Bedre søvn etter nattavvenning?

Iii86

Andre møte med forumet
Hei!
Vi har fått tips fra flere hold om å kutte nattamming for at poden (og vi) skal få færre oppvåkninger om natten. Dere som har prøvd, er det deres erfaring? Vi er redd det blir like mange oppvåkninger, men mye vanskeligere å roe han. Har stort sett ammet tre ganger i løpet av hans natt de siste månedene, men skulle helst sett at vi slapp dette når hverdagen kommer om et par uker
 
Vi ga opp etter flere som sa at de var vanskeligere å legge igjen når de først våknet. Altså ett pr færre oppvåkninger, men vanskeligere å roe ned. Men vet om noen som fikk ungen til å sove natta igjennom med avvenning også. Så er i veldig individuelt. Her velger jeg den «lette» løsningen og fort amme henne trøtt igjen når hun våkner.
 
Vi hadde mye oppvåkninger. Jeg sluttet å amme i juni da han var 10 måneder, og ganske fort etter det begynte han å sove hele natta, med noen unntak selvsagt. Veldig godt å få mer søvn, men jeg satte også stor pris på nærheten og ammestundene, så vet ikke helt hva jeg ville valgt hvis de var veid opp mot hverandre.
 
Sluttet å nattamme da hun var seks måneder (pga beskjed på helsestasjonen at vi var litt vel ivrige med maten :hilarious:), og jammen meg begynte hun ikke å sove gjennom natten. Tar barnet ditt smokk? Vi hadde et par-tre netter som var litt slitsomme da vi skulle avvenne, så har vi bare gitt smokk og det har gått fint med det, frem til hun nå sover gjennom natten. Så hos oss funket det strålende! :)
 
Last edited:
I en periode var det like mange oppvåkninger som varte lengre, men etterhvert ble det færre og tilslutt sov han nesten hver natt gjennom (2-3 mnd etter ammeslutt, og da var han blitt over året, sluttet med amming pga ubehag hos meg).
 
Det ble bedre søvn i et par uker.. så tilbake med like mange oppvåkninger og uten mulighet til å puppe i søvn igjen. Basert på den erfaringen kommer jeg nå til å amme så mye på natt som babyen vil hvertfall frem til 12 mnd også får vi se.
Men det er absolutt noen det gir bedre nattesøvn for.
Sluttet med nattamming ved 10 mnd.
 
Like mange oppvåkninger uten her, bare at mannen tok dem i stedet. Men jeg våknet like ofte uansett, for hører jo babycallen jeg også. Ikke garantert bedre søvn. Undersøkelser viser vel egentlig det motsatte. At mor og baby sovet mer ved nattamming?
 
Takk for gode svar! Skjønner at dette er veldig individuelt Vi har prøvd noen netter nå og foreløpig våkner han ofte, men vi får gi det et forsøk. Fordelen er at vi kan dele på det, noe som absolutt er en fordel nå når vi begge snart skal i jobb igjen.
 
Kuttet det ut julen nå som var..jeg stod i det alene fordi kidden absolutt nekter pappa ved legging (typ panikk).. det var tøft de første par nettene men så gikk det fint. Etter en uke sov hun natta gjennom for første gang, hun var da 14 mnd nesten. Sover fremdeles natta gjennom :)
 
Sluttet å nattamme da hun var seks måneder (pga beskjed på helsestasjonen at vi var litt vel ivrige med maten :hilarious:), og jammen meg begynte hun ikke å sove gjennom natten. Tar barnet ditt smokk? Vi hadde et par-tre netter som var litt slitsomme da vi skulle avvenne, så har vi bare gitt smokk og det har gått fint med det, frem til hun nå sover gjennom natten. Så hos oss funket det strålende! :)
Han tar dessverre ikke smukk. Gjorde det tidligere, men etter at de første tennene kom ville han ikke ha den mer. Mulig vi må gi det et nytt forsøk snart
 
Back
Topp