Vonde kynnere

Blåbærfrø

Flørter med forumet
Jeg lurer på om noen har vonde kynnere? Er andregangsgravid, og vet at kynnere kan komme tidligere. Men de gjør vondt! Det er ikke bare magen som strammer seg, jeg har menssmerter (som kan bli ganske kraftige). Minner på "ekte" svake rier, egentlig :shy:
Synes at det er veldig skummelt... Har snakket med jordmor i går. Hun sa at så lenge kynnere ikke er regelmessige, er de ikke farlige. Men hun sa også at jeg må "ta det med ro" og "høre på kroppen". Skjønner ikke helt hva dette betyr, "ta det med ro". Jobber 50% hjemme, umulig å ta det enda roligere, for å si det sånn...

Kanskje noen har erfaringer?
 
Jeg lurer på om noen har vonde kynnere? Er andregangsgravid, og vet at kynnere kan komme tidligere. Men de gjør vondt! Det er ikke bare magen som strammer seg, jeg har menssmerter (som kan bli ganske kraftige). Minner på "ekte" svake rier, egentlig :shy:
Synes at det er veldig skummelt... Har snakket med jordmor i går. Hun sa at så lenge kynnere ikke er regelmessige, er de ikke farlige. Men hun sa også at jeg må "ta det med ro" og "høre på kroppen". Skjønner ikke helt hva dette betyr, "ta det med ro". Jobber 50% hjemme, umulig å ta det enda roligere, for å si det sånn...

Kanskje noen har erfaringer?

Jeg sliter akkurat nå med det samme, så tenkte jeg kan dele min erfaring (er ikke medlem av termingruppa her, men har også termin i juli). Begynte for 6 dager siden å få menslignende smerter, som jeg er ganske sikker på var ligamentsmerter da magen nettopp hadde gjort et byks i vekst fra en dag til den neste. Det var ganske vondt, men så kom kynnere i tillegg, og da strammet det til oh gjorde vondt overalt rundt livmor og ryggen. Jeg opplevde akkurat det samme i uke 19, og det gikk over etter ca en uke da. Var et par ganger hos lege da ettersom jeg ble bekymret og hun beroliget meg med at det bare var vonde kynnere, men at jeg selvfølgelig måtte ta kontakt med sykehuset om det ble veldig regelmessig. Hun hadde erfaring med det samme selv fra sitt svangerskap, så det var godt å høre. Men det var forferdelig vondt, nesten så jeg følte det svartnet for meg noen ganger når kynnerne kom. Og sånn ble det denne gangen og, akkurat som de kom hyppigere og hyppigere og ble mer vonde. Jeg er førstegangsfødende så har ingenting å sammenligne med, men begynte jo å bli redd for tidlig fødsel og at jeg ikke vet forskjell på kynnere og rier. Ringte sykehuset på lørdag, da jeg fikk sånne «tak» med voldsomme smerter minst hvert 5. minutt. De sa jeg kunne komme inn til kontroll, og jeg fikk både utvendig og innvendig ultralyd og det var ingenting som tydet på at det var noe fødsel på gang. Nå har det roet seg litt, men plutselig kommer det ganske kraftige menssmerter igjen og da kommer kynnerne hyppigere også. Virker som det skjer når babyen er veldig aktiv. Og etter å ha opplevd dette to ganger nå (i uke 19 og nå i uke 30) og begge gangene har det skjedd samtidig med at magen har vokst mye på kort tid, så har jeg konkludert meg til at kombinasjonen av ligamentsmerter og kynnere må være det som gjør det så intenst vondt. Jeg har hatt kynnere jevnlig etter den opplevelsen i uke 19 og, men da har de ikke vært vonde frem til nå. Håper det roer seg ned for deg, men hvis ikke så er det nok bare å kontakte sykehuset. De var veldig hyggelige der jeg var, og sa det var helt riktig av meg å ta kontakt.
 
Har også til tider vonde kynnere. Magen blir så stram og det kjennes nedover låra og i ryggen. Så lenge det ikke kommer jevnlig og oftere så tar jeg det med ro enda.
 
Gravid med tredjemann nå, og kjenner for første gang på kynnere. De siste 2-3 ukene har de vært ganske vonde, så tok det også opp med jordmor på mandag, som sa der ikke var så unormalt, men at man må kontakte føden for en sjekk om de blir regelmessige, eller om man som flergangsfødende får en følelse på at det er rier. Så nå bekymrer jeg meg ikke så mye for dem, men synes de er plagsomme, og hindrer meg i å være så mye i aktivitet som jeg gjerne vil.
 
Jeg har en del kraftige kynnere som kjennes godt. Er tredjegangs så sybtes de er mer kraftige denne gang. Er ikke så bekymret. :)
 
Har hatt mye av dette de siste 3 ukene, er 29+6 i dag. Gjør vondt i ryggen og lårene også, ganske intenst til tider, men har konkludert med at det er normalt siden ingen unge har dukket opp enda...
 
Har det her også.. Spesielt ved trening. Eller endring av stilling, reiser meg fort etc.. Drit vondt og varer en god stund.. Hadde ikke det med nr 1 eller nr 2 :bored:
 
Jeg får det når jeg går tur og er litt vel aktiv på jobben. Jobber minimalt pga det. Nå går jeg tur i saktere tempo, skynder meg mindre på jobb i tillegg. Men er så lett å glemme det ut.. blir skikkelig vondt, må bare stoppe opp, sette meg litt ned- går stort sett over etter en liten stund :)
 
Jeg har også mye vonde kynnere,noen ganger som menssmerter. Kontaktet fødeavd og de sa at siden jeg er andregangs merker man som regel mye mer til det,og som det er skrevet i andre innlegg her så var det ikke farlig så lenge de ikke var regelmessige som rier. De sa også at jeg bare skulle ringe igjen hvis jeg ble bekymret. Med førstemann hadde jeg også masse kynnere,men han kom ti dager på overtid :p
 
Tror det er det jeg har hatt mye av i dag. Sterkt ubehag/smerter i magen, sidene og noen ganger nedover beina av og på gjennom dagen. Mest når jeg har sittet lenge i samme stilling eller stått/gått en stund. Har ikke hatt sjans til å legge meg nedpå i dag, men nå sovner snart guttungen her så da inntar jeg flat stilling på sofaen og håper det roer seg :)
 
Jeg har også endel vonde kynnere når jeg går.. Og hvis jeg skulle stoppet opp hver gang det gjør vondt kunne jeg ikke gått egentlig.. Men jm sa at kynnere egentlig ikke skal gjøre vondt... Er bare veldig oppmerksom nå om de blir regelmessig eller vondere, for da må jeg ringe jm/føden:shy:
 
Jeg har også endel vonde kynnere når jeg går.. Og hvis jeg skulle stoppet opp hver gang det gjør vondt kunne jeg ikke gått egentlig.. Men jm sa at kynnere egentlig ikke skal gjøre vondt... Er bare veldig oppmerksom nå om de blir regelmessig eller vondere, for da må jeg ringe jm/føden:shy:
Jeg har også blitt informert fra jordmor om at kynnere IKKE skal gjøre vondt, men det virker som om det ikke er tilfellet utifra deres erfaringer her... Er fortsatt usikker på om jeg har hatt kynnere, men magen strammer seg av og til som kan være ubehagelig men ikke vondt, godt mulig at det er dette som er kynnere, evt at magen vokser :wacky:
 
Jeg har for første gang kynnere som gjør ordentlig vondt. Fjerdemann her.. begynte ganske tidlig, og gjorde oss litt bekymret.. men alt er vel, og fødsel virker ikke forestående akkurat :joyful: men kynnerne kan gjøre ordentlig vondt, rundt hele veien og i ryggen. Minner om svake rier, (vet hvor vonde de er…), men de er ikke regelmessige og varer heller ikke like lenge som rier.
 
Jeg er andregangs og er nå i uke 34+5. I går hadde jeg skikkelig vonde kynnere, det har jeg ikke hatt før. Vanligvis er det mer den typen kynnere der magen strammer seg.

Ble litt bekymret, fordi det kom mange etter hverandre, ganske tett. Flere i timen enn det jeg har lest at er innafor. Minnet om riene jeg hadde ved første fødsel, med ikke like smertefulle (milevis fra faktisk :joyful:). Var som menssmerter med et bånd rundt hele magen og ryggen. Ga seg ikke selv om jeg la meg ned. Og når jeg reiste meg for å gå på do, stakk det skikkelig nedentil, og jeg fikk en følelse av at jeg måtte prøve å gå med samlede bein :p

Hodet som fester seg, tro?

Jeg skal til jordmor i morgen, så får spurt litt da + tar urinprøve.
 
Back
Topp