Innkalling til ordinær ultralyd

LykkeniLivet

Blir kjent med forumet
JuniJubel2021
Hei

Fikk innkallingen til ordinær ultralyd nå i uke 20
Der lå det med en gul liten lapp med beskjed " obs, med bakgrunn i dagens situasjon og utfordringer rundt smittevern og smittesporing, er det desverre ikke mulighet for andre enn pasienten å være med på undersøkelsen. Vi beklager dette"

Er helt fra meg av at jeg som første gang gravid skal ligge på en slik undersøkelse ALENE, at far ikke skal få være med.. Man Aner jo ikke hvilke beskjeder å hva man får vite ifht fosteret..

Hva tenker dere? Hvordan tilbakemelding skal man gi på noe slikt? Finnes mange andre tiltak helenorge kan gjøre enn å unnlate gravide å få med seg partner på fosterdiagnostikk...

Hilsen frustrert, redd og sint gravid.....
 

Vedlegg

  • 1603982927696705635234907732631.jpg
    1603982927696705635234907732631.jpg
    38,6 KB · Visninger: 38
Dette er dessverre ikke noe nytt og veldig lite man får gjort noe med :(


Hmmm... Helt sykt at dem mene det e der dem berge unna smitte... Man e oppå partner heletida, så om partner e med utgjør ikke det den store forskjellen, de kan no kle sæ i smittefrakk, hanska og munnbind da om det e d som skal til.. Syns det e helt utrolig kort tenkt..
 
Hmmm... Helt sykt at dem mene det e der dem berge unna smitte... Man e oppå partner heletida, så om partner e med utgjør ikke det den store forskjellen, de kan no kle sæ i smittefrakk, hanska og munnbind da om det e d som skal til.. Syns det e helt utrolig kort tenkt..
Jeg er helt enig. Det er et latterlig tiltak uten virkning.
 
Det er kjempe trist! Vi har vært i en ivf-prosess nå hvor partner ikke har fått vært med på noe annet en den dagen han måtte ‘’levere’’ selv:hilarious:
Kjempe trist å gå igjennom alt alene. Alle kontroller, uttak av egg, innsett, ja alt! Og nå skal vi på TUL på Ullevål 11 nov. Det får han heller ikke være med på. Så vi har bestemt oss om at hvis alt er fint så skal vi booke en privat ul-time i desember så han også får være med.
 
Det er dessverre slikt det er for alle nå :( Jeg har som Fra2til3 over her også vært gjennom IVF og har måtte gå gjennom alt alene. Fikk lov til å ta bilde av det befruktede egget på monitoren før de satt det inn. I morgen skal jeg på TUL, på privat klinikk, og har fått beskjed om å komme alene. Forrige gang jeg var på TUL fikk jeg beskjed om at jeg hadde en MA. Det er sårt å måtte dra alene, men sannsynligheten for at alt er ok er mye større enn at det ikke er det. Forhåpentligvis går vi ut derfra med gode nyheter. Og så kan man alltids ta en ekstra UL privat slik at mannen også kan få den opplevelsen, men sikkert lurt å sjekke på forhånd at de lar deg få lov til å ha med partner. ❤
 
Kjipt, men tenker at det er nødvendig.

husk at man har lov å ha videosamtale Med far , det vet jeg mange som har gjort.
 
Det er kjempe trist! Vi har vært i en ivf-prosess nå hvor partner ikke har fått vært med på noe annet en den dagen han måtte ‘’levere’’ selv:hilarious:
Kjempe trist å gå igjennom alt alene. Alle kontroller, uttak av egg, innsett, ja alt! Og nå skal vi på TUL på Ullevål 11 nov. Det får han heller ikke være med på. Så vi har bestemt oss om at hvis alt er fint så skal vi booke en privat ul-time i desember så han også får være med.


Var strenge på ivf hos oss også, selv om det omtrent ikke var noe smitte akk.da
 
Kjipt, men tenker at det er nødvendig.

husk at man har lov å ha videosamtale Med far , det vet jeg mange som har gjort.
Velsig individuelt om det er lov med videosamtale ikke. De skylder på at det er en medesinsk undersøkelse og derfor får man ikke ha partneren på tråden. Så ville ikke hatt for høye forventninger om det da det variere veldig.
 
Vi skal på TUL for å finne ut om lille er frisk og må gjøre det helt alene. Sist svangerskap måtte jeg på de undersøkelsene alene og helt jævlig få beksjeden om at ting ikke var bra når du er der alene. Men sånn er det bare desverre.
 
Tenker tiltaket rett og slett er for å minimere det totale antall personer på sykehuset, ikke nødvendigvis inne i rommet med jordmor. Eller får partner være med inn på sykehuset?

Skjønner det er frustrerende, men jeg håper du får en fin opplevelse med en jordmor som er omtenksom. Dere kan jo eventuelt ta en ultralyd privat i forkant, så får far vært med de fleste steder fremdeles ❤️
 
Velsig individuelt om det er lov med videosamtale ikke. De skylder på at det er en medesinsk undersøkelse og derfor får man ikke ha partneren på tråden. Så ville ikke hatt for høye forventninger om det da det variere veldig.


Det kan være, de jeg kjenner har I allefall ikke hatt problemer med det, men som du sier det er nok forskjellig.
 
Jeg syns også det er veldig skuffende, forstår heller ikke at dette skal være et særlig effektivt koronatiltak i og med at de fleste kommende foreldre bor sammen.

I det norske samfunnet er vi er opptatt av likestilling, og da syns jeg det er merkelig at man i 2020 ekskluderer far (eller medmor) fra svangerskapsoppfølgingen. Selv om det er en medisinsk undersøkelse, er den også viktig i den mentale forberedelsen til det å bli foreldre.. Føler helsevesenet undervurderer den psykiske nedsiden dette har.

Mange i det private godtar at partner blir med så det kan jo kanskje være et alternativ.. men sjekk på forhånd som nevnt over her.
 
Jeg tror det kan være å minimere det totale antallet mennesker på selve sykehuset som er grunnen for at partnere ikke får være med nå. Gjelder ikke bare svangerskap, men også andre typer kontroller og timer. Her fikk ikke begge være med når mini skulle undersøkes hos spesialistlege feks.

Jeg forstår godt at det er sårt, spesielt som førstegangsgravid :Heartred

Vi har valgt å dra på tul nettopp fordi partner da kan få være med, og da får vi det første (og andre) møtet med lille i magen sammen. Kanskje noe dere kan vurdere? Her får iallefall partner være med hos de fleste private nå.
 
Jeg tror det kan være å minimere det totale antallet mennesker på selve sykehuset som er grunnen for at partnere ikke får være med nå. Gjelder ikke bare svangerskap, men også andre typer kontroller og timer. Her fikk ikke begge være med når mini skulle undersøkes hos spesialistlege feks.

Jeg forstår godt at det er sårt, spesielt som førstegangsgravid :Heartred

Vi har valgt å dra på tul nettopp fordi partner da kan få være med, og da får vi det første (og andre) møtet med lille i magen sammen. Kanskje noe dere kan vurdere? Her får iallefall partner være med hos de fleste private nå.

Sant! Jeg fikk plutselige, sterke magesmerter tidligere i høst, måtte dra på legevakta på natta for sjekk (viste seg å være gallesteinsanfall). Jeg måtte pent klare meg selv, mannen måtte vente i bilen. Så det er minimering av hvem som er inn/ut over hele linja.

Vi skal også på TUL privat neste uke, for å oppleve drt sammen. Vi var begge på det i det første svangerskapet også tidligere i år, da det gikk galt. Var godt å ha ham der sammen med meg da :Heartred
 
Var strenge på ivf hos oss også, selv om det omtrent ikke var noe smitte akk.da
Ja. Jeg forstår hvorfor ting er som det er. At de vil ha minst mulig folk på sykehusene. Men det er veldig sårt. For begge parter egentlig.
Gleder meg så til vi kan se tilbake på denne rare tiden vi er i nå. Hvor ting er tilbake til ‘’normalen’’. :)
 
Ja. Jeg forstår hvorfor ting er som det er. At de vil ha minst mulig folk på sykehusene. Men det er veldig sårt. For begge parter egentlig.
Gleder meg så til vi kan se tilbake på denne rare tiden vi er i nå. Hvor ting er tilbake til ‘’normalen’’. :)


Helt enig! Vi er mange i samme båt, når jeg var innlagt på sykehus så fikk jeg heller ikke ha besøk, men kunne etterhvert får perm hjem. Er nok det at de ikke ønsker masse folk på sykehus etc.

ting kan heldigvis endre seg etterhvert å plutselig har BF lov å være med på andre kontroller.
 
Ta med
Hei

Fikk innkallingen til ordinær ultralyd nå i uke 20
Der lå det med en gul liten lapp med beskjed " obs, med bakgrunn i dagens situasjon og utfordringer rundt smittevern og smittesporing, er det desverre ikke mulighet for andre enn pasienten å være med på undersøkelsen. Vi beklager dette"

Er helt fra meg av at jeg som første gang gravid skal ligge på en slik undersøkelse ALENE, at far ikke skal få være med.. Man Aner jo ikke hvilke beskjeder å hva man får vite ifht fosteret..

Hva tenker dere? Hvordan tilbakemelding skal man gi på noe slikt? Finnes mange andre tiltak helenorge kan gjøre enn å unnlate gravide å få med seg partner på fosterdiagnostikk...

Hilsen frustrert, redd og sint gravid.....

Ta med far via video samtale på undersøkelsen! Da får både du og han den samme informasjon samtidig. Snu kameraet mot skjermen mens UL pågår så ser han fint gjennom skjermen. Med høyttalerfunksjon så får han også være med på alle samtaler og kan også stille spørsmål. Det er ikke så ille - det går helt fint! :Heartblue
 
Hei :) eg forstår du er skuffet og trist og sint. Men du må prøve å se det større bildet. Mennesker med dødsdommer må dø alene på sykehusene, de nærmeste får ikkje vera med, dette med å ha partner med gjelder absolutt alt. Mennesker som skal inn i livstruende operasjoner, fæle prøver og vonde behandlinger. Dei må gå aleine.
Prøv å tenke at du med veldig stor sannsynlighet er der for glede, og skulle de vris om til sorg har eg hørt at enkelte plasser får partner då komme inn.
Seinest idag hørte eg om ei som måtte føde aleine pga koronamistanke. Havna i isolat uten noko form for smertelindring (men jordmor og pleier blei også satt inn i isolat med hu) og mannen fekk ikkje komme inn før koronatesten kom tilbake negativ, det gjorde den 1t etter fødsel.

Dette med ultralyd er nok hypa opp fordi det er ein så stor ting å oppleve sammen :) er ikkje mange som får dårlige nyheter på OUL, den prosenten er veldig lav.

Sjukehusa er det viktigste me har i kampen mot korona, og såklart er dette noko som påvirker alle dei sårbare i samfunnet (sjuke, gravide, gamle etc), men der kan dei ikkje holde tilbake eller forskjellsbehandle den eine pasientgruppa fra den andre. Tenk kor krise det hadde vært om ein heil fødeavdeling blei smitta!

Me må nok tenke større, enn å fyre opp om at det er eit meiningslaust tiltak, for det er det absolutt ikkje ❤
 
Det er kjempe trist! Vi har vært i en ivf-prosess nå hvor partner ikke har fått vært med på noe annet en den dagen han måtte ‘’levere’’ selv:hilarious:
Kjempe trist å gå igjennom alt alene. Alle kontroller, uttak av egg, innsett, ja alt! Og nå skal vi på TUL på Ullevål 11 nov. Det får han heller ikke være med på. Så vi har bestemt oss om at hvis alt er fint så skal vi booke en privat ul-time i desember så han også får være med.

bare husk å sjekk med de private også om han får være med. vi booket også TUL privat, og fikk beskjed to dager før at jeg måtte komme alene.

Var på Ullevål i dag - de synes det var toppers med videosamtale. Lege + sykepleier sa begge hei i videoen, og sørget for at alle bilder på UL ble bra via videoen også.
 
Back
Topp