Induksjon/igangsetting

Bkno5123220

Andre møte med forumet
Hei. skal settes igang pga sv.diabetes om rett over 1 uke, og er førstegangsfødende.

Er det noen som har erfaring med igangsetting? Hva som blir gjort fra ballong settes inn, og hva som eventuelt blir vondt/ubehagelig utenom selve riene?

vil gjerne forberede meg mest mulig mentalt for og ha en roligere fødsel, og ønsker derfor og være forberedt på hva som skal skje og hva som kan være ubehagelig eller vondt og få gjennomført.
 
Dey kommer helt ann på sykehuset og dere prosedyre på igangsetting. Ikke alle bruker samme oppskriften. :)

Men hos meg begybte det fredag med ballong, den falt ut etter to timer. Så Var en en vaginal tabelett. Ikke noe mer den dagen. Lørdag fikk jeg tabletter vær 3 time. Så begynte riene søndag morgen. Fødte søndag ettermiddag. ☺️ Det var andre gang jeg fødte. Det å sette inn ballongen var ikke godt ellers var det ikke noe vondt. :)

Lykke til neste uke! ❤️
 
Har blitt indusert med ballong nå i dag.

De sjekker først om du er moden, hvis du ikke er det så setter de inn ballongen, som er en tynn, myk gummislange med ballong i enden. Den settes inn i skjeden, forbi indre mormunn og ligger mellom hodet til baby og livmorhalsen. Ballongen fylles med 80ml sterilt saltvann. Den ligger å presser på livmorhalsen for å modne den. Den kan føles litt ubehagelig å sette inn, men det gjør ikke vondt. Som mensmurringer. Den kan ligge der i 36t før de går videre med tablettkur på dag 3. Faller ballongen ut før, så kan de begynne med tablettkur før. Har ingen erfaring med tabletter. Ligger nå med mensmurringer, ca 4t siden ballongen ble satt.

Lykke til:)
 
Last edited:
Ble indusert sist pga diabetes. Etter sjekk av modning satte de inn ballong, som faktisk var mer ubehagelig enn jeg forventet. Den falt ut etter ca tolv timer (rundt midnatt), og fikk modningspille morgenen etter. Jeg hadde god effekt av denne, og de 7 første cm gikk relativt fort (ca 7 timer), men så stoppet det opp hos meg. Måtte få riestimulerende drypp som kontinuerlig ble økt, men riene var bare vonde, ikke særlig effektive, så endte opp med keisersnitt etter tre timer pressing.

Mentalt hjalp det for meg å tenke at det ville ta lang tid (noe det gjorde, til tross for rask fremgang i starten). Jeg ble også sjekket nedentil relativt ofte for å følge med på fremgangen, men dette var ikke vondt, bare litt ubehagelig. Masse lykke til :Heartred
 
Jeg ble satt igang med førstemann grunnet overtid på 11.dagen ved bruk av hormon - vaginal stikkpille. Kjente svake murringer etter 4 timer som etterhvert økte på. Kjente mest smerter i ryggen og rumpa. Fikk epidural som lindret, nesten fjernet smertene i ryggen. Var så deilig å slippe mye av smertene. Men epiduralen påvirket dessverre riene - ble ikke effektivt nok og lillegullet fikk lav puls. Måtte bli forløst med vakuum. Aktiv fødsel i 9 timer :)
Ønsker deg masse lykke til :)
 
Har blitt indusert med ballong nå i dag.

De sjekker først om du er moden, hvis du ikke er det så setter de inn ballongen, som er en tynn, myk gummislange med ballong i enden. Den settes inn i skjeden, forbi indre mormunn og ligger mellom hodet til baby og livmorhalsen. Ballongen fylles med 80ml sterilt saltvann. Den ligger å presser på livmorhalsen for å modne den. Den kan føles litt ubehagelig å sette inn, men det gjør ikke vondt. Som mensmurringer. Den kan ligge der i 36t før de går videre med tablettkur på dag 3. Faller ballongen ut før, så kan de begynne med tablettkur før. Har ingen erfaring med tabletter. Ligger nå med mensmurringer, ca 4t siden ballongen ble satt.

Lykke til:)
Åh, så spennende! Da er det ikke lenge igjen til den lille er hos deg. Masse lykke til❤️
 
Har blitt indusert med ballong nå i dag.

De sjekker først om du er moden, hvis du ikke er det så setter de inn ballongen, som er en tynn, myk gummislange med ballong i enden. Den settes inn i skjeden, forbi indre mormunn og ligger mellom hodet til baby og livmorhalsen. Ballongen fylles med 80ml sterilt saltvann. Den ligger å presser på livmorhalsen for å modne den. Den kan føles litt ubehagelig å sette inn, men det gjør ikke vondt. Som mensmurringer. Den kan ligge der i 36t før de går videre med tablettkur på dag 3. Faller ballongen ut før, så kan de begynne med tablettkur før. Har ingen erfaring med tabletter. Ligger nå med mensmurringer, ca 4t siden ballongen ble satt.

Lykke til:)
Dette er så spennende! ❤️ Innom og sjekker etter oppdatering støtt og stadig :p
 
Har blitt indusert med ballong nå i dag.

De sjekker først om du er moden, hvis du ikke er det så setter de inn ballongen, som er en tynn, myk gummislange med ballong i enden. Den settes inn i skjeden, forbi indre mormunn og ligger mellom hodet til baby og livmorhalsen. Ballongen fylles med 80ml sterilt saltvann. Den ligger å presser på livmorhalsen for å modne den. Den kan føles litt ubehagelig å sette inn, men det gjør ikke vondt. Som mensmurringer. Den kan ligge der i 36t før de går videre med tablettkur på dag 3. Faller ballongen ut før, så kan de begynne med tablettkur før. Har ingen erfaring med tabletter. Ligger nå med mensmurringer, ca 4t siden ballongen ble satt.

Lykke til:)


Masse lykke til, dette er spennende :Heartred Tenk, snart har du lille i armene dine :)
 
Så spennende! Blir mest i sansynlig igangsatt pga svangerskapsdiabetes selv, så veldig spennende å lese andres erfaringer!


Lykke til alle dere som er/skal igangsettes nå!
 
Fikk satt inn ballong , som kom ut etter 2 timer sist. Deretter første de tablett opp i skjeden. Etter halvannen time kom det murringer, men kunne prate med de andre kollegene til mannen på sykehuset enda.. og etterhvert ble det to min mellom.. Helt OK rier i starten. Så inn på føden, tok seg skikkelig opp..2 timer senere var gutten ute :rolleyes:
 
Jeg ble igangsatt sist, og vil bli det denne gangen også grunnet icp/hepatose.

Fikk først ballong, det er ikke så behagelig, men ikke smertefullt. Hadde den inne i 12-16 timer før de tok den ut. Fikk deretter modningspiller 3 ganger per dag. Fikk masse rier, men de var ikke vonde, bare kjente at magen ble hard. De var ganske regelmessige og hyppige, men de gjorde ikke noe arbeid, og ble kalt maserier. Dette gjentok seg i to dager. Natt til tredje dag våknet jeg for å tisse, og da gikk vannet!

Etter at vannet gikk, ble riene vonde og det eskalerte fort. 3 timer fra jeg sov til babyen var ute! (Men jordmor trodde det kom til å ta sin tid da hun sjekket meg rett etter vannet gikk. Så det er nok ganske individuelt.)

Spent på hvordan det blir denne gangen kontra sist : )
 
Dere som blir igangsatt på grunn av sv.diabetes, tar dere insulin nå eller er det kostholdsregulert? Blir dere satt i gang før termin?
 
Dere som blir igangsatt på grunn av sv.diabetes, tar dere insulin nå eller er det kostholdsregulert? Blir dere satt i gang før termin?

Fikk bekreftet igangsettelse i dag, mellom 26.juli og 2. august, avhengi av kapasiteten. Jeg har kostholdsregulert på dagtid men tar litt insulin på kvelden for det fastende.

Edit: Har inntrykk av at oss med insulin settes i gang i uke 38-39, men de som kostholdsreguleres vurderes til indusering når de er nærmere termin, men med vurdering basert på risikofakter, estimert fødselsvekt etc.
 
Fikk bekreftet igangsettelse i dag, mellom 26.juli og 2. august, avhengi av kapasiteten. Jeg har kostholdsregulert på dagtid men tar litt insulin på kvelden for det fastende.

Edit: Har inntrykk av at oss med insulin settes i gang i uke 38-39, men de som kostholdsreguleres vurderes til indusering når de er nærmere termin, men med vurdering basert på risikofakter, estimert fødselsvekt etc.

det går på størrelse på barnet eller hvilken rutine som praktiseres på di forskjellige sykehusene. Vet om flere som bruker insulin som får gå til termin.
 
det går på størrelse på barnet eller hvilken rutine som praktiseres på di forskjellige sykehusene. Vet om flere som bruker insulin som får gå til termin.

Er nok ulik praksis på ulike sykehus. Jeg får vekstkontroll og ligger ikke til stort barn, men de har sagt uke 38 allerede.
 
Back
Topp