Forstoppet?

Babydrøm94

Betatt av forumet
JuniJubel2021
Er det noen her inne som har blitt/vært forstoppet? Beklager hvis for grafisk, men jeg har slitt med å gå på do de siste dagene (nummer to). I dag har jeg vært mer aktiv enn vanlig, og fått i meg mer mat. Nå på kvelden kom jeg endelig på do, men ikke uten smerter og hard avføring. Er dette normalt i en graviditet? Hvordan forhindre det isåfall fremover?
 
Allerede vært borti det, og lest at det er vanlig som gravid :) store mengder vann/veske, fiber og fysisk aktivitet skal visstnok hjelpe :) selv drikker jeg mye vann, styrer unna all koffein og drikker linfrø. Sistnevnte er ikke spesielt godt, men langt bedre enn hemoroider :(
 
Ja, skjedde meg også helt i starten. Måtte ty til Laktulose for å få fart på systemet. Det gikk heldigvis over etter noen runder med det
 
Last edited:
Sniker

Helt normalt! Prøv f.eks druer eller en del läkerol.
Har vært litt hard omtrent hele svangerskapet men spesielt nå mot slutten...

og den ene gangen.....da måtte jeg faktisk hjelpe bæsjen ut av rumpa. :blackeye: aldri vært så hard i magen som da, satt på do over en halvtime.... :hungry:
 
Drikk Biola og/eller spis svisker daglig. Det vil nok hjelpe på.
 
Ikkje sitt på do å press! Det er oppskrift på hemoroider det! Gå på do når du kjenner du får noko ut. Les deg opp på forstoppelse og spis mat deretter. Ta ei ts fiberhusk i litt vann til dagen f.eks og hør med lege/jordmor :) ikkje alle råd ein hører ein bør følge ;)
 
Ganske vanlig. Kjøp Laktulose! Det er smart å ha i hus både nå og etter fødsel :joyful:
 
Linfrø hver morgen!

finnes også apotek vare som er trygt ☺️
 
Annen hver dag med hard og løs avføring her :depressed:
 
Jeg fikk tips om at jeg startet hver morgen med 2 stk Kiwi på tom mage, etter jeg har begynt med det er det ingen problem lenger :D
 
Prøvde visiblin, men det gjorde det bare enda verre:yuck: Svisker, kefir og masse vann kombinert med gåturer er tingen!
 
Okei, så i dag er det torsdag ettermiddag/kveld. Sist gang jeg var ordentlig på do (nummer 2 ) var lørdag kveld. Merker jeg har mer luft i magen i dag, og litt mer uggen. Altså, er dette vanlig? Jeg er ikke flink til å spise, da jeg er småkvalm/uggen hele tiden og matlysten er på null. Prøvd å få til litt aktivitet, men når hofter/rygg gjør vondt er det ikke så lett. Trenger virkelig tips her!
 
Okei, så i dag er det torsdag ettermiddag/kveld. Sist gang jeg var ordentlig på do (nummer 2 ) var lørdag kveld. Merker jeg har mer luft i magen i dag, og litt mer uggen. Altså, er dette vanlig? Jeg er ikke flink til å spise, da jeg er småkvalm/uggen hele tiden og matlysten er på null. Prøvd å få til litt aktivitet, men når hofter/rygg gjør vondt er det ikke så lett. Trenger virkelig tips her!

Tipser om Laktulose/Duphalac igjen, det fungerer og er helt trygt som gravid :)(https://www.vitusapotek.no/gravid,-...reg-mage-og-forstoppelse-hos-gravide/a/A10490)
 
Er helt vanlig å bli forstoppet som gravid
Maten går tregere gjennom fordøyelsessystemet pga hormonet progesteron. Kroppen trekker også ut ekstra næring fra maten, nå som den ligger lengere inni systemet vårt.
 
Eg og sliter med forstoppelse... Skal prøve linfrø da :happy:

Utdrag:
En spiseskje linfrø kan legges i vann over natten og spises morgenen etter. Mange synes den slimete konsistensen er litt ekkel, men utblandet i yoghurt eller liknende merker man ikke mye til dette, og det er nettopp den smørende effekten på tarmveggenes innside som hjelper mot forstoppelsen.
upload_2020-11-14_9-38-17.png
www.apotek1.no › Graviditet

:love2
 
Back
Topp