Fødsel i koronaens tid

MammaTilTre123

Andre møte med forumet
Hvordan er reglene for fars tilstedeværelse på fødsel og barsel rundt om kring? Oppdaget plutselig at de har strammet inn på KK i Bergen; far får bare være med når man er i aktiv fødsel, får ikke være med på barsel eller komme på besøk. (Sånn forstår jeg det som står her: https://helse-bergen.no/avdelinger/kvinneklinikken/informasjon-til-fodande-under-koronapandemien)
Da må man jo kanskje tenke ekstra gjennom fødebagen feks? Om man må bli noen dager og ikke kan få noen forsyninger... Andre tanker?
 
Niesa mi er lege der jeg skal føde så hun får jobben med å skaffe meg forsyninger om mannen er hjemme (vi bor laaangt unna sykehuset) eller han ikke får bevege seg fritt ut og inn... :D
 
Er veldig glad foreløpig for at fødestedet mitt er SUS, stavanger. Har inntrykk av at de ikke er så veldig strenge her, håper det fortsetter slik til det er min tur! Førstegangs, så syns ikke det hadde vært noe særlig å bli etterlatt for meg selv etter en fødsel :)
 
Skal føde på lite sykehus på bygda, her er det sånn at far får komme inn når jeg er i aktiv fødsel. Får være på sykehuset i noen timer etter at babyen er født, og så får han komme på besøk fra 18-20 hver kveld vi ligger der.

Jeg får ikke gå ut av rommet, så personalet kommer med mat. Men problemet er at jeg ikke greier å la maten i sykehusbaggen ligge i fred, så det må vi bare se om vi får stoppa innom en butikk på vei til føden eller at far kommer med det om kvelden :) eller at jeg etterhvert kan samle viljestyrke til at det kan få ligge noen sjokoladeplater i den baggen:hilarious:
 
Skal føde på lite sykehus på bygda, her er det sånn at far får komme inn når jeg er i aktiv fødsel. Får være på sykehuset i noen timer etter at babyen er født, og så får han komme på besøk fra 18-20 hver kveld vi ligger der.

Jeg får ikke gå ut av rommet, så personalet kommer med mat. Men problemet er at jeg ikke greier å la maten i sykehusbaggen ligge i fred, så det må vi bare se om vi får stoppa innom en butikk på vei til føden eller at far kommer med det om kvelden :) eller at jeg etterhvert kan samle viljestyrke til at det kan få ligge noen sjokoladeplater i den baggen:hilarious:
Haha! Ser for meg at jeg får samme problem med snacks i fødebagen

Så bra far får komme hver kveld da! Sån har det vært i Bergen også, men nå har de gått bort i fra det og
 
Jeg tenker at jeg pakker fødebagen som om jeg ikke får mulighet til å få tak i noe utenfra.
Ble helt stresset for å måtte pakke «den perfekte fødebagen», så ringte og sjekket med KK nå... Der er det mulig å få levert forsyninger i resepsjonen og så hentes dette av noen på avdelingen. Det er ikke mulig å forlate avdelingen så lenge man er der, og man får ikke besøk. Tiltakene kommer til å vare ut året...:/
 
Ble helt stresset for å måtte pakke «den perfekte fødebagen», så ringte og sjekket med KK nå... Der er det mulig å få levert forsyninger i resepsjonen og så hentes dette av noen på avdelingen. Det er ikke mulig å forlate avdelingen så lenge man er der, og man får ikke besøk. Tiltakene kommer til å vare ut året...:/
Forstår deg veldig godt og det er helt sikkert noe jeg burde hatt som jeg ikke kommer til å huske på. Jeg kommer sikkert til å pakke en fødebag som er på størrelse med en ukes utenlandsopphold for å være på den sikre sida :hilarious:
 
Hos oss kan far være med på aktiv fødsel og sove over så lenge det er kapasitet til det. Til og med søsken kan få besøke. Men ingen andre :happy:
 
Hos oss får far komme inn når det er aktiv fødsel. Hvis far velger å dra hjem etterpå, kan han ikke komme tilbake før vi skal hjem. Så fødebagen skal pakkes godt :)
 
Enn så lenge får far være med i aktiv fødsel og komme på besøk fra 18-20 på barsel, men ingen andre får komme på besøk. I tillegg slipper man ikke hjem før etter tidligst to døgn, de vil ikke at du skal skrives ut for så å måtte komme tilbake for screeningundersøkelser etc. Usikker på om det gjelder mor også eller kun baby, men baby får i hvert fall ikke forlate avdelingen før man blir skrevet ut.
Grudde meg kjempemasse til å bli etterlatt alene på barsel etter fødsel, ser for meg det blir en av livets vanskeligste avskjeder og etter alt man har hørt om forskjellige opplevelser i det siste ser man jo nærmest for seg å være lenket til sengen med sin nyfødte og mer eller mindre overlatt helt til seg selv, dårlig ammehjelp og lite søvn. Men etter en prat med jordmor skjønte jeg at mye av redselen bunnet i uvitenhet, det er umulig å spå hvordan det blir på forhånd. Jordmor sa også at det var både negative og positive sider med hele opplegget - det var for tiden mye bedre stemning blant barselkvinnene som var mye mer sosiale med hverandre slik at man fikk utvekslet erfaringene og bearbeidet fødselen mye bedre enn før når man stort sett bare holdt seg sammen med sitt barn og sin mann. Og god ammehjelp etc må man i uheldige tilfeller kjempe seg til under normale omstendigheter også, så man må ta det som det kommer og heller bruke energien på å forberede seg på å ikke ta nei for et svar eller fortsette å mase på til man er fornøyd selv. Ikke at sykehuset her er spesielt kjent for å være vanskelig med dette, ligger nok helt på snittet eller hakket bedre :happy:
 
På kalnes får far bli med inn fra mor er innlagt og frem til utskrivning med barnet. Ingen andre enn barnefar får besøke :) mor og barn får ikke forlate avdeling før hjemreise men far kan om det er nødvendig dra til hjemmet å hente ting er den beskjeden vi har fått :)
 
Ble helt stresset for å måtte pakke «den perfekte fødebagen», så ringte og sjekket med KK nå... Der er det mulig å få levert forsyninger i resepsjonen og så hentes dette av noen på avdelingen. Det er ikke mulig å forlate avdelingen så lenge man er der, og man får ikke besøk. Tiltakene kommer til å vare ut året...:/

Huff, så utrooolig trist!!! Dette gjør meg kjemperedd. Skal også føde i Bergen og har termin i november. Vesla har altfor stor nyre, så jeg vet det blir flere ekstra sjekker etter fødsel, og jeg har diabetes type 1 og kommer sikkert til å være helt ødelagt etter all blodsukkersvigningene en fødsel medfører. Fatter ikke hvordan jeg skal klare dette alene. Er jo også nr. 1 som er på vei, så man er jo ekstra usikker

Synes helt seriøst at dette er for strengt Det er TO personer som blir foreldre, ikke bare moren. Mener partner kan bli tvunget til å ha på seg maske, frakk og diverse. Men klart at han burde få være med sitt nyfødte barn og moren de første dagene. Det kan jo også tenkes at man kommer til å bli værende lenge på nyfødtintensiven, kanskje flere uker. Da bør det virkelig være unntak!

Huff, dette er kjempetrist!!!
 
Last edited:
Huff, så utrooolig trist!!! Dette gjør meg kjemperedd. Skal også føde i Bergen og har termin i november. Vesla har altfor stor nyre, så jeg vet det blir flere ekstra sjekker etter fødsel, og jeg har diabetes type 1 og kommer sikkert til å være helt ødelagt etter all blodsukkersvigningene en fødsel medfører. Fatter ikke hvordan jeg skal klare dette alene. Er jo også nr. 1 som er på vei, så man er jo ekstra usikker

Synes helt seriøst at dette er for strengt Det er TO personer som blir foreldre, ikke bare moren. Mener partner kan bli tvunget til å ha på seg maske, frakk og diverse. Men klart at han burde få være med sitt nyfødte barn og moren de første dagene. Det kan jo også tenkes at man kommer til å bli værende lenge på nyfødtintensiven, kanskje flere uker. Da bør det virkelig være unntak!

Huff, dette er kjempetrist!!!

Ja enig! Hadde så fint barselopphold sist, blir noe helt annet å være der alene. Samtidig glad for at jeg fant ut av det nå, så kan jeg forberede meg mest mulig.

Men ser de gjør unntak der det er medisinske grunner, kanskje det gjelder for deg? Hun jeg snakket med da jeg ringte til KK sa at det også var blitt gjort unntak om man måtte være på barsel over fem dager.
 
Huff, så utrooolig trist!!! Dette gjør meg kjemperedd. Skal også føde i Bergen og har termin i november. Vesla har altfor stor nyre, så jeg vet det blir flere ekstra sjekker etter fødsel, og jeg har diabetes type 1 og kommer sikkert til å være helt ødelagt etter all blodsukkersvigningene en fødsel medfører. Fatter ikke hvordan jeg skal klare dette alene. Er jo også nr. 1 som er på vei, så man er jo ekstra usikker

Synes helt seriøst at dette er for strengt Det er TO personer som blir foreldre, ikke bare moren. Mener partner kan bli tvunget til å ha på seg maske, frakk og diverse. Men klart at han burde få være med sitt nyfødte barn og moren de første dagene. Det kan jo også tenkes at man kommer til å bli værende lenge på nyfødtintensiven, kanskje flere uker. Da bør det virkelig være unntak!

Huff, dette er kjempetrist!!!
Det er så håpløst at de andre steder i landet kan tillate at far er med etter fødsel, mens de andre steder ikke tillater det. Det bør være likt på alle sykehusene, det er helt på dunken at bare fordi du bor i Bergen så skal far ikke få være med. Kjenner at jeg blir så SYKT oppgitt.
 
Enn så lenge får far være med i aktiv fødsel og komme på besøk fra 18-20 på barsel, men ingen andre får komme på besøk. I tillegg slipper man ikke hjem før etter tidligst to døgn, de vil ikke at du skal skrives ut for så å måtte komme tilbake for screeningundersøkelser etc. Usikker på om det gjelder mor også eller kun baby, men baby får i hvert fall ikke forlate avdelingen før man blir skrevet ut.
Grudde meg kjempemasse til å bli etterlatt alene på barsel etter fødsel, ser for meg det blir en av livets vanskeligste avskjeder og etter alt man har hørt om forskjellige opplevelser i det siste ser man jo nærmest for seg å være lenket til sengen med sin nyfødte og mer eller mindre overlatt helt til seg selv, dårlig ammehjelp og lite søvn. Men etter en prat med jordmor skjønte jeg at mye av redselen bunnet i uvitenhet, det er umulig å spå hvordan det blir på forhånd. Jordmor sa også at det var både negative og positive sider med hele opplegget - det var for tiden mye bedre stemning blant barselkvinnene som var mye mer sosiale med hverandre slik at man fikk utvekslet erfaringene og bearbeidet fødselen mye bedre enn før når man stort sett bare holdt seg sammen med sitt barn og sin mann. Og god ammehjelp etc må man i uheldige tilfeller kjempe seg til under normale omstendigheter også, så man må ta det som det kommer og heller bruke energien på å forberede seg på å ikke ta nei for et svar eller fortsette å mase på til man er fornøyd selv. Ikke at sykehuset her er spesielt kjent for å være vanskelig med dette, ligger nok helt på snittet eller hakket bedre :happy:

mange gode poeng og det går nok helt sikkert fint når man først er i situasjonen. Spesielt med tanke på amming osv. Jeg er førstegangs og ville nok ikke hatt besøk inn på sykehuset av andre uansett korona eller ei, med forbehold om at jeg bare skulle vært der noen dager før vi skal hjem og gjøre alt vi har lært selv. Samtidig blir jeg litt oppgitt av at man ikke får ha mannen ved sin side hele tiden, men å være sosiale med andre kvinner er helt okei. Da ville jeg velst foretrukket å prioritere første tid med meg, mann og nyfødt barn hvertfall. Syns det var en rar «kompensering».
 
Ble helt stresset for å måtte pakke «den perfekte fødebagen», så ringte og sjekket med KK nå... Der er det mulig å få levert forsyninger i resepsjonen og så hentes dette av noen på avdelingen. Det er ikke mulig å forlate avdelingen så lenge man er der, og man får ikke besøk. Tiltakene kommer til å vare ut året...:/
Sniker fra januar.
Sa de dette til deg på KK i Bergen? Snakket akkurat i tlf med de. Og hun sa tiltakene vurderes uke for uke og dag for dag. Så det høres rart ut de allerede vet tiltakene vil vare ut året?
 
Back
Topp