Redd for å føde stort barn

Solbæra

Forelsket i forumet
Hei.
Jeg er nå 31 uker på vei og terminen nærmer seg. Jeg har ett barn fra før som kom til nesten 2 uker etter terminen og veide 4.5 kg.
Under fødsel ble jeg klippet itilegg til at jeg revnet MYE.

Nå er jeg veldig bekymret mtp fødsel og er kjemperedd for at babyen denne gangen også skal være stor. Jeg er redd for å revne på nytt, jeg er redd for at babyen skal sitte fast og veldig redd for at babyen skal dø.

Jeg tenker på dette hver eneste dag nå, og har mest lyst å bli igangsatt før termin for å prøve å hindre at babyen vokser å blir like stor som forige.

Men jeg har ett inntrykk at det ikke er bare bare å få en igangsettelse før termin?
Noen som vet noe om dette?

Når jeg har snakket med jordmor om mine bekymringer, føler jeg at hun bare snakker dette bort og mener det ikke er en sjanse for meg å få igangsettelse.
 
Hei.
Jeg er nå 31 uker på vei og terminen nærmer seg. Jeg har ett barn fra før som kom til nesten 2 uker etter terminen og veide 4.5 kg.
Under fødsel ble jeg klippet itilegg til at jeg revnet MYE.

Nå er jeg veldig bekymret mtp fødsel og er kjemperedd for at babyen denne gangen også skal være stor. Jeg er redd for å revne på nytt, jeg er redd for at babyen skal sitte fast og veldig redd for at babyen skal dø.

Jeg tenker på dette hver eneste dag nå, og har mest lyst å bli igangsatt før termin for å prøve å hindre at babyen vokser å blir like stor som forige.

Men jeg har ett inntrykk at det ikke er bare bare å få en igangsettelse før termin?
Noen som vet noe om dette?

Når jeg har snakket med jordmor om mine bekymringer, føler jeg at hun bare snakker dette bort og mener det ikke er en sjanse for meg å få igangsettelse.


Du er ikke alene om å være redd for å få stort barn, jeg er også det. Min første var 56,5 og 4600 gram 10 dager over termin, og jeg måtte syes en del.

Jeg har hatt mareritt om gigant stor baby,til og med at den er veldig stor allerede før termin,og ikke turt å kjøpe klær i de minste str.

Min jordmor anbefalte modningsakupunktur,så jeg vurderer å prøve det,men vet ikke om det har effekt,kanskje noen andre her inne har erfaringer om det?


På vekstkurven ligger den jeg bærer på nå ganske så likt med storebror også:angelic::angelic::angelic:,selv om jeg spiser helt normalt. Sender gode tanker til deg :Heartbigred
 
*sniker*

Stort barn trenger ikke bety at man revner da, det er mange faktorer som spiller inn. Jeg har aldri revnet, heller ikke med han som var 4300g og kom med nesa i været. Det sagt, jeg fikk innvilget igangsetting på grunn av plutselig oppstått fødselsangst, så det er ikke alle fødselsleger som er like strenge.
 
Jeg har begynt å kjenne på det selv. Førstegangsfødende, med baby som ligger en del over normalen allerede i uke 29. Og det til tross for kun to blodkar i navlesnoren, som vistnok ofte, i følge jordmor, fører til lavere vekt. Skal på grunn av det til ekstra sjekk på sykehuset, så tenker å snakke med jordmor der om tankene mine rundt fødsel.

Kan du ta kontakt med sykehuset du skal føde på, for å få en samtale i forkant av fødsel? :Heartred
 
*sniker*

Stort barn trenger ikke bety at man revner da, det er mange faktorer som spiller inn. Jeg har aldri revnet, heller ikke med han som var 4300g og kom med nesa i været. Det sagt, jeg fikk innvilget igangsetting på grunn av plutselig oppstått fødselsangst, så det er ikke alle fødselsleger som er like strenge.
Nei det trenger selvfølgelig ikke å bety at man revner. Men jeg har historie med at jeg har revnet til grad 3B og hodet til babyen var 38 cm omkrets.

Jeg er helt normalvektig, og spiser helt normalt. Har også tatt glukosebelastningstest denne gangen fordi jordmor trodde kanskje jeg hadde svangerskapsdiabetes forige gang siden babyen var så stor. Men prøven var normal, og jordmor tror heller det ligger i genene mine å få store barn
 
Nei det trenger selvfølgelig ikke å bety at man revner. Men jeg har historie med at jeg har revnet til grad 3B og hodet til babyen var 38 cm omkrets.

Jeg er helt normalvektig, og spiser helt normalt. Har også tatt glukosebelastningstest denne gangen fordi jordmor trodde kanskje jeg hadde svangerskapsdiabetes forige gang siden babyen var så stor. Men prøven var normal, og jordmor tror heller det ligger i genene mine å få store barn

med din forhistorie har du helt sikkert rett ril ekstra oppfølging og eventuelt igangsetting før terminen. Be jordmor om å henvise deg :) med tidligere grad 3 rift skal du kunne få ekstra oppfølging i forbindelse med forløsning, enten det blir ks eller igangsetting innen en viss tid ❤️ Mange ting som spiller inn på hvorfor man revner, og det er nok også litt genetisk, men stort barn øker jo risikoen så det stemmer pg tidligere grad 3 rift kan gi økt risiko ved ny fødsel, så bekymringen din er helt berettiget tenker jeg. Men, det behøver absolutt ikke bli sånn denne gangen :) ta som sagt kontakt med jordmor og hør om det er mulig p henvises til poliklinikken på sykehuset for en samtale rundt dette. Da kan man også lage en slags «plan» for ny forløsning og forhåpentligvis gjør dette deg mindre bekymret før fødselen.
Jeg har ikke opplevd det du har, men hatt god erfaring med fødselsforberedende samtale på sykehuset i forbindelse med uro rundt fødsel. Her på forumet har jeg også sett flere som har hatt grad 3, og fått ekstra oppfølging i påfølgende svangerskap hvorpå det lyktes å unngå en ny grad 3 rift.
Ønsker deg lykke til ❤️
 
Det trenger ikke å ha sammenheng med stor baby. Jeg har født gjennomsnittlige (3,3 og 3,1 kg), siste gang (3,1) måtte jeg klippes, men revnet også endel i tillegg. Lykke til uansett. Kjedelig med rift- vet alt om det, dessverre.
 
Nå fødte jeg ikke en stor baby, men med det samme jeg nevnte litt bekymring pga alvorlig rift sist fødsel, henviste jordmor meg til føde.pol for samtale.
 
med din forhistorie har du helt sikkert rett ril ekstra oppfølging og eventuelt igangsetting før terminen. Be jordmor om å henvise deg :) med tidligere grad 3 rift skal du kunne få ekstra oppfølging i forbindelse med forløsning, enten det blir ks eller igangsetting innen en viss tid ❤️ Mange ting som spiller inn på hvorfor man revner, og det er nok også litt genetisk, men stort barn øker jo risikoen så det stemmer pg tidligere grad 3 rift kan gi økt risiko ved ny fødsel, så bekymringen din er helt berettiget tenker jeg. Men, det behøver absolutt ikke bli sånn denne gangen :) ta som sagt kontakt med jordmor og hør om det er mulig p henvises til poliklinikken på sykehuset for en samtale rundt dette. Da kan man også lage en slags «plan» for ny forløsning og forhåpentligvis gjør dette deg mindre bekymret før fødselen.
Jeg har ikke opplevd det du har, men hatt god erfaring med fødselsforberedende samtale på sykehuset i forbindelse med uro rundt fødsel. Her på forumet har jeg også sett flere som har hatt grad 3, og fått ekstra oppfølging i påfølgende svangerskap hvorpå det lyktes å unngå en ny grad 3 rift.
Ønsker deg lykke til ❤️
Takk for svar
 
Føler meg litt i samme situasjon faktisk. Jeg ble ganske sjokkert over at min forrige baby veide over 4500 g ved fødsel, da magen min var ganske lik som svangerskapet før det, og det var en baby på 1 kg mindre. Og jeg var på leiekontroll et par uker før fødsel (fødte en uke over termin) hvor babyen ble estimert til rundt 3,5 kg. Det var riktignok ikke hensikten med UL, så kan hende at de ikke gjorde estimeringen så nøye, men i hvert fall ble jeg helt forfjamset over at det kom en plugg. xD

Fødselen gikk veldig bra og merket ikke noe til at det var en såpass mye større baby enn sist. Men sydde i to timer etterpå og det var sinnsykt ubehagelig. Hadde lystgass, men kjente veldig ofte at de holdt på nedi der. Fikk noe lokalbedøvelse innimellom, men det var nesten sånn at jeg til slutt sparket vekk (i lystgassrus) de som holdt på. Jeg var så sykt på en snurr at jeg ikke ville holde babyen min og bare var helt borte i smerte og på lystgass. Kan med hånden på hjertet si at det var mer ubehagelig å bli sydd, enn selve fødselen. Så jeg vil veldig gjerne ha en bedre opplevelse dersom jeg skulle revne siste gang også. Har tatt det opp med jordmor som syntes det hørtes ut som en kjip opplevelse og hun foreslo at hun skulle prøve å strippe meg før termindato for å se hvordan det lå an. Så håper det setter i gang noe raskere denne gangen.
 
Min nr 2 ble født 6 dager over og veide rett over 4 kg.. Hun satt fast på vei ut, mistet press riene og er bare glad for alt gikk fint. Dette har tydeligvis ført til fødsels traumer hos både meg og mannen... Etter samtale og eget ønske om keisersnitt fikk jeg det heldighvis godkjent, da jeg ikke ser noen annen utvei for meg.. Tror den fødsels angsten ville tatt for mye over..
 
Back
Topp