Ulønnet permisjon

Snuppelupp87

Elsker forumet
Marshmallows2021
Aprilspirene 2023
Dere som har vært borti ulønnet permisjon, hvilke rettigheter har man i forhold til å endre det man har søkt om? Jeg har søkt om 6 uker, men ønsker å ta det ned til 4 uker. Så sa sjefen at det ikke var sikkert at gikk..
 
Så lenge du har søkt og fått innvilget ulønnet permisjon så tenker jeg rent umiddelbart at du ikke har krav til å få endret på denne, dessverre. Arbeidsgiver kan jo feks ha ansatt en vikar i din plass, eller innrettet seg på annen måte.
 
Jeg har ikke erfaring med det, men skal ut i det selv etterhvert. Men jeg vil dessverre tro at det er opp til arbeidsgiver om de vil innvilge det eller ikke. Så hvis de har godkjent 6 uker, så tror jeg det er opp til dem om det passer å ta kortere eller ikke
 
Da har jeg et nytt godt spørsmål :hilarious: Hvis jeg da får jobben til å godta at jeg tar ulønnet i si september, og går videre ut i resten av fødselspermisjonen fram til jul som planlagt, da teller dette som "arbeid"? Sånn i forhold til at jeg skal ut i sykemelding pga operasjon og trenger å ha opparbeidet rett til sykepenger etter ulønnet. Gud for et prosjekt :p
 
Da har jeg et nytt godt spørsmål :hilarious: Hvis jeg da får jobben til å godta at jeg tar ulønnet i si september, og går videre ut i resten av fødselspermisjonen fram til jul som planlagt, da teller dette som "arbeid"? Sånn i forhold til at jeg skal ut i sykemelding pga operasjon og trenger å ha opparbeidet rett til sykepenger etter ulønnet. Gud for et prosjekt :p
Jeg tror ikke du har lov til å gå i ulønnet perm mellom foreldrepengeperioder, du har ikke lov til å ta ulønnet for så å fortsette foreldrepengene! Du må ta ferdig foreldrepenger før du tar ulønnet - sånn som jeg har forstått det! Men det finnes noen unntak for sykepenger når du er i ulønnet perm med barn (etter svangerskapspermisjon). For jeg tror (uten å si det 100%) at det er en regel som sier at du har krav på sykepenger slevom du har vært ulønnet, dersom det er avtalt i kontrakt at du skal gjenoppta arbeidet ditt etter endt permisjon. Men som sagt, dette ville jeg sjekket ordentlig opp!
 
Jeg tror ikke du har lov til å gå i ulønnet perm mellom foreldrepengeperioder, du har ikke lov til å ta ulønnet for så å fortsette foreldrepengene! Du må ta ferdig foreldrepenger før du tar ulønnet - sånn som jeg har forstått det! Men det finnes noen unntak for sykepenger når du er i ulønnet perm med barn (etter svangerskapspermisjon). For jeg tror (uten å si det 100%) at det er en regel som sier at du har krav på sykepenger slevom du har vært ulønnet, dersom det er avtalt i kontrakt at du skal gjenoppta arbeidet ditt etter endt permisjon. Men som sagt, dette ville jeg sjekket ordentlig opp!

Har sjekket opp det her selv. Om man går rett over fra foreldrepermisjon til ulønnet permisjon (uten ferie imellom) og har avtale om oppstartsdato, kan man få sykepenger fra dag 15, men da kun 65%.
 
Last edited:
Back
Topp