Betale for lege

Hihi nei synes det var litt finurlig å skulle betale for en henvisning alle har rett på. Men å begynne å diskutere det med legen kjente jeg at jeg ikke orket altså. :rolleyes:
Nei det skjønner jeg godt. Du kan jo ringe legekontoret og snakke med helsesekretærene da.. De kanskje kan snakke med legen :)
 
Forgje svangerskap har jeg ikke betalt en kr uten om glukosebelastningen
Heller ikke nå har jeg betalt noe. Kun hvert en gang, var ikke registrer som svangerskap før jeg kom inn til legen. Merkelige at så mange må betale
 
Var hos legen i forbindelse med ubehag/murring i begynnelsen av svangerskapet. Betalte ingenting :)
 
Ja det er sant... Men alle må betale for vaksiner. For vaksiner er ikke dekt av helfo siden det er valgfritt. Å sende regning for henvisning til oul blir helt feil da det er en del av svangerskapsomsorgen. Om man ønsker henv. Til tul blir det noe annet...

Nei, de tingene du nevner er jo ikke noe som krever noe utstyrsutgifter. Så legetime for sykemelding, henvisning eller svangerskapsrelaterte spørsmål skal jo være gratis :) henvisning til TUL er jo også gratis så lenge det er svangerskapsrelatert. :) trenger ikke være en del av standardoppfølgingen for å være gratis så lenge det er svangerskapsrelatert.
Hos gynekolog er det normalt en utstyrsutgift på rundt 60 kr.
 
Ja det er sant... Men alle må betale for vaksiner. For vaksiner er ikke dekt av helfo siden det er valgfritt. Å sende regning for henvisning til oul blir helt feil da det er en del av svangerskapsomsorgen. Om man ønsker henv. Til tul blir det noe annet...
Sniker. Her er det nok litt ulik praksis, jeg betalte ikke for influensavaksine. Ikke betalt ett øre på legekontoret siden jeg ble gravid, verken vaksine, Glukosebelastning, e-konsultasjon eller andre ting (jeg tar en del blodprøver f.eks ved hver time som ikke er en del av standard svangerskapskontroll). Vi hadde en diskusjon om dette i februargruppen, utrolig hvor store variasjoner det er på dette med betaling på legekontor rundt omkring ift svangerskap. Blir stadig overrasket av å lese hvor mange som må betale for ulike ting som sykemeldinger, kontroller osv. Glad jeg går på det legekontoret jeg gjør!
 
Regningene kommer når legen glemmer å huke av i dataprogrammet de bruker at det gjelder en gravid. Noen av disse programmene som brukes må det til og med hukes av for hver enkelt time man er på, så lett å glemme. Alle dere som har blitt fakturert bør kontakte dem og kreve tilbakebetaling.
 
Sniker. Her er det nok litt ulik praksis, jeg betalte ikke for influensavaksine. Ikke betalt ett øre på legekontoret siden jeg ble gravid, verken vaksine, Glukosebelastning, e-konsultasjon eller andre ting (jeg tar en del blodprøver f.eks ved hver time som ikke er en del av standard svangerskapskontroll). Vi hadde en diskusjon om dette i februargruppen, utrolig hvor store variasjoner det er på dette med betaling på legekontor rundt omkring ift svangerskap. Blir stadig overrasket av å lese hvor mange som må betale for ulike ting som sykemeldinger, kontroller osv. Glad jeg går på det legekontoret jeg gjør!
I år er unntak, alle i risikogruppen får vaksine gratis :)
 
Det meste er gratis, men ikke det som betyr utstyrsutgift og det kan gjelde ting ifbm svangerskap. Du kan betale for utstyr ved influensavaksine og Glukosebelastningstest for eksempel.
Skjønner, synes derfor det var rart at hun/de som hadde telefonkonsultasjon måtte betale noe :p
 
Last edited:
Alle som må betale for noko svangerskapsrelatert har hatt ein lege som ikkje har huka av. Rett skal være rett og ein får pengene refundert :) eg har aldri betalt ei krone for noko, sjølv ikkje legetimene etter eg har mista har eg betalt for (legen sa; eg krysse berre av på svangerskapsrelatert, du sleppe betala), så mulig dei ikkje var heilt innanfor. Snill lege ;) eg har heller aldri betalt for utstyr, ikkje ein gong UL-bilder :) men er nok litt ulik praksis her..
 
Jeg har fått regning for telefonkonsultasjon ang sykemelding (hyperemesis) hele svangerskapet...
Sniker... jeg har hatt «mye» kontakt med min fastlege gjennom hele svangerskapet og har egentlig mistet telling på hvor mange e-konsultasjoner og telefonsamtaler vi har hatt ift. sykemeldinger, influensa vaksine, osv. Har ikke betalt ett eneste øre. Fikk også gratis influensa vaksine ettersom jeg er gravid.
Selvfølgelig mulig at det er litt forskjellig praksis mellom ulike legekontor, men jeg hadde som andre sier tatt en telefon til legekontoret på mandag for å høre om det stemmer at du skal betale for noe.
 
Sniker. Jeg har siden jeg ble gravid vært hos legen tre ganger ifm oppfølging/sykmelding knyttet til hyperemesis. Sist gang jeg var der sendte hun henvisning om fødeplass og ordinær UL, og da sa legen «du må betale 57 kr for dette ettersom henvisning ikke dekkes». Vet jo egentlig at dette er feil - sier jo seg selv at om svangerskapsomsorgen er gratis skal man ikke måtte betale for henvisning om fødeplass:banghead: Men gadd ikke krangle på det der og da, men angrer meg egentlig litt i ettertid.. av prinsipp:p
 
Sniker. Jeg har siden jeg ble gravid vært hos legen tre ganger ifm oppfølging/sykmelding knyttet til hyperemesis. Sist gang jeg var der sendte hun henvisning om fødeplass og ordinær UL, og da sa legen «du må betale 57 kr for dette ettersom henvisning ikke dekkes». Vet jo egentlig at dette er feil - sier jo seg selv at om svangerskapsomsorgen er gratis skal man ikke måtte betale for henvisning om fødeplass:banghead: Men gadd ikke krangle på det der og da, men angrer meg egentlig litt i ettertid.. av prinsipp:p

har også betalt for henvisninger men ja kjenner det blir ironisk er jo bare en elektronisk mld de sender de bruker jo ikke porto pg vanlige brev på de. Ellers har jeg betalt for den glukose greien da de kjøper den inn selv. En gang fikk jeg regning da hadde legen gjort feil
 
Jeg får også regninger etter legebesøk som er svangerskapsrelatert. Sløv lege som glemmer å huke av svangerskapsrelatert, så tar kontakt med legekontor etter hver gang, de sletter regningene da. Surrehueleger..:hilarious:
 
Jobber selv på legekontor og jeg syns det høres rart ut. Men alle leger har ulik praksis. Men ja. Så lenge det er svangerskapsrelatert skal man i hovedsak Ikke betale da det blir dekt av helfo.
Æh, jo, du skal heller ikke betale for vaksine, dette gjelder under svangerskapsomsorg! Dette byrde du vite som jobber på legekontor. Jeg fikk vaksine og spurte ifm dette. Eneste regning man må betale under svangerskap er glukose man får ifm glukosebelastningstest.
 
Ja det er sant... Men alle må betale for vaksiner. For vaksiner er ikke dekt av helfo siden det er valgfritt. Å sende regning for henvisning til oul blir helt feil da det er en del av svangerskapsomsorgen. Om man ønsker henv. Til tul blir det noe annet...
Feil igjen! Henvisning til tul er også gratis! Og nei, man må som gravid IKKE betale for vaksine! Rett og slett fordi det er anbefalt for gravide.
 
Sniker fra August

Jeg fikk to regninger fra mitt legekontor i forbindelse med svangerskap, men de skulle jeg ikke ha fått så de ble trukket tilbake. Det tok litt tid da, ble sendt til inkasso og hele pakken fordi de ikke fikk til å slette dem. E-konsultasjoner er også gratis. Eneste jeg måtte betale for var glukosebelastningstest. Jeg fikk også influensavaksinen gratis i forrige svangerskap på helsestasjonen (var i mars I starten av pandemien så tror de hadde unntak for alle i risikogruppen. Mener på den skal være billigere for gravide likevel siden vi er i risikogruppen.
Hør med legekontoret, det kan hende de ikke vet at de har gjort feil.
 
Jeg ringte legekontoret på mandag, og de beklaget seg å sa at de skulle slette regningene. Den jeg allerede hadde betalt sa de at de ikke kunne tilbakebetale, men at jeg da ligger i «pluss» på en annen legetime senere. Så det stemte at jeg egentlig ikke skulle betale noe for disse spørsmålene mine :)
 
Back
Topp