Enslige prøvere.

Stortønske-enslig

Flørter med forumet
Marsboerne 2023
Nå som det er lov med assistert befruktning for enslige i Norge, er det noen der ute som er i gang med dette? Jeg har så vidt startet med å sanke informasjon og sendt henvisningen til St. Olavs (har også vært hos Spiren for å høre hvordan de evt. gjør det der). Men siden det nå faktisk er lovlig i Norge så skal det jo være mulig å få denne hjelpen offentlig.
Mye å sette seg inn i, så hvis det er noen andre som har erfaring som enslig med ønske om barn, vil jeg gjerne høre

Jeg er enslig og gravid:happy: ble gravid på andre fryseforsøk i desember 2020, så er 31 uker på vei. Bare å spørre hvis du lurer på noe:happy:

Jeg er enslig og i gang med prøving!:happy:

Har hatt mitt første eggutttak, går gjennom IVF. Men jeg gjør det privat da, ikke offentlig.
Er bare å spørre!

Jeg er enslig og har hatt tre IUI og en IVF. Skal forhåpentligvis i gang med ny IVF i sommer. Går privat, men er også henvist til det offentlige (Riksen).

Jeg er enslig og i gang med prøving!:happy:

Har hatt mitt første eggutttak, går gjennom IVF. Men jeg gjør det privat da, ikke offentlig.
Er bare å spørre!

Hva er grunnen for at de går for IVF første gangen og ikke insiminering? Fikk du velge mellom 3 donorer også velger de en av dem før deg som du ikke får vite?

Hva er grunnen for at de går for IVF første gangen og ikke insiminering? Fikk du velge mellom 3 donorer også velger de en av dem før deg som du ikke får vite?
Jeg har en antatt tett eggeleder, ble oppdaget på saltvannssonografi, en del av fertilitetsutredninga :) Så da ble det rett på IVF.

Jeg fikk ikke velge 3 donorer jeg. Kunne gi ønsker ang. fysiske karakteristiska, men det var det. Klinikken har valgt donor for meg.

Jeg har en antatt tett eggeleder, ble oppdaget på saltvannssonografi, en del av fertilitetsutredninga :) Så da ble det rett på IVF.

Jeg fikk ikke velge 3 donorer jeg. Kunne gi ønsker ang. fysiske karakteristiska, men det var det. Klinikken har valgt donor for meg.

Ok skjønner. Vet du om de bruker donorer fra Danmark eller Norge? Mener det ikke er opprettet donorbank i Norge ennå.
Får du vite noe mer om donor? Alder, barn fra før, jobb osv. ?

Ok skjønner. Vet du om de bruker donorer fra Danmark eller Norge? Mener det ikke er opprettet donorbank i Norge ennå.
Får du vite noe mer om donor? Alder, barn fra før, jobb osv. ?
De private bruker nok banker fra Danmark, min klinikk bruker både Cryos og European Sperm Bank. Riks har sædbank til behandlinger der, og tror st. Olavs og enda fler offentlige sykehus er i ferd med å få egne :)

Jeg får dessverre ikke vite mer om donor, skulle egentlig gjerne valgt selv, men slik ble det ikke. Når barnet blir 18 (tror jeg?) kan barnet få info om donor.. Det er med andre ord noe barnet har rett på, og ikke jeg.

De private bruker nok banker fra Danmark, min klinikk bruker både Cryos og European Sperm Bank. Riks har sædbank til behandlinger der, og tror st. Olavs og enda fler offentlige sykehus er i ferd med å få egne :)

Jeg får dessverre ikke vite mer om donor, skulle egentlig gjerne valgt selv, men slik ble det ikke. Når barnet blir 18 (tror jeg?) kan barnet få info om donor.. Det er med andre ord noe barnet har rett på, og ikke jeg.

Skulle ønske reglene var mer lik Danmark her i Norge når det kommer til info om donor ja.
Mener å huske at det ble lovendring der også, og at barnet har rett på å vite (om han/hun ønsker) når de er 15 år i Norge nå. Men ikke 100 prosent sikker. Kan være det har noe med hvor donor kommer fra. Altså ikke sikker men mener at noe ble endret til 15 år for barn født med donor.

Gratulerer! ❤ Fikk du hjelp offentlig eller privat? Har hørt at man må vente på donor i 1 år i det offentlige. Men vet ikke om det stemmer.

Jeg gjorde det på Medicus i Oslo, så det var privat. Jeg er 40 år og da får jeg ikke hjelp av det offentlige, dessuten så er det ventetid i det offentlige og det hadde jeg ikke tid til. Jeg har forstått det slik at det er ventetid på donor i det offentlige ja, men har ikke satt meg inni det siden jeg gjorde det privat så er ikke helt oppdatert.
Jeg kan anbefale deg siden «frivillig enslige mødre ved assistert befruktning» på Facebook, der kan du få mange svar fra mange erfarne damer:happy:

Jeg er enslig og gravid etter ivf-forsøk med donor hos st.olavs. Jeg startet opp med behandling i slutten av mai, litt over en måned etter at henvisning ble sendt. Så det kan absolutt gå raskt i det offentlige også

Jeg er enslig og gravid etter ivf-forsøk med donor hos st.olavs. Jeg startet opp med behandling i slutten av mai, litt over en måned etter at henvisning ble sendt. Så det kan absolutt gå raskt i det offentlige også

gratulerer så mye ❤️❤️ er ikke enslig men har et spm til deg - gikk St Olavs rett på IVF med donorsæd eller ble det inseminering?

redigert da jeg ser nå du skrev at det var ivf. Var det noen grunn til at de ikke prøvde inseminering først?

Last edited:
IUI er det insiminering du mener da? Beklager er ny i gamet
Ja, IUI står for intrauterin inseminasjon, altså at de plasserer sæden i livmor.

Jeg gikk privat hos Medicus og der fikk jeg ønske tre donorer (fra Cryos, dansk sædbank).

Når det gjelder aldersgrensen for når barnet kan få informasjon om donor så er det donasjonstidspunktet som gjelder. Sæd donert før 1.1.2021 har 18-årsgrense, sæd donert etter dette har 15-årsgrense. Det betyr at de første stråene med 15-årsgrense kanskje kommer i bruk snart (er vel 6 mnd karantene for stråene). Man skal få beskjed om hva som gjelder for "sin" sæd. Hvis man ikke får det bør man etterspørre! Dette vil jo være viktig å ha riktig info om i samtaler med barnet.

Så rart at det er så stor forskjell på Oslo og Trondheim på ventetid. Kjennes rett og slett litt urettferdig for de som har ventet et år i Oslo. Men er jo kjempeflott for deg som kom rett inn og ble gravid med en gang!

Jeg er enslig og har fått to barn alene, en i Danmark og en i Norge etter lovendring:)

gratulerer så mye ❤️❤️ er ikke enslig men har et spm til deg - gikk St Olavs rett på IVF med donorsæd eller ble det inseminering?

redigert da jeg ser nå du skrev at det var ivf. Var det noen grunn til at de ikke prøvde inseminering først?

Takk ❤ Jeg prøvde tre insemineringer i det private først, uten hell. Derfor gikk de rett på IVF :)

Takk ❤ Jeg prøvde tre insemineringer i det private først, uten hell. Derfor gikk de rett på IVF :)

Takk så mye for svar. St Olavs har sagt at dersom neste ivf ikke går så bør vi bruke donorsæd, var litt spent om vi måtte regne mye ventetid i det offentlige. Fint å høre at det ikke var slik for deg… antar du brukte St Olavs sædbank og ikke tok med det som du kjøpte til det private?

Takk så mye for svar. St Olavs har sagt at dersom neste ivf ikke går så bør vi bruke donorsæd, var litt spent om vi måtte regne mye ventetid i det offentlige. Fint å høre at det ikke var slik for deg… antar du brukte St Olavs sædbank og ikke tok med det som du kjøpte til det private?

Jeg brukte St. Olavs sædbank. Trodde også det ville bli lang ventetid da jeg søkte, men ble positivt overrasket over hvor fort det gikk. Jeg fikk inntrykk av at de hadde fått en del donorer det siste året.

Back
Topp