Brystvegring..

Prosjekt lillesøster/lillebror

Forelsket i forumet
Assistert-jentene
Novemberlykke 2020
Lillegutt her er 10 uker og blir illsint når jeg legger han til brystet..
Har ikke nok melk, så får flaske nesten til hvert måltid. Dog får han alltid bryst først, men de siste 2 dagene blir han illsint. Umulig å roe ned.
Vi har tidligere brukt skjold, men nå har han krefter til å spise uten. Jeg ser og kjenner at melken løper til, men det er lillemann helt og alldeles likeglad med for tiden.
Kan ikke huske at første barn hadde brystvegring..
Hvor lenge varer det typisk, og har dere noen gode råd?
 
Kan d hende at han bare rett å slett syns d er lettere å drikke fra flaske..
 
Kan d hende at han bare rett å slett syns d er lettere å drikke fra flaske..

Ja, det synes han helt klart. Men det kom bare som lyd fra klar himmel. Han går i bue og dytter brystet fra deg. Drar i brystknoppen med munnen og blir sint.. Inntil nå har det fungert å delamme. Det er ikke noe mere jeg vil enn fullamme, men klarer ikke få nok. Er på min andre kur med afipran nå, har nesespray mm.. Blir så lei meg...
 
Min på 14 uker har blitt fullammet hele tiden og jeg har masse melk. Han ble slik da mensen kom tilbake nå. Har vart tre-fire dager. Spesielt om natten blir han utrolig sint.

Men han har vært litt slik med høyre bryst hele tiden, så jeg produserer mer melk på venstre :p går seg sikkert til, bare hold motet oppe om du trives med ammingen :)
 
Her er det full brystvegring. Kan ikke huske at det var sånn med storesøster. Jeg har prøvd alle ammestillinger som finnes (tror jeg). Jeg sliter med at puppene nå blir så sprengt fordi hun tar puppen så lite og det har pågått over mange dager. Føler med deg!
 
Storebror hadde brystvegring rundt 3 mnd alder. Jeg ble "desperat" og tilbød puppen titt og ofte og nærmest "tvang" den på han. Tror ikke det hjalp. Jeg har opplevd tendenser til at lillebror ikke vil ha pupp, men har da tenkt at jeg skal la være å mase og heller se om han vil ha ved en senere anledning. Enn så lenge har det gått greit til nå. Men jeg vet hvor vanskelig det kan være når ingenting fungerer og det på en måte har sklidd helt ut! Med storebror gikk det 7 (!) timer mellom amming er på en varm sommerdag fordi han nektet å ta puppen annet enn liggende i mørke rom. Vi var på ferie og hadde en dag med kjøring. Gjett hvor mange ganger og på alle mulige slags måter jeg prøvde å tilby..

Er du sikker på at du har lite melk? Hvordan vet du det? Har lille gått ned i vekt eller ikke økt nok med kun bryst?
Ammehjelpen.no eller Ammehjelpen på fb har mange tips til å øke produksjonen.

Jeg tenker som nevnt over her at vegringen kan komme av at flaske er introdusert, og at det føles enklere ut for baby. Kanskje blir hen sint over at melken fra puppen ikke kommet raskt nok? Hvilken type flaske bruker du, og bruker du smokketut med minste strøm?
 
Min første var sånn, vi fikk bare til ammingen med skjold og når jeg skulle prøve å venne henne av med det ble hun rasende og hun tok aldri puppen uten skjold. Hun foretrakk flaske og jeg hadde lite melk, vi endte derfor opp med flaske og mme:)
 
Lillegutt her er 10 uker og blir illsint når jeg legger han til brystet..
Har ikke nok melk, så får flaske nesten til hvert måltid. Dog får han alltid bryst først, men de siste 2 dagene blir han illsint. Umulig å roe ned.
Vi har tidligere brukt skjold, men nå har han krefter til å spise uten. Jeg ser og kjenner at melken løper til, men det er lillemann helt og alldeles likeglad med for tiden.
Kan ikke huske at første barn hadde brystvegring..
Hvor lenge varer det typisk, og har dere noen gode råd?
Minsin ble også illsint. Har slitt med nok melk selv og har måtte delamme. Han klarte heller ikke å ta puppen uten skjold. Og på slutten så ville han bare ikke ha den mere, og min melkeproduksjon ga også opp. Så da endte jeg opp med å bare gi han mme. Det går fint, er verst for meg som savner å amme. Men viste seg også at han har melkeprotein allergi, skriker mye, så vi måtte gå over til spesial mme.
 
Storebror hadde brystvegring rundt 3 mnd alder. Jeg ble "desperat" og tilbød puppen titt og ofte og nærmest "tvang" den på han. Tror ikke det hjalp. Jeg har opplevd tendenser til at lillebror ikke vil ha pupp, men har da tenkt at jeg skal la være å mase og heller se om han vil ha ved en senere anledning. Enn så lenge har det gått greit til nå. Men jeg vet hvor vanskelig det kan være når ingenting fungerer og det på en måte har sklidd helt ut! Med storebror gikk det 7 (!) timer mellom amming er på en varm sommerdag fordi han nektet å ta puppen annet enn liggende i mørke rom. Vi var på ferie og hadde en dag med kjøring. Gjett hvor mange ganger og på alle mulige slags måter jeg prøvde å tilby..

Er du sikker på at du har lite melk? Hvordan vet du det? Har lille gått ned i vekt eller ikke økt nok med kun bryst?
Ammehjelpen.no eller Ammehjelpen på fb har mange tips til å øke produksjonen.

Jeg tenker som nevnt over her at vegringen kan komme av at flaske er introdusert, og at det føles enklere ut for baby. Kanskje blir hen sint over at melken fra puppen ikke kommet raskt nok? Hvilken type flaske bruker du, og bruker du smokketut med minste strøm?

Han la ikke nok på seg med bare bryst.
Jeg har pumpet, også power. Drukket havremelk, ammete, vørterøl. Bruker nesespray. Afiprankur, nature bond, legge til ofte. Spise, drikke, hvile. Begynner å bli sliten...

Bruker smokketur med minste hull og holder flasken slik at det skal bli så langsom mating som mulig.

Han har tatt brystet litt igjen nå, men da skal han ikke være for sulten.. Kommer nok ikke så fort som han ønsker..
 
Jeg var hos barnas fysioterapeut, Ute Imhof, idag, og hun sier brystvegring ofte kommer pga spenninger i nakken. Hun fikk løsnet opp en kink i nakken hos babyen min ❤️
 
Jeg var hos barnas fysioterapeut, Ute Imhof, idag, og hun sier brystvegring ofte kommer pga spenninger i nakken. Hun fikk løsnet opp en kink i nakken hos babyen min ❤️

Så bra det ble oppdaget. Har vært hos fysioterapeut og han hadde ingen låsning sa hun. Jeg tror selv det er fordi melka kommer for sakte iforhold til flaska. Men har ikke noen valg, han sulter ihjel om han kun får bryst
 
Har du sterk utdrivingsrefleks? Jeg hadde det, og det (og overproduksjon) og det trigga visst brystvegring.. Gikk ok om jeg amma liggebde i mørkt rom, noen ganger om jeg ammet gående (og bysset), og stort sett alltid dersom jeg fikk vekk den verste strålen så melken kom saktere. Om ikke svelgte hun bare vrangt, hylte og nektet pupp.
 
Vil bare si at det høres ut som du gjør en super jobb for å amme babyen din! :)

Ammehjelpen har personlig veiledere som kan gi deg spesifikke råd i forhold til situasjonen din og ønskene dine for ammingen. Det er ikke sikkert det er så dumt å skrive til en ammeveileder?
 
Vil bare si at det høres ut som du gjør en super jobb for å amme babyen din! :)

Ammehjelpen har personlig veiledere som kan gi deg spesifikke råd i forhold til situasjonen din og ønskene dine for ammingen. Det er ikke sikkert det er så dumt å skrive til en ammeveileder?
Tusen takk.
Det skal jeg gjøre.
 
Back
Topp