La partner være med på fødsel

Avianna

Betatt av forumet
Marshmallows2021
Har dere sett saken fra TV2? Legger ved lenken her: https://www.tv2.no/nyheter/11936256...hSCQQJldUT4z7O-uaVMDPI6ZVIEBg8TA98VFEJ-0jE5-g

Jeg er enig i at partner bør være med hele veien, spesielt når det er lov at partneren kan komme inn, må deretter gå igjen og komme tilbake. Samtidig som både foreldre er jo i samme kohort.

Men forstår at enkelte kan ha ulike meninger her, som ved alle slike saker.

Her er lenken til underskrift hvis noen vil støtte saken :)
https://www.underskrift.no/vis/8364
 
Har ikke lest saken men til meg så var det ikke noe problem å få ha med far hele veien. Blir satt igang neste fredag og spurte om far kunne bli med fra start og det var greit:) Skal sies at jeg har hatt et tøft sv.skap med heftige blødninger pga forliggende morkake og HG så kan selvfølgelig ha litt med det å gjøre men trengte ikke begrunne eller komme med en «tale» hvorfor jeg ville ha med han fra start.
 
Har ikke lest saken men til meg så var det ikke noe problem å få ha med far hele veien. Blir satt igang neste fredag og spurte om far kunne bli med fra start og det var greit:) Skal sies at jeg har hatt et tøft sv.skap med heftige blødninger pga forliggende morkake og HG så kan selvfølgelig ha litt med det å gjøre men trengte ikke begrunne eller komme med en «tale» hvorfor jeg ville ha med han fra start.

Tror det har litt å si hvilket sykehus det gjelder og hva reglene er der, siden de alle har forskjellige. Jeg har allerede fått bekreftet at far kun kan være med for når jeg kommer inn på sykehuset, så må han dra igjen, deretter kan han være med fra aktiv fødsel og 2 timer etter fødsel, og så kun i besøkstiden på barsel (1-2 timer besøkstid per dag).
Er glad for det at du får ha partneren med hele veien, det er jo sånn det bør være :):Heartred
 
Last edited:
Tror det har litt å si hvilket sykehus det gjelder og hva reglene er der, siden de alle har forskjellige. Jeg har allerede fått bekreftet at far kun kan være med for når jeg kommer inn på sykehuset, så må han dra igjen, deretter kan han være med fra aktiv fødsel og 2 timer etter fødsel, og så kun i besøkstiden på barsel (1-2 timer besøkstid per dag).
Er glad for det at du fikk ha partneren med hele veien, det er jo sånt det bør være :):Heartred
Hvilket sykehus er du på?
Vi er på St.Olav så hadde forberedt den talen for at han skulle få være med men trengte ikke det så ble egentlig litt overraska. Er veldig glad for at han får være med hele veien altså og som du sier så er det jo sånn det bør være:)
 
Hvilket sykehus er du på?
Vi er på St.Olav så hadde forberedt den talen for at han skulle få være med men trengte ikke det så ble egentlig litt overraska. Er veldig glad for at han får være med hele veien altså og som du sier så er det jo sånn det bør være:)

Jeg går til Ahus, tror de har litt strengere regler enn noen andre der. Men har ikke oversikt over hvordan det er med alle sykehus.
 
Hvilket sykehus er du på?
Vi er på St.Olav så hadde forberedt den talen for at han skulle få være med men trengte ikke det så ble egentlig litt overraska. Er veldig glad for at han får være med hele veien altså og som du sier så er det jo sånn det bør være:)
Så bra! Jeg skal også på St.Olavs, og har hatt inntrykk av at de er veldig firkanta der.. så det var greit å høre at de kan vise litt skjønn.
 
Har dere sett saken fra TV2? Legger ved lenken her: https://www.tv2.no/nyheter/11936256...hSCQQJldUT4z7O-uaVMDPI6ZVIEBg8TA98VFEJ-0jE5-g

Jeg er enig i at partner bør være med hele veien, spesielt når det er lov at partneren kan komme inn, må deretter gå igjen og komme tilbake. Samtidig som både foreldre er jo i samme kohort.

Men forstår at enkelte kan ha ulike meninger her, som ved alle slike saker.

Her er lenken til underskrift hvis noen vil støtte saken :)
https://www.underskrift.no/vis/8364

Har fulgt med på dette ei stund, er med i facebook-gruppa «Gravid i corona tider».
Mange kjipe historier om hva folk har opplevd. Og heldigvis noen bra også.
Blir utrolig oppgitt over tilfeller der noen f.eks har sykt eller til og med dødt barn, og ikke en gang DA får partner lov å bli med fra start, og må dra tidlig, er det mulig?! Noen sykehus er alt for strenge!
 
Jeg blir så utrolig fyrt av det opplegget de holder på med på sykehuset! Det er så innmari idiotisk og totalt latterlig å ekskludere partneren. Her i huset så klemmer vi, vi kysser, har sex og går oppi hverandre hele dagen. Men gud forby at partneren er med under en av de største hendelsen i våres liv! For det er jo så forbanna stor sannsynlighet for at han har corona og ikke jeg?!?!?
Nei forstå det den som kan. Og det at de allerede underbemannede jordmødrene eller hva de kalles de som er på barsel skal klare å ta vare på ALLE kvinnene?
De klarte ikke det når jeg lå helt alene i 2017, og da var jeg unntaket som ikke hadde partner tilstede. ALDRI om de klarer å følge opp mor på en god måte nå, når de skal følge opp HELE avdelingen!
 
Vi og fikk beskjed nå at far får være med på aktiv fødsel, før det må han vente ute/hjemme. Og han får være med oss noen timer etter, alt ettersom form osv. Så er det besøkstid, 1 time mellom 17-20. Dette på kk i Bergen. Helt tragisk :banghead:
 
Jeg blir helt stressa og oppgitt av dette. Her får bare partner være med i aktiv fødsel og må reise hjem rett etter barnet er født, og får IKKE komme på besøk engang på barsel!! Ikke 1 time engang!!!:(:mad: gruer meg til hele greia! Hatt 2 dårlige opplevelser på barsel fra før av!! Aldri om jordmødrene klarer ta vare på alle fødene på samme måte som partner!!
 
Jeg sniker fra April, men måtte bare kommentere at jeg syns det er diskriminerende at pappaen blir så ekskludert. Han er like mye pappa som jeg er mamma til lille, og har ikke fått vært med på en eneste kontroll hele svangerskapet (er på ultralyd hver 3 uke pga tidligere barn med lav fødselsvekt), i tillegg til at han bare får være med på deler av fødselen. Syns hele greien blir symbolpolitikk for i realiteten så kan jeg virkelig ikke forstå at det kan begrunnes i smittevern når vi bor og sover sammen. Huff, blir bare oppgitt av hele saken...
 
Der jeg skal føde får partner lov å være med inn med en gang, og til to timer etter fødsel. De har dog sagt at de strekker disse to timene så langt det går :D Likevel er jeg svært lite fornøyd med at jeg må være alene på barsel, og datteren min på fire må vente helt til vi kommer hjem med å se oss. Det er tragisk :arghh:
 
Jeg blir helt stressa og oppgitt av dette. Her får bare partner være med i aktiv fødsel og må reise hjem rett etter barnet er født, og får IKKE komme på besøk engang på barsel!! Ikke 1 time engang!!!:(:mad: gruer meg til hele greia! Hatt 2 dårlige opplevelser på barsel fra før av!! Aldri om jordmødrene klarer ta vare på alle fødene på samme måte som partner!!
Må rette litt her. Leser nå at de har åpnet opp for besøk av partner på barsel mellom kl 9 og 21:happy::Heartred og han kan være hele dagen :Heartred tror 10 kilo forsvant fra skuldrene mine!!! Nå kan lillesøster komme når hun er klar. 3 uker til igangsettelse om hun ikke har komt av seg selv!! Håper bare ikke smitten stiger igjen nå!!!
 
Det som provoserer mest er argumentet om smittevern. Når ble det tryggere at en person går til og fra (selv med begrenset timeantall for besøk) enn å bare få slippe inn og være der hele veien? Og aktiv fødsel? På hvilken planet er man mer smittefarlig utenfor aktiv fødsel enn under? Er covid ett så høyintelligent virus med egen superhjerne som timer smittsomheten rundt fødselen?

Jeg syntes også det er for store ulikheter der ute og de er ikke alltid oppdatert i forhold til smittetrykket. Jeg kan skjønne at ett utbrudd av mutasjon gjør at man strammer inn rutinene der og da, men når områder med nesten ikke noe smitte er strengere enn ett sykehus midt i verste utbruddet, da henger det ikke helt på greip for meg. De har vist vilje til å fire på regler i andre deler av samfunnet i takt med smitteendringene, samme burde være lov her.

Og når man vet at de ansatte løper seg ihjel og er underbemannet, så sier det seg selv det blir enda mindre oppfølging av hun på barsel nå enn vanlig, når partner ikke kan være med og hjelpe til. Ikke rart fødselsdepresjon øker.
 
:joyful:Er det noen som har plan for hva far skal gjøre før aktiv fødsel, eller? Jeg mener, det DRITKALDT, er det natt kan vi fint ha -15 nå som er kaldt når man er nærme kysten. Skal han bare stå ute å fryse? Hva om jeg blir lagt til observasjon med rier? Da kan jo aktiv fødsel inntreffe 20 min eller 5 timer senere :wacky:

Jeg skjønner for øvrig hvorfor vi ikke får ha med partner på ultralyd - det ville aldri være plass til å ha èn meter mellom hver gravid om det også skulle inkludere gravid+partner, så det er nok rett og slett for å beskytte de gravide fra hverandre :)
Og det kan jo være samme tankegang de har før aktiv fødsel. De vil ha færrest mulig folk rundt i gangene på føden, og om hver gravide som er inne og lurer på om fødselen er langt nok i gang skulle ha med partner, så blir det for trangt mellom de ulike gravide+fedre? Mange blir jo sendt hjem med beskjed om at fødselen ikke er i aktiv fase enda. I aktiv fødsel har man fått fødestue og kan være der inne, før aktiv fødsel har man normalt eventuelt et annet rom.
likevel synes jeg plassen akkurat på føden er mye bedre enn venterom for ultralyd, så jeg forstår ikke helt hvorfor han må vente likevel. En annen årsak kan være at man ved stor pågang kanskje må dele observasjonsrom med en annen gravid?

Jeg savner rett og slett tydelig informasjon om hvorfor de har ulike tiltak.:jimlad::hilarious:
 
:joyful:Er det noen som har plan for hva far skal gjøre før aktiv fødsel, eller? Jeg mener, det DRITKALDT, er det natt kan vi fint ha -15 nå som er kaldt når man er nærme kysten. Skal han bare stå ute å fryse? Hva om jeg blir lagt til observasjon med rier? Da kan jo aktiv fødsel inntreffe 20 min eller 5 timer senere :wacky:

Jeg skjønner for øvrig hvorfor vi ikke får ha med partner på ultralyd - det ville aldri være plass til å ha èn meter mellom hver gravid om det også skulle inkludere gravid+partner, så det er nok rett og slett for å beskytte de gravide fra hverandre :)
Og det kan jo være samme tankegang de har før aktiv fødsel. De vil ha færrest mulig folk rundt i gangene på føden, og om hver gravide som er inne og lurer på om fødselen er langt nok i gang skulle ha med partner, så blir det for trangt mellom de ulike gravide+fedre? Mange blir jo sendt hjem med beskjed om at fødselen ikke er i aktiv fase enda. I aktiv fødsel har man fått fødestue og kan være der inne, før aktiv fødsel har man normalt eventuelt et annet rom.
likevel synes jeg plassen akkurat på føden er mye bedre enn venterom for ultralyd, så jeg forstår ikke helt hvorfor han må vente likevel. En annen årsak kan være at man ved stor pågang kanskje må dele observasjonsrom med en annen gravid?

Jeg savner rett og slett tydelig informasjon om hvorfor de har ulike tiltak.:jimlad::hilarious:

Den eneste planen jeg har er å drøye å dra til sykehuset så lenge som overhodet mulig :rolleyes:
Jeg har ikke kjent rier før så jeg aner jo ikke hvordan ting blir, på tross av at jeg sitter med en gutt på 4.
Jeg aner ikke om jeg er typen som har styrt fødsel eller den typen som drøyer over mangfoldige dager, eventuelt en mellom ting.
Kjenner dette frustrerer meg veldig.

Ser liksom for meg at vi kommer på sykehuset med babyen dinglende imellom beina fordi jeg drøyer det så lenge at vi kommer "forsent" pga at jeg er så redd for å være på sykehuset alene :sorry:
 
Jeg har forstått det slik at en av hovedgrunnene til at mange sykehus har restriksjoner om at partner kun (som hovedregel) får være med under aktiv fødsel, så er dette fordi det på disse sykehusene er stor sannsynlighet for at kvinnen kan måtte dele rom under observasjon/barsel. Selv om mor og partner er i samme kohort, så er man jo ikke det med den man eventuelt kanskje må dele rom med. Får man familierom forstår jeg ikke hvorfor partner ikke kan være med så lenge man kan være alene på rom sammen.

Jeg ønsker å føde på Stord, og der er man så og si garantert familierom. Der må far/partner vente utenfor mens den gravide blir undersøkt om fødselen er i gang. Hvis fødselen ser ut til å være i gang, får partner komme inn og være på familierom med mor, deretter være med på fødestua, og videre bo på familierommet sammen med mor under barseltida fram til hjemreisa.

Jeg håper inderlig alt ligger til rette for at vi får reist til Stord, selv om det er tre ganger så lang reisevei og ferje på turen. Jeg håper jeg slipper KK på Haukeland, for retningslinjene mellom de to sykehusene er som natt og dag.
 
Der jeg skal føde får partner lov å være med inn med en gang, og til to timer etter fødsel. De har dog sagt at de strekker disse to timene så langt det går :D Likevel er jeg svært lite fornøyd med at jeg må være alene på barsel, og datteren min på fire må vente helt til vi kommer hjem med å se oss. Det er tragisk :arghh:

Det er det med større barn som bekymrer meg mest. Her skal mamma være på sykehuset (skremmende nok for en treåring), han får ikke bli med pappa på besøk og hans første 'møte' med lillesøster blir via bilde eller videoanrop. Jeg kjenner at jeg gruer meg! Han gleder seg sånn til lillesøster skal bli født, og han kommer garantert til å få det med seg om pappa reiser på sykebesøk for besøkstiden er mellom 17 og 20, han er jo hjemme fra barnehagen. Nei, her må det bli en ukomplisert fødsel så jeg kan reise hjem så fort som mulig. Kjenner jeg kan begynne å gråte bare av å tenke på det.
 
Det er det med større barn som bekymrer meg mest. Her skal mamma være på sykehuset (skremmende nok for en treåring), han får ikke bli med pappa på besøk og hans første 'møte' med lillesøster blir via bilde eller videoanrop. Jeg kjenner at jeg gruer meg! Han gleder seg sånn til lillesøster skal bli født, og han kommer garantert til å få det med seg om pappa reiser på sykebesøk for besøkstiden er mellom 17 og 20, han er jo hjemme fra barnehagen. Nei, her må det bli en ukomplisert fødsel så jeg kan reise hjem så fort som mulig. Kjenner jeg kan begynne å gråte bare av å tenke på det.
samme her. Besøkstida er tragisk, 18-20. Så det blir jo ikke besøk. De vil sikkert uansett ha meg ut etter maks to døgn om alt går bra. Håper bare det ikke skjer noe så vi må være lenge. Kommer til å takle det dårlig. Jeg altså. Ungen er heldigvis vant til at far gjør det meste, og veldig trygg med han, så det løser seg. Verre om han må være his noen andre.
 
Back
Topp