Dere som har født nå (og er flergangs) - hvordan går ammingen?

_streken_

Glad i forumet
Assistert-jentene
Novemberlykke 2020
Hadde dere problemer første gang som går lettere denne gangen? Eller motsatt..?
 
Første gang gikk alt veldig bra.
Andre gang strevde vi litt men det ble raskt Ok.
Nå strever vi - mye fordi han har gulsott og er veldig slapp. Men i dag har han ammet godt to ganger (pumper og kopper innimellom) så det blir bedre.
 
Går over all forventning. Var rett på puppen, og jeg har hatt masse melk fra starten av. Gikk bare ned 40g fødselsvekt :joyful:

Det var også slik med andremann. Han ammet jeg aller siste gang da han var 13 mnd.

Første slet jeg mer med. Hun var litt slapp i starten og slet med grepet. Sluttet å amme da hun var rundt 6 mnd og gikk over til MME.
 
Dette er jeg så spent på! Slet lenge med overproduksjon og ekstremt såre brystknopper med infeksjon i sist gang. Har ikke lekt like mye melk denne gangen i selve svangerskapet, så måtte sjekke i dusjen i går om jeg hadde noe. Og der kom det i hvert fall ut noe, så krysser fingrene for at det går bra :yuck:
 
Ja, jeg er også veldig spent på hvordan det blir nå!
Med førstemann slet vi med at han var trøtt pga. gulsott og hadde dårlig tak. Dette påvirket produksjonen negativt og jeg var fryktelig sår over lang tid. Tynte meg til å fortsette, men måtte få litt mme på kveld.

Har så inderlig lyst til at det skal gå lettere denne gangen! :smiley-angelic001
 
Ja, jeg er også veldig spent på hvordan det blir nå!
Med førstemann slet vi med at han var trøtt pga. gulsott og hadde dårlig tak. Dette påvirket produksjonen negativt og jeg var fryktelig sår over lang tid. Tynte meg til å fortsette, men måtte få litt mme på kveld.

Har så inderlig lyst til at det skal gå lettere denne gangen! :smiley-angelic001

Krysser fingrene for det :Heartred
 
Jeg har fryktelig lyst til å få til fullamming denne gangen, men vi har egentlig gitt litt opp. Vi ammer hele dagen nå, og er spent på veiing kommende uke, men gir ei flaske med 60ml mme før natta - samtidig som jeg dobbeltpumper i ca 20 minutter. Den ene flaska gjør at vi alle får sove litt på natta, og babyen er mye mer fornøyd med tilværelsen og roer seg også til å sove alene på dagtid! Flaska ble innført natt til fredag, da hadde jeg amma nesten non stop i 3 døgn...

Forrige barn hadde matregime med vekking hver 3.time, amming, flaske med mm eller mme og pumping for mor,
 
Her har det gått veldig fint begge gangene, og spesielt nå andre gang siden jeg hadde teknikken inne :)

MEN begge barna har fått trøske etter et par uker + jeg har fått sopp på brystene :( kjempevondt og veldig styrete. Mykostatinbehandling til baby, behnadling med canesten på meg og canesten på bleieutslett til baby. så irriterende. Det som er positivt oppi det hele var at jeg gjenkjente symptomene kjemperaskt denne gangen, og vi kunne begynne behandling. Da var det værre første gang der jeg ikke skjønte hva det var før vi hadde slitt med det en ukes tid
 
Her har det gått veldig fint begge gangene, og spesielt nå andre gang siden jeg hadde teknikken inne :)

MEN begge barna har fått trøske etter et par uker + jeg har fått sopp på brystene :( kjempevondt og veldig styrete. Mykostatinbehandling til baby, behnadling med canesten på meg og canesten på bleieutslett til baby. så irriterende. Det som er positivt oppi det hele var at jeg gjenkjente symptomene kjemperaskt denne gangen, og vi kunne begynne behandling. Da var det værre første gang der jeg ikke skjønte hva det var før vi hadde slitt med det en ukes tid

Uffda.. Kjedelig, men det går vel over snart forhåpentligvis.
Symptomene på trøske er ikke det hvitt belegg på babyens tunge?..
 
Uffda.. Kjedelig, men det går vel over snart forhåpentligvis.
Symptomene på trøske er ikke det hvitt belegg på babyens tunge?..

jo :) min erfaring er at jeg har fått en stikkende følelse i brystvortene før dette belegget kommer hos babyen..
 
Dette er jeg så spent på! Slet lenge med overproduksjon og ekstremt såre brystknopper med infeksjon i sist gang. Har ikke lekt like mye melk denne gangen i selve svangerskapet, så måtte sjekke i dusjen i går om jeg hadde noe. Og der kom det i hvert fall ut noe, så krysser fingrene for at det går bra :yuck:
Har heller ikke lekket i dette svangerskapet, men melk var her jammen likevel når babyen kom :hilarious: slet med overproduksjon sist jeg også, spent på om det skjer igjen. Syns det er vanskelig å forhindre om man ammer etter babyen
 
Har heller ikke lekket i dette svangerskapet, men melk var her jammen likevel når babyen kom :hilarious: slet med overproduksjon sist jeg også, spent på om det skjer igjen. Syns det er vanskelig å forhindre om man ammer etter babyen

Godt å høre! Denne ungen skal få smokk litt tidligere enn den første :hilarious:
 
Dere som har ammet før/ammer nå: hvordan unngår man betennelse? :angelic:

Og varmeflaske/ varm dusj og masser med èn gang det er antydning til klumper og tette melkeganger!
 
Nr 1: kort tungebånd og svært såre bryster. Ble klippet når hun var 1 uke gammel og ble problemfri amming i 17 mnder etter det, foruten 1 brystbetennelse.

nr 2: merket at han ikke ville ta høyre pupp, kun i tvillingstilling, og ville ikke ligge i tvillingstilling på venstre pupp. Mistenkte derfor vondt i nakken, og gikk til kiropraktor med spesialisering i babyer. 1 behandling for nakkevondt, og ammingen gikk umiddelbart problemfritt. (4 mnder baby nå).
 
Her har ammingen gått fint hver gang.
Mn også såre brystvorter hver gang :hungover:
Så nu er ammekompressjon på allerede på sykehuset..

Husker sist så klarte jeg ikke amme på den ene sårepuppen, så da pumpet jeg på den siden og gav d på flaske til puppen var bra igjen :happy:
Funket fint d :happy:
 
Godt å høre at flere har gode erfaringer med amming av nr. 2. Sårhet og spreng er noe jeg forventer, så har pakket med mine viktigste, lindrende produkter som jeg sverget til fra sist gang.

Har dere forresten fått noe særlig melk før baby meldte sin ankomst?
Her må jeg håndmelke litt før jeg ser det pipler fram, men har ikke lekket en dråpe ennå.
19 dager igjen til termin.
 
Back
Topp