NIPT-testing

Jeg ringte fastlegekontoret mitt i dag, og der har de blodprøvestajson med kølappsystem. Da trengte jeg ikke å bestille time hos fastlegen, men møte opp med kittet i hånden. Dette er i Oslo-området. Det fikk meg til å tenke på at det kan være verdt å undersøke både helsestasjon med blodprøvestasjon og/eller Fürst.
 
Hvis svarene indikerer at barne ditt har noen av sykdommene de tester for. Er planen da å søke sein abort? Eller hvorfor tester du?
 
Hvis svarene indikerer at barne ditt har noen av sykdommene de tester for. Er planen da å søke sein abort? Eller hvorfor tester du?

Siden jeg tar testen i god tid før uke 12, så hadde det i så fall ikke blitt sen abort. Hvis fosteret er sykt, så ønsker vi ikke å gå videre med graviditeten nei.
 
Siden jeg tar testen i god tid før uke 12, så hadde det i så fall ikke blitt sen abort. Hvis fosteret er sykt, så ønsker vi ikke å gå videre med graviditeten nei.
Gjelder det uansett hva? Har dere opphopning av genfeil i familien siden dere tester? Jeg bare spør fordi jeg aldri har hørt om at man kan teste for sånt uten at det er stor mistanke. Jeg ville nu blitt like gla i et barn med downsyndrom.
 
Gjelder det uansett hva? Har dere opphopning av genfeil i familien siden dere tester? Jeg bare spør fordi jeg aldri har hørt om at man kan teste for sånt uten at det er stor mistanke. Jeg ville nu blitt like gla i et barn med downsyndrom.
Det er ganske mange ting som kan være galt som er mye mer alvorlig enn Downs syndrom da. Og ikke alle har samme kapasitet eller ønske om å ha barn med slike ekstra utfordringer og det må man nesten respektere :happy: regner med alle er glad i barna sine uansett, og en evt abort vil jo aldri være lett. Men hadde jeg fått vite på UL at barnet var alvorlig sykt hadde nok ikke vi heller ønsket å fullføre svangerskapet.
 
Det er ganske mange ting som kan være galt som er mye mer alvorlig enn Downs syndrom da. Og ikke alle har samme kapasitet eller ønske om å ha barn med slike ekstra utfordringer og det må man nesten respektere :happy: regner med alle er glad i barna sine uansett, og en evt abort vil jo aldri være lett. Men hadde jeg fått vite på UL at barnet var alvorlig sykt hadde nok ikke vi heller ønsket å fullføre svangerskapet.
Selvfølgelig får alle velge for seg selv :) Jeg bare var nysgjerrig på hva grunnen til at det var blitt så poppis å teste. Tenkte kanskje noen bare var utålmodig på å vite kjønn. Men ja, hvis jeg fikk vite at barne mitt ikke var levedyktig utenfor min kropp ville jeg også avsluttet svangerskapet for å gjøre det så humant som mulig.
 
Selvfølgelig får alle velge for seg selv :) Jeg bare var nysgjerrig på hva grunnen til at det var blitt så poppis å teste. Tenkte kanskje noen bare var utålmodig på å vite kjønn. Men ja, hvis jeg fikk vite at barne mitt ikke var levedyktig utenfor min kropp ville jeg også avsluttet svangerskapet for å gjøre det så humant som mulig.
Tror egentlig mange tester fordi man har mulighet til det nå til dags :) Vi gjør det ikke, mye fordi det er så dyrt. Hadde nok gjort det om det var tilbudt i offentlig helsevesen i Norge. Får håpe at eventuelle feil oppdages på TUL, men selvsagt mest av alt at knøttet er friskt :happy:
 
Gjelder det uansett hva? Har dere opphopning av genfeil i familien siden dere tester? Jeg bare spør fordi jeg aldri har hørt om at man kan teste for sånt uten at det er stor mistanke. Jeg ville nu blitt like gla i et barn med downsyndrom.

Har ingen arvelige eller genetiske sykdommer i familien, men man vet aldri hva som skjer under befrukting eller underveis i løpet av de første 10 ukene av svangerskapet.
Jeg synes at når man har mulighet og økonomi til å kunne få avdekke så mye som mulig, så bør man benytte seg av det.

Jeg har allerede et barn som er født, som trenger oppfølging, tilstedeværelse og omsorg. Det er en stor belastning også for ham, om vi skulle fått et sykt barn. Det har vi også i mente når vi velger å få utført NIPT.

Fra og med neste år vil alle som ønsker, ha mulighet til å få både gratis tidlig ultralyd og tilbud om NIPT.
 
Har ingen arvelige eller genetiske sykdommer i familien, men man vet aldri hva som skjer under befrukting eller underveis i løpet av de første 10 ukene av svangerskapet.
Jeg synes at når man har mulighet og økonomi til å kunne få avdekke så mye som mulig, så bør man benytte seg av det.

Jeg har allerede et barn som er født, som trenger oppfølging, tilstedeværelse og omsorg. Det er en stor belastning også for ham, om vi skulle fått et sykt barn. Det har vi også i mente når vi velger å få utført NIPT.

Fra og med neste år vil alle som ønsker, ha mulighet til å få både gratis tidlig ultralyd og tilbud om NIPT.
Oki. Ja nei vi ser ikke behovet for det selv om vi har penger til det. Så trur jeg det ville vært en berikelse for deres første barn å vokse opp med et søsken som har andre behov. Det ville gitt det barnet dere har fra før så mye ekstra og det ville sett værden med andre øyne. Synes man skal være forsiktig med å svartmale barn med tilleggsbehov. Ikke alle ser verden på din måte ;)
 
Oki. Ja nei vi ser ikke behovet for det selv om vi har penger til det. Så trur jeg det ville vært en berikelse for deres første barn å vokse opp med et søsken som har andre behov. Det ville gitt det barnet dere har fra før så mye ekstra og det ville sett værden med andre øyne. Synes man skal være forsiktig med å svartmale barn med tilleggsbehov. Ikke alle ser verden på din måte ;)

Absolutt ikke, men nå snakket jeg for min og min families del. Hvilke valg andre tar, legger jeg meg ikke oppi. Jeg respekterer hver enkelts avgjørelse :)
 
Oki. Ja nei vi ser ikke behovet for det selv om vi har penger til det. Så trur jeg det ville vært en berikelse for deres første barn å vokse opp med et søsken som har andre behov. Det ville gitt det barnet dere har fra før så mye ekstra og det ville sett værden med andre øyne. Synes man skal være forsiktig med å svartmale barn med tilleggsbehov. Ikke alle ser verden på din måte ;)
Hvis man har friske barn så tror jeg det er vanskelig å sette seg inn i situasjonen til en som har barn med spesielle behov.
 
Jeg har blitt henvist til Nipt-test pga min helse.
Mottok timen i dag, og den er når jeg er 12+3.
Ringte sykehuset for å forhøre meg om ikke det var litt sent for Nipt-test. Men man får enda ikke Nipt-test med en gang sa hun. De tar ultralyd og blodprøver og hvis de finner noe der får man ta Nipt-test. Det vil jo bli veldig sent i svangerskapet!! Jeg ønsker på ingen måte å måtte ta et valg om senabort om det skulle være noe alvorlig. :(

Er det noen som har vært borti dette?
Er det KUB-test de tar eller? Synes det er veldig lenge å vente. Legen jeg snakket med på telefon sa at det var vanlig å gjøre det i uke 12...

Vurderer litt å gå privat nå. Ble veldig usikker.
 
Oki. Ja nei vi ser ikke behovet for det selv om vi har penger til det. Så trur jeg det ville vært en berikelse for deres første barn å vokse opp med et søsken som har andre behov. Det ville gitt det barnet dere har fra før så mye ekstra og det ville sett værden med andre øyne. Synes man skal være forsiktig med å svartmale barn med tilleggsbehov. Ikke alle ser verden på din måte ;)

Sniker fra april. Jeg synes det er viktig og riktig å ta opp de etiske problemstillingene rundt denne typen undersøkelser, og sette seg inn i hvilke valg man eventuelt vil ta før man tester. Så heia deg for at du turte å spørre! Det å teste bare fordi man kan, uten å tenke mer rundt det, er for meg problematisk. Det er alltid risiko for falske positive svar, og det er store valg og konsekvenser vi snakker om. Jeg valgte å la være, tross at jeg har helseproblemer som ville gjort det ekstra utfordrende for meg å ta godt vare på et barn med ekstra behov.

Men, så har jeg også et annet perspektiv å bidra med: Jeg har vokst opp med et søsken som krevde veldig mye ekstra på grunn av sin funksjonshemming. For oss andre i familien var det en enorm belastning, i tillegg til at man kanskje kan si at det ga en berikelse i mer variert perspektiv på livet. Jeg vokste opp med foreldre som var strukket langt over egen tåleevne fysisk, med permanent søvnmangel og svært begrenset mulighet til å prioritere egne behov og oss søsken. I tillegg vil jeg si at det var en emosjonelt ganske unormal familie. Den siden har jeg også hatt med meg når jeg har forsøkt å gjøre meg opp en mening rundt det å avslutte et svangerskap fordi fosteret eventuelt har avvik...

Kanskje kan det være en berikelse for søsken å vokse opp med en annerledes søster eller bror. Men det kan også være en enorm belastning.
 
Oki. Ja nei vi ser ikke behovet for det selv om vi har penger til det. Så trur jeg det ville vært en berikelse for deres første barn å vokse opp med et søsken som har andre behov. Det ville gitt det barnet dere har fra før så mye ekstra og det ville sett værden med andre øyne. Synes man skal være forsiktig med å svartmale barn med tilleggsbehov. Ikke alle ser verden på din måte ;)

At du tenker et barn med genfeil hadde vært en berikelse for et søsken er opp til deg, men jeg syntes ikke du skal legge skyld på andre for at de ikke er enige. Ja man vokser kanskje opp med et litt annerledes perspektiv på mennesker, men man må også veie det positive mot det negative og for veldig mange så veier det negative tyngst.

Det fine med alle disse testene er at man har mulighet for å velge selv hva som passer. Det er mye mindre belastende både for kropp og sinn å ta abort rundt uke 12. Så det blir veldig dumt å vente helt til uke 20 om det først er noe alvorlig feil.

Jeg respekterer de som velger å beholde, men jeg respekterer ikke dem som jobber for at det ikke skal være lov for noen. Samme gjelder abort og samme kjønn ekteskap, man skal ikke ta et valg for andre basert på hva en selv mener. Folk må få velge selv hva som passer for dem når det gjelder egen kropp og eget liv.

Jeg skal ikke ta nipt test selv fordi jeg syntes det er snakk om veldig mye penger rett ut vinduet, men vi skal ha en ultralyd i uke 12 for å sjekke at alt er som det skal.
 
Jeg anbefaler ultralydklinikken.dk for Nipt-test. Der velger man Panoramakit som sendes til utlandet. Det koster 3900 dk som ble ca 5600 nok. Bestilte på mandag og fikk tlf om leveranse fra DHL i dag!

Nå gjelder det bare å få legen til å ta blodprøve da.
Hun var skeptisk til det juridiske rundt det, og må sjekke opp før hun sier ja!
 
Var veldig rask postgang med DHL også, så jeg hadde testen til hjembyen min etter knappe 2 døgn. :) Orket ikke få det levert før i dag da, men - det KOM kjapt i alle fall
Sniker litt, hva betaler du for nip testen hos de?
 
Noen andre som venter på svar på nipt-test? Jeg skal forhåpentligvis få svar mot slutten av uken.. Å gå slik å vente på svar er ikke noe for meg, helt forferdelig:nailbiting::meh::banghead::shifty: (jada, har valgt det selv men ventetiden er ikke noe bedre av den grunn:joyful:)
 
Back
Topp