Sover deres natta gjennom?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Lille minien vår er rukket å bli hele 6 mnd (4mnd+3 uker korrigert), men vi føler nettene har blitt verre istedenfor bedre. Hun sover vanligvis fra 19:30-20 til 07:30-08 så våkner hun to ganger for å få mat. Problemet vårt er at hun ofte ikke får sove igjen, det tar alt fra 30 minutter til en time, selv om hun får mat på et mørkt rom uten forstyrrelser. Skulle virkelig ønske hun begynte å sove gjennom natten snart. Fra 3 mnd til ca 4,5 mnd sov hun ofte 7-8 timer i strekk, men nå sover hun gjennomsnittlig 4 timer i strekk hvor det hender hun kan strekke seg til 5-6 timer.

Hvordan er søvnen for dere? Er det noen av dere som har stoppet med mat om natten? Hvordan har dere isåfall gått frem med det?
 
Vår datter er 6 mnd og to uker, her har søvnen blitt verre og verre de to siste mnd. Sov 8-10 timer i strekk om natten før det. Nå våkner hun 4-6 ganger hver natt og gråter mye hver gang... sjelden hun sover lenger enn 3-4 timer i strekk en gang i løpet av en natt... hun får pupp 2-3 ganger som regel for da sovner hun ofte raskt igjen. Sovner som regel rundt 20:00 men våkner ofte etter bare en halvtime. Morgenen starter alt i fra 5:30-7:30, alt etter som.
 
Her sover hun hele natta, fra 18.30 - 07.00 som oftest.. Hun sluttet å få mat om natta da hun var 4mnd ca..
Da begynte vi med litt grøt på kvelden, og kuttet ut mat om natta ;)
Det tok en ukes tid med MYE opp for å gi smokk.. Like etterpå begynte vi å legge henne på eget rom. Og det var da hun virkelig begynte å sove godt :)
Jeg tror vi (snorker begge to) forstyrret henne like mye som hun forstyrret oss, hehe..
-Er fryktelig slitsomt når de holder på sånn om natta...! :arghh: Håper det snart blir lettere for dere:Heartred
 
Sover hele natta nei. Så langt derifra:hilarious: Eksempel fra en uke jeg logget:
7E353177-7400-4267-A1E6-4606E01B3A1C.png
 
Nå har han nettopp hatt noen urolige uker/kvelder pga 4 (!!) tenner som kommer samtidig oppe . Før det sovna han ca kl 20 hver kveld og våkna for pupp i 3/4 tiden. Sov da til 7/8 ish. Noen ganger pupp i 6 tia

nå sovner han ikke før 22 ish , varierer litt på natta med amming. 1-2 gang. Sover som regel da til rundt 8.


Korte blunder på dagtid, som regel rundt 30 min, 1-1,5 time en sjelden gang ;-)
 
Her sover hun hele natta, fra 18.30 - 07.00 som oftest.. Hun sluttet å få mat om natta da hun var 4mnd ca..
Da begynte vi med litt grøt på kvelden, og kuttet ut mat om natta ;)
Det tok en ukes tid med MYE opp for å gi smokk.. Like etterpå begynte vi å legge henne på eget rom. Og det var da hun virkelig begynte å sove godt :)
Jeg tror vi (snorker begge to) forstyrret henne like mye som hun forstyrret oss, hehe..
-Er fryktelig slitsomt når de holder på sånn om natta...! :arghh: Håper det snart blir lettere for dere:Heartred
Hvordan går dere frem med å avslutte nattmaten? Bare gir smokk? Hva om det bare blir uendelig gråt? Jeg klarer ikke høre på at hun gråter :sorry: Våkner de ikke fordi de er sultne? Krysser fingrene for litt mer soving i natt! Jeg kjenner jeg ikke er klar for eget rom helt enda, noen ganger våkner hun i så helt sinnsykt intense skrik og da kjenner jeg at jeg trenger å kunne hoppe opp og plukke opp på to sekunder.
 
Nå har han nettopp hatt noen urolige uker/kvelder pga 4 (!!) tenner som kommer samtidig oppe . Før det sovna han ca kl 20 hver kveld og våkna for pupp i 3/4 tiden. Sov da til 7/8 ish. Noen ganger pupp i 6 tia

nå sovner han ikke før 22 ish , varierer litt på natta med amming. 1-2 gang. Sover som regel da til rundt 8.


Korte blunder på dagtid, som regel rundt 30 min, 1-1,5 time en sjelden gang ;-)
Vi mistenker at hun kan ha en tann påvei. Teknisk sett er hun bare 5mnd så litt tidlig enda, men jeg fikk høre at jeg fikk min første tann et par dager før 6 mnd. Hun har i hvert fall begynt å sikle utrolig mye mer og hendene er konstant trøkka inni munnen, hun virker også litt småirritert.
 
Hvordan går dere frem med å avslutte nattmaten? Bare gir smokk? Hva om det bare blir uendelig gråt? Jeg klarer ikke høre på at hun gråter :sorry: Våkner de ikke fordi de er sultne? Krysser fingrene for litt mer soving i natt! Jeg kjenner jeg ikke er klar for eget rom helt enda, noen ganger våkner hun i så helt sinnsykt intense skrik og da kjenner jeg at jeg trenger å kunne hoppe opp og plukke opp på to sekunder.
Samtidig som jeg innførte grøt på kvelden, (og etter kort tid var oppe i 3 måltider grøt på dagtid,) ga jeg litt og litt mindre melk på natta.
Det tok faktisk ikke mer enn en liten uke før jeg kunne kutte ut nattmat.
-Her fungerte det å gi smokk når hun våknet og gråt.. Et par ganger var hun utrøstelig, og da fikk hun litt melk, men det skjedde kun noen få ganger :) -Jeg visste jo at hun fikk i seg mye mat i løpet av dagen, så jeg følte meg trygg på at det holdt natta igjennom, hvis du skjønner ;) Og jo, de våkner jo som regel hvis de er sultne.. Men det er ikke alltid grunnen.. Når de er 4-5mnd og vokser som de skal tenker jeg at de ikke trenger mat om natta (så lenge de spiser nok på dagen.)
Jeg har venninner med barn på nærmere 1år, som fortsatt gir barna sine nattmåltider, og er fornøyd med det :) Så det er jo opp til hver enkelt hvor mye man vil jobbe for å «avvenne» de da.. Og mange syns nok jeg har vært fryktelig «streng» med mine barn:joyful:
Men, det har fungert strålende..
 
Last edited:
Samtidig som jeg innførte grøt på kvelden, (og etter kort tid var oppe i 3 måltider grøt på dagtid,) ga jeg litt og litt mindre melk på natta.
Det tok faktisk ikke mer enn en liten uke før jeg kunne kutte ut nattmat.
-Her fungerte det å gi smokk når hun våknet og gråt.. Et par ganger var hun utrøstelig, og da fikk hun litt melk, men det skjedde kun noen få ganger :) -Jeg visste jo at hun fikk i seg mye mat i løpet av dagen, så jeg følte meg trygg på at det holdt natta igjennom, hvis du skjønner ;) Og jo, de våkner jo som regel hvis de er sultne.. Men det er ikke alltid grunnen.. Når de er 4-5mnd og vokser som de skal tenker jeg at de ikke trenger mat om natta (så lenge de spiser nok på dagen.)
Jeg har venninner med barn på nærmere 1år, som fortsatt gir barna sine nattmåltider, og er fornøyd med det :) Så det er jo opp til hver enkelt hvor mye man vil jobbe for å «avvenne» de da.. Og mange syns nok jeg har vært fryktelig «streng» med mine barn:joyful:
Men, det har fungert strålende..
Kan vi starte med å halvere mengden melk tror du? Så gi smokk? Prøvde å gi vann til det ene måltidet i natt, men hun kjempe sint :smiley-ashamed004
 
Vi har lagt vår jente på eget rom siden hun var litt over 3 måneder. Alle sover myye bedre, og lille sover fra klokka 07 til neste morgen. Varierer fra 05/06/07, men våkner hun 05 sovner hun igjen etter litt melk. Men får ellers ikke noe nattmat. Vi startet også med god porsjon grøt fra 4 mnd. Så mitt beste tips for ingen nattmat er grøt og eget rom
 
Vi har lagt vår jente på eget rom siden hun var litt over 3 måneder. Alle sover myye bedre, og lille sover fra klokka 07 til neste morgen. Varierer fra 05/06/07, men våkner hun 05 sovner hun igjen etter litt melk. Men får ellers ikke noe nattmat. Vi startet også med god porsjon grøt fra 4 mnd. Så mitt beste tips for ingen nattmat er grøt og eget rom
Hun får litt grøt, har ikke endret noe. Kan eventuelt prøve eget rom. Hvordan sov hun før dere startet med eget rom i forhold til etter? Startet det med en gang?
 
Gud, de siste dagene har vært helt horrible i forhold til søvn. Er det vanlig at de blir vanskeligere i forhold til søvn? I går sov hun bare 10 timer gjennom hele døgnet... hun pleier å sove 15timer.
I forhold til utviklingstrinn så har hun ikke fulgt noen av de opp til nå så det har jeg ikke tro på, men hva annet kan det være? Jeg har sovet så utrolig lite den siste uken at det begynner å gå hardt ut over sinnstilstanden min.
Når blir det bedre?
 
Gud, de siste dagene har vært helt horrible i forhold til søvn. Er det vanlig at de blir vanskeligere i forhold til søvn? I går sov hun bare 10 timer gjennom hele døgnet... hun pleier å sove 15timer.
I forhold til utviklingstrinn så har hun ikke fulgt noen av de opp til nå så det har jeg ikke tro på, men hva annet kan det være? Jeg har sovet så utrolig lite den siste uken at det begynner å gå hardt ut over sinnstilstanden min.
Når blir det bedre?

Huff, føler med deg... Her sover hun i snitt 12 timer i døgnet, er redd det er for lite... men får hun ikke til å sove mer.. jeg begynner også å bli veldig sliten av å bli vekket 3-6 ganger hver natt. Håper virkelig det blir bedre snart!
 
Huff, føler med deg... Her sover hun i snitt 12 timer i døgnet, er redd det er for lite... men får hun ikke til å sove mer.. jeg begynner også å bli veldig sliten av å bli vekket 3-6 ganger hver natt. Håper virkelig det blir bedre snart!
Utenom de første 2 ukene har min sjeldent vært over 12 timer i døgnet. Forskjell på barn. Hun er blid og fornøyd og krabber rundt, så hun får nok nok søvn. Verre med meg. Jeg kan jo ikke legge meg før henne om kvelden, og skal liksom på jobb:dead:
 
Gud, de siste dagene har vært helt horrible i forhold til søvn. Er det vanlig at de blir vanskeligere i forhold til søvn? I går sov hun bare 10 timer gjennom hele døgnet... hun pleier å sove 15timer.
I forhold til utviklingstrinn så har hun ikke fulgt noen av de opp til nå så det har jeg ikke tro på, men hva annet kan det være? Jeg har sovet så utrolig lite den siste uken at det begynner å gå hardt ut over sinnstilstanden min.
Når blir det bedre?

https://ammehjelpen.no/nattamming/

Nå er dette en artikkel om nattamming, men poenget er at det står veldig mye nyttig samlet informasjon fra ulike artikler, undersøkelser og studier om søvn hvis du blar litt nedover. Les særlig under kapittelet "blir søvnen bedre og bedre?"
Ja helt vanlig at det blir dårligere og mange melder dårligst søvn mellom 6 og 10 mnd :)
Babyen din er jo prematur om jeg husker rett, så da skal du følge utviklingstrinn for termindato og ikke fødselsdato - men jeg tenker nå selv at mange prematurfødte tar igjen en viss mengde tiden de var født for tidlig og at det derfor ikke stemmer tidspunktmessig for utviklingstrinn. Men at babyen din gjennomgår slike trinn stemmer nok :) min var født 2 uker før tiden, men det synes ikke det stemte helt med når appene sa at slike perioder skulle dukke opp, de kom når det passet babyen men årsaken var jo den samme. De oppstår gjerne når babyen gjør nye oppdagelser motorisk eller kognitivt, verdensbildet deres utvikles jo stadig vekk enten man ser det på konkret fysisk utvikling eller at det foregår mentalt - og slike sprang påvirker søvn for veldig mange babyer.
 
Last edited:
Lille her som ble 6 mnd i slutten av november sover ofte natta igjennom, men innimellom våkner hun for ei flaske i 4-5 tiden. Sover fra 20-08 ca.

Storesøster var slik som flere har dere opplever det. Myyyye våken og myyyye urolig i søvne, kanskje 8-9 timer søvn på en dag - heldigvis var hun blid, men hun hadde fysiske årsaker til det (ble operert for mellomørebetennelse og væske i øret da hun var 1.5 år, ble bedre etter det)

Det er tøft når det er slik. Sender dere en klem og masse medfølelse! ❤️
 
https://ammehjelpen.no/nattamming/

Nå er dette en artikkel om nattamming, men poenget er at det står veldig mye nyttig samlet informasjon fra ulike artikler, undersøkelser og studier om søvn hvis du blar litt nedover. Les særlig under kapittelet "blir søvnen bedre og bedre?"
Ja helt vanlig at det blir dårligere og mange melder dårligst søvn mellom 6 og 10 mnd :)
Babyen din er jo prematur om jeg husker rett, så da skal du følge utviklingstrinn for termindato og ikke fødselsdato - men jeg tenker nå selv at mange prematurfødte tar igjen en viss mengde tiden de var født for tidlig og at det derfor ikke stemmer tidspunktmessig for utviklingstrinn. Men at babyen din gjennomgår slike trinn stemmer nok :) min var født 2 uker før tiden, men det synes ikke det stemte helt med når appene sa at slike perioder skulle dukke opp, de kom når det passet babyen men årsaken var jo den samme. De oppstår gjerne når babyen gjør nye oppdagelser motorisk eller kognitivt, verdensbildet deres utvikles jo stadig vekk enten man ser det på konkret fysisk utvikling eller at det foregår mentalt - og slike sprang påvirker søvn for veldig mange babyer.
Takk for link :) vi var å snakket med en «søvnekspert» på helsestasjonen. Hennes råd var å ikke løpe til med en gang det var gråt, men det er jeg ikke enig i. Vi har klart å ha en helt fin søvnrutine hvor lille klarer å finne søvnen selv fint uten at hun har grått seg selv i søvn. Siden vi har hatt det bra så tror jeg ikke det er noe vi gjør som er feil egentlig, så vi får bare håpe det går over av seg selv. Mistenker at det er noe tenner på vei som kanskje er synderen. I forhold til utviklingstrinn så har hun verken fulgt til termindato eller fødselsdato, hun har vært blid og fornøyd nesten hele tiden. Vi har vært ganske heldige! De gangene hun har vært litt grinete så har det vært på grunn av overtrøtt/sulten eller luft. Kan hende det først har startet nå altså, vi får se om en stund om det dukker opp tenner eller ikke :p
 
Back
Topp