Fødselspenger og permisjon, hva har dere krav på?

Stemmer d at barnefaren ikke har krav på fedrekvote (perm) om ikke mor har opparbeidet seg retten til foreldrepenger, men får engangstønad? Eller åssen er det?

Blir jo krig i huset bare fordi jeg ikke kan det der..

Jeg ser tråden ikke er brenn ny, men fikk du svar på spørsmålet? For jeg lurer på det samme.
 
Last edited:
Hva er jeg rett på av støtte som uføretrygdet? : )

Uføretrygd gir ikke grunnlag til foreldrepenger med mindre du jobber ved siden av, men du kan søke om engangsstønad. Jeg leste at de har gjort en endring i fedrekvoten når mor er ufør, så far får 15 uker (100%) eller 19 uker (80%). Om det gjelder dersom man tar i mot engangsstønaden klarer jeg ikke finne ut av, men jeg antar at det gjelder.
 
Uføretrygd gir ikke grunnlag til foreldrepenger med mindre du jobber ved siden av, men du kan søke om engangsstønad. Jeg leste at de har gjort en endring i fedrekvoten når mor er ufør, så far får 15 uker (100%) eller 19 uker (80%). Om det gjelder dersom man tar i mot engangsstønaden klarer jeg ikke finne ut av, men jeg antar at det gjelder.

Tusen hjertelig takk! Hvor mye er engangsstønaden på? :Heartred
 
Takk, da trenger man ikke bekymre seg med tanke på alt utstyr som må kjøpes!
Det skader ikke å ta en prat med nav likevel, jeg vet ikke helt hvordan det funker i forhold til andre utbetalinger om du får det i tillegg eller istedenfor liksom. Jeg antar og håper jo det er i tillegg, for jeg fikk rundt 7500kr i mnd i foreldrepenger og det var ganske brutalt når hele mannens lønn gikk til husbygging og lån :wacky: Så vi har levd ganske stramt, men nå var jo det selvpåskyldt da siden vi bygget hus :rolleyes:
 
Mannen min har reisejobb, med en turnus på 2:4 uker. Altså har han fri store deler av året. Hvordan fungerer det med hans kvote? Det blir jo for dumt å bruke den på han føler vi, er det noen måte å få kvoten over på meg?
 
Mannen min har reisejobb, med en turnus på 2:4 uker. Altså har han fri store deler av året. Hvordan fungerer det med hans kvote? Det blir jo for dumt å bruke den på han føler vi, er det noen måte å få kvoten over på meg?
Nja, dumt er det jo strengt tatt ikke. Poenget er jo at barnet får ha permisjon i fred med ham uten at du skal blande deg inn;)
 
Nja, dumt er det jo strengt tatt ikke. Poenget er jo at barnet får ha permisjon i fred med ham uten at du skal blande deg inn;)
Det var jo et jævlig hyggelig svar. Troll her inne også ja..
 
Mannen min har reisejobb, med en turnus på 2:4 uker. Altså har han fri store deler av året. Hvordan fungerer det med hans kvote? Det blir jo for dumt å bruke den på han føler vi, er det noen måte å få kvoten over på meg?

finnes unntak for fedrekvote pga sykdom eller at far ikke har rett på fedrekvote (da blir det omgjort til mødrekvote). Utenom det går det dessverre ikke å overføre.
 
Jeg prøvde ikke å være kjip? Unnskyld.
Jeg klarte å se hva du mente til slutt, men tenkte først bare holt sh*t :hilarious: men regner med du bare mente at pappapermen er for at pappa skal få være hjemme alene med barnet?
 
Har fastlønn og muligens behov for svangerskapspenger pga jobb med hardt fysisk arbeid. Hvis jeg benytter meg av svangerskapspenger, får jeg da mindre i foreldrepenger? Eller beregnes foreldrepengene uansett utifra min fastlønn så lenge jeg ikke har vært sykemeldt de tre siste månedene? :) Spurte fastlegen min om dette i dag, men han var usikker. Hvem kan jeg evt ringe for å få vite om det? :) Hilsen nygravid med null peiling :p
 
Har fastlønn og muligens behov for svangerskapspenger pga jobb med hardt fysisk arbeid. Hvis jeg benytter meg av svangerskapspenger, får jeg da mindre i foreldrepenger? Eller beregnes foreldrepengene uansett utifra min fastlønn så lenge jeg ikke har vært sykemeldt de tre siste månedene? :) Spurte fastlegen min om dette i dag, men han var usikker. Hvem kan jeg evt ringe for å få vite om det? :) Hilsen nygravid med null peiling :p
Jeg ble permittert tre mnd før permisjon sist og fikk dagpenger, foreldrepengene mine ble derfor beregnet ut i fra de 3 beste av de 10 siste månedene. Jeg fikk nå nettop vite at de siste 3 mnd med dagpenger gjorde at jeg ikke får feriepenger av foreldrepengene uavhengig om det ikke ble vurdert ut i fra de 3 siste månedene, dette opplyste de ikke om på det tidspunktet og jeg finner ingenting om det på nett. Så sjekk med nav om det påvirker opparbeiding av feriepenger at du eventuelt går over på svangerskapspenger.
Når det kommer til spørsmålet ditt så tror jeg det beste er å høre med nav. Jeg tror ikke det skal gi dårligere grunnlag, men det er så mange regler at det er best å spør dem direkte. Du kan nok også ta en samtale med jordmor, hun vet sikkert en del om det :)
 
Har fastlønn og muligens behov for svangerskapspenger pga jobb med hardt fysisk arbeid. Hvis jeg benytter meg av svangerskapspenger, får jeg da mindre i foreldrepenger? Eller beregnes foreldrepengene uansett utifra min fastlønn så lenge jeg ikke har vært sykemeldt de tre siste månedene? :) Spurte fastlegen min om dette i dag, men han var usikker. Hvem kan jeg evt ringe for å få vite om det? :) Hilsen nygravid med null peiling :p

Svangerskapspengene skal vel gjenspeile din normale lønn likevel (opp til 6G)..? Tror det går ut i fra samme grunnlag uansett
 
finnes unntak for fedrekvote pga sykdom eller at far ikke har rett på fedrekvote (da blir det omgjort til mødrekvote). Utenom det går det dessverre ikke å overføre.
Jeg lurer på om han kan ta fedrekvoten de 4 ukene han har fri og opphold hver gang han er på jobb. Da får han dobbelt opp med lønn.
 
Back
Topp