Klippe stramt tungebånd?

Solsikke-frø

Betatt av forumet
Oktoberfruene 2018
Er det noen som har erfaring med det? Baby her er 6mnd. På kontroll på helsestasjon fant legen ut at baby har stramt tungebånd. Vi venter på time på sykehuset for vurdering av klipping.

Symptomer vi har som jeg lurer på om kommer av dette:
-Tar og slipper puppen mye
-uro ved amming(ikke bestandig, men ofte)
-Drar seg langt ut på puppen. Dårlig ammetak. Jeg klarer ikke å endre på det, han «sklir» ut etterhvert uansett.
-mye gulping
-Våkner nesten hver time hele natta
-Opplever at baby har mye luft i magen. Tendens til kolikk
-Setter ofte melk i halsen,hoster.

Så til spørsmålet: :joyful: Ble det bedre av klipping??
 
Er du med i støttegruppa for stramt tungebånd på Facebook? Kjempefint at legen fant ut at det var stramt, det er sjeldent at man ser det i det offentlige. Jeg har ikke fått min yngste klippet, så jeg har ingen personlig erfaring, men jeg vet at mange opplever å få en helt ny hverdag. Men det krever som regel et fullstendig klipp, å bare klippe strengen er i de fleste tilfeller ikke bra nok. Å klippe fullstendig vil jo være krevende mtp tøying og øvelser, men gjør man det ikke så kan det lettere gro sammen.
 
Anbefaler (som over) støttegruppen for stramt tungebånd på facebook. Er få eksperter på dette i Norge, og etter det jeg har skjønt bør man få klippet fullstendig klipp. Vi hadde mye samme problemer som dere, men måtte gi opp ammingen rundt 3 mnd. Ingen helsepersonell sa at tungebåndet var stramt (enda jeg spurte), før vi etter 5 mnd gikk til spesialist i Bergen. Lille hadde da problemer med vakum på flaske, spiste veldig tregt, og magevondt. Dette forsvant med en gang etter klipp, og jeg tror det hadde kunne reddet ammingen hadde vi gjort det tidligere. Tøying var ikke så ille som jeg hadde forventet, men en krevende periode da man må vekke på natt og ikke bruke smokk.
 
Anbefaler (som over) støttegruppen for stramt tungebånd på facebook. Er få eksperter på dette i Norge, og etter det jeg har skjønt bør man få klippet fullstendig klipp. Vi hadde mye samme problemer som dere, men måtte gi opp ammingen rundt 3 mnd. Ingen helsepersonell sa at tungebåndet var stramt (enda jeg spurte), før vi etter 5 mnd gikk til spesialist i Bergen. Lille hadde da problemer med vakum på flaske, spiste veldig tregt, og magevondt. Dette forsvant med en gang etter klipp, og jeg tror det hadde kunne reddet ammingen hadde vi gjort det tidligere. Tøying var ikke så ille som jeg hadde forventet, men en krevende periode da man må vekke på natt og ikke bruke smokk.


Hvor var dere og klippet? Finner ikke noe informasjon om noen som gjør det i mitt område :(
 
Vi hadde stramt tungebånd. Fikk mye hjelp fra den facebook gruppen. Det var ikke så stramt hos oss så det hjalp med et overfladisk klipp, ble henvist til Ahus og til Bogstadveien ØNH, fikk time på Ahus først og legen der klippet et par mm fordi vi hadde så mye plager og siden det ble mye bedre så avbestilte vi den andre. Det var flere som så på tunga hennes og sa at det ikke var stramt, men etter klipp så har hun for første gang fått tunga ut av munnen, så det har vært stramt :rolleyes: Vi måtte gi opp ammingen før vi fikk timen fordi hun ikke klarte å opprettholde produksjonen min med dårlig sugetak og hun krevde ekstra flaske oftere og oftere, så jeg kan ikke si noe om amming etter klipp. Det ble mindre søl med mat både melk og fast føde, mindre svelging av luft, klarte plutselig å holde smokk, sov bedre osv.
 
Trondheim. Har prøvd å sende forespørsel på den beryktede db-gruppen også, men imhar ikke fått godkjenning enda

Tror ikke det er så enkelt å finne noen som klipper fullstendig i Trondheim, så mulig du må sørover. Men har i tungebåndsgruppa når du blir godkjent :)
 
Trondheim. Har prøvd å sende forespørsel på den beryktede db-gruppen også, men imhar ikke fått godkjenning enda
Fant ikke noen på lista inne på gruppa der som holder til i Trondheim. Men lista er ikke oppdatert siden september 2019, så det kan jo ha skjedd noe siden da. Legen vi er henvist til står ikke på lista.
 
Fant ikke noen på lista inne på gruppa der som holder til i Trondheim. Men lista er ikke oppdatert siden september 2019, så det kan jo ha skjedd noe siden da. Legen vi er henvist til står ikke på lista.
OK, tusen takk for at du sjekket for meg Mulig vi får kjøre oss en tur da. Er det mulig at du kunne sett hvem som er nærmest Trondheim som er anbefalt der inne?
 
OK, tusen takk for at du sjekket for meg Mulig vi får kjøre oss en tur da. Er det mulig at du kunne sett hvem som er nærmest Trondheim som er anbefalt der inne?
Tja, det var ingen som jeg ville sagt var i nærheten av Trondheim, akkurat. Oddvin Bjørge i Ålesund og Bjørn Engel i Sandnessjøen. Ellers er det Elin Myrvoll og Anette Resch i Oslo. Jeg (eller babyen vår, da) har blitt henvis til Solbakken ØNH i Oslo.
 
Back
Topp