Enslig forsørger - samvær med barnefar

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Jeg og barnefar har delt foreldre ansvar men vår datter bor fast hos meg da far sliter veldig med sin psykiske helse. Han kommer innom på besøk når han føler seg i form til det men siden i fjor høst og til nå har det vært noen uker mellom hver gang. Sist han var på besøk var i mars. Nå har han en bedre periode og ønsker derfor å være mye med henne. Han var på besøk i helgen og var med for å levere/hente i barnehagen i går. Han sier selv han ønsker å kunne gjøre dette nå fremover når han kan.

Mulig dette er et dumt spørsmål men regnes jeg fremdeles som enslig forsørger om han ikke har henne alene men kommer på besøk hjem til oss ofte i en periode? Om han føler seg i form vil jeg tro det blir mye besøk og henting/levering i barnehagen i sommer. Tenker på at jeg har overgangsstønad og er arbeidssøker.
(kan legge til at støtteapparatet hans er klar over at han ikke er egnet til å ha henne alene slik han har det nå)
 
Jeg og barnefar har delt foreldre ansvar men vår datter bor fast hos meg da far sliter veldig med sin psykiske helse. Han kommer innom på besøk når han føler seg i form til det men siden i fjor høst og til nå har det vært noen uker mellom hver gang. Sist han var på besøk var i mars. Nå har han en bedre periode og ønsker derfor å være mye med henne. Han var på besøk i helgen og var med for å levere/hente i barnehagen i går. Han sier selv han ønsker å kunne gjøre dette nå fremover når han kan.

Mulig dette er et dumt spørsmål men regnes jeg fremdeles som enslig forsørger om han ikke har henne alene men kommer på besøk hjem til oss ofte i en periode? Om han føler seg i form vil jeg tro det blir mye besøk og henting/levering i barnehagen i sommer. Tenker på at jeg har overgangsstønad og er arbeidssøker.
(kan legge til at støtteapparatet hans er klar over at han ikke er egnet til å ha henne alene slik han har det nå)
Har ikke svar på spørsmålet ditt, men vil bare berømme at dere klarer å ordne ting på denne måten som dere gjør. Det står det respekt av, for dere begge to. Du legger til rette, og han jobber med seg selv og å bli bedre. Ingenting bedre, og noe dere kan være stolte av!
 
Har ikke svar på spørsmålet ditt, men vil bare berømme at dere klarer å ordne ting på denne måten som dere gjør. Det står det respekt av, for dere begge to. Du legger til rette, og han jobber med seg selv og å bli bedre. Ingenting bedre, og noe dere kan være stolte av!
Åh, tusen takk skal du ha! :Heartbigred Dette satte jeg veldig pris på.
 
Så lenge du er den som har den daglige omsorgen er du aleneforsørger.
 
Så lenge du er den som har den daglige omsorgen er du aleneforsørger.
Takk for svar:)
Jeg har fulle omsorg ja. Han har henne ikke alene noen gang, hjelper ikke til noe økonomisk eller annet. Han kommer kun på besøk, er med for å levere/hente når han vil og kan men jeg kan tenke meg det blir mye av dette i sommer.

(Kan legge til at vi ikke har noe romantisk forhold oss i mellom og absolutt ingen planer om det i fremtiden for å si det slik men jeg ønsker ikke å la våre 'feider' komme mellom han og vår datter så et godt foreldreforhold har vi så han får komme på besøk når han har muligheten og helsen til det)
 
Last edited:
Jeg har akkurat blitt aleneforelder og NAV er veldig nøye på at samvær ikke overstiger 40 prosent, 2.8 dager.

Disse dagene kan også regnes om i timer, hvor periodene er delt opp i 2 eller 4 timer per "bunke"
Så om han ser henne 16pm-20 pm så er det 4 timer og en viss prosent av 2.8 dager.

Overstigers dette er du ikke lenger i nav sine øyne eneforsørger
 
Jeg har akkurat blitt aleneforelder og NAV er veldig nøye på at samvær ikke overstiger 40 prosent, 2.8 dager.

Disse dagene kan også regnes om i timer, hvor periodene er delt opp i 2 eller 4 timer per "bunke"
Så om han ser henne 16pm-20 pm så er det 4 timer og en viss prosent av 2.8 dager.

Overstigers dette er du ikke lenger i nav sine øyne eneforsørger

Jeg vet jeg må ha over 60% av ansvaret for å regnes som enslig ja:)

For å regne året jeg har vært enslig forsørger så har han besøkt oss 12 ganger/dager av årets 365. Noen ganger en times tid, andre ganger hele dager med flere ukers mellomrom mellom hver gang. Når jeg forklarte min situasjon til nav fikk jeg beskjed om at jeg kan regnes som å ha det fulle ansvaret. Jeg vet ikke hvordan de regner det ut, om de regner ukentlig, månedlig eller årlig men i min situasjon er det veldig sporadisk, uforutsigbart og han passer henne aldri alene.
 
Jeg vet jeg må ha over 60% av ansvaret for å regnes som enslig ja:)

For å regne året jeg har vært enslig forsørger så har han besøkt oss 12 ganger/dager av årets 365. Noen ganger en times tid, andre ganger hele dager med flere ukers mellomrom mellom hver gang. Når jeg forklarte min situasjon til nav fikk jeg beskjed om at jeg kan regnes som å ha det fulle ansvaret. Jeg vet ikke hvordan de regner det ut, om de regner ukentlig, månedlig eller årlig men i min situasjon er det veldig sporadisk, uforutsigbart og han passer henne aldri alene.
Når han ikke har henne alene, så vil du jo alltid ha fullt ansvar, siden du og må være tilstede. Ellers kjenner jeg ikke reglene så mye, men synes det er flott gjort av deg at du tilrettelegger så mye for at barnefar og datter får kontakt når han er i stand til det!
 
Jeg vet jeg må ha over 60% av ansvaret for å regnes som enslig ja:)

For å regne året jeg har vært enslig forsørger så har han besøkt oss 12 ganger/dager av årets 365. Noen ganger en times tid, andre ganger hele dager med flere ukers mellomrom mellom hver gang. Når jeg forklarte min situasjon til nav fikk jeg beskjed om at jeg kan regnes som å ha det fulle ansvaret. Jeg vet ikke hvordan de regner det ut, om de regner ukentlig, månedlig eller årlig men i min situasjon er det veldig sporadisk, uforutsigbart og han passer henne aldri alene.
Selv om du er der regnes det som samvær ^^

er forøvrig enig med de under, veldig fint å tilrette slik!
 
Selv om du er der regnes det som samvær ^^

er forøvrig enig med de under, veldig fint å tilrette slik!

Jeg ble nysgjerrig på hvordan du ble bedt om å regne av Nav i forrige innlegget du skrev. Jeg må ærlig innrømme jeg ikke helt forsto når du skrev å regne timer og legge til for om det utgjør 2,8 dager? Tenker du/de da på ukentlig samvær? for det er ikke helt slik situasjon er som skrevet:)

I så fall er det slik jeg ble bedt om å regne det ut også.
Regner man ukentlig er 40% = 2,8 dager.
Regner man månedlig er 40% = ca 12 dager.
Regner man årlig er 40% = 146 dager.

Det er riktig at det er samvær ja. I mitt tilfelle er det fremdeles langt under 60% da samværet kan regnes opp til ca 4% hehe
 
Når han ikke har henne alene, så vil du jo alltid ha fullt ansvar, siden du og må være tilstede. Ellers kjenner jeg ikke reglene så mye, men synes det er flott gjort av deg at du tilrettelegger så mye for at barnefar og datter får kontakt når han er i stand til det!
Jeg måtte ringe og høre med Nav noen dager etter jeg postet innlegget så jeg fikk "formelen" på å regne ut samværet☺️
Og takk for det! Jeg tror det hjelper han veldig også å vite at han ikke blir ekskludert på noen måte slik at han faktisk kan ha fokus på seg og helsen i dårlige perioder og så kan far og datter seg i mellom få skape/opprettholde en god relasjon i de gode periodene uten at det blir "tvunget" positivt og dermed egentlig ikke noe koselig for noen.
 
Back
Topp