Kvalme

Sørlandsmamma

Andre møte med forumet
Flere som opplever kvalme i graviditeten? Er mitt andre svangerskap og spyr som bare det. Med mitt første barn spøy jeg til uke 16 og kanskje 3-5 ganger om dagen. Spyr oftere denne gangen og mer kvalm. Håper ikke jeg må gå helt til uke 16

Noen gode tips mot kvalme??
 
Jeg fikk prøve først postafen (reisesyketabletter), hjalp lite. Så fikk jeg afripran tabletter som jeg rok 3 ganger om dagen, de hjalp mer. Begge deler i samråd med lege. Bruker også seaband akupukturarmbånd.
Ellers er mye hvile og spise ofte og lite. For meg ble det mye verre hvis jeg ble sulten.
 
Jeg bruker seaband, B6 og postafen :)

så spiser jeg sitronbåt om det bare er litt kvalme, pleier å hjelpe

før jeg fikk «lov» av lege å ta postafen måtte jeg spise hvert 10 minutt, kjempe slitsomt
 
Kanskje jeg må teste ut de tablettene Måtte sykemelde meg i dag, for merker at jeg blir mye dårligere de dagene hvor jeg jobber Ja merker også at jeg blir dårlig når jeg er sulten, men spyr alltid etter mat også
 

Så vittig med sitronbåt, for det går jeg også og spiser på Får høre litt med legen i dag om hva hun tenker.

Er dere fremdeles kvalme?
 
11+5 i dag og skikkelig kvalm. Værst fra kl.1500 og utover, men i dag har jeg vært ganske kvalm siden jeg våknet...
 
Jeg bruker seaband, B6 og postafen :)

så spiser jeg sitronbåt om det bare er litt kvalme, pleier å hjelpe

før jeg fikk «lov» av lege å ta postafen måtte jeg spise hvert 10 minutt, kjempe slitsomt
Hva annet hjalp? Jeg prøver sitron jeg og, men uskkker om det virkelig hjelper eller om det er placebo. Skikkelig kvalm! Skal dra fra jobb om 30 min. Det er så forferdelig.
 
8+1 og kvalm, men lite oppkast. Bare vedvarende kvalme og innimellom noen brekninger.
 
Så vittig med sitronbåt, for det går jeg også og spiser på Får høre litt med legen i dag om hva hun tenker.

Er dere fremdeles kvalme?

sitronbåt er jo godt også , er ikke særlig kvalm med postafen ...enn så lenge , tør ikke hoppe av glede helt enda
 
Kan også nevner at jeg fikk ett skriv fra legen angående hyperemesis og der er det info at B6 har noe dokumentert effekt mot kvalme (men ikke oppkast tror jeg) samt at man kan fint drikke ingefær te... å det hjelper utrolig godt også
 
Fikk akkurat tommel opp fra legen om å ta opptil 2 tabletter Postafen per dag. Det var et nøye utprøvd legemiddel, som trygt kunne tas. Kunne medføre trøtthet, men jeg tar trøtthet over kvalme any day! Så nå krysser jeg det som krysses kan for at det kan ha effekt. Livskvaliteten er så vanvittig redusert pga denne ekstreme kvalmen og tidvis voldsomme oppkast. Bruker ellers sea band, som jeg ikke aner om funker. Men våger ikke ta dem av, sånn i tilfelle :yuck:
 
Fikk akkurat tommel opp fra legen om å ta opptil 2 tabletter Postafen per dag. Det var et nøye utprøvd legemiddel, som trygt kunne tas. Kunne medføre trøtthet, men jeg tar trøtthet over kvalme any day! Så nå krysser jeg det som krysses kan for at det kan ha effekt. Livskvaliteten er så vanvittig redusert pga denne ekstreme kvalmen og tidvis voldsomme oppkast. Bruker ellers sea band, som jeg ikke aner om funker. Men våger ikke ta dem av, sånn i tilfelle :yuck:


Så bra <3 heller en kvil på dagen og litt trøtt enn kvalme..får jo lite ut av dagen da uansett. Håper det hjelper for deg
 
Jeg har fått phenergan og zofran mot hyperermesis.
Uten de 2 blir jeg innlagt. Hjelper ikke så mye på kvalmen, men redusert oppkast betraktelig. Fokuserer mest på væske, isbiter å sutte på, eller saftis er et tips
 
Jeg fikk også postafen, og det hjalp veldig for min del. Jeg syns kvalmen ble helt uoverkommelig, og klarte ikke finne glede i noe. Bare kastet opp hele dagen, gjerne 10-20 ganger. Tok gleden ut av alt! Og fikk jo ikke gjort noe som helst annet enn å syntes synd på meg selv og konspirere om at dette blir mitt eneste barn :hilarious:
Ble mye bedre med postafen, selv om jeg merker at den gjør meg enda litt trøttere. Men igjen så er jeg trøtt hele dagen uansett, så sover og slapper av når jeg kan. Og tar trøtthet over kvalme any day of the week, for å si det sånn :smug:
 
Hva annet hjalp? Jeg prøver sitron jeg og, men uskkker om det virkelig hjelper eller om det er placebo. Skikkelig kvalm! Skal dra fra jobb om 30 min. Det er så forferdelig.

har du prøvd ingefær? Som i te?

du burde snakke med lege om du sliter med det! Mulig du er så kvalm at andre «ikke medisinske» ting hjelper.

B6 ,sitron og ingefær har hjulpet meg...men når jeg har vært på det værste tar det bar av toppen
 
har du prøvd ingefær? Som i te?

du burde snakke med lege om du sliter med det! Mulig du er så kvalm at andre «ikke medisinske» ting hjelper.

B6 ,sitron og ingefær har hjulpet meg...men når jeg har vært på det værste tar det bar av toppen
Ja, er litt sånn det føles. At det bare tar av toppen. I dag har jeg vært kvalm hele dagen. Virkelig ikke i form. Gjør en dårlig jobb på jobb også, men pga corona er det ingen som legger merke til det. Tror jeg må sende en melding til legen å høre om det er noe hjelp å få...

hørte at ingefær måtte man være forsiktig med da man var gravid? Men sitron bruker jeg. B6 har jeg ikke prøvd. Kjøpes på apoteket tenker jeg?
 
Ser at man ikke er alene om å være kvalm i hvert fall Jeg snakket med legen i dag, og vi ble enige om at vi skulle vente litt å se om det gav seg snart, før vi tester ut noen tabletter. Så Krysser virkelig fingrene for at det gir seg snart. Huset står på hode, og klærne hoper seg opp, men merker jeg ikke har lite overskudd til husarbeid

Jeg får fortsette med mye hvile, merker kvalmen er på det værste når jeg er trøtt. Så satser vi på at det gir seg for oss alle snart ❤️
 
Ja, er litt sånn det føles. At det bare tar av toppen. I dag har jeg vært kvalm hele dagen. Virkelig ikke i form. Gjør en dårlig jobb på jobb også, men pga corona er det ingen som legger merke til det. Tror jeg må sende en melding til legen å høre om det er noe hjelp å få...

hørte at ingefær måtte man være forsiktig med da man var gravid? Men sitron bruker jeg. B6 har jeg ikke prøvd. Kjøpes på apoteket tenker jeg?

B6 kjøpes på apoteket ja :)
bare ingefær shots etc. Ingefær Te og i mat er helt trygt


Kan jeg drikke ingefær-te mot svangerskapskvalme?
Med utgangspunkt i kunnskapen vi har i dag, er det høye konsentrasjoner av ingefær det advares mot, noe vi vet kan finnes i shots og kosttilskudd. Vi har ingen holdepunkter for å mistenke at te kan inneholde like høye konsentrasjoner som shots, med mindre man lager te med høy konsentrasjon av ingefær. https://www.matportalen.no/verktoy/advarsler/sporsmaal_og_svar_om_gravide_og_ingefaer
 
Back
Topp