Influensavaksine

Jeg skal ABSOLUTT ikke ta denne. Nyere forskning nå viser en økt risiko for SA/tidligfødsel/dødfødsel nå. Så det skal jeg i alle fall ikke risikere bare for en influensa liksom.. man er miserabel noen dager og så går det bedre.. men dette er også min mening da, med at jeg vurderer at risikoen med å ta den er større enn risikoen ved å få influensaen.. :)

Kunne du delt link til forskningen? :)
 
Jeg skal ABSOLUTT ikke ta denne. Nyere forskning nå viser en økt risiko for SA/tidligfødsel/dødfødsel nå. Så det skal jeg i alle fall ikke risikere bare for en influensa liksom.. man er miserabel noen dager og så går det bedre.. men dette er også min mening da, med at jeg vurderer at risikoen med å ta den er større enn risikoen ved å få influensaen.. :)
Vil gjerne se denne forskningen jeg og.
 
Vil gjerne se denne forskningen jeg og.

Det er vanskelig å finne tall man kan dele, men gå inn på https://vaers.hhs.gov/ . Der kan man søke om tall for alle vaksiner og hva som var bivirkningen. Man får ikke enkelt kopiert dette - det er veldig beskyttet! Jeg er ikke anti-vaksine, men veldig skeptisk til mye, det mer forskning jeg leser, det mer skeptisk blir jeg. Nesten alt jeg leser av forskning kommer bare til konklusjonen at «mer forskning på gjøres». Det har ikke vært en dobbeltblindet rct (randomized clinical trial) på vaksiner noen gang. Så dette er bekymringsverdig ettersom vaksiner nesten aldri blir forsket på opp mot ingen vaksine, men istedet opp mot en annen vaksine - og da blir jo resultatene helt feil. Jeg har lest og studert på dette i årevis, og det er utrolig vanskelig å finne forskning som er gjort på dette området - mye av den forskningen som er gjort er nå blitt sensurert på nett. Så da må man ha fysisk tilgang på det, og det er slettes ikke lett! Hvis du søker opp ordentlig forskning (ikke bare cdc,Nhs, fhi osv), f.eks i database ncbi- ( https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6164291/)

der er det mye forskjellig, både for og imot. Etter mye forskning føler jeg for min del at risikoen er for høy med å ta den, når til og med forskningen sier at den er lite effektiv og de ikke vet nok om potensielle bivirkener - både der og da og langtids.

Og skal man gå helt utenom allfarvei og all forskning så er det bare å gå inn på en haug med babyforum og lese tusenvis av erfaringer gravide har hatt. Men da må man ta alt med en klype salt! :happy:

folk må gjøre akkurat som de vil, men jeg velger i alle fall å ikke ta den :)
 
Jeg skal ABSOLUTT ikke ta denne. Nyere forskning nå viser en økt risiko for SA/tidligfødsel/dødfødsel nå. Så det skal jeg i alle fall ikke risikere bare for en influensa liksom.. man er miserabel noen dager og så går det bedre.. men dette er også min mening da, med at jeg vurderer at risikoen med å ta den er større enn risikoen ved å få influensaen.. :)
Forskning sier også noe om hvor skadelig feber kan være for fosteret som følger med en skikkelig influensa, gjerne høye temperaturer over lang tid. Det er absolutt ikke slik for alle at man bare er miserable "noen dager" I disse dager er det også en sjanse for å ende opp med å få både Covid og Influensa. Forksning til nå vurderer risiko for å ta den som mindre enn om man får influensa, hadde ikke det vært tilfelle hadde ikke gravide blitt anbefalt å tatt den..
 
Forskning sier også noe om hvor skadelig feber kan være for fosteret som følger med en skikkelig influensa, gjerne høye temperaturer over lang tid. Det er absolutt ikke slik for alle at man bare er miserable "noen dager" I disse dager er det også en sjanse for å ende opp med å få både Covid og Influensa. Forksning til nå vurderer risiko for å ta den som mindre enn om man får influensa, hadde ikke det vært tilfelle hadde ikke gravide blitt anbefalt å tatt den..

Vel.. forskning viser også at man kan ha høyere risiko for å få korona ved å ta influensa vaksinen.. og som ved alt her i verden, så handler ting om penger mer enn noe annet. Så bare fordi noe er anbefalt nå, så betyr det ikke at det er det beste for oss. Litt sunn skeptisk er viktig. Jeg har en kamerat som var i magen da thalidomid var anbefalt å ta for kvalme.. den medisinen var ansett som trygg. Han mangler mange fingre og tær med mer.. og den dukker fortsatt opp her og der - nettopp pga penger. De som lager medisiner og vaksiner tjener jo ikke noe på friske folk - bare noe å tenke på! :) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4737249/

men altså, dette er ikke plassen for den diskusjonen tror jeg. :happy: Og alle har rett til sin mening og sine avgjørelser :) jeg bare liker forskning og leser utrolig mye om dette og mange andre emner, men jeg liker ikke følelsen av å kunne være forsøkskanin. Så derfor takker jeg høyt og tydelig nei til denne vaksinen ;)
 
Vel.. forskning viser også at man kan ha høyere risiko for å få korona ved å ta influensa vaksinen.. og som ved alt her i verden, så handler ting om penger mer enn noe annet. Så bare fordi noe er anbefalt nå, så betyr det ikke at det er det beste for oss. Litt sunn skeptisk er viktig. Jeg har en kamerat som var i magen da thalidomid var anbefalt å ta for kvalme.. den medisinen var ansett som trygg. Han mangler mange fingre og tær med mer.. og den dukker fortsatt opp her og der - nettopp pga penger. De som lager medisiner og vaksiner tjener jo ikke noe på friske folk - bare noe å tenke på! :) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4737249/

men altså, dette er ikke plassen for den diskusjonen tror jeg. :happy: Og alle har rett til sin mening og sine avgjørelser :) jeg bare liker forskning og leser utrolig mye om dette og mange andre emner, men jeg liker ikke følelsen av å kunne være forsøkskanin. Så derfor takker jeg høyt og tydelig nei til denne vaksinen ;)
Jeg tror bare ikke at det er sunt å spre skepsis blant folk med så sterke meninger, når det faktisk kan føre til at folk tar skade av det.. De som lager vaksiner tjener jo ikke bare på syke folk nei.. Jeg velger å stole på det som er anbefalt av WHO. Influensa vaksinen har vi hatt i flere år, og i flere år har den blitt anbefalt til gravide, det er ikke noe nytt.. så å si at vi er forsøkskaniner ved å ta den vaksinen mener jeg å er å dra litt langt. Men for all del hver sin mening, jeg blir bare litt skremt av måten du legger det frem på. Mtp hvordan det påvirker andre.Thalidomid som du nevner feks ble brukt i slutten av 50 tallet til 1961, det er forbudt å gi til gravide den dag idag. Det kan dukke opp, men brukes ikke til gravide - men til folk med andre tilstander hvor denne medisinen har vist seg å være effektiv. Norge som er en velferdsstat og andre land forsåvidt tjener ikke mye på å gjøre en befolkning syk med vilje i det store og hele, slik tenker jeg. Litt skepsis er sunt men alt med måte:)
 
Jeg tror bare ikke at det er sunt å spre skepsis blant folk med så sterke meninger, når det faktisk kan føre til at folk tar skade av det.. De som lager vaksiner tjener jo ikke bare på syke folk nei.. Jeg velger å stole på det som er anbefalt av WHO. Influensa vaksinen har vi hatt i flere år, og i flere år har den blitt anbefalt til gravide, det er ikke noe nytt.. så å si at vi er forsøkskaniner ved å ta den vaksinen mener jeg å er å dra litt langt. Men for all del hver sin mening, jeg blir bare litt skremt av måten du legger det frem på. Mtp hvordan det påvirker andre.Thalidomid som du nevner feks ble brukt i slutten av 50 tallet til 1961, det er forbudt å gi til gravide den dag idag. Det kan dukke opp, men brukes ikke til gravide - men til folk med andre tilstander hvor denne medisinen har vist seg å være effektiv. Norge som er en velferdsstat og andre land forsåvidt tjener ikke mye på å gjøre en befolkning syk med vilje i det store og hele, slik tenker jeg. Litt skepsis er sunt men alt med måte:)

Ja, du har rett i at vi har tatt influensavaksinen hvert år, men det betyr ikke at den er lik hvert år! Så må bare rette opp i det før jeg lar dette ligge.. Det er derfor jeg mener at vi kan være litt forsøkskaniner.. det er ingen plikt om å melde fra om hva slags ingredienser de bytter ut eller legger til. Og siden det er forskjellig influensa-virus (strain) hvert år, så spørs det jo hvilken de velger hvert år. Og så skal jeg ikke gå inn på effekten av den (eller mangelen på det). ;)

Og angående den thalidomid medisinen - den dukket opp i Brasil igjen for ikke så lenge siden.. for gravide og med samme resultater. Så igjen, det handler mest om penger.

Du mener det ikke er sunt å spre skepsis - jeg mener det motsatte! At det ikke er nok skepsis. Jeg syntes folk ofte tar altfor mye som god fisk. Men som jeg sa, jeg skal la dette ligge nå, så kan folk ta de avgjørelsene de vil og også gjøre så lite eller mye egen forskning de vil :happy:
 
Jeg tror jeg skal ta influensavaksinen, tok den sist svangerskap også. Er ikke selv i risikosonen, men et lite spedbarn er jo det og baby blir vell beskyttet i 6 mnd etter fødsel om mor tar den, om jeg ikke husker helt feil.
 
Jeg tar den ikke. Tok sist med desember barn, og ble syk med noen forferdelig virus som satt igjen i ett år. Jeg pleier nesten aldri å bli syk, og selvfølgelig kan det være ingen forbindelse mellom vaksine og viruset men jeg bare tørr ikke å ta den.
 
Jeg skal ta den! Har tidligere ligget kjempesyk med masse feber - så hvis det kan unngås så skal jeg ta vaksine!
 
Tenker å ta den da det er anbefalt og så jobber jeg i barnehage så er jo stadig utsatt for masse forskjellig smitte :meh:
 
Er sjelden syk til vanlig, men kommer til å ta vaksinen siden det er anbefalt for gravide.
 
Jobbe i helsevesnet så burde ta den, men fåeløbi blir det ikke.. den skal jo ikke tas di første 12 uken uansett, så kan jo hende ting endre sæ di neste 8 uken, men trur æ står over den
 
Har nylig bestemt meg for å la være å ta den denne gangen, selv om jeg blir veldig dårlig av influensa.
 
Hei :)

Hvem skal ta vaksinen? Ser den anbefales etter uke 12, og at den er best å ta i september, oktober og november :)
Jeg tok vaksninen beggemine tidligere svangerskap. og komemr sikkert til å gjøre det nå også, utti desember en gang.
 
Leste nettopp at man kan ta den på Apotek1. Visste ikke det jeg :)
Den er dyrer å ta på apotek enn hos fastlegen. Dette overhørte jeg på apoteket da det var en kunde der som skulle bestille time for vaksine. Og da informerte damen bak skranken kunden om det. Sånn at du vet det. Usikker på om det koster noe for gravide hos fastlege. har tatt den to ganger tidligere ifm graviditet, men akkurat det hugser jeg ikke.
 
Back
Topp