Barnets temperament vs plager

Småbarnslivet

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
❤️Mailykke 2022❤️
Junilykke 2022
Hei,

jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette, men kanskje om noen har det lignende o.l.

Mini på 16 måneder har «krevd» seg mye fra dag en. Vil ikke si at han hadde kolikk, men sov mye i bæresele de første seks månedene. Etter det roet det seg litt, men sov fortsatt mye i bæresele i perioder. Sov deretter i vogn og i sommer i seng på dagtid. Har alltid gitt uttrykk for stort søvnbehov, men i perioder har det vært vanskelig å legge til rette for nok søvn, gjerne under utviklingstrinn osv.

Greia er at han ofte/store deler av tiden er intens, grinete og rett og slett misfornøyd. Våkner fortsatt endel på natt. Så tilbake til det store spørsmålet... er det bare slik han er, mtp barns temperament? Har han plager? Sover han for dårlig på natt og dermed blir humøret påvirket av det? Vi har vært i kontakt med lege... lei av å skylle på utvikling, tenner o.l., samtidig er det vanskelig å finne ut hva som er hva. Eksempel i dag: sov 2 timer på dag. Når han våkner så er han fornøyd i en time før det går nedover... gjesper, gnir seg i øyene og misfornøyd. Jeg jobber i barnehage, så kunnskap om hva jeg kan «forvente» har jeg litt av. Likevel kan jeg ikke si at jeg har møtt mange barn som har vært i disse baner.
 
Jeg synes det høres normalt ut - men samtidig ikke! Ville ha sjekket hos lege for å utelukke fysiske plager, feks ørene og allergier.

Synes også det høres normalt ut ift lynne, har jobbet mange år på småbarns og med 1-2 åringene, og der har jeg møtt mange som er slik du beskriver. Mye som skjer utviklingsmessig denne tiden, også er det mye som skjer i språkutviklingen, da de sluker det meste, men ofte ikke har utviklet det verbale språket godt nok til å kunne gi utrykk for alt. Det er jo som du sier angående utviklingssprang og tenner også, noen er mere plaget enn andre i slike situasjoner; selv om du er lei av å skylde på det☺️
 
Hei,

jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette, men kanskje om noen har det lignende o.l.

Mini på 16 måneder har «krevd» seg mye fra dag en. Vil ikke si at han hadde kolikk, men sov mye i bæresele de første seks månedene. Etter det roet det seg litt, men sov fortsatt mye i bæresele i perioder. Sov deretter i vogn og i sommer i seng på dagtid. Har alltid gitt uttrykk for stort søvnbehov, men i perioder har det vært vanskelig å legge til rette for nok søvn, gjerne under utviklingstrinn osv.

Greia er at han ofte/store deler av tiden er intens, grinete og rett og slett misfornøyd. Våkner fortsatt endel på natt. Så tilbake til det store spørsmålet... er det bare slik han er, mtp barns temperament? Har han plager? Sover han for dårlig på natt og dermed blir humøret påvirket av det? Vi har vært i kontakt med lege... lei av å skylle på utvikling, tenner o.l., samtidig er det vanskelig å finne ut hva som er hva. Eksempel i dag: sov 2 timer på dag. Når han våkner så er han fornøyd i en time før det går nedover... gjesper, gnir seg i øyene og misfornøyd. Jeg jobber i barnehage, så kunnskap om hva jeg kan «forvente» har jeg litt av. Likevel kan jeg ikke si at jeg har møtt mange barn som har vært i disse baner.
Ville skrive til deg at jeg også har en veldig bestemt og temperamentfull jente. Har vært som din fra dag én egentlig. Kan kjenne meg igjen i det du skriver. Hun er straks to år. :)
Jeg har ikke sjekket om det kan være noe som plager men har snakket med barnehagen, de sier de ikke merker eller ser noe unormalt. Det som ofte kan skape temperament her er at jeg foreløpig bor i en leilighet over flere andre i en ekstremt lytt bolig og derfor må ta he syn til dem så hun må være roligere og mer stille enn man egentlig skal kunne forvente av slike små.
Jeg merker at bare det å være et sted hun kan få utfolde seg og utforske gjør 90% av humøret bedre. Hun vil masse og prøver å forklare masse men det er foreløpig litt vanskelig for henne å utrykket alt.

Som barnehagelæreren skriver, sjekk det ut om du føler for å få bekreftet eller avkreftet misstanke om noe.
 
Last edited:
Back
Topp