Hvordan finne roen ved søskenforsøk?

dagosi

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberbarna 19
Fikk en gutt som nå er 1 år gammel. Fikk beskjed om at jeg måtte vente til han var 2 år før vi kunne prøve på neste, ble nevnt når vi snakket om keisersnittet (men senere kastet inn av samme jordmor om at det var tungt med to tette) For min del vil det være lettere med to tette enn å ha de fordelt over flere år, spesielt pga lang vei til barnehage og skole. Og min sønn er født i november og blir derfor automatisk minst 1 klasse år mellom barna og nå nærmer det seg 2 klasse år. Jeg vil jo at barna skal vokse opp sammen, og når det blir så stort sprang mellom dem, blir det mindre å vokse opp sammen fordi spranget er så stort. Så nå starter jeg og stresse med tanke på at vi nå nærmer oss neste klasse kull. Brukte lang tid å bli gravid første gang. Og har slett ikke lyst å måtte vente så lenge med barn nummer 2. Jeg blir så stressa at jeg ikke får sove på nettene, jeg ligger bare å finregner på månedene, i håp om at jeg overser ting eller om det kan bidra noe å bli født for tidlig. Også spinner tankene rundt for hvordan de skal bli nærmere hverandre. Hadde første vært født tidlig på året ville ikke aldersforskjellen blitt like stor like fort å jeg hadde kanskje ikke stresset så mye som jeg gjør nå. Men jeg klarer ikke å roe ned tankene mine.
 
Er det medisinske årsaker til anbefalingen om å vente 2 år? Eller er det jordmors egen mening?
Snakket med lege om det? Mange som får to tette selvom de har hatt keisersnitt.
 
Fikk en gutt som nå er 1 år gammel. Fikk beskjed om at jeg måtte vente til han var 2 år før vi kunne prøve på neste, ble nevnt når vi snakket om keisersnittet (men senere kastet inn av samme jordmor om at det var tungt med to tette) For min del vil det være lettere med to tette enn å ha de fordelt over flere år, spesielt pga lang vei til barnehage og skole. Og min sønn er født i november og blir derfor automatisk minst 1 klasse år mellom barna og nå nærmer det seg 2 klasse år. Jeg vil jo at barna skal vokse opp sammen, og når det blir så stort sprang mellom dem, blir det mindre å vokse opp sammen fordi spranget er så stort. Så nå starter jeg og stresse med tanke på at vi nå nærmer oss neste klasse kull. Brukte lang tid å bli gravid første gang. Og har slett ikke lyst å måtte vente så lenge med barn nummer 2. Jeg blir så stressa at jeg ikke får sove på nettene, jeg ligger bare å finregner på månedene, i håp om at jeg overser ting eller om det kan bidra noe å bli født for tidlig. Også spinner tankene rundt for hvordan de skal bli nærmere hverandre. Hadde første vært født tidlig på året ville ikke aldersforskjellen blitt like stor like fort å jeg hadde kanskje ikke stresset så mye som jeg gjør nå. Men jeg klarer ikke å roe ned tankene mine.
Glemte å QUOTE innlegget ditt i svaret mitt over
 
Jeg fikk beskjed om 12 mnd pga keisersnitt. Hvorfor har du fått beskjed om 2 år? Har du spurt legen din?
 
Jeg fikk beskjed om 12 mnd pga keisersnitt. Hvorfor har du fått beskjed om 2 år? Har du spurt legen din?
Jeg fikk også beskjed om to år pga katastrofesnitt og komplikasjoner
 
Er det medisinske årsaker til anbefalingen om å vente 2 år? Eller er det jordmors egen mening?
Snakket med lege om det? Mange som får to tette selvom de har hatt keisersnitt.

Jeg er faktisk ikke helt sikker. Første gangen vi snakket hørtes det ut som om det var på grunn av keisersnittet. Men da vi snakket om det på nytt (jordmor er nå snipps helsepleier) Sa hun at hun ikke anbefalte å ha barna så tett fordi det var så mye jobb, av egen erfaring. Dermed ble jeg veldig usikker på om hun ikke husker hvorfor hun ba meg vente egentlig eller om hun mener jeg skal vente fordi hun selv syntes det var vanskelig med 2 tette.

Jeg fikk beskjed om 12 mnd pga keisersnitt. Hvorfor har du fått beskjed om 2 år? Har du spurt legen din?

Jeg er ikke sikker hvorfor hun sa 2 år. Kanskje alderen min. Kanskje det at jeg hadde komplikasjoner i forhold til at jeg måtte legges inn å få antibiotika. Har ikke fått spurt legen min. Da jeg var der å fikk sjekket keisersnittet og slikt så var det så mange ting jeg ville vite i forhold til ungen at jeg ikke tenkte på at dette ville bli et problem.

Jeg fikk også beskjed om to år pga katastrofesnitt og komplikasjoner

Hva gjorde at det gikk under katastrofe?
 
Etter ks ble jeg anbefalt å vente et år, og søsken får et forhold om de har litt avstand også
 
Jeg ville snakket med legen, gjerne med en gynekolog. Kanskje er det ingen grunn til å vente 2 år, kanskje er det gode grunner... Best å få en "second opinion", synes jeg. At det er mye jobb - ok, det er det, hva da? Rart at jordmoren har sånne holdninger, hun burde jo vite at alle familier er foskjellige, og mange trives med tette barn.

Men... Det er noe som jeg synes kan bli vanskelig uansett. Graviditet kan ikke alltid planlegges nøye. Jeg hadde egne vonde erfaringer med dette. Angrer på at jeg tenkte så mye om "hvordan det skal være", og klarte ikke å roe tankene før vi begynte med prøvingen :sorry:
 
Jeg ville snakket med legen, gjerne med en gynekolog. Kanskje er det ingen grunn til å vente 2 år, kanskje er det gode grunner... Best å få en "second opinion", synes jeg. At det er mye jobb - ok, det er det, hva da? Rart at jordmoren har sånne holdninger, hun burde jo vite at alle familier er foskjellige, og mange trives med tette barn.

Men... Det er noe som jeg synes kan bli vanskelig uansett. Graviditet kan ikke alltid planlegges nøye. Jeg hadde egne vonde erfaringer med dette. Angrer på at jeg tenkte så mye om "hvordan det skal være", og klarte ikke å roe tankene før vi begynte med prøvingen :sorry:

Ja nå vil snart neste barn likevell ikke bli født før det er godt opp mot 2 år. Siden det tar litt tid å bli gravid. Men vil jo helst at det da skal være medisinske grunner til at jeg venter. At andre mener det var tyngre med 2 tette mener jeg blir feil, siden vi har forskjellige liv. Jeg bor på landet med lange avstander uten bil. Så med mindre avstand jo lettere er det at de har samme aktiviteter og kan hentes ca samtidig. I tillegg blir det å hente 2 barn fra barnehagen og slippe å måtte ha med meg en av dem begge veiene. Da det er 8 km å gå.

Jeg trodde det kom til å bli så mye lettere nå når jeg har vært så heldig å fått en gutt. At jeg klarte å nyte han nok til at barn nummer 2 ikke ble så viktig. Men stresser som enormt med at jeg gjerne vil at han skal få vokse opp sammen med søsken. Spesielt siden jeg blir 37 etter jul. Og vi ikke har noen i samme generasjon som han på min side av familien. Og føler han derfor trenger noen når jeg og mannen min ikke kan stille opp i samme grad....
 
Jeg fikk beskjed om å vente 6 mnd etter keisersnitt før jeg kunne bli gravid igjen. Her var det hastekeisersnitt, men helt uten komplikasjoner. Stusser jo litt når alle andre har fått anbefalt å vente lenger. Tenker nok allikevel å kutte prevensjon etter 6 mnd, er jo uansett så liten sjanse for å klare det på egen hånd for oss.
 
Jeg fikk beskjed om å vente 6 mnd etter keisersnitt før jeg kunne bli gravid igjen. Her var det hastekeisersnitt, men helt uten komplikasjoner. Stusser jo litt når alle andre har fått anbefalt å vente lenger. Tenker nok allikevel å kutte prevensjon etter 6 mnd, er jo uansett så liten sjanse for å klare det på egen hånd for oss.

Ja vi har ikke brukt prevensjon i det hele tatt selv om vi fikk beskjed om å vente. Og ble fortalt at vi måtte ha prevensjon av lege. Men vi var avholden den første tiden da. Og er jo nesten egentlig ennå det, da snipp ligger mellom oss... Men nå vil jeg starte å lete etter eggløsning å se om vi ikke kan få søsken. Kan jo ta mange år før jeg har eggløsning... Hater å ikke følge normen!
 
Ja vi har ikke brukt prevensjon i det hele tatt selv om vi fikk beskjed om å vente. Og ble fortalt at vi måtte ha prevensjon av lege. Men vi var avholden den første tiden da. Og er jo nesten egentlig ennå det, da snipp ligger mellom oss... Men nå vil jeg starte å lete etter eggløsning å se om vi ikke kan få søsken. Kan jo ta mange år før jeg har eggløsning... Hater å ikke følge normen!

Ja har en mini som ligger mellom oss her også. Lykke til med jakten på eggløsning og søsken :)
 
Ikke fungerende spinalbedøvelse :rolleyes:

Åj! Ja men da var heldigvis ikke mitt katastrofe! Alt under keisersnittet gikk bra. Men måtte legges inn igjen 2 uker etter fødselen fordi jeg hadde betennelse. Måtte ha intravenøs antibiotika i en uke og få rensa såret på innsiden. Var åpning 8 cm inn. Men 3 uker etter fødsel så grodde jeg fint igjen og kunne reise hjem.
 
Jeg er livredd for gjentakelse :hilarious: var helt sikker på at jeg skulle dø av det der

Hvor fort fant dere ut av at det gikk galt? Kunne de stoppe alt og fikse det umiddelbart? Eller var de startet å åpne opp?
 
Back
Topp