Usikker mamma..(laaaaangt innlegg)

UndrendeMamma

Blir kjent med forumet
Er det ille å la en baby på knapt 4 måneder sitte med støtte? Har ei venninne som lar babyen sitte, både med støtte av pute og i en sånn plast stol som holder babyer i sittende stilling. Hun har også latt babyen sitte i vanlig handlevogn fordi det var tomt for de med babysete.
Hun lot også baby smake ribbe/pinnekjøtt og smoothie lenge før 4 måneder.

Det virker som om det er veldig viktig at baby er tidlig ute med alt, mens jeg i mitt stille sinn tenker det ikke er rart den babyen sliter med pinnestiv rygg og magetrøbbel...

Det er ikke for å henge ut venninna mi jeg skriver dette, men heller det at jeg blir så veldig usikker på min egen evne som mor. Vi er begge førstegangsmødre.

Min datter er nå 10 måneder og har akkurat lært å sitte selv. Hs sa vi ikke skulle øve på sitting, for det var viktig at de lærte dette selv. Tror det var i forhold til muskulaturen. Så jeg og samboer lot jo baby ligge på både rygg og mage. Hun reiste seg for ca en måned siden, men har ikke begynt å gå.
Grøt fikk hun ikke før hun var 4 måneder og middag begynte vi ikke med før hun var 6 måneder. Brød enda senere fordi hun ikke var klar for det. Dette synes jo venninna mi var seint og jeg kjenner jeg bare blir så veldig usikker på alt når jeg ser hvordan hun praktiserer.

Jeg mener jo det er viktig at baby får ta ting i sitt tempo, ikke pushe på for å være tidlig ute. Om jenta er sein, middels eller kjapp bryr meg ikke, jeg gleder meg over at det i det hele tatt skjer noe.

Men så er jeg redd for at jeg kanskje er litt for "slapp" da, tenk om hun er treig/feiler noe å så bare feier jeg det bort med at hun bare er rar eller treig?!
Jeg har bekymret meg for autisme, for hun reagerer ikke alltid på navnet sitt. Hun ser ikke alltid hvor jeg peker, ser heller på fingeren og er ikke i nærheten av å kunne klappe enda.
Hun peker, men ikke bevisst på noe tror jeg. Det hender kanskje, men mulig det bare er ønsketenking fra min side. Hun kan lage den vinkebevegelsen med fingrene, men hun gjør det når hun føler for det og ikke i sammenheng med "ha det".
Hermer ikke etter ord, men hender hun hermer etter noen bevegelser.
Sier stort sett mamamamama av og til bare mamma, tror hun skjønner hva mamma er. Men ellers er det sånn av og til dadadada, mye høye kvin og noen ganger høres det ut som hun fører en samtale på et fremmed språk.

Med tanke på superbabyen til venninna mi, som sikkert hvert øyeblikk begynner å både gå og prate, er jeg redd jeg gjør noe feil med jenta vår. Jeg vet alle babyer er ulike og utvikler seg ulikt. Men er det noen røde flagg her? Bør jeg få ny time hos hs?

Vi var på kontroll forrige uke og alt var jo bare velstand. Jeg burde vel stole mer på en helsesykepleier enn ei venninne som liker å være best...
Likevel blir jeg så usikker, blir nesten nedfor hver gang jeg får en snap, for det er jo alltid noe om hvor flink babyen er. I dag var han så flink å spiste sånn puffa mais greie. Trodde ikke han burde spise sånn enda, men han har jo nettopp fått tenner, så hva vet vel jeg?

Beklager et langt og rotete innlegg. Det oppfattes sikkert sutrete også, men det er ikke ment slik altså. Jeg er på ingen måte misunnelig på venninna mi, jeg synes bare det er trist hun holder på slik.
Men trenger vel bare å høre om det er meg det er noe i veien med, om jenta vår er treigere enn normalt, om det er røde flagg her?

Samboeren min sier vi ikke skal bry oss med hva andre gjør, men høre på det hs sier og heller gjøre det som er riktig for oss. Jeg er jo enig i det, men faller jo i denne sammenligningsfella likevel...
 
Støtter samboeren din på denne. Beskrivelsen av ungen din er nesten som å lese om gutten min på 9,5. Han lærte å sitte selv rett før jul en gang. Øvde på å sitte på fanget vårt med støtte når han begynte bli sterk i ryggen, men det sa hs var greit. For der blir det bevegelse og naturlig endring når det blir ubehagelig, det gjør det ikke i en stol eller på gulv. Legger han fremdeles på magen på gulvet, så flytter han seg opp i sittestilling selv. Nå øver han såvidt på å reise seg opp etter oss.

Høres ikke helt bra ut det venninnen din gjør spør du meg. Virker som hun fremskynder utviklingen, og det tror jeg ikke blir godt for ungen hennes i lengden. Og pinnekjøtt ville jeg aldri gitt til en så liten baby. Hovedsakelig pga salt, og det skal de ikke ha.
 
Man stopper ikke å sammenligne seg med andre før man bestemmer seg for det så det er litt opp til deg :)
Du vet jo tydelig egentlig hva som er riktig for dere, og da skal du bare fortsette å stole på det :) hvis du blir mer stressa av å ha kontakt med venninna di eller snakke om barneoppdragelse ville jeg enten hatt mindre kontakt med henne eller fokusert på andre samtaleemner sammen med henne :)
Alle barn kommer til milepæler når det passer for del utviklingsmessig og så lenge ikke helsesøster eller etter hvert barnehage sier ifra om at barnet er unormalt treig med noe, så er det ikke noen bekymre seg for.
 
Alle babyer er forskjellig. Noen er tidlig ute motorisk, andre litt sene. Noen elsker all slags fast føde, mens andre trenger litt tilvenning. Du gjør det som er best for deg.
 
Vår jente lå på rygg til hun var 9 mnd før noe som helst av store bevegelser begynte å skje. Jeg kjenner igjen undringen din, men prøv å hør på samboeren din. Han er klok her synes jeg.

Venninnen din blir jeg bare lei meg av å høre om. Barna våre er ikke ment å skulle vokse opp i en konkurranse og de tingene du beskriver er ikke til barnets beste.

Hør på hs, hun/han ser hundrevis av barn og ser hva som er normalt med en gang :)
 
Barn er forskjellige , noen er tidlig ute og andre litt senere , like normalt begge deler. Vi hadde en sol var veldig tidlig ute , helt uten at vi pushet på , det var bare sånn han var.
 
Jeg synes ikke det er røde flagg her, min på to har nesten ikke ord fortsatt men forstår mye, men hun er 14 mnd eldre, gikk da hun var 14-15 mnd krøp frem til da, til gjengjeld gikk hun super bra på kort tid, husker ikke når hun satt men var ikke tidlig. Barna utvikler seg i eget tempo og til rett tid. Ikke la utvikling av barn bli en konkurranse
 
Ikke noe i veien med deg, ingen røde flagg her og jenta di er absolutt ikke treig. Stol på dere selv og ikke sammenlign med andre :)
 
Skjønner godt hvorfor du sammenligner. Selv gjør jeg også litt det. Jeg har min gutt hjemme mens mange på hans alder alt har startet i barnehage. Vet jo at ungene som går i barnehagen ofte utvikler seg litt fortere fordi de ser barn som er eldre og må klare seg litt mer selv. Så jeg sammenligner jo litt for at han ikke skal havne alt for langt bak. Men prøver også å ikke pushe for hardt da han ikke har rollemodeller på samme alder. Å det tror jeg har mye å si. Barn som har andre å strekke seg til, strekker seg kanskje litt raskere enn barn som bare gjør det som faller naturlig. Men hs ville helt klart sagt fra om hun ble bekymret for at jenta de henger for langt etter. Vår gutt hadde litt lite øyenkontakt da han var 6 uker, så vi måtte tilbake for å se litt mer på det. Viste seg at han måtte ha noen uker ekstra for å holde øyenkontakt med fremmede damer på kommando. Og ble ikke gjort noe mer med det. Så må du bare stole litt mer på deg selv og overse konkurransen til venninna de. Tror vi har lett for å havne i en sånn konkurranse. Min mamma drev å maset hele tiden på om han ikke var startet å gå, og sammenlignet sønnen min med meg på samme alder. Og måtte flere ganger fortelle henne at vi ikke er samme person og at han må få lov å utvikle seg i sitt tempo. Og sant skal sies, at jeg var veldig tidlig ute med å gå. Ingen skal måtte presses for å gå i det tempoet. Og selv gjorde jeg jo det uten å presses, fordi jeg ikke hadde ro til å vente.
 
Hvis det er noen røde flagg, så er det ikke hos deg men hus venninna di..

Det hun gjør er rett og slett skadelig og vil kunne påføre barnet skader i rygg og bekken for fremtiden.
For ikke å snakke om magetrøbbel pga for mye salt og feil ernæring for små babyer.
 
Hvis det er noen røde flagg, så er det ikke hos deg men hus venninna di..

Det hun gjør er rett og slett skadelig og vil kunne påføre barnet skader i rygg og bekken for fremtiden.
For ikke å snakke om magetrøbbel pga for mye salt og feil ernæring for små babyer.

Jeg fikk og helt vondt i magen av å lese beskrivelsene...Jenta mi er 4mnd og å tvangssette henne i noe stol eller gi henne pinnekjøtt er noe jeg sidestiller med å skulle røyke mens jeg var gravid eller noe.

TS: få den dama ut av livet ditt. Gjør som Erlend Osnes alltid sier: si at «jaja, klart! den kaffen tar vi!!» også bare går du og ringer aldri opp :p
 
Tror ikke du skal være alt for bekymret for jenta di altså❤️
Først og fremst må du anta at hs ville ha sagt noe om det til dere hvis han/hun reagerte på noe da dere var på kontroll, det er jobben deres og de lar ikke være å ta opp noe for å være «snill». De er også forhåpentligvis trent til å legge merke til varselsignaler i forhold til autisme og andre utviklingsavvik.
Jeg har lang fartstid i barnehage og har hatt barn der fra 8 månedersalderen, men i vår kommune må nå barna minst være 10 måneder for å starte i barnehage. Jeg har hatt mange fra 10-12 månedersalderen som knapt spiste fast føde, ikke kunne sitte/gå og som ikke snakker men kommuniserer godt nonverbalt. Å «lystre» navnet sitt er jo heller ikke alltid like lett, mange barn blir jo kalt lille/lillemor/snuppa/fining/goingen/søting osv, de har vel knapt blitt kalt Kari eller Ole:rolleyes:
Jeg vil også tippe at hs kanskje tar tak i noen av de finurlige tingene som venninnen din gjør, for dette hørtes ikke helt bra ut.
 
Har selv 2 jenter som var heeeelt forskjellige som babyer. Første satt bra med støtte ved 4 mnd,minste var tregere motorisk. Første spiste skive fra 5,5 mnd, yngste var over 6mnd før hun var klar. Eldste snudde seg fra rygg til mage ved 3 mnd, yngste var 6mnd . Var vanskelig å ikke sammenligne, men sannheten er jo at alle barn er forskjellig, å de ender stort sett alltid på samme plass utviklingsmessig til slutt :) hvor tidlig eller sene de var betyr ingenting når de er 6år ganmel
 
Din unge høres helt vanlig ut. Men jeg fikk vondt av å lese om den andre. Også tenker jeg: er den ungen egentlig tidlig ute? Den gjør kanskje ting tidlig, men den kan jo ikke tingene fordi den gjør det av natur, men den blir pushet på det. Det er liksom ikke helt det samme.
 
Syns det virker som du gjør alt etter boka så vidt jeg har lært så langt som mor, og at utviklingen er nøyaktig som den skal. Husk at en baby på 10 måneder fremdeles er veldig liten.

Hørtes ikke helt sunt ut det venninnen din driver med, men forhåpentligvis går det helt fint for baby på sikt uansett. Jeg er veldig for å la ting skje i babys tempo, og tror det er det sunneste for babyene ❤️ Tenker også at hvis hun må kommentere at din baby virker sent ute, så kommer det mer av usikkerhet for hennes del som mor. At hun kanskje føler seg truet over hvor mye kunnskap du har og hvor mye du har lest deg opp på, og går til angrep i stedet for å lytte og lære til det du kan ☺️
 
Back
Topp