Andre som har fått beskjed om at de skal ta glukosebelastningstest?

Tror ikke absolutt alle må ta den :) https://nhi.no/familie/graviditet/s...er/undersokelser/sukkerbelastning-av-gravide/


Når gjør man sukkerbelastning i svangerskap?
Anbefalingene er at sukkerbelastning gjøres i svangerskapsuke 24 til 28 hos:

  1. Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år
  2. Alle gravide som er over 40 år
  3. KMI (BMI) > 25 kg/m2 før svangerskapet startet
  4. Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land Asia eller Afrika
  5. Alle som har førstegradsslektning (foreldre eller søsken) med diabetes
  6. Ved påvist svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap
  7. Ved tidligere fødselskomplikasjoner som kan være assosiert med svangerskapsdiabetes (preeklampsi, fastsittende skuldre, fødselsvekt over 4500 gram)
Det var fantastisk lesning - for jeg fikk også beskjed om at alle måtte ta den når jeg tok den, men da var det nok fordi jeg var over 25 og førstegangs. Håper virkelig jeg slipper nå, for jeg ble skikkelig uvel og skjelven av den :hungover:
 
Regner med jeg bør ta den havnet rett over sist på verdiene sånn typisk 0,5 på fastende, samt diabetes i familien. Men sist tok jeg testen, målte blodsukker i to uker også litt av og på men blodsukker var innenfor på målingene. Fikk ekstra ul for å sjekke str på foster foster var innenfor og ble født rett over 3 kg så ikke påvirket. Men er innstilt på jeg bør ta den på ny
 
Jeg er både førstegangsgravid over 25 år, med en bmi over 25 og har ei mor med diabetes :hilarious: Kan se ut som jeg må ta den ja :p Men det ble ikke nevnt verken hos legen eller jordmor.. Må jeg spør om den selv? Kommer det automatisk innkallelse? Neste kontroll er ikke før OUL på sykehuset når jeg er i uke 20..
 
Jeg er både førstegangsgravid over 25 år, med en bmi over 25 og har ei mor med diabetes :hilarious: Kan se ut som jeg må ta den ja :p Men det ble ikke nevnt verken hos legen eller jordmor.. Må jeg spør om den selv? Kommer det automatisk innkallelse? Neste kontroll er ikke før OUL på sykehuset når jeg er i uke 20..
Er leges og jordmors ansvar å informere om det, men må bestille time til det selv! :) Om de ikke nevner noe om det antar jeg du slipper!
 
Jeg er både førstegangsgravid over 25 år, med en bmi over 25 og har ei mor med diabetes :hilarious: Kan se ut som jeg må ta den ja :p Men det ble ikke nevnt verken hos legen eller jordmor.. Må jeg spør om den selv? Kommer det automatisk innkallelse? Neste kontroll er ikke før OUL på sykehuset når jeg er i uke 20..

Jeg håper du får svar, for aner ikke om en får automatisk innkalling. Men både legen min og jordmor nevnte på mine første timer hos de at jeg anbefales å ta den, og jeg tikker jo bare den "over 25" boksen. Så litt rart at det er forskjellig praksis :)
 
Jeg har tatt det i begge mine forrige svangerskap. Hadde også svangerskapsdiabetes med begge to, så jeg vet at jeg skal ta glukosebelastning i uke 24. har allerede målt langtidsblodsukker med blodprøve. :)
 
Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta glukosetest (jeg har under 25 i BMI) og fastlegen min sa til meg at det var noe alle måtte gjøre. Men det stemmer tydeligvis ikke ut fra kommentarene i feltet her! Mulig det er forskjellig praksis fra sted til sted eller fastlege til fastlege?
 
Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta glukosetest (jeg har under 25 i BMI) og fastlegen min sa til meg at det var noe alle måtte gjøre. Men det stemmer tydeligvis ikke ut fra kommentarene i feltet her! Mulig det er forskjellig praksis fra sted til sted eller fastlege til fastlege?
Alle leger skal egentlig forholde seg til det samme, men det er mange leger som ikke er oppdatert på svangerskapsomsorg... Mistenker det er derfor mange har fått beskjed om at de ikke trenger å ta den. Den skal egentlig være obligatorisk for alle
 
Er leges og jordmors ansvar å informere om det, men må bestille time til det selv! :) Om de ikke nevner noe om det antar jeg du slipper!
Jeg håper du får svar, for aner ikke om en får automatisk innkalling. Men både legen min og jordmor nevnte på mine første timer hos de at jeg anbefales å ta den, og jeg tikker jo bare den "over 25" boksen. Så litt rart at det er forskjellig praksis :)
Tror jeg skal ringe jordmor neste uke å høre, bare for sikkerhetsskyld, hadde en jordmorstudent med på timen da jeg var der.. Så var mye som ikke nok var helt som det pleide :hilarious: Siden hun skulle øve seg.
 
Alle leger skal egentlig forholde seg til det samme, men det er mange leger som ikke er oppdatert på svangerskapsomsorg... Mistenker det er derfor mange har fått beskjed om at de ikke trenger å ta den. Den skal egentlig være obligatorisk for alle
Har hatt forskjellig fastlege og forskjellig jordmor i begge mine svangerskap og det har aldri blitt nevnt i det hele tatt. Men har ingen av de kriteriene på den listen som ble lagt ut ovenfor heller. Gikk opp 7kg i mitt første svangerskap og 10 kg i andre så var vel ikke noe med tanke på vektøkning heller. Ny fastlege igjen denne runden så da blir det spennende å se om hu nevner noe. Håper jeg slippero_O
 
Har hatt forskjellig fastlege og forskjellig jordmor i begge mine svangerskap og det har aldri blitt nevnt i det hele tatt. Men har ingen av de kriteriene på den listen som ble lagt ut ovenfor heller. Gikk opp 7kg i mitt første svangerskap og 10 kg i andre så var vel ikke noe med tanke på vektøkning heller. Ny fastlege igjen denne runden så da blir det spennende å se om hu nevner noe. Håper jeg slippero_O
Har ikke noe med vektoppgang i graviditeten å gjøre, har med alder og BMI å gjøre :)
 
Synes det er interessant å se fokuset rundt denne testen, personlig er jeg glad for å skulle få den, vil heller vite om jeg er i risiko, og få oppfølging deretter, enn å plutselig bli syk i svangerskapet. Det ofrer jeg lett frokosten og et inntak av kvalmende sukkerlake for.
 
Har hatt forskjellig fastlege og forskjellig jordmor i begge mine svangerskap og det har aldri blitt nevnt i det hele tatt. Men har ingen av de kriteriene på den listen som ble lagt ut ovenfor heller. Gikk opp 7kg i mitt første svangerskap og 10 kg i andre så var vel ikke noe med tanke på vektøkning heller. Ny fastlege igjen denne runden så da blir det spennende å se om hu nevner noe. Håper jeg slippero_O
Dette er noe som ble bestemt nylig tror jeg. Når jeg var gravid i 2010 og 2017 ble ingenting nevnt om det. Men nå sa legen min at alle skal. Jobber på legekontor selv og alle gravide blir satt opp på time for det:)
 
Har hatt forskjellig fastlege og forskjellig jordmor i begge mine svangerskap og det har aldri blitt nevnt i det hele tatt. Men har ingen av de kriteriene på den listen som ble lagt ut ovenfor heller. Gikk opp 7kg i mitt første svangerskap og 10 kg i andre så var vel ikke noe med tanke på vektøkning heller. Ny fastlege igjen denne runden så da blir det spennende å se om hu nevner noe. Håper jeg slippero_O

det kom for noen år siden og dersom bmi er under kravet og du ikke har diabetes i nær familie eller hatt svangerskap diabetes så slipper du. Alle første gang Over en vis alder skal ta den. Kriteriene for svangerskaps diabetes er også satt ned så lettere å få diagnosen idag enn tidligere
 
Synes det er interessant å se fokuset rundt denne testen, personlig er jeg glad for å skulle få den, vil heller vite om jeg er i risiko, og få oppfølging deretter, enn å plutselig bli syk i svangerskapet. Det ofrer jeg lett frokosten og et inntak av kvalmende sukkerlake for.

Har tenkt det samme. Er takknemlig for at jeg får tilbudet. Men forstår at det kan være vanskelig for de som fremdeles er veldig kvalm ved uke 24-28 da. :)
 
Synes det er interessant å se fokuset rundt denne testen, personlig er jeg glad for å skulle få den, vil heller vite om jeg er i risiko, og få oppfølging deretter, enn å plutselig bli syk i svangerskapet. Det ofrer jeg lett frokosten og et inntak av kvalmende sukkerlake for.
Joda er bra man får testen! Men jeg var ikke spesielt kvalm med kommende storebror, allikevel ble jeg ganske uvell av sukkerlaken. Det jeg syntes var værst var å måtte sitte på en stol på venterommet i to timer og føle du må kaste opp når du helst vil legge deg ned å avlaste magen :bag:
 
Har tenkt det samme. Er takknemlig for at jeg får tilbudet. Men forstår at det kan være vanskelig for de som fremdeles er veldig kvalm ved uke 24-28 da. :)
Såklart, er jo ingen drøm å være kvalm. Men om man setter det opp mot mulig konsekvens så føler jeg det er enkelt. Men nei, jeg gleder meg jo ikke :p
 
Joda er bra man får testen! Men jeg var ikke spesielt kvalm med kommende storebror, allikevel ble jeg ganske uvell av sukkerlaken. Det jeg syntes var værst var å måtte sitte på en stol på venterommet i to timer og føle du må kaste opp når du helst vil legge deg ned å avlaste magen :bag:
Ja jeg tviler ikke på at det er alt annet enn stas. Men i noen av kommentarene over så virker det på meg som om folk glemmer hva denne testen er til for, og bare fokuserer på ubehaget.
 
Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta glukosetest (jeg har under 25 i BMI) og fastlegen min sa til meg at det var noe alle måtte gjøre. Men det stemmer tydeligvis ikke ut fra kommentarene i feltet her! Mulig det er forskjellig praksis fra sted til sted eller fastlege til fastlege?
Så merkelig! Har aldri måttet ta den (tredje svangerskap nå). Var 28 år med førstemann, men tror kanskje det var andre regler i 2016/2017.
 
Back
Topp