Hvordan fortelle barnet om diagnose?

Lykkeliten

Glad i forumet
Hei. Har en 5 åring som skal til legen neste uke å ta blodtrykk og vekt for å starte medisinering av ADHD...
Ingen vet om det inkl han selv siden litt uenighet blant oss foreldrene.

Jeg tenker vi må forberede han men aner ikke hvordan jeg skal gå frem. Spesielt der vi er uenige oss foreldrene å.

Gutten har knapt språk men forståelsen er i orden.

Hva ville du ha gjort/anbefalt meg?

Takk :smiley-angelic002
 
Har ikke erfaring med medisinering og barn med spesielle behov etc, men vi har filosofien at vi forteller ungene det meste som vedrører dem. Jeg ville snakket med barnet og fortalt på en tilpasset måte hva dere vet, at det heter adhd, om medisinene og hva medisinene skal hjelpe mot. Det er også for at ingen skal få overrumple barnet med å snakke om diagnose osv senere, at barnet på en måte eier sannheten om seg selv.

Før eller senere må også barnet får vite det, og da tenker jeg personlig heller før enn senere sånn at barnet alltid har visst og det ikke kommer en avsløringens dag. Da kan kanskje barnet oppfatte det som tabu og hemmelig at det er en diagnose, heller enn å være trygg i vissheten om hvordan det er fra begynnelsen.

Men det er som sagt mine tanker, jeg har jo ikke erfaring med adhd, men tenker som et generelt prinsipp at ungene bør vite om det som angår dem selv.
 
Tusen takk for svar. Fint å få andre vinklinger på det. Er som sagt nytt for oss å usikker og redd for å gjøre noe vi vil angre på måten det ble gjort på. Han må jo få vite det og jeg mener før den legetimen. Han er ikke dum og vil forstå mye, da tenker jeg han må være forberedt...
Er bare usikker på hvor mye jeg skal fortelle og hvordan jeg går frem. Han har ikke kommunikasjonen til å spørre spørsmål tilbake siden språket ikke er på plass.
 
Tusen takk for svar. Fint å få andre vinklinger på det. Er som sagt nytt for oss å usikker og redd for å gjøre noe vi vil angre på måten det ble gjort på. Han må jo få vite det og jeg mener før den legetimen. Han er ikke dum og vil forstå mye, da tenker jeg han må være forberedt...
Er bare usikker på hvor mye jeg skal fortelle og hvordan jeg går frem. Han har ikke kommunikasjonen til å spørre spørsmål tilbake siden språket ikke er på plass.
Men barn forstår mye mer enn det de klarer å kommunisere. Fortell om legetime, snakk gjerne om hva barnet selv gjenkjenner som egne utfordringer og si at det er slik for noen. At alle er forskjellige,men at for noen trengs det medisiner for å hjelpe til feks å ikke være så urolig inni seg osv. Dere kjenner barnet best. Snakk om det flere ganger, dere vil nok oppfatte når barnet selv skjønner hva dere prøver å fortelle.
 
Dere har sikkert vært gjennom en runde eller to med PPT, og kanskje også fått innvilget spes.ped? I så fall kan de også være behjelpelige med den prosessen. :)
Ban responderer også gjerne godt på historier/bøker/filmer hvor handlingen utspiller seg rundt et tema som angår dem, enten med et menneske, eller et antropomorfisert dyr i hovedrollen. Det kan god hende det finnes bøker om temaet, og ditt lokale bibliotek kan kanskje være behjelpelige. :)
 
Har du sett på «sånn er jeg» på NRK? Der er det episoder med barn med adhd. Veldig fin serie og fungerer veldig bra som introduksjon til barn som trenger å se andre som seg selv. Jeg har to med spesielle behov, og i den forbindelse delt passende episoder fra «sånn er jeg» med gruppen i bhg. Det har vært veldig nyttig!
 
Enig i den serien til NRK serien. Også en jeg kan anbefale som snakker mye om ADHD problematikken hos barn og ungdom er Magnus Jackson Krogh. Han har endel bøker (både for barn og voksne) om det å vokse opp med ADHD. Han har selv ADHD og mye av bøkene er tatt utfra hans eget liv. Han er også flink å trekke frem de positive sidene til folk med ADHD. Håper han kan være til hjelp. Og ville anbefalt turbo tore boka på det varmeste.
 
Hei. Har en 5 åring som skal til legen neste uke å ta blodtrykk og vekt for å starte medisinering av ADHD...
Ingen vet om det inkl han selv siden litt uenighet blant oss foreldrene.

Jeg tenker vi må forberede han men aner ikke hvordan jeg skal gå frem. Spesielt der vi er uenige oss foreldrene å.

Gutten har knapt språk men forståelsen er i orden.

Hva ville du ha gjort/anbefalt meg?

Takk :smiley-angelic002
Hvordan har du klart å få han igjennom utredning uten at han skjønne noe? :s
 
Hvordan har du klart å få han igjennom utredning uten at han skjønne noe? :s
Han har hatt spesped gjennom helt fra han var 2 år. Og hun var med på hele utredningen som de valgte å gjøre i barnehagen siden det er der han er trygg. Vi forberedte han på prøvene å slik i forkant men fortalte mer som at det var noen som skulle komme for å se hva han synes var vanskelig å hva han var skikkelig god til. (Og at han ville få hjelp til det som var vanskelig.) men når du har en gut som ikke spør et spørsmål tilbake eller lurer på noe så var det ikke så mye mer å fortelle da. Testene var helt vanlig for Hannes hverdag.
 
Back
Topp