Har dere vært i kontakt med lege?

Junimor21

Blir kjent med forumet
JuniJubel2021
Hei,
Har dere kontaktet fastlege eller venter dere? Første svangerskapskontroll er vel ikke før i va uke 12, men jeg lurer litt på om jeg skulle bestilt time til å sjekke jern osv. Er det vanlig? Har noen andre gjort det? Når kontakter dere fastlegen?
 
Jeg sendte en melding til fastlegen min på tirsdag. Men jeg har lavt stoffskifte så hadde litt spørsmål rundt det. Men jeg spurte om litt generelle ting også. Fikk innkalling til svangerskapskontroll om 3 uker også var jeg inne og tok blodprøver i går for å sjekke både HCG og stoffskifte :)

Du bestemmer vel egentlig selv når du vil kontakte lege/jordmor. Men hvis du har lyst til å sjekke at ting ser ok ut med jern og sånn så syns jeg du bare skal gjøre det!
 
Jeg skal til legen 6.oktober :happy: God tone med fastlegen min, så vil generelt bare prate litt om graviditeten, og sjekke litt verdier :happy:
 
Sjekket stoffskiftet i går, siden jeg har lavt. Fått time til første svangerskapskontroll i uke 9 :)
 
Ser det er flere som skriver om stoffskiftet, er det noe gravide bør være spesielt obs på?:happy:
 
Har fått time neste tirsdag. Egentlig bare for å ta blodprøver for å se at jeg ikke har noe vitaminmangler. Har enda ikke bestilt noe time for ultralyd enda. Føler at jeg ikke tørr å gjøre det helt enda :nailbiting:
 
Ser det er flere som skriver om stoffskiftet, er det noe gravide bør være spesielt obs på?:happy:

Jeg har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 18, men når man er gravid så øker stoffskifte litt. men siden kroppen min ikke kontrollerer dette selv så må jeg sjekke hele tiden og få medisiner som jeg kan øke etterhvert :) Men tror ikke det er noe man trenger å tenke på hvis man ikke har problemer med det fra før, de fleste sitt stoffskifte regulerer seg vel greit selv?
 
Jeg tok diverse prøver fordi jeg sleit med å bli gravid. Hadde antydning til lavt stoffskifte, og spurte om jeg måtte ta en pause i prøving til det var avklart om jeg trengte medisinering. Fastlegen var veldig lite bekymret for dette, og mente det ikke ville være fysisk mulig å bli gravid om stoffskiftet var så lavt at det kunne være skadelig ved graviditet. Jeg ble jo gravid, og i ettertid har ny prøve vist seg at jeg ikke har alvorlig lavt stoffskifte, men skal likevel følges opp med månedlige blodprøver gjennom graviditeten, for sikkerhets skyld.

Jeg har ikke vært hos legen, kun informert om graviditet mtp. stoffskifte. Tenker at neste legebesøk blir svangerskapskontroll, kunne tenke meg å ha den tidlig, kanskje rundt uke 8-9. Og så ha UL i uke 12.

Hvis du er bekymret for mangler av vitaminer og mineraler i kostholdet kan du jo ta et multivitamin (for eksempel Nycoplus gravid). Det inneholder dosen du som gravid trenger av bl. a. folat, jod og D-vitamin, men også jern mm.
 
Last edited:
Jeg har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 18, men når man er gravid så øker stoffskifte litt. men siden kroppen min ikke kontrollerer dette selv så må jeg sjekke hele tiden og få medisiner som jeg kan øke etterhvert :) Men tror ikke det er noe man trenger å tenke på hvis man ikke har problemer med det fra før, de fleste sitt stoffskifte regulerer seg vel greit selv?
Ok, takk for svar:happy::happy::happy:
 
Jeg har snakket med legen og fått første svangerskapskontroll i uke 9 :) (Skal på TU først da, når jeg er 6+6, så i første omgang gleder jeg meg til det :Heartred)
 
Er mye hos legen pga bindevevssykdom så føler meg godt ivaretatt der:) sist før jeg ble syk tok jeg disse gravidtilskuddene slik at jeg følte meg trygg på at jeg fikk i meg alt:)
Skal på TUL i uke 7 pga historikk med spontanaborter og medisiner.
 
Jeg har bestilt legetime på tirsdag for å be om henvisning til TUL for å utelukke svangerskap utenfor livmor. Har hatt det før og ønsker å få bekreftet at svangerskapet er på riktig sted :)
 
Skal bestille time 1.november. Har nettopp bytta fastlege og byttet trer ikke i kraft før månedsskiftet. Derfor venter jeg til da :)
 
Jeg var der i går, i uke 8+4. Siden jeg ikke har noen risikofaktorer mente hun at det var tidlig å komme allerede nå og for tidlig å sjekke blodprøver. Jeg fikk litt generelle råd og hun sendte søknad om fødeplass. Jeg fikk ny time i uke 13 for å fylle ut helsekortet og ta nødvendige blodprøver.
 
Ikke bestilt time enda, men burde det siden jeg har noen spørsmål rundt ting, bla d-vitamintilskudd som hun anbefaler meg å ta siden jeg har lavt innhold d-vitamin. Men i skrivet som følger med d-vitaminene så står det at jeg må snakke med lege om å ta det når jeg nå er gravid. Men, nært familiemedlem jobber som legesekretær der og jeg har ikke fortalt om graviditeten ennå.
 
Har først svangerskapskontroll i uke 8 jeg, så ikke vært hos lege enda
 
Regner ikke med å kontakte lege / jm før nærmere ule 10-12 for å avtale tid. Med mindre noe skjer eller jeg plutselig blir for kvalm til å være på jobb ol...
 
Hadde faktisk en videokonsultasjon i uke 4. Tok også en stoffskifteprøve + blodprosent. Har tidligere hatt både høyt og lavt stoffskifte, men det var heldigvis normalt (uten medisiner) :)

Har fått neste time hos legen i uke 8
 
Back
Topp