søvn baby 8 mnd

abrakad

Forelsket i forumet
Okei... jeg har en liten snupp på 8 mnd som har sovet natten gjennom (stort sett) fra ca 6 mnd. men de siste 14 dagene har han våknet gråtende opp til flere ganger fra han legger seg til det er morgen. Han er nærmest utrøstelig, hikster og gråter. Jeg synger og vugger han i armene mine til han roer seg. Han gnur seg i øyene og gjesper. Når jeg føler han er klar, legger jeg han i sengen sin mens jeg synger og stryker han på kinnet, men da begynner det igjen. Jeg har prøvd å holt en hand på han, gått ut, vært der etter at han er lagt igjen men det må noen runder på gulvet før han er så trøtt at han ikke klarer annet en å legge seg ned til å sove. Jeg prøver å komme meg ut før han sovner slik at han ikke skal tro at jeg sniker meg ut, eller at han ikke vet at jeg ikke er der, men med det samme jeg lukker opp døren så gråter han igjen. Jeg har prøvd å dryge før jeg går inn for kanskje han roer seg eller at han gråter i søvne, men da blir det bare værre. Er nesten som om han gråter mer og mer jo lengre tid jeg bruker på å komme inn. Vi har sitter med kamera og han sover så fredfullt, helt til den skjærende gråten begynner.

Ble litt rotete innlegg her, men håper dere skjønner :joyful:
Nå har vi nettopp hatt runde nr 2 for natten og vi er temmelig slitne hele gjengen, men mest den stakkars lille kroppen som ikke får den søvnen han trenger :(
Er dette noe 8 måneders greie? Han legger seg fint til å sove for kvelden, tar bare noen minutter før han finner roen og sovner, men våkner somsagt helt uanmeldt x antall ganger pr natt.
Noen som har vært borti dette og kan gi meg noen råd? :dead:
 
Opplevde litt av det samme en liten periode med vår jente rundt 7-8 mnd. Har sovet natten gjennom lenge, og om hun har våknet har det bare vært å gi smokk og gå igjen, inntil hun plutselig ikke godtok det lenger. Gråt og var fortvilet.. Vi erfarte at hun roet seg mye raskere når pappaen gikk inn fremfor meg. Gikk plutselig over etter et par uker igjen :)
 
Det er ganske vanlig med uro i perioder, særlig det første 1-1,5 året. Noen er heldige og har barn sover gjennom tidlig, men like normalt med det motsatte. Det kan være søvnregresjon (utvikling i søvnmønster som skjer rundt ca 4, 6, 8 og 12 mnd) hvor babyen i en periode kan sovne raskt og sove godt det første strekket på 2-4 timer før hyppige oppvåkning resten av natta setter inn. Det går som regel over av seg selv innen noen uker, vi merket mest rundt 8 og 12 mnd på guten vår. Prøvde mye forskjellig og ingenting funka, utenom å amme han tilbake i søvn. Det funka ikke alltid det heller. Det kan også være at de har vondt på grunn av tenner, eller at de har lært mye nytt motorisk og kognitivt som fører til urolig søvn (se for deg at du har opplevd masse ting du aldri før har opplevd, da er vi voksne også litt surrete i hodet når vi legger oss og kan sove urolig. Bare at vi ikke har sånne opplevelser så ofte som babyene :hilarious: )

Det høres hvertfall ikke ut som dere gjør noe feil :) . Mitt beste tips er å gjøre det som gir alle best søvn, enten det er så ta barnet inn i deres seng, sove på madrass ved siden av sprinkelsenga, amme/gi flaske osv. så kan man endre vaner litt igjen når denne perioden roer seg.
 
Det er ganske vanlig med uro i perioder, særlig det første 1-1,5 året. Noen er heldige og har barn sover gjennom tidlig, men like normalt med det motsatte. Det kan være søvnregresjon (utvikling i søvnmønster som skjer rundt ca 4, 6, 8 og 12 mnd) hvor babyen i en periode kan sovne raskt og sove godt det første strekket på 2-4 timer før hyppige oppvåkning resten av natta setter inn. Det går som regel over av seg selv innen noen uker, vi merket mest rundt 8 og 12 mnd på guten vår. Prøvde mye forskjellig og ingenting funka, utenom å amme han tilbake i søvn. Det funka ikke alltid det heller. Det kan også være at de har vondt på grunn av tenner, eller at de har lært mye nytt motorisk og kognitivt som fører til urolig søvn (se for deg at du har opplevd masse ting du aldri før har opplevd, da er vi voksne også litt surrete i hodet når vi legger oss og kan sove urolig. Bare at vi ikke har sånne opplevelser så ofte som babyene :hilarious: )

Det høres hvertfall ikke ut som dere gjør noe feil :) . Mitt beste tips er å gjøre det som gir alle best søvn, enten det er så ta barnet inn i deres seng, sove på madrass ved siden av sprinkelsenga, amme/gi flaske osv. så kan man endre vaner litt igjen når denne perioden roer seg.
Okei takk for det!
Vi er så heldige at han sovner selv uten "hjelp" fra oss, så vi er veldig redde for at vi skal gjøre for mye nå slik at han mister den evnen, men jeg overtenker sikkert litt haha... :joyful:
Tenner oppe fikk han for ca en mnd siden, da var han mye våken men gråt ikke. bare urolig men fant roen veldig fort. Håper dette går fort over.
Han har nettopp lært seg å krype så det kan være det!
Får bare krysse fingrene for at det går fort over :)
 
Okei takk for det!
Vi er så heldige at han sovner selv uten "hjelp" fra oss, så vi er veldig redde for at vi skal gjøre for mye nå slik at han mister den evnen, men jeg overtenker sikkert litt haha... :joyful:
Tenner oppe fikk han for ca en mnd siden, da var han mye våken men gråt ikke. bare urolig men fant roen veldig fort. Håper dette går fort over.
Han har nettopp lært seg å krype så det kan være det!
Får bare krysse fingrene for at det går fort over :)

Hadde samme følelse med min eldste altså, var redd for å tulle ting til eller at noe ble feil :) men nå som han er 3,5 år har alt med legging og soving vært bra ganske lenge, så med babyen vi har nå prøver jeg å stresse litt mindre og tenke at det som fører til søvn er det riktige - også ordner alt seg til slutt :D
 
Back
Topp