp. Jeg forstår dette, virkelig..

..men syns det er litt kjedelig å skulle ta i bruk bleier igjen etter 2,5 tørre måneder hjemme og 1,5 mnd uten bleier i barnehagen. Jeg tenker at det tvert i mot ville vært en fordel å løse problemet nå, FØR vinteren kommer, og kulda virkelig vil lage et problem. Så jeg har tenkt litt på tøybleier eller pottetreningstruser. Slik at uhell fanges opp, og at han samtidig kjenner at det blir vått. Det skal sier at jeg kun ønsker det best for gutten, i utgangspunktet mener jeg at det beste er å være bleiefri, uten våte og skitne bleier konstant på, mestringsfølelse rundt det å handtere egne behov, og på hjemmebane er det også slik. Er der urimelig av oss å be dem prøve en uke til uten bleier også evt gå over til tøybleier eller pottetreningstruse? Er det noen som har noen tanker rundt dette? Erfaring rundt tøybleier og/eller pottetreningstruser? Evt legge en klut i engangsbleien for å gjøre det lettere å kjenne når han tisser?

phew, dette ble langt, kudos til den som gidder å lese alt:oops:
 
Ooops, ble postet i feil forum. Får ikke sletta:wideyed:
 
Helt vanlig med en liten regresjonsperiode. Min eldste hadde også plutselig mye uhell en periode, gikk over etter ca 2 uker. Tok ikke bleie på igjen nei.
 
Helt vanlig med en liten regresjonsperiode. Min eldste hadde også plutselig mye uhell en periode, gikk over etter ca 2 uker. Tok ikke bleie på igjen nei.
Nei, syns det virker håpløst å gi opp bare etter en kjip dag i barnehagen:wideyed: skal prøve å forhandle meg fram til mer tid:rolleyes: godt å høre at det gikk over for dere:)
 
Nei, syns det virker håpløst å gi opp bare etter en kjip dag i barnehagen:wideyed: skal prøve å forhandle meg fram til mer tid:rolleyes:
I min Bhg var de litt nølende også, sikkert på grunn av alder å at det blir mer å mer vanlig at unger bruker bleie til de er 3-4 år. Hun var rett under 2,5 år når hun sluttet. Men det er jeg som mor som bestemmer. Det er jeg som vasker klærene. Bare sørg for å ha nokk byttetøy :cat:
 
Ikke ta på bleie :) send heller med mer skift, helt vanlig at det blir tilbakefall i barnehage sørlig etter ferie. Har du spurt om de ansatte forbereder han. Feks «nå skal vi snart gå på do, men du kan leke litt til?».

Jeg sendte min i bhg bare to uker etter han var blitt bleiefri, og det var i tillegg da han startet i bhg for aller første gang :p det ble litt uhell i starten og også mer uhell hjemme men gikk seg langsomt til. Han brukte bleie i utetiden der, og det gikk fint. Tisset nok ofte litt i den da han ikke alltid måtte på do rett før han skulle ut om morgenen og ikke sa ifra ute nødvendigvis. Men de var nøye på å følge rutinene likevel, dotur før de gikk ut og med en gang de kom inn, samt etter soving og halvannen time etter soving. Også hadde han bleie i sovetiden og tissa nok litt der mens han sov eller etter han hadde våknet og lå og slappet av. Hjemme har vi ikke trengt bleie i noen av disse situasjonene men det funka greit at det ble sånn i bhg de første 6 mnd han gikk der. Han var forresten 19 mnd da han begynte.
 
I min Bhg var de litt nølende også, sikkert på grunn av alder å at det blir mer å mer vanlig at unger bruker bleie til de er 3-4 år. Hun var rett under 2,5 år når hun sluttet. Men det er jeg som mor som bestemmer. Det er jeg som vasker klærene. Bare sørg for å ha nokk byttetøy :cat:
Ja, jeg skjønner jo deres side også, også har det jo blitt vanligere å vente med bleieslutt. Klart toåringen min trenger mer oppfølging enn en 4 åring ettersom min ikke greier å kle av alle klær, gå på potte og kle på seg igjen. Jada, byttetøy sender vi massevis av:happy:
Ikke ta på bleie :) send heller med mer skift, helt vanlig at det blir tilbakefall i barnehage sørlig etter ferie. Har du spurt om de ansatte forbereder han. Feks «nå skal vi snart gå på do, men du kan leke litt til?».

Jeg sendte min i bhg bare to uker etter han var blitt bleiefri, og det var i tillegg da han startet i bhg for aller første gang :p det ble litt uhell i starten og også mer uhell hjemme men gikk seg langsomt til. Han brukte bleie i utetiden der, og det gikk fint. Tisset nok ofte litt i den da han ikke alltid måtte på do rett før han skulle ut om morgenen og ikke sa ifra ute nødvendigvis. Men de var nøye på å følge rutinene likevel, dotur før de gikk ut og med en gang de kom inn, samt etter soving og halvannen time etter soving. Også hadde han bleie i sovetiden og tissa nok litt der mens han sov eller etter han hadde våknet og lå og slappet av. Hjemme har vi ikke trengt bleie i noen av disse situasjonene men det funka greit at det ble sånn i bhg de første 6 mnd han gikk der. Han var forresten 19 mnd da han begynte.
Har ikke spurt så mye nei, tenker jeg må ta en ordentlig prat og komme til en enighet. Ser jo at det ikke fungerer likt som hjemme, så er villig til å inngå noen kompromisser. Men vil ikke at det blir en hvilepute liksom, for pottetreningen har vi lagt for mye energi i til å legge den på hylla:wacky:
Dette med ute og innetid er heller ikke noe tema. De er alltid ute. Så ja, hvert pottebesøk eller klesskift innebærer av med uteklær. Så føler det er «nå eller til neste år», noe som er grunnen til at vi fikk han bleiefri i sommerferien før vi sendte han tilbake i barnehagen:hilarious: neida, hjemme trenger vi heller ikke bleier. Dvs nattbleie bruker han fortsatt, men byturer, besøk, hjemme, ute i skogen etc er uten bleier og så og si uten uhell, så jeg TROR jo virkelig han kan få det til i barnehagen også med litt øvelse og gode rutiner:rolleyes:
 
Back
Topp