Hvordan vet du at baby er sulten på natten?

Juma

Betatt av forumet
MayDay2021
Hvordan vet du at barnet ditt er sulten og trenger påfyll i løpet av natten? Og ikke bare er urolig i søvne?

Har en jente på 3 måneder som ca hver 1/2-2. time igjennom natten er urolig i søvne. Hun kan bevege seg mye, høres ut som hun skal til å gråte/våkne, hendene opp i ansiktet og hodet fra side til side. Så etter en stund sover hun dypere igjen.
Hun våkner ikke ordentlig opp på natten, bare halvsover når vi ammer eller skifter bleie, så det er veldig fint. Men jeg sliter med å sove... :dead: Kan ligge våken i flere timer, og når jeg først klarer å falle i søvn vekkes jeg opp igjen av henne. Ligger og kjenner på at timene med mulighet for søvn forsvinner en etter en...
Har hittil tatt henne opp for å amme ca hver 2-4. time. En par ganger har jeg klart å sove litt lengre slik at intervallet har vært oppe mot 5-6 timer. Så ble nysgjerrig på hvordan andre gjør det om natten?
 
Last edited:
Min jente vil som regel ha pupp hver gang hun våkner og er urolig. For tiden våkner hun med intervaller på alt fra 30 min til en sjelden gang MAKS 2,5 time :arghh::arghh::arghh: Så jeg holder greit på å bli gæren. Venter til hun begynner å klynke litt, prøver av og til med smokk først, men hun bruker egentlig ikke smokken på natta, det skal være pupp eller ingenting. Hun er 5 måneder forresten.

Fikk tips om at du kan ligge på siden og ha ørepropp i øret som ikke ligger ned på puta, så våkner du ikke av de kavelydene men hører helt sikkert når hun begynner å mase litt mer.
 
Babyer har ulike stadier av søvn fra lett til dyp. I lett søvn vil de klynke litt og bevege på seg for då å sovne igjen mens i dyp søvn er de stille og rolige. De går igjennom denne syklusen flere ganger per natt. Her klarte jeg rett og slett ikke å sove med babyen ved siden av meg. Flyttet de inn på eget rom fra hhv 3, 2, 2 mnd. Da sove de faktisk roligere og i lengre perioder også. Nå vet jeg at det å legge de på eget rom så tidlig ikke er for alle, men vil bare nevne muligheten.
Her gav vi melk når babyen tydelig smattet eller gikk fra litt klynking til mer uttalt hyl.
 
Har det ganske likt med min også, som er like gammel som din...
Gnir seg i ansiktet og kaver masse, kan være 1,5 time etter at hun har fått mat... Prøver å gi smokken og se om hun roer seg...noen netter spiser hun annenhver time, det er slitsomt :wacky:

Men nå lurer jeg på om jeg skal flytte bedsiden litt unna sengen min(den ene siden kan tas opp) og se om hun, evt jeg, sover bedre da... Har ikke lyst å legge henne på eget rom enda, men det vil bli vurdert så fort hun spiser sjeldnere på natt tenker jeg :happy:
 
Her får han siste måltid mellom 21 og 23, og da våkner han ikke igjen før mellom 0230 og 0500, som regel. Merker at han er sulten dersom han ikke roer seg ned av seg selv (altså han drømmer/har lett oppvåkning før han sovner igjen), og begynner med snøfte-sutring og kaving. Da tar jeg han opp og ammer til han sovner. Han er altså urolig over litt mer tid når han er sulten, og er det bare søvnkaving så roer han seg selv innen et par minutter, maks.
 
Hvordan vet du at barnet ditt er sulten og trenger påfyll i løpet av natten? Og ikke bare er urolig i søvne?

Har en jente på 3 måneder som ca hver 1/2-2. time igjennom natten er urolig i søvne. Hun kan bevege seg mye, høres ut som hun skal til å gråte/våkne, hendene opp i ansiktet og hodet fra side til side. Så etter en stund sover hun dypere igjen.
Hun våkner ikke ordentlig opp på natten, bare halvsover når vi ammer eller skifter bleie, så det er veldig fint. Men jeg sliter med å sove... :dead: Kan ligge våken i flere timer, og når jeg først klarer å falle i søvn vekkes jeg opp igjen av henne. Ligger og kjenner på at timene med mulighet for søvn forsvinner en etter en...
Har hittil tatt henne opp for å amme ca hver 2-4. time. En par ganger har jeg klart å sove litt lengre slik at intervallet har vært oppe mot 5-6 timer. Så ble nysgjerrig på hvordan andre gjør det om natten?
Det enkle svaret: når du hører smatting fra barnet er de sultne/tørste. Også fikling eller gniing i munn er blant de sikreste tegnene ut fra hvordan mine barn var.

Du må lære deg å stresse ned. :) Det er lettere sagt enn gjort, men ikke tenk på "nå MÅ jeg sove, oi der forsvant en til time " osv. Prøv heller å bruke tid babyen sover til å sove selv, hvis mulig. Selv en blund på 30 minuttet erjo godt.
 
Takk for fine innspill. :happy:
Skal fortsette å prøve meg frem og teste ut litt hva hun trenger. Har begynt å sove med en ørepropp og føler det hjelper litt. Må og fortsette å jobbe med det mentale i forhold til søvn. Jeg har begynt å gi meg selv en "pep-talk" når jeg skal prøve å sove. Sier til meg selv at jeg klarer meg selv om jeg ikke skulle få sove et eneste minutt i natt, da slapper jeg mer av med klokka som tikker. Har og fjernet klokken på mobilen og den er i "sengetidmodus" slik at alt er mørkt og i gråtoner.

Skal teste å sove en natt på et annet rom og la samboer vekke meg når hun er sulten. Han sover tungt og våkner nok ikke før hun virkelig sier ifra, så det hadde vært interessant å se hvor ofte hun trenger å amme da.
Prøvde å sove med ørepropper og på andre siden av sengen, men jeg våknet mye allikevel, så må nok fysisk ut av rommet...
 
Takk for fine innspill. :happy:
Skal fortsette å prøve meg frem og teste ut litt hva hun trenger. Har begynt å sove med en ørepropp og føler det hjelper litt. Må og fortsette å jobbe med det mentale i forhold til søvn. Jeg har begynt å gi meg selv en "pep-talk" når jeg skal prøve å sove. Sier til meg selv at jeg klarer meg selv om jeg ikke skulle få sove et eneste minutt i natt, da slapper jeg mer av med klokka som tikker. Har og fjernet klokken på mobilen og den er i "sengetidmodus" slik at alt er mørkt og i gråtoner.

Skal teste å sove en natt på et annet rom og la samboer vekke meg når hun er sulten. Han sover tungt og våkner nok ikke før hun virkelig sier ifra, så det hadde vært interessant å se hvor ofte hun trenger å amme da.
Prøvde å sove med ørepropper og på andre siden av sengen, men jeg våknet mye allikevel, så må nok fysisk ut av rommet...
Du vil bli mer vant etterhvert. Det er utrolig hvor mye de minste babyene faktisk bråker om natta! Dr stønner, smatter, promper og knirker. Helt utrolig mye lyd! Etterhvert bråker de mindre, og vi blir også mer vante med lydene de lager.
 
Takk for fine innspill. :happy:
Skal fortsette å prøve meg frem og teste ut litt hva hun trenger. Har begynt å sove med en ørepropp og føler det hjelper litt. Må og fortsette å jobbe med det mentale i forhold til søvn. Jeg har begynt å gi meg selv en "pep-talk" når jeg skal prøve å sove. Sier til meg selv at jeg klarer meg selv om jeg ikke skulle få sove et eneste minutt i natt, da slapper jeg mer av med klokka som tikker. Har og fjernet klokken på mobilen og den er i "sengetidmodus" slik at alt er mørkt og i gråtoner.

Skal teste å sove en natt på et annet rom og la samboer vekke meg når hun er sulten. Han sover tungt og våkner nok ikke før hun virkelig sier ifra, så det hadde vært interessant å se hvor ofte hun trenger å amme da.
Prøvde å sove med ørepropper og på andre siden av sengen, men jeg våknet mye allikevel, så må nok fysisk ut av rommet...
Hvordan har det gått? Har du fått testet å sove i eget rom ei natt?
 
Back
Topp