«Alle» skal på TUL?

Nightfall

Glad i forumet
JuniJubel2021
Julilykke 2023
Jeg ser det er en del som skriver de skal på TUL. Er det veldig vanlig å få tidlig, og skal de som ha det ta det privat?

Jeg sitter litt på gjerdet selv.
 
Jeg har bestilt fra ultralydjordmødrene privat ...tenker det er greit å se om alt er i orden, hvor langt jeg er mer sikkert og hvor mange fostre osv ... :) betaler 1000 kr hos de :)
 
Jeg ser det er en del som skriver de skal på TUL. Er det veldig vanlig å få tidlig, og skal de som ha det ta det privat?

Jeg sitter litt på gjerdet selv.

Er nok ikke vanlig å få det med mindre man tidligere har hatt graviditet utenfor livmor, flere SA/MA/BO eller har gjennomgått IVF. Jeg skal ta det pga IVF, men betaler selv siden vi har tatt IVF hos en privat klinikk (grunnet ventetiden offentlig). Fastlege skal henvise meg til en til TUL litt senere pga MA i uke 9 ved forrige graviditet, men var ikke sikkert at sykehuset kom til å godkjenne det sa han.

Selv synes jeg uansett det er alt for lenge å vente til OUL, så hadde nok uansett betalt fra egen lomme for å ta en TUL. :)
 
Enig med Paeonia, er nok ikke vanlig men mange som har det av ulike grunner (MA/SA/EXU/alder osv).

Jeg selv skal på TUL i uke 7, grunnet IVF i det offentlige, på klinikk som jeg har fått IVF behandling. Og jeg har hatt MA i uke 5/6 og 9/10 tidligere, og vil få TUL når jeg ønsker det fram til uke 12 hos fastlege (med utstyr).
 
Jeg skal, og betaler selv. Synes det er for lenge å vente til OUL.

Skal ta en i uke 7, deretter en i uke 12, og sikkert en etter der også. :) For min del er dette penger jeg gledelig betaler for TUL :)
 
Jeg får også TUL pga IVF forsøk. Har gått offentlig, så får henvisning til gynekolog fra sykehuset hvor vi har hatt forsøk :):Heartred Skal nå på torsdag, da er jeg 6+5! Er sååå spent. Første barn, første positive test, første graviditet, første positive forsøk (Det er vårt 5 forsøk:Heartred)
 
Skal i uke 7, obligatorisk etter inseminering. Betaler 416,- med henvisning. Også tar jeg privat i uke 12. betaler da 1200,-.
 
Skal på TUL. Uke 8 tenker jeg, som med førstemann. Kommer sikkert til å ta flere etterhvert. Hadde tre private ul med førstemann. Rett og slett fordi jeg var bekymret over hvordan hun hadde det i magen.
 
Jeg har bestilt tidlig privat når jeg er 8+1. Det er fordi jeg synes det er lenge å vente helt til uke 12. Blir nok henvist til tidlig ultralyd på sykehuset pga første barn var dysmatur. Hadde flere vekstkontroller med andremann pga det og kommer nok til å ha det denne gangen også.
 
Husker fra sist jeg var gravid og på dette forumet at jeg syns det var vanskelig at alle snakket om tidlig ultralyd når dette ikke var en mulighet som var åpen for meg (av ulike grunner) .

Man kan selvsagt betale for det og har forståelse for alle som gjør det og får tilbud om det. Tror alle kjenner nok på den trangen til å se liv tidlig :Heartred Jeg klarte til slutt å vente til ordinær ultralyd etter mange lange uker og blir nok det samme denne gangen.

Sist var jeg usikker førstegangsfødende og hadde mange tanker og måtte til slutt ta pause fra forumet pga så mye fokus på tul. Følte meg veldig ensom da.

Husk, velg det som er rett for deg og din partner :Heartbigred Hvis du ikke gjør det - vit du er ikke alene og det er alltid spesielt å se barnet sitt i magen - uansett når ultralyden er :) gled deg !
 
Jeg får TUL denne gangen pga jeg har hatt exu.
Forrige svangerskap betalte jeg for det selv, hadde da hatt en SA før det. Synes det er betryggende, veldig redd for ny exu eller en MA.
 
Denne gangen går eg på TUL kun fordi eg har ein kontroll time etter utskrapning etter fødsel, og det gjer ingenting at den kontrollen tas med baby inni :happy: men ellers så hadde eg nok vært fornøyd med å høre hjertelyd med doppler, finner den så tidlig som uke 7 (morkake i veke 6), og då e mammahjerta fornøyd :happy:
Men, når du har opplevd at babyen heilt uventa har dødd inni deg så gjer det noko med ein. Mulighet for ultralyd då for å sjekke nøye er for mange nesten eit must! For bekymringer kan ta heilt overhånd og det er ikkje kjekt. Trur også mange tar veldig skrekken når dei hører om folk som kommer til OUL i uke 18-20 og babyen døde i veke 6-8 liksom. Eg forstår godt at folk ønsker eit livstegn før halve svangerskapet er forbi.
Om ein ikkje har det behovet så tenke eg kjempe fint! Me e alle ulike og slik skal det være. Det viktigste er at det er rom for alle :Heartpink
 
Takk for svar! Ser det er flere grunner til å velge en tidlig sjekk. Jeg vet det har vært noe endring i regler og var litt usikker på om rutinene hadde endret seg noe.

Jeg er gravid for første gang nå og merker tiden går så utrolig sent. Fortsetter det slik vil det være helt uutholdelig å vente så lenge på ultralyd.

Men, kjenner jeg meg selv, så vil det «gå litt over» etter et par uker og jeg vil begynne å slappe mer av (håper jeg). :rolleyes:
 
Jeg har ikke hatt det med noen av mine. Har ikke hatt noen «grunn» til å ha det så har kost meg med spenningen i ventetida. Nå har jeg to utfordrende svangerskap bak meg, og et barn med funksjonshemming, så vi får se hvordan det blir denne gangen. :)
 
Ikke vært på mine to tidligere og skal ikke nå heller:) Blir ekstra stas med oul da :)
 
Jeg tror nok jeg venter å tar en UL ved uke 12.
Føler det er ganske tidlig før det mtp risiko for spontanabort, hvertfall for min egendel.
Tror nok jeg hadde følt en enda mer tilknytning hvis jeg hadde tatt UL før det, og hørt hjertelyd f.eks

Det viktigste er nok å gjøre hva man selv ønsker :)
 
Legen min fikk ul-apparat like før jeg ble gravid første gangen, og tok gledelig ul hver gang jeg var innom uten at jeg spurte. Jeg likte å gå en bekreftelse på at det var "noe" der.

Sist ble jeg henvist videre til gynekolog spesialisert på graviditet og fødsel, pga han ikke så det han ønsket, viste seg å være at fosteret hadde stoppet utvikling i uke 6. Endte med utskraping. Hadde jeg ikke vært på tidlig ul her, kunne jeg blitt syk som følge av å ha et dødt førster i magen over lengre tid.


Nå skal jeg rett til spesialisten, i morgen, og jeg gruer meg noe innmari. Håper så inderlig det går bra denne gangen :Heartpink
 
Tok ikke sist, og kommer nok ikke til å ta denne gangen heller:happy: Stoler på at alt er bra, og gleder meg til OUL:happy:
 
Legen min fikk ul-apparat like før jeg ble gravid første gangen, og tok gledelig ul hver gang jeg var innom uten at jeg spurte. Jeg likte å gå en bekreftelse på at det var "noe" der.

Sist ble jeg henvist videre til gynekolog spesialisert på graviditet og fødsel, pga han ikke så det han ønsket, viste seg å være at fosteret hadde stoppet utvikling i uke 6. Endte med utskraping. Hadde jeg ikke vært på tidlig ul her, kunne jeg blitt syk som følge av å ha et dødt førster i magen over lengre tid.


Nå skal jeg rett til spesialisten, i morgen, og jeg gruer meg noe innmari. Håper så inderlig det går bra denne gangen :Heartpink
Åh, lykke til! Jeg fant ut MA som hadde stoppet utviklingen i uke 8, mens jeg trodde jeg var uke 11. Følte meg lurt av kroppen min etterpå. Skal definitivt ta TUL denne gangen, men usikker på hvilken uke
 
Back
Topp