NIPT

Hmm de har jo fått frist på seg til å ha klar en lovgivning på det innen 1.november som jeg har forstått det :wideyed: Men da får vi se da!

De må ha klare prosedyrer og retningslinjer, men det er 1. november klinikkene bekjentgjøres med dette, og deretter må de innarbeide disse retningslinjene før de setter i gang med testing. Vil jeg tro, da :)
 
De må ha klare prosedyrer og retningslinjer, men det er 1. november klinikkene bekjentgjøres med dette, og deretter må de innarbeide disse retningslinjene før de setter i gang med testing. Vil jeg tro, da :)
Høres fornuftig ut:happy:
 
Vi har lyst til å ta den da vi begge nærmer oss slutten av 30 årene. Følger også med på nyhetene om når det er "fritt frem" for å ta den
 
Nei det tenker jeg ikke ta. Er ikke i risikogruppen så da syns jeg det er litt unødvendig:)
 
Dere som skal ta NIPT fra Danmark eller Sverige, hvor bestiller dere KIT fra og når gjør dere dette? :)
 
Jeg kommer til å benytte meg av tilbudet om tidlig ultralyd (uke 12) og evt nipt om jeg får tilbud om det, da jeg har et "risikosvangerskap" pga alder (er 36 år)
 
Jeg kommer til å benytte meg av tilbudet om tidlig ultralyd (uke 12) og evt nipt om jeg får tilbud om det, da jeg har et "risikosvangerskap" pga alder (er 36 år)
tror du må være over 38 for at det regnes som risikosvangerskap
 
Jeg mener det ble gjort om nå nettopp til 36, gjeldende fra 1 juli. Eller tar jeg helt feil?
Du har helt rett!

Stortinget har vedtatt at non-invasiv prenatal test (NIPT) skal være tillatt i Norge fra 01.07.20, og de har vedtatt at aldersgrensen for fosterdiagnostikk på medisinsk indikasjon skal senkes fra >38 år til >35 år. Disse endringene er imidlertid ikke innført som tilbud i helsevesenet ennå. Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har bedt Helsedirektoratet om å utrede hvordan tilbudet bør utformes og etableres i helsevesenet med frist 1. november 2020.
 
Skal pga alder :)
 
Blir spennende å se hva som skjer 1 november og påfølgende dager i forhold til når «normale» gravide kan kjøpe denne testen privat. :bookworm:Jeg vil helst slippe å dra til sverige/danmark nå pga Corona, men ønsker å ta NIPT-test. Er ikke aktuelt med hjemme kit da jeg ikke ønsker å fortelle venner/familie som kan ta blodprøve så tidlig om graviditeten.
 
Hadde også håpt at den kommer asap, er ung men kunne tenke meg den.

Men vi dropper det er hel vår konklusjon.
 
Jeg venter også spent på hva som skjer 1 nov. Håper at det blir vedtatt at private klinikker kan tilby dette. Eller så vurderer vi å bestille home kit fra Danmark. Men det er dyrt! 7900nok for den største testen:confused:
 
Noen som skal ta NIPT-test? :happy:
Ikke hørt om før jeg leste denne tråden. Har to friske barn fra før og er 33 år. Så det blir nok ikke aktuelt for vår del å bruke tid å penger på verken kit eller tur til danmark. Men hadde man fått tilbudet her hjemme, hadde jeg nok takket ja. :)
 
Er mange legekontor som faktisk er villige til å ta blodprøven til hjemmekitet deres. Er bare å ringe høre før dere eventuelt bestiller kit. Eller så håper vi at det blir innført så fort som mulig. Jeg skla uansett enten ha nipt eller kub test pga tidligere historikk.
 
Back
Topp