Hvor mye penger bruker dere på julegaver til fam?

Heldigvis er altså familietid og kos viktig her, selv om vi kjøper gaver. Dt ene utelukker ikke det andre, selv om noen virker å mene det. For meg er det ogsp viktig å gi skikkelige gaver som passer mottaker, men det betyr ikke at det er viktigere enn tid sammen ;)

jeg har aldri sagt at det ene utelukker det andre, men at vi ikke prioriterer gaver da vi synes andre ting er viktigere. Når mange bruker flere timer på å åpne gaver så synes vi at gavene tar litt mye plass. Men det er vår familie.

jeg har aldri sagt at det ene utelukker det andre, men at vi ikke prioriterer gaver da vi synes andre ting er viktigere. Når mange bruker flere timer på å åpne gaver så synes vi at gavene tar litt mye plass. Men det er vår familie.
Vel vi bruker mange timer vi, fordi vi har stor familie , mange gaver og fordi vi er nøye på at en og en åpner så alle ser hva personen får. Det er noe vi synes er viktig og klart det tar tid men set synes vi er helt fint :)

Vel vi bruker mange timer vi, fordi vi har stor familie , mange gaver og fordi vi er nøye på at en og en åpner så alle ser hva personen får. Det er noe vi synes er viktig og klart det tar tid men set synes vi er helt fint :)

ser den. Her synes vi det er vanskelig å skulle lære barna at julen handler om så mye mer enn gaver hvis de samtidig skal få masse gaver. De får gaver altså, men kun fra nærmeste familie og vi bruker også god tid på å åpne de.

Tja si det vet ikke om jeg orker å regne, begynner i august med å handle inn ting og strikke gaver. Handler til søster/samboer, 2 nieser og en nevø. 2 oldeforeldre, dattera til ei venninne, mamma/pappa. Pluss egne barn og mann. Mannen handler noen få til sin lille familie pluss meg. Samt at jeg gir litt symbolske gaver til venner/ bekjente/kollegaer. Har budsjettert 10000 bare på Black friday men håper på å bli ferdig da. Prøver å holde meg på ca 500 pr men kommer ann på hva de ønsker/trenger.

Jeg vet faktisk ikke :O Vi lager matkurver til svigers, mine foreldre, 2 brødre og oldemor (i tillegg til noe lite hvis det er noe spesifikt de ønsker seg) :) Vi har pleid å handle i Sverige i desember, så usikker på hvor dyrt det blir i år når vi må handle ting i Norge :) Ellers har vi pleid å lage ting som kaker/kjeks/likør osv. :) Vil tro hver kurv ligger på rundt 500-600 kroner :)

Jeg elsker å gi gaver, det å gi er jo et kjærlighetsspråk for mange, og det er det for meg. Så prøver alltid å ha gjennomtenkte gaver som vedkommende blir glad for. Ingenting gir meg større glede enn å at de jeg er glad i blir glade :)

Vi kjøper bare til våre foreldre og søsken + besteforeldre. Så det blir 10 gaver :) Bruker mellom 200-400 på hver, har ikke en fasit. Finner noe de blir glad for :)

Jeg elsker også å gi gaver, og er oppvokst i en familie som legger mye kjærlighet og omtanke i gaver. Vi gir til nieser og nevøer for mellom 200-300 (10 stk), søsken med barn får bare en symbolsk ting (feks en flaske vin), utenom søsteren min som ikke har barn, hun får mer. Til foreldre bruker vi kanskje rundt 500 og det samme til barna vi er fadder på. Til hverandre og barnet vårt har vi ikke noen fast grense men kjøper for mellom 1000-2000. Noen ganger mer om vi har råd og man trenger noe spesielt. I år gir vi ikke hverandre gave, men skal ta et weekend opphold på hotell etter jul :)

Dropper søstre (vi gir hverandre en tur sammen i stede), gir til min mor og stefar, alle tantebarn får,
Dropper samboer i år, tror jeg, siden vi har pussa opp :)
Hans familie får, det er mora, faren og 2 søstre, defår noe som kan spises og drikkes opp :)
Aldri gitt til noen venner, da går vi ut å spiser i stede :) (det blir ikke noe av i år da )

Dropper søstre (vi gir hverandre en tur sammen i stede), gir til min mor og stefar, alle tantebarn får,
Dropper samboer i år, tror jeg, siden vi har pussa opp :)
Hans familie får, det er mora, faren og 2 søstre, defår noe som kan spises og drikkes opp :)
Aldri gitt til noen venner, da går vi ut å spiser i stede :) (det blir ikke noe av i år da )
Og ungen vår er den som får dyrest gave :)

Handler til

Pappa

Svigermor

Svigerfar og kona får en ting sammen

Søster og svoger får en ting sammen pluss hver sin bursdagsgave siden de begge har bursdag i des.

To tantebarn.

Bestevenninne og sønnen.

Så ett vennepar med to barn - en eske med forskjellige ting ♡

Og samboer da.

I år har jeg bestilt fotolerret av ungene (har 3 barn) som svigers, min mor og bestemor ( oldemor) skal få:)
Blitt enige med mine to søstre at vi ikke trenger å kjøpe noe da vi har det vi trenger fra før .
Så blir for det meste at pengene går til julegaver til ungene :) Må bare finne ut hva di skal få for han eldste går i 2 klasse , ei som er førskolegutt og minstemann på 3 år- så litt forskjellig hva di ønsker seg :p Men har lagt inn litt penger til dem hver på sparekontoen deres også..
Jeg og min mann skal kjøpe oss noe sammen da vi lager mye mat så vi snakket om en Sous Vide’ maskin fordi vi har tenkt på det en god stund, blir en julegave til oss begge :) Ellers har jeg / vi ikke så mye familie hvor vi kjøper gave til..

Har ikke regnet ut hvor mye penger som blir brukt på julegaver men skal prøve å ikke bruke for mye - om jeg får det til:wacky::p

Last edited:
Her har vi ingen andre barn i familien enn våre to da ingen av våre søsken har barn enda. Vi har en på fem og en på 2 mnd.

Vi kjøper til
Mine foreldre
Min bror
Min søster
Mine besteforeldre (har 4 stk)
Svigerfar og kona
Svigermor og mannen
Den ene broren til mannen
Min tante og onkel
Min bestevenninne (hun er fadder til sønnen vår)

I tillegg kommer da gaver til hverandre og barna.
Bruker ikke mer enn 300 kr pr person. Som regel mindre.
Kjøper som regel gave til ca 200,- til min venninne. Kjøper en vinflaske til tante og onkel fordi de fortsatt kjøper gaver til oss og nå barna våre.
Det blir som regel fotokalendere på besteforeldre og oldeforeldre + en ting ved siden av. Som regel noe spiselig eller gavekort på blomster eller noe.
Spleiser ofte på gave med min bror hvis våre foreldre eller søster ønsker seg noe som koster litt mer enn hva vi pleier å gi. Mannen er permitert, så vi må tenke litt over sluttsummen i år.

I år handler jeg til 8 tantebarn (fem fra min manns side), en sønn, en mann, to foreldre, tre søsken og tre venninner. + To svogere. Nå har det stort sett vært slik at jeg kjøper fellesgave til mine søstre og deres menn,og noen ganger felles til mamma og pappa også.

Jeg har ikke en regel om at alle må få for like mye, men jeg har en max sum. Jeg er ikke en som gidder å kjøpe en liten ekstra ting bare fordi det skal være lik sum, det synes jeg er unødvendig. I år har jeg derimot kjøpt luer fra morild til alle tantebarna, jeg har tenkt at det kan bli en bok eller noe tegnesaker i tillegg da de alle er veldig glad i å være kreative. Mine søstre og venninner får og pannebånd fra morild, jeg har egentlig tenkt at det er nok.

Kjøper til 17 stk, (mødrene våre, morfar, farmor, søsknene mine, brødrene til sambo + kone til en bror, samboer, onkelbarn til sambo og tre som ikke er familie).

Bruker ca. mellom 150-500kr per pers(bruker mer på samboer).
Eneste grunnen til at vi får dette til er fordi jeg er helt ram på å kjøpe gaver utover året, mener jeg begynte allerede i august i år med første gaven:rolleyes:
et tips til oss som ikke har verdens beste råd :)

Kjøper også ofte på tilbud!!:D

Vi bruker sånn 10-15 tusen på gaver, jeg kommer aldri til å kutte ut noen verken mine søsken, eller nieser og nevøer. Husker når min tante kuttet ut meg hvor lite viktig jeg følt meg, ikke pga gaven men signalene det sendte ut. Da starter jeg heller tidlig og elsker å gi bort gaver til familien min og spesielt i julen :)
Signerer den.. veldig rart å plutselig ikke få gave av mine tanter osv.. det er jo ikke såå viktig, men samtidig føles det litt «off»..

Vi kjøper til hverandre, jenta vår, alle våre søsken (7 til sammen), mamma og pappa, svigerfar og kona, svigermor og mannen, ett sett oldeforeldre og mine to fadderbarn. Fadderne til frøkna og de resterende oldeforeldrene får julekort og flax-lodd.

Bruker ca 200-300 kr per gave, selvfølgelig mindre til de som får flax. Samboeren sin legger jeg litt ekstra i (ca 1000kr). Frøkna, som har bursdag 5 dager før jul, får en liten gave til hver av dagene (ca 150-200 hver) og en større pengegave til kontoen (800-1000 til sammen).

Til nieser og nevøer så har vi havnet på ca 600 kr i år. Våre barn er på over 1000. Ikke handlet til noen andre enda. Men foreldre og søsken pleier vi ha på rundt 500 kr trur jeg. Nå slipper vi unna mine søsken da. De kjøper ikke gave med mindre vi feirer jul sammen og i år blir det umulig. Vi kjøper til to venninner med barn også på rundt den samme prisen. Har begynt allerede så er mer eller mindre ferdig med alle barna. Mangler litt til våre egne barn. Vi kjøper ikke til tantet, onkler og søskenbarn for oss. Det blir vanvittig mye for min familie er så stor. Svigermor handler inn til mannens to kusiner for oss og hans 2 brødre med familie, de har liten familie og skjønner ikke problemet med stor familie. Jeg har 12 søskenbarn mens kusine til mannen har kun 3 søskenbarn. Prøver å handle på salg så vi slipper unna å bruke så mye. Vi prioriterer barna, altså våre egne og nieser/nevøer. Vi har også besteforeldre men de får som regel noe barna har lagd+bilde. Jeg har 3 besteforeldre mens mannen har 2. Min farfar døde i januar.

Kjøper til 17 stk, (mødrene våre, morfar, farmor, søsknene mine, brødrene til sambo + kone til en bror, samboer, onkelbarn til sambo og tre som ikke er familie).

Bruker ca. mellom 150-500kr per pers(bruker mer på samboer).
Eneste grunnen til at vi får dette til er fordi jeg er helt ram på å kjøpe gaver utover året, mener jeg begynte allerede i august i år med første gaven:rolleyes:
et tips til oss som ikke har verdens beste råd :)

Kjøper også ofte på tilbud!!:D
Sånn som her det, mye på tilbud og handling gjennom året,

Kjøper kun gaver til våre foreldre, våre søsken, nieser og nevøer. De andre, som f.eks. våre tanter og onkler, gir vi julebrev og hjemmelagde karameller til. Vi har liten familie, og bruker ca 3000 kr på de totalt.

Partneren min og jeg gir ikke gaver til hverandre, vi setter heller et større beløp inn på vår felles sparekonto. Vi skriver alltid et langt brev til hverandre som vi leser før vi legger oss på julaften. Det er det jeg gleder meg mest til hver jul ❤

Vi gir ikke gave til ungen i år, og gir nok ikke gave neste år heller da han er så liten at folk enda syns det er stas å kjøpe masse greier. Vi har god mulighet til å kjøpe alt som trengs til han ellers i hverdagen :)

Back
Topp