Hvor mye koffein drikker du iløpet av en dag?

Løveunge

Forelsket i forumet
JuniJubel2021
Jeg har selv aldri vært en kaffedrikker, eller bruselsker, men har i perioder drukket en del energidrikker og inød iskaffe fra tine.
Har unngått all koffein frem til nå, også koffein fra brus da jeg vanligvis ikke drikker dette, men også fordi kullsyre byr meg imot pga. Kvalme.

Vet at det har vært en del diskusjon rundt dette med koffeinmengde ila en dag som gravid og fhi sier vell at gravide ikke bør overstige grensen på 200 mg per dag. Men mener jeg leste en artikkel i Dagbladet (tidligere publisert her inne) om at gravide bør unngå all koffein. Er jo tydeligvis litt ulike meninger om dette, men hva gjør dere?

Er selv en te-elsker, og te inneholder jo også koffein så lenge en ikke velger koffein-fri. Har begynt å drikke 1-2 kopp te om dagen, og får da i meg ca.50 mg koffein. Er 12+6 idag.
Vet ikke helt hva jeg vil med dette- men ble litt nysjerrige på hva dere andre gjør ☺️
 
Jeg har også vært litt i tvil på hva som er lurt og ikke, men nå drikker jeg 1 kopp kaffe til frokost. Har trappa ned, så drakk 2 kopper i starten og 1 kopp nå. Prøvde en dag helt uten, men får vondt i hode da. Litt avhengig :laughing021 men drikker da ikke energidrikk (selv om jeg til vanlig elsker dette) eller andre drikker med koffein:happy:
 
Jeg er egentlig kaffeelsker, men har mistet helt lysten på kaffe siden jeg ble gravid. Av koffeinholdig drikke drikker jeg kun 1 kopp sort te i løpet av dagen :happy: Jeg er bevisst på å få i meg lite koffein, men er glad i varme drikker. Så det blir ofte en kakao og en fruktte i løpet av dagen i tillegg :angelic:
 
Drakk to kopper før jeg ble gravid, trappet ned til 1 kopp. Plutselig etter et par uker var lysten helt borte så nå er det 0 kopper :)

Jeg mener å ha lest en plass at de som har mistet mange ganger bør vurdere å blant annet kutte koffein. Folk reagerer jo forskjellig på koffein.
 
Jeg drikker ikke kaffe :)
Jeg drikker kanskje ca 3/4 bokser (0,33 litere) med cola i uka :)
 
Jeg er ingen stor kaffedrikker, men kan bli 1-2 tine iskaffe ila uka. Men er dessverre en brusoholiker. Snakket med både lege og jordmlr om dette, og de sa at jeg fint kunne drikke 1 l brus om dagen (noe som er mer enn det jeg valigvis drikker ila en dag), før det begynner å bli ett problem. Iallefall siden jeg ikke drikker andre ting med koffein. Så jeg drikker brus (cola zero) med veldig god samvittighet) :woot:
 
Huff, jeg er helt avhengig av kaffi og før jeg ble gravid drakk jeg store mengder, særlig på jobb!
Ettersom vi tidligere har opplevd en missed abortion har vi kanskje vært litt paranoide og jeg har kutta ut en del ting, men har ikke kutta kaffien helt. Holder meg til 1 kopp om dagen, så blir det ikke alltid det en gang i helgene
 
Drikker ikke kaffe, er en te-elsker. Men drikker kun koffeinfri te, finnes mange gode om en går på helsekostbutikk feks. Når jeg drikker brus begrenser jeg det til ett glass eller to, og drikker helst brus uten koffein. Før graviditet kunne jeg gjerne drikke en energidrikk eller iskaffe annenhver dag, så det savner jeg jo. Men føler det er en liten pris å betale å kutte det ut :)
 
Elsker vanligvis kaffe, men etter jeg ble gravid har jeg mistet helt lysten på det. Samme med pepsi max :eek:
 
Drikker ikke kaffe, er en te-elsker. Men drikker kun koffeinfri te, finnes mange gode om en går på helsekostbutikk feks. Når jeg drikker brus begrenser jeg det til ett glass eller to, og drikker helst brus uten koffein. Før graviditet kunne jeg gjerne drikke en energidrikk eller iskaffe annenhver dag, så det savner jeg jo. Men føler det er en liten pris å betale å kutte det ut :)

Har du noen gode å anbefale? Drikker som regel sort te eller grønn te med sitron ☺️
 
Jeg kuttet all koffein på dagen etter oppfordring fra sykehuslegen. Det finnes både te og kaffe uten koffein som smaker vel så godt. 9 mnder uten cola skal jeg nå klare, man kutter jo vin og snus uten å blunke. Mye forskjellige anbefalinger og «maks grenser», sikkert ikke så farlig med litt koffein men jeg ser ikke problemet med å kutte alt for en liten periode. Da har vaffal jeg god samvitighet :)
 
Jeg var storedrikker av kaffe før jeg ble gravid:rolleyes: har kjøpt meg nescafé pulverkaffe latte. Det går mellom 0-1 om dagen. I blant har jeg 2. Aner ikke hvor mye koffein det er i en sånn men innbiller meg at det er bedre enn svart kaffe med tanke på mengden:rolleyes:. Drikker da sjeldent brus eller andre koffeinholdig drikke.
 
Takk for svar Ser det er mye likt hos flere av oss ☺️
Trodde faktisk jeg skulle savne energidrikker, men den gang ei. Høres kanskje ut som en stordrikker, men ble en del iblant grunnet turnusarbeid :hilarious:
Og som nevnt over, så er det å kutte ut koffein en liten pris å betale ☺️
 
Har du noen gode å anbefale? Drikker som regel sort te eller grønn te med sitron ☺️
Blander meg litt her, jeg fikk servert Infusion te her om dagen, på esken står det «naturlig koffeinfri» og der var det mange smaker å velge mellom :) finnes på vanlig butikk mener jeg :)
 
Blander meg litt her, jeg fikk servert Infusion te her om dagen, på esken står det «naturlig koffeinfri» og der var det mange smaker å velge mellom :) finnes på vanlig butikk mener jeg :)

Takk for svar! ☺️ Må sjekke ut neste gang jeg er på butikken ☺️
 
Den artikkelen med at gravide Ikke bør drikke koffein i det hele tatt er strengt overdrevet og hr blitt kraftig kritisert. At en-to personer anbefaler noe mener jeg vi ikke skal følge og Norges anbefaling for gravide er ganske strenge, så stol heller på deres anbefaling :) men det viktigste er at du gjør det du føler deg trygg på.

selv drikke jeg ikke kaffe med koffein nå, men unner meg litt Pepsi.

som andre nevner er Infusion te uten koffein..de har også en med ingefær smak for de som sliter med kvalme. Eller elsker jeg roibos te :joyful:

koffeinfri kaffe om jeg ønsker iskaffe med vanilje :smiley-bounce012
 
Har mistet lysten på kaffe da eg ble gravid, så ingen kaffe på meg :p pleide å drikke 2-3 kopper med kaffe hver dag. Nå drikker eg 1 kopp med te (eller varm saft) fordi eg e glad i å drikke noe varm i løpet av dagen :D
 
Har du noen gode å anbefale? Drikker som regel sort te eller grønn te med sitron ☺️

Ser at du fikk tips av Lilje33 under her og er enig, de teene er gode :) mine favoritter er disse under her. Det finnes mange andre infuso versjoner fra twinings og andre smaker fra London fruit & Herb også. De fra London fruit & herb inneholder lakrisrot, men er ganske langt nede på innholdsfortegnelsen (ergo lite av det) så selv har jeg ingen betenkeligheter med å drikke en slik av og til. Elefant rooibos teen drikker jeg med melk og honning i :p De er ikke så lekre i forpakningen de to nederste, så hadde faktisk ikke kjøpt de om jeg ikke hadde smakt de på besøk hos noen først :rolleyes: Finner de på meny.

Screenshot_20201124-130646_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20201124-130626_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20201124-130452_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20201124-130530_Samsung Internet.jpg Screenshot_20201124-130819_Samsung Internet.jpg Screenshot_20201124-130720_Samsung Internet.jpg
 
Jeg er kaffe-elsker!! Drikker til vanlig en kopp i timen omtrent gjennom arbeidsdagen. Drakk også mye energidrikker!! Så babyen ble laget i koffeinrus. Da jeg ble gravid, og det gikk opp for meg så kutte jeg ut alt tvert. Måtte ta noen tester. Gått over til hvit te, for det anbefalte butikken til gravide. Og ikke noe kaffe :) Siden det er så omdiskutert der ute blant fagpersoner. Samme med Paracet. Det ble anbefalt sist jeg var gravid, jeg valgte å ikke bruke det til tross anbefalingene og nå 8 år etterpå fant de ut at det ikke var så Sundt for barnet i magen likevel. Så er veldig skeptisk av natur. Spesielt de første 3 mnd.
 
Back
Topp