«Koronababy» og barnehagestart

Pilfink

Flørter med forumet
Vår gutt er en skikkelig «koronababy». Født tidlig juli 2020, og har knapt vært med andre mennesker enn meg og pappaen (ingen av oss har familie i nærheten her vi bor). Han skal begynne i barnehage til høsten, og er da 13 måneder. Jeg gruer meg noe voldsomt. Hadde nok gjort det uansett, men ekstra nå siden han er såpass lite vant til andre folk. Han er en blid og veldig morsom liten fyr. Har seks tenner, elsker mat og å få spise selv, og har denne uken begynt å reise seg opp på egen hånd. Ellers krabber han som et olja lyn. Men de få gangene vi har hatt besøk har han vært engstelig, og begynt å gråte når andre holdt ham. Er det andre som gruer seg til barnehage? Hva tenker dere om å overlate babyen til fremmede? Det virker liksom så brutalt, men jeg tror selvfølgelig at det vil være sunt for ham å leke med andre barn.
 
Sånn var min første som er født i 2017 og, ikke ville blitt holdt an noen fra fødsel. Barnehagestart gikk superfint med 14 mnd :)
 
Vår gutt er en skikkelig «koronababy». Født tidlig juli 2020, og har knapt vært med andre mennesker enn meg og pappaen (ingen av oss har familie i nærheten her vi bor). Han skal begynne i barnehage til høsten, og er da 13 måneder. Jeg gruer meg noe voldsomt. Hadde nok gjort det uansett, men ekstra nå siden han er såpass lite vant til andre folk. Han er en blid og veldig morsom liten fyr. Har seks tenner, elsker mat og å få spise selv, og har denne uken begynt å reise seg opp på egen hånd. Ellers krabber han som et olja lyn. Men de få gangene vi har hatt besøk har han vært engstelig, og begynt å gråte når andre holdt ham. Er det andre som gruer seg til barnehage? Hva tenker dere om å overlate babyen til fremmede? Det virker liksom så brutalt, men jeg tror selvfølgelig at det vil være sunt for ham å leke med andre barn.
Akkurat slik var det for oss også. Lille var ca 1,5 år når hun begynte i fjor høst. Hun hadde en hel måned der hun var i barnehagen bare 1 til 2 timer om dagen i begynnelsen. For oss tok det omtrent 2 måneder før hun syntes barnehagen var ok. Nå ELSKER hun barnehagen og virkelig kjeder seg hjemme i helger:joyful:

Når det kommer til hva som er 'nødvendig/sunt' av sosiale så er det ikke slik som hos eldre barn når de er såpass små. De leker mer ved hverandre enn med hverandre. Uansett om de begynner som ettåringer eller fireåriger vil det ikke ha store forskjeller da foreldrene er hovedsaklig de barna lærer det sosiale fra når de er så små så ikke vær bekymret for verken det ene eller det andre.

Kan legge til at detvar veldig stor overgang for meg også. Det at noen andre skulle passet mitt barn før de hadde lært å kjenne henne og hun dem og alt av ansvar og "kontroll" man gir fra seg da de først har vokst inni kroppen din og nærmest bodd på deg fra fødselen av er et helt nytt kapittel. Jeg hatet det sikkert like mye som lille i starten og gråt masse men det ble mye bedre etterhvert som lille begynte å trives.
Jeg sender deg en kjempe klem:Heartred Det kommer til å gå over alle forventninger, det er jeg sikker på.
 
Som en liten trøst så kan jeg si at barnehagene har jo allerede tatt i mot sitt første «corona kull» med småbarn. De barna som begynte høsten 20 var heller ikke særlig vant til å være med andre enn mamma og pappa etter lockdown i hele landet. Er det en ting barnehagefolk har måttet gjøre, så er det å omstille seg raskt til den nye hverdagen. De er nok godt forberedt til å ta i mot de små skattene som kommer til høsten:) Skjønner dog bekymringen, har selv en gutt som skal begynne i barnehagen i desember og selv om ham bare er 6 mnd nå, ser jeg at han er mer skeptisk til folk enn ham kanskje vanligvis ville vært.
Stol på at han blir godt møtt i barnehagen dere skal starte i og ta gjerne en telefon til barnehagen og snakk litt om bekymringene du har. Følelsene våre som foreldre smitter jo lett over, så hvis du er trygg vil gjerne gutten din også se at «dette er trygt».

Hilsen pedagogisk leder:Heartred
 
Samme følelse her, vi er nok mange koronamammaer som går og kverner på dette! Vår gutt er også skeptisk til andre, både voksne og barn, men er verdens blideste bebis med oss foreldre. Vi prøver å la ham møte andre på hans alder når det lar seg gjøre, men kan vel telle på én hånd det antall ganger det har skjedd. Satser på en litt mer sosial sommer ❤ Om dere bor i Oslo, er vi gjerne med på et koronababytreff, hehe!
 
Vår gutt er en skikkelig «koronababy». Født tidlig juli 2020, og har knapt vært med andre mennesker enn meg og pappaen (ingen av oss har familie i nærheten her vi bor). Han skal begynne i barnehage til høsten, og er da 13 måneder. Jeg gruer meg noe voldsomt. Hadde nok gjort det uansett, men ekstra nå siden han er såpass lite vant til andre folk. Han er en blid og veldig morsom liten fyr. Har seks tenner, elsker mat og å få spise selv, og har denne uken begynt å reise seg opp på egen hånd. Ellers krabber han som et olja lyn. Men de få gangene vi har hatt besøk har han vært engstelig, og begynt å gråte når andre holdt ham. Er det andre som gruer seg til barnehage? Hva tenker dere om å overlate babyen til fremmede? Det virker liksom så brutalt, men jeg tror selvfølgelig at det vil være sunt for ham å leke med andre barn.

jenta mi som startet i bhg før covid var heller ikke vant til andre enn meg og far før hun startet i bhg ved 11 mnd men det gikk veldig fint:)

om mulig anbefaler jeg å legge opp til at dere kan ha en lenger tilvenning:) vi hadde 5 dager hvor jeg var disponibel hele dagen, og deretter var far disponibel for å gi henne veldig korte dager i starten så de første 2 mnd hadde hun kortere dager så økte vi gradvis på:)
 
Ta kontakt med barnehagen og spør om de har noen spesielle tiltak og råd i forbindelse med barnehagestart.

Jeg leste en artikkel (som jeg ikke finner igjen) om dette. Der var det en barnehage som sendte video av de ansatte (og leker) i forkant slik at barna til en viss grad kunne bli kjent med de. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men det er da noe.

Snakk måned han om barnehagen. Små barn skjønner mer enn vi tror. Bruk gjerne navnene på de ansatte på avdelingen.

Kjenner du noen andre som har barn som også skal starte der? Da kunne kanskje barna fått vært litt sammen i forkant, slik at de kjenner hverandre litt.

Jeg har ikke et barn som skal starte i barnehagen, men har et barn som har hatt både 3- og 4-årsdagen i koronatid. Og jeg er veldig bekymret for hva slags påvirkning denne perioden vil ha på de minste barna, da det er nå grunnlaget legges for deres læring om sosialt samspill. Jeg trøster meg med at barn er tilpasningsdyktige, og håper at koronatiden og -tiltakene ikke «får satt seg» i kroppene deres.

Masse lykke til med barnehagestart i august!
 
Det er veldig vanlig at disse små blir engstelige for fremmede helt uavhengig av korona og besøk. Noen blir mer engstelige enn andre. Dette er barnehagen godt vandt med og de legger til rette for at tilvenningen kan gå over lengre tid. Så lenge barnehagen ikke er på rødt nivå så tillater de fleste barnehager at man kommer på besøk flere ganger før barnehage start. Så jeg ville kontaktet barnehagen og spurt om det er mulig.

Når barnet er tilvendt og trygg er det mer brutalt for mammahjerte å levere i barnehagen enn det er for barnet :Heartred
 
Tipper dette er artikkelen Bustefrøken har lest: https://www.barnehage.no/korona-til...aert-hjemme-med-foreldrene-i-pandemien/219110 (Eller en "variant" av den, mener minst en riksavis plukket den opp fra barnehage.no.)

Så er det vel ikke tvil om at de fleste babyer nå har vesentlig mindre/ingen kontakt med andre enn normalt, selv de som heller ikke uten korona har voldsomt til sosialt liv.

Når det gjelder foreldres uro i fbm oppstart så er nok den der uansett, ja. Jeg har allerede begynt å grue meg litt – og min skal i beste fall begynne i mars. :chicken::hilarious: (Da er han 13,5 måned. Storebror var 3,5 år ..!)
 
Lille diktator skal begynne i august, da er han han 16 mnd. Jeg gruer meg, for han ser jo nesten bare folk på tv og butikken. Må ha lang tid på å tine dersom noen snakker til han…
 
Lille diktator skal begynne i august, da er han han 16 mnd. Jeg gruer meg, for han ser jo nesten bare folk på tv og butikken. Må ha lang tid på å tine dersom noen snakker til han…
Jeg skjønner deg så godt!
Slik var det med her med lille også, kun meg, pappaen og henne i 1,5 år. I tillegg er hun litt tilbakeholden av natur også. Det tok litt lenger tid men med god og lang innkjøring i barnehagen med korte dager gikk det kjempe fint:) Det er ikke sikkert det blir så stor overgang for dere likevel.

Min erfaring er at barnehagen har kjempe god erfaring, de gjør jo dette minst en gang i året og møter masse forskjellig barn i mange forskjellige situasjoner. Mitt råd er om du klarer det er å prøve å ikke bekymre deg før eventuelt det kommer et hinder. Dra til barnehagen masse i helgene i sommer slim at barnet er trygg på uteområdet og stedet. Det hjalp så utrolig mye for oss.
 
Jeg skjønner deg så godt!
Slik var det med her med lille også, kun meg, pappaen og henne i 1,5 år. I tillegg er hun litt tilbakeholden av natur også. Det tok litt lenger tid men med god og lang innkjøring i barnehagen med korte dager gikk det kjempe fint:) Det er ikke sikkert det blir så stor overgang for dere likevel.

Min erfaring er at barnehagen har kjempe god erfaring, de gjør jo dette minst en gang i året og møter masse forskjellig barn i mange forskjellige situasjoner. Mitt råd er om du klarer det er å prøve å ikke bekymre deg før eventuelt det kommer et hinder. Dra til barnehagen masse i helgene i sommer slim at barnet er trygg på uteområdet og stedet. Det hjalp så utrolig mye for oss.

ja, jeg prøver, bekymringer er ikke så nyttige uansett:p
 
Vi fikk komme på besøk før ferien, så vi har fått lekt både inne og ute i barnehagen, og hilst på store og små. Det har nok vært gull, for han er noe tøffere nå. Begynte tilvenning på onsdag, men er absolutt ikke klar for å være en hel dag alene enda. Så da blir det tilvenning til mandag også, og så tar vi det derfra.

De sa faktisk i barnehagen vår at 3 dagers tilvenning egentlig er ut, om man skal se det fra barnas side. 2 uker er mer passe. Nå er jo det vanskelig å få til når barnehagen er stengt(feriestengt) i slutten av permisjonen og arbeidsgiver ikke gir mer enn tre dager med lønn. Skulle likevel ønske at jeg hadde fått mer info om akkurat det før nå.
 
Mini på snart 15 mnd begynte nå på onsdag. Var alene 2 timer i går, og hentet etter lunsj. I dag var han alene hele dagen og fikk være med på frokost, lunsj og ble hentet etter hvil.
Her har de også 3 dagers tilvenning. Sålangt ser det ut til å gå bra. Han er veldig tillitsfull, også til fremmede. Omgått samme krets hele tiden. Er som regel like tillitsfull til en han ikke har truffet på 5 mnd som en han traff for 15 min siden.
Spent på hvordan det går fremover. Merker allerede endring i atferd på ettermiddagene. Har heldigvis mulighet for kortere dager enn så lenge.
 
Back
Topp