Influensavaksine

Usikker om jeg skal ta den.. Hadde influensa i januar og satser på kroppen er motstandsdyktige i mange år fremover
Får høre med legen etterhvert
 
Den er dyrer å ta på apotek enn hos fastlegen. Dette overhørte jeg på apoteket da det var en kunde der som skulle bestille time for vaksine. Og da informerte damen bak skranken kunden om det. Sånn at du vet det. Usikker på om det koster noe for gravide hos fastlege. har tatt den to ganger tidligere ifm graviditet, men akkurat det hugser jeg ikke.
Takk for svar, skal sjekke ut :happy:
 
Jeg tar den nok i andre trimester en gang. Med andremann redda vaksina meg da de andre i huset lå rett ut i ei uke.
 
Usikker om jeg skal ta den.. Hadde influensa i januar og satser på kroppen er motstandsdyktige i mange år fremover
Får høre med legen etterhvert

Det er vel en ny influensavariant hvert år, og derfor ny vaksine hvert år?
 
Det er vel en ny influensavariant hvert år, og derfor ny vaksine hvert år?
Når man først har fått influensa, så er man immun i opptil 10 år :) Dette fordi influensaviruset forandrer seg såpass lite fra år til år at kroppen kjenner det fortsatt igjen.
 
Influensaviruset endrer seg litt for hvert år sånn at kroppen(immunforsvaret eventuel tidligere vaksine) ikke klarer å kjenne den igjen, derfor blir det laget en ny variant hvert år. Men jo flere år du har vaksinert deg, jo større sjans er det for at kroppen kjenner igjen viruset.

En vaksine blir ikke slengt ut på markedet uten strenge tester og de tre trinnene den må gjennom at at den skal være trygg.

Synes det er synd det blir spredd skepsis mot vaksiner på denne gruppen, når det er så viktig for oss å ta den. Selvsagt opp til hver enkelt å bestemme selv. Men ikke spre redsel for å ta den. Vaksiner i Norge anses å være helt trygt med ekstremt lite bivirkninger.

Jeg kommert hvertfall til å ta vaksinen i 2 trimester, pga graviditeten og at jeg er helsepersonell. :)
 
Jeg leser nå at det begynner å gå «tomt» for vaksinen. Er jo fremdeles noen uker igjen til vi kan ta den. Vet dere hvordan man går frem da? Kan vi kjøpe/få den på apoteket allerede nå, og be fastlegen sette den når vi entrer 2.trimester? :rolleyes:
 
Neitakk :happy: syns det er for lite forskning på vaksiner under graviditet, pluss at influensavaksinen er ingen garanti.. kommer covid-vaksine skal eg iallefall holde meg langt vekke! Sist når svineinfluensa kom og vaksina kom hastande døde mange babyer, alt fra tidlig SA til dødfødsler i 5-7mnd, direkte linka til vaksinen. Syns slikt er viktig å få fram, for den biten informere dei sjeldent om..
Eg er forøvrig ikkje noko motstander av vaksiner, berre sunn skepsis til noko med lite forskning på..

Hadde vært om du kunne lagt til kilder når du kommer med slike påstander. :)
 
Jeg leser nå at det begynner å gå «tomt» for vaksinen. Er jo fremdeles noen uker igjen til vi kan ta den. Vet dere hvordan man går frem da? Kan vi kjøpe/få den på apoteket allerede nå, og be fastlegen sette den når vi entrer 2.trimester? :rolleyes:

De sa vel også at de jobber med å få tak i flere doser. Håper at de klarer det. Er jo enda en stund til vi kan ta den (du ligger jo litt foran meg i løypen også da) :) Regner med at feks helsepersonell kommer fremfor oss i køen uansett, når det er få doser igjen.
 
Til dere som vurderte å ta influensavaksinen, har dere tatt den?
Mange av oss har akkurat kommet over i 2. Trimester og er jo først nå vi kan ta den. Men fikk høre av fastlegen at det snart er tomt for vaksinen...
 
Jeg tok influensa vaksinen hos legen da jeg bare var 4-5 uker på vei. Sa til legen at jeg trodde jeg måtte vente til jeg va i 2. Trimester, men hun sa jeg ikke trengte å vente siden jeg skal være i 2. Trimester når det er influensasesong. Så da fikk jeg den allerede da.
 
Til dere som vurderte å ta influensavaksinen, har dere tatt den?
Mange av oss har akkurat kommet over i 2. Trimester og er jo først nå vi kan ta den. Men fikk høre av fastlegen at det snart er tomt for vaksinen...
Jeg skal ta den 9.12 (legetime da). Legekontoret mitt har fremdeles mange igjen heldigvis.. Bor i Oslo (men vet ikke om det har noe å si ift. tilgang på vaksinen).. :confused:
 
Til dere som vurderte å ta influensavaksinen, har dere tatt den?
Mange av oss har akkurat kommet over i 2. Trimester og er jo først nå vi kan ta den. Men fikk høre av fastlegen at det snart er tomt for vaksinen...

Legen min skrev ut resept til meg i går. Dessverre var de helt tom noen steder og har vært det i flere uker. Ringte rundt og fant ett apotek som hadde inne og kjørte dit og tok ut. Har den lagret i kjøleskapet hjemme til jeg tar den om en ukes tid (er 12+3 i dag). Om du skal ta den ville jeg vært om meg nå, ettersom det nå 1.desember om jeg ikke har forstått det feil er fritt frem for alle som ikke er i risikogruppen til å ta den også.
 
Nei jeg skal ikke ha influensa vaksine:) jeg har klart meg hele livet uten den vaksinen. Jeg er aldri syk heller selv om alle rundt meg hoster å harker, har nok et godt mmunforsvar
 
Har aldri tatt influensavaksine, og aldri fått det heller (i voksen alder). Min fastlege anbefalte ikke å ta den - hun mente at det ikke er forsket nok på det, og at det var så kort tid siden man begynte å anbefale det at man ikke har nok erfaringsdata heller.
 
Jeg skal ta den på torsdag :) Tok den forrige graviditet også :)
 
Har aldri tatt influensavaksine, og aldri fått det heller (i voksen alder). Min fastlege anbefalte ikke å ta den - hun mente at det ikke er forsket nok på det, og at det var så kort tid siden man begynte å anbefale det at man ikke har nok erfaringsdata heller.

Spenstig av legen din å gå imot anbefalingene til Folkehelseinstituttet. Hver sin mening altså, bare snodig å anbefale noe annet enn myndighetene.
 
Veldig rart dersom nokon legar vel å gå i mot myndigheitene sine råd. Influensavaksinen er anbefalt alle gravide med god grunn, og den er derfor også gratis. Eg tok den i første trimester pga vaksinasjon gjennom jobben. Greitt å førebygge den sjukdommen ein kan tenker eg
 
Back
Topp