Epidural?

Smil!

Glad i forumet
MayDay2021
Hei!

Er så usikker på om jeg vil ha epidural. Har født en gang helt uten noe og det har helt grusomt, selv om alt gikk "etter boka". Jeg fødte lett og greit etter få timer på sykehus...

Men jeg gruer meg en del til fødsel, nå som jeg vet hvor j**** vondt det er, og har tenkt mer og mer i det siste om jeg skal be om epidural...

Noen som har født både med og uten og kan beskrive litt fordeler og ulemper med det? Og hvordan er det etter at ungen kommer ut? Er det mye styr med at den skal ut osv? Satt veldig pris på ro og at jeg fikk være litt i fred etter fødsel med ungen på brystet.
 
Har kun født en gang, så kan ikke si hvordan det er med vs uten. Men jeg fikk epidural, og kan si at du får ligge i fred med ungen på brystet etterpå om det er det du vil. Hos meg tok de ikke epiduralen ut før jeg skulle ut fra fødestuen. Da hadde jeg ligget med baby på brystet en god stund mens de drev å sydde og styrte på nedi der. Det var raskt og enkelt å ta den ut, og jeg kjente ingenting til det (jordmor bare dro den ut uten problem).

Be om epidural om smertene blir uhåndterbare. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg fikk epidural og tar det glatt uten å tenke to ganger neste fødsel :happy:
 
De tok ikke ut epiduralen før jeg skulle ut av senga og tisse. Jeg elsket epidural. Fikk slappa av og sovet etter ei tid med rier. Nå fikk jeg aldri pressrier da, usikker på om det var pga epiduralen, men jeg skal definitivt ha det igjen.
 
Jeg har fått epidural 1/3 fødsler. Der og da for min del var det nødvendig, førstegangs, ble satt igang, 5 døgn uten søvn før det startet, lite fremgang og jeg var så hinsides sliten . Fikk epidural og fikk slappet av og faktisk sovet en liten time noe som gjorde at jeg hadde mer krefter til å trykke.

nr 2 startet hlt naturlig og hadde god fremgang og god kontroll hele tiden. Spurte pent om epidural en gang, men var jeg på 10cm så da var det bare å trykke.

Nr 3 var styrtfødsel , gikk fra 4-10cm på en time med rier uten pause, kan trygt si jeg hylte etter epidural, men epiduralmannen var opptatt og jeg var på 10cam uansett så det var bare 4 små trykk så var babyen ute.

Angrer ikke på noen av valgene jeg gjorde og det var riktig for meg alle gangene, jeg håper jeg ikke kommer til å få epidural denne gangen heller, men alle fødsler er forskjellig og vanskelig å planlegge. Kunne jeg valgt igjen hadde det definitivt vært uten epidural på de to siste og med epidural på den første.
 
Jeg har hatt en fødsel med og en uten. Og begge deler var like riktige forsåvidt. Måtte ha riestimulerende drypp med førstemann, og det var veldig intenst. Så da var epiduralen helt magisk, reddet hele fødselsopplevelsen min vil jeg si. Merket ikke at den ble lagt inn. Ble fjernet på fødestua, men det husker jeg knapt så det må ha vært en nokså rimelig enkel og knapt merkbar prosedyre. Fikk akkurat samme ro og tid med baby på brystet som da jeg ikke hadde epidural. Noen kan bli litt visne i bena en stund etter. Jeg gikk selv fra fødestue og til barselrom helt fint.
Om jeg skal nevne en ulempe så var det at jeg ikke kjente pressriene noe særlig. Men, fikk beskjed om når jeg skulle presse og det gikk helt fint. Så, føler du behov for den så ser jeg ingenting i veien med å ta den.
Men ha i bakhodet at denne fødselen ikke nødvendigvis trenger å oppleves like vond som første da. Kanskje synes du det går helt fint uten også:happy:Lykke til:Heartred
 
Jeg hadde epidural sist. Hadde bestemt meg for å ha dersom fødselen drøyde. Tok 22 timer før aktiv fødsel, så allerede sliten før jeg ble lagt inn ville jeg ha det. Siden de også skulle ta vannet anbefalte de å sette epidural før de tok vannet, da det kunne utløse vonde rier. Syntes epidural var veldig greit, da fikk jeg hvilt litt natt nr to med fødsel. Det trengtes! Ekstra pluss for min del var at de kunne bruke epiduralen til ekstra bedøvelse når morkaken ikke kom ut. Da slapp jeg narkose og operasjonsrom. Men derfor kan jeg ikke si noe om hvordan det normalt er etterpå. Jeg var ute av stand til å kjenne noe fra livet og ned, måtte på oppvåking en time eller to før barsel og fikk ikke være alene med babyen før vi kom til barsel.
 
Jeg har ikke erfaring uten, men vil prøve å unngå det denne gangen om jeg kan. Hadde egentlig en veldig rask fødsel frem til 8 cm, da fikk jeg epidural og det stoppet opp en del. Fikk heller aldri pressrier. Men de måtte forløse med vakuum så kan hende de hadde kommet om de ikke hadde fått dårlig tid. Jeg hadde store problemer med å gå selv etterpå og måtte kateteriseres et døgn etterpå. MEN, det var riktig valg til akkurat den fødselen fordi jeg var låst til senga pga ctg og fikk ikke noen annen form for smertelindring (badekar, lystgass osv). Jeg bare håper fødselen blir annerledes denne gangen så jeg ikke får behov for det, men kan godt hende jeg ender opp med det igjen :)
 
Jeg vil helst ikke ha epidural, er nok yrkesskadet der og vil ikke ha noe i ryggraden min om jeg ikke må. Men om ting skulle dra ut i det uendelige og jordmor mener jeg burde så hører jeg nok på dem alikavel. For min del gikk det veldig bra uten sist, men det gikk også raskt så jeg var heldig der. Hvis smertene fra sist fødsel gjør at du gruer deg så ville jeg sagt fra om det til jordmor så er de klar over at du kanskje vil ha epidural denne gangen og kan legge til rette for det :) Og hvis det er en trøst (det er det for meg) så sier de at fødslene går raskere og lettere når man har født før :) Lykke til :love2
 
Selda Ekiz har et intervju med en anestesilege på hennes instagram (monlilli) der de prater om epidural. Anbefaler å se det. :)
 
Har lyst på lystgass jeg, mest fordi jeg er jæklig nysgjerrig på hvordan det er
 
Har lyst på lystgass jeg, mest fordi jeg er jæklig nysgjerrig på hvordan det er
Sniker.... det anbefales på det sterkeste! Brukte det under tvillingfødselen. Fikk meg til å slappe skikkelig av mellom riene!
 
Sniker.... det anbefales på det sterkeste! Brukte det under tvillingfødselen. Fikk meg til å slappe skikkelig av mellom riene!

Etter hva jeg har skjønt tilbys det ikke på sykehusene i Oslo pga for dårlig ventilasjon :/
 
Jeg fikk epidural og måtte ha maks dose pga mye smerter. Kjente likevel en del smerter. Aberet er jo at man blir mer lenket til sengen. Endte opp med hastekeisersnitt så da fikk jeg spinal, da ble epiduralen fjernet på operasjonsstuen.

Når den skal ut nappes den bare ut, går veldig raskt. Får et lite plaster over etterpå. Virkningen bruker å gå over relativt raskt, men er jo individuelt.

Tenker du bør ta deg en prat med jordmor om det, slik at du føler deg trygg på det dersom du er usikker. Jeg for min del kommer nok til å gå for det igjen hvis fødselen drar ut:)
 
Takk for alle svar! Jeg er usikker enda, men godt tips å lufte det med jordmor.

Det er jeg mest skeptisk til er vel at det er vel noe høyere risiko for at fødselen stopper opp og bruk av vakum og sånn. Det vil jeg jo helst unngå...

Men å unngå de sinnsykt intense smertene hadde vært godt. Jeg fødte vel kanskje litt i raskeste laget, og hadde nesten stormrier, så ble veldig intenst.

Her må det tenkes...
 
Har kun født én gang, og fikk epidural etter 5 timer med nonstop rier, for det var først da jeg nådde 4 cm åpning og var definert som «i fødsel». Selv om jeg kunne bannet på at jeg var i fødsel de forrige 5 timene også... uansett så fungerte epiduralen på ca halvparten av kroppen. Så smertehelvete på ene siden, fred og ro på den andre. Om det hjalp..? Tja. Litt. Men skulle gjerne hatt full bedøvelse på begge sider av kroppen. Den siden som fikk hvile klarte jeg å bevege på da, slik at jeg fikk jobbet mer med riene og ikke stivnet av smerte. Etter epiduralen gikk det bare halvannen time, så hadde jeg full åpning. Fikk ikke pressrier da, men presset på ved riene når jeg fikk beskjed om at det bare var å sette igang. Ungen kom fint ut.
Foten min var helt nummen etterpå, og jeg trodde det var pga epidural, men så viste det seg at den bare hadde sovna av pga bøyla jeg hadde den i under fødsel :hilarious:

Når du ligger der og føder, så tror jeg spørsmålet om epidural eller ikke vil besvare seg selv.
 
Sniker fra april.
Jeg fikk epidural siste halvannen time under fødsel med nr 1. Mest fordi jeg hadde hatt rier i over ett døgn og ikke sovet. Så fikk spist og hvilt litt første timen når epidural ble satt, deretter ble det satt drypp som jeg fikk stormrier av. Etter 30 min med drypp kom pressriene. Det er sikkert veldig individuelt men min epidural hadde kun delvis effekt på mine rier før pressriene. Når de kom var det som om epidural var slått helt av. Så hos meg hadde ikke epidural noe konsekvenser for stopp i fødsel, tvert i mot.

Fikk også vite fra jordmor at noen får en sånn effekt at man slapper av når man får epidural og fødselen tar seg opp pga dette. Usikker hva som skjedde med meg siden jeg hadde en liten periode med drypp også, men det skal sies at ingen sjekket åpning før de satt dryppet så jeg tror selv det kunne vært unngått siden jeg allerede sannsynligvis hadde god åpning da...

Denne gangen har jeg ikke bestemt meg på forhånd hva jeg vil, det kommer helt an på fødsel. Om jeg ikke sover på over et døgn og har det fælt pga at det trekker ut i tid så vil jeg ha epidural igjen, men om det går fort så ser jeg for meg at det går uten også. Må nesten bare se an hvordan det blir denne gangen :)
 
Hatt epidural to gangar, grunna langdryge fødslar. Fått på 4-5 cm. Det er eit utrulig godt hjelpemiddel, for min del har det bidratt positivt fordi eg slappar bedre av og kroppen opnar seg fortare.

Aberet er jo dette med å ikkje klare å forflytte seg like lett, eg klarte ikkje å gå, men gjekk greit å endre stilling i seng. Og ein blir jo veldig "teknisk", fekk både veneflon på meg og scalpelektrode på ungen ifb med epiduralen. Så mykje ledningar.

På slutten av opningsfasen (8-10 cm) for flytta smertene seg (for min del) eindel lenger ned, og epiduralen var ikkje like effektiv. Men følte det var positivt fordi eg då kan bidra meir effektivt under pressinga. Hadde ingen problem med å kjenne pressriene. Ein ser jo desse amerikanske fødslane, der dei er maksa sånn ut atdei ligg heilt upåvirka og må få beskjed om å presse av jordmora :confused005

Etter at ungen var ute gjekk effektene over rimelig fort, hadde han hos meg heile tida, epidural er ingen hindring for det. Dei slo av sjølve medikament rett etter han var ute, og drog ut kateteret i ryggen etter ca 2 timar. Eg gjekk på do sjølv etter det.

Er nye opplegg ift dette med tissing etter epidural, pga mange kan oppleve å ikkje kjenne vannlatingstrang første tida etter fødsel. For å unngå overstrekk på blæra er det litt styr med dette første døgn etter fødsel. Ein må gå på do hyppig (kvar 3. time ca) + måle mengde (tisse på bekken, i doen) + dei må RIKe (eingangskateter) etter ein har vert på do, for å sjå at det ikkje står mykje urin att i blæra. Akkurat det synst eg var litt styrete..
 
Takk for alle svar! Jeg er usikker enda, men godt tips å lufte det med jordmor.

Det er jeg mest skeptisk til er vel at det er vel noe høyere risiko for at fødselen stopper opp og bruk av vakum og sånn. Det vil jeg jo helst unngå...

Men å unngå de sinnsykt intense smertene hadde vært godt. Jeg fødte vel kanskje litt i raskeste laget, og hadde nesten stormrier, så ble veldig intenst.

Her må det tenkes...


Sniker fra Juli2019.

Som de over her så er det absolutt noe du bør ta opp med jordmor, men ville bare dele min erfaring.
Min fødsel ble igangsatt pga svangerskapsforgiftning, så kan jo ikke akkurat sammenlignes med de som starter av seg selv. Jeg hadde spontan vannavgang en del timer etter igangsetting og startet da med rier. Etter 5 timer med intense stormrier som nesten ikke ga meg pause og uten noen form for fremgang (1-2cm og myk), fikk jeg epidural, både for å få en pause og fordi jeg skulle settes på riestimulerende. Fikk 1 deilig time med pause og litt søvn før epiduralen sluttet å virke på den ene siden. Men etter den timen gikk det derimot fort. Var da på 4cm og i aktiv fødsel. 32 minutter senere var gutten ute. Hverken vakuum eller tang.
Selv om en del opplever at ting kan stoppe opp med epidural, så er det ikke tilfellet for alle :)
Når det kommer til tang og vakuum så er det gjerne flere faktorer enn bare epiduralen som spiller inn.

Men uansett, er bare du som vet hva som blir riktig for deg. Snakk med jordmor, så kan du få en del faglig fakta, kunnskap og erfaringer som kanskje kan hjelpe deg på veien mot en avgjørelse.
Lykke til med valget og forestående fødsel ❤️
 
Har bare en fødsel bak meg og har veldig god erfaring med epidural. Jeg ble satt igang med stripping og innleggelse over natten med sovepiller. Om morningen var jeg gått fra helt umoden til 3cm, så de kunne ta vannet den dagen. Fikk rimelig raskt stormrier, og etter fire timer uten pustepause fikk jeg epidural. Hadde ekstremt god effekt og kjente nesten ingen ting, og fikk flere boost for å slippe smerter. Før epiduralen hadde jeg ingen fremgang, men var på 10cm 5-6 timer etter epiduralen var satt. Fordi jeg hadde hatt epidural over så lang tid kjente jeg ingenting til pressriene, noe som også er vanlig dersom man har epidural lenge, så jeg presset bare så lenge jeg orket og 20 min senere var han ute. Ikke behov for noe tang eller vacuum.

Synes ikke det var noe kav å ligge i sengen, jeg trengte uansett å sove mye noe jeg kunne pga epidural. De tok ut epiduralen uten at jeg merket det, og kroppen var tilbake til normal funksjon i løpet av samme dagen. Ble målt og undersøkt for å sjekke om jeg klarte å tømme blæren, men hun så målte målte jo blodmengden i livmoren i stedet for urin i urinblæren, så det ble jo bare tull pga hun ikke gjorde det riktig..
 
Hei!

Jeg tenker og funderer enda, men tror jeg har landa på at jeg ønsker epidural... Rett og slett fordi jeg er redd smerten.

Er vel best å be om det med en gang, for forrige gang gikk jo så fort. Redd jeg ikke rekker før ungen er ute
 
Back
Topp