Influensavaksine

Har aldri tatt influensavaksine, og aldri fått det heller (i voksen alder). Min fastlege anbefalte ikke å ta den - hun mente at det ikke er forsket nok på det, og at det var så kort tid siden man begynte å anbefale det at man ikke har nok erfaringsdata heller.
Sniker.
men i influensavaksine var anbefalt for gravide da jeg gikk gravid for første gang for 9 år siden.
 
Jeg tok influensa vaksinen hos legen da jeg bare var 4-5 uker på vei. Sa til legen at jeg trodde jeg måtte vente til jeg va i 2. Trimester, men hun sa jeg ikke trengte å vente siden jeg skal være i 2. Trimester når det er influensasesong. Så da fikk jeg den allerede da.


Det samme her :)
 
Jeg er helt grønn på dette, bør jeg ringe legekontoret på forhånd for å «bestille» vaksine? Ser over at noen har hentet den ut på apoteket selv. Hvordan er prosessen rundt influensavaksinen? Har legetime kommende mandag til første svangerskapskontroll.
 
Jeg er helt grønn på dette, bør jeg ringe legekontoret på forhånd for å «bestille» vaksine? Ser over at noen har hentet den ut på apoteket selv. Hvordan er prosessen rundt influensavaksinen? Har legetime kommende mandag til første svangerskapskontroll.

På mitt legekontor måtte jeg få resept og ta den ut selv ihvertfall. Gratis å sette den hos fastlegen sa han, men kan også settes på apoteket mot betaling. Ville ringt å hørt, spesielt mtp at de begynner å gå tom for vaksinen. :)
 
Tok den på jobb ganske tidlig i svangerskapet, da ca 6 uker på vei. Kunne ikke finne noe som helst god nyere bevis eller forskning som frarådde det. Andre helsemyndigheter internasjonalt, som jeg forstod det, anbefaler det jo som her i 2. trimester, men det er ikke noe som motsier at man tar den tidligere spesielt hvis man f. eks er enkelt eksponert pga. jobb eller andre risikofaktorer.
 
Jeg tok den i uke 12. Ring gjerne legen og hør om de har flere på lager eller om du evt. må ta med selv. Selve vaksinen er gratis for gravide, men tror jeg betalte en liten egenandel (50 kr eller noe sånt) for å få satt den.

Syns det er veldig dumt at noen kommer med udokumenterte påstander om vaksiner her. Det er selvfølgelig opp til hver enkelt om en ønsker å ta vaksiner, og det kan være naturlig å stille spørsmål ved dokumentasjonen etter det vi nå vet om svineinfluensavaksinen.

Men det er samtidig slik at både forskningsmiljøet og myndigheter er ekstremt varsomme med å anbefale vaksiner (eller medisiner og kostholdsråd for den saks skyld) til gravide, og ville ikke gjort det uten tilstrekkelig dokumentasjon. Influensavaksinen er gjennomprøvd gjennom mange år, og kan på ingen måte sammenlignes med hurtig utviklede vaksiner. Komplikasjonene ved influensa kan være veldig alvorlige i et svangerskap, og det er synd om feilinformasjon skremmer gravide som potensielt vil ha stor nytte av vaksinen.
 

" Hvis du var syk i fjor så går det kanskje 6-10 år, før du blir smittet på nytt. Det er bare 5-10 prosent som blir syke i løpet av sesongen, da er det bare en liten andel av personer ved en bedrift som er under risiko for å bli syk."

Står ikke noe om at en er immun mot influensa i 10 år om en har hatt det. Dette handler derimot om sannsynlighetsregning det som nevnes i denne artikkelen.
 
" Hvis du var syk i fjor så går det kanskje 6-10 år, før du blir smittet på nytt. Det er bare 5-10 prosent som blir syke i løpet av sesongen, da er det bare en liten andel av personer ved en bedrift som er under risiko for å bli syk."

Står ikke noe om at en er immun mot influensa i 10 år om en har hatt det. Dette handler derimot om sannsynlighetsregning det som nevnes i denne artikkelen.
Har ingen planer om å gå inn i noen som helst diskusjon, men hun dere svarte skrev «opptil 10 år», så da stemmer vel 6-10 år ganske greit.
 
Har ingen planer om å gå inn i noen som helst diskusjon, men hun dere svarte skrev «opptil 10 år», så da stemmer vel 6-10 år ganske greit.

Ja, står nevnt 10 år i artikkelen, men da ikke om at man er immun i 10 år, men at man mest sannsynlig (eller kanskje som det står i artikkelen) ikke kommer til å pådra seg influensa før om 6-10 år igjen. :) Men ønsker ikke å diskutere jeg heller, var ikke jeg som etterspurte dokumentasjon heller, så vi kan legge den død :p:)
 
Jeg tok influensavaksinen i går! Fikk beskjed av legen om at det var helt idiotisk å la være :happy::happy:
Overrasket over hvor lite vond den var, tar klexane to ganger daglig og de er jo ett knivstikk (med vridning) hver gang de settes:hilarious::hilarious:
 
Artikkelen er for det første fra 2013, altså utdatert. For det andre så står det at gravide i 2. og 3. trimester er regnet som risikogruppe i følge FHI, og i og med at dette er et forum for gravide så gjelder det ikke oss at vi bør tenke oss om før vi tar den! Vi er like mye i risikogruppen som de med alvorlige sykdommer og eldre :) Ikke vondt ment, men du være forsiktig med å skrive ting uten så mye kunnskap bak i et åpent forum :) Mamelund er også kjent for å være vaksinemotstander, så han vrir og vender på all kunnskap han får tak i til at det er negativt å ta vaksine :) Vaksiner er nøye utprøvd og arbeidet fram for hver sesong nemlig fordi virus forandrer seg hele tiden, og til de som trenger den. Mange kan dessuten ikke ta vaksine pga. allergier blant annet, derfor er det viktig andre tar den slik de ikke smitter de som ikke kan ta den :)
 
Jah abc nyheter... Kildekritikk. Hørt om det? Les heller på nhi og andre troverdige kilder du
Beklager, men kanskje du skal lese hvem som er kildene i artikkelen før du er ufyselig. Den typen hersketeknikker vil jeg ha meg frabedt. Jeg linket til artikkelen fordi det ble stilt spørsmålstegn ved at det kunne gå opptil 10 år før man er mottakelig for influensavirus igjen. Jeg kom ikke med en eneste uttalelse i det jeg skrev.
 
Artikkelen er for det første fra 2013, altså utdatert. For det andre så står det at gravide i 2. og 3. trimester er regnet som risikogruppe i følge FHI, og i og med at dette er et forum for gravide så gjelder det ikke oss at vi bør tenke oss om før vi tar den! Vi er like mye i risikogruppen som de med alvorlige sykdommer og eldre :) Ikke vondt ment, men du være forsiktig med å skrive ting uten så mye kunnskap bak i et åpent forum :) Mamelund er også kjent for å være vaksinemotstander, så han vrir og vender på all kunnskap han får tak i til at det er negativt å ta vaksine :) Vaksiner er nøye utprøvd og arbeidet fram for hver sesong nemlig fordi virus forandrer seg hele tiden, og til de som trenger den. Mange kan dessuten ikke ta vaksine pga. allergier blant annet, derfor er det viktig andre tar den slik de ikke smitter de som ikke kan ta den :)
Som jeg skrev til hun andre over her: jeg kom ikke med en eneste personlig uttalelse - jeg linket til en artikkel for å svare på hvorfor det kunne gå opptil 10 år før man er mottakelig for viruset igjen fordi endringene fra år til år er såpass små. Dere behøver ikke gå helt bananas vare fordi noen ikke er enige i alt du/dere mener.
 
Som jeg skrev til hun andre over her: jeg kom ikke med en eneste personlig uttalelse - jeg linket til en artikkel for å svare på hvorfor det kunne gå opptil 10 år før man er mottakelig for viruset igjen fordi endringene fra år til år er såpass små. Dere behøver ikke gå helt bananas vare fordi noen ikke er enige i alt du/dere mener.
Ingen som har gått bananas her :)
 
Back
Topp