Hvordan sover deres barn

Blomst09

Blir kjent med forumet
Hei

Hvordan sover deres barn om nettene? Sover de mer sammenhengende og lenger?
Også lurte jeg på når dere har tenkt å ha de på eget rom?

Dattera mi er 6 mnd nå og ammes fortsatt ofte om natta, opp til 4-5 ganger og av og til sover hun så urolig at hun vil ammes nesten hver time... og det er ganske slitsomt. Hun på helsestasjonen mente at det kan bli bedre hvis hu sover på eget rom for da kjenner hun ikke på min lukt. Fint om dere kan dele litt erfaring ifb med dette også ☺️
 
Sover helt forferdelig nå om dagen. Våkner hele tiden og opp tidlig uansett når vi legger han. Han har flyttet på eget rom allerede. Vi prøvde med pappa i natt, og spilte ingen rolle hvem av oss som var der , han våkner like mye allerede. Så tror det er utvikling som spiller inn her. Og håper det roer seg snart
 
Sover kjempe dårlig
 
Hei

Hvordan sover deres barn om nettene? Sover de mer sammenhengende og lenger?
Også lurte jeg på når dere har tenkt å ha de på eget rom?

Dattera mi er 6 mnd nå og ammes fortsatt ofte om natta, opp til 4-5 ganger og av og til sover hun så urolig at hun vil ammes nesten hver time... og det er ganske slitsomt. Hun på helsestasjonen mente at det kan bli bedre hvis hu sover på eget rom for da kjenner hun ikke på min lukt. Fint om dere kan dele litt erfaring ifb med dette også ☺️
Lillebror ble 6 måneder nå på onsdag, og våkner typisk en gang per natt for å ammes (sover 19:30-6:30/7:00). Vi flyttet ham på eget rom for en måned siden, så det kan jeg absolutt anbefale!

Men i tillegg lurer jeg på det hender at du ammer henne i søvn? I så fall er det fort gjort at babyen utvikler en søvnassosiasjon der hun forventer at puppen er tilgjengelig hver gang hun våkner om natten, noe som fort kan bli slitsomt for deg med hyppige amminger på natta og lite sammenhengende søvn :(

Jeg tror derfor jeg ville ha prøvd å lære henne å sovne uten pupp og aller helst uten at du er i rommet, f.eks ved at du har et fast leggerituale som ender med at du legger henne i senga søvnig men våken og så sier god natt og går ut av rommet. Hvis du har en «amme i søvn»-assosiasjon du skal venne henne av med, bør siste amming avsluttes minst 30 minutter før du skrur av lyset og sier god natt.

Så gir du henne minst 10, helst 15 minutter til å prøve å finne søvnen selv (noe gråting må du nok regne med de første nettene) før du går inn og trøster, men uten å tilby pupp og helst også uten å ta henne opp (selv pleier jeg bare legge en hånd på og klappe lillebror litt på magen samt synge en rolig nattasang).

Når hun er rolig igjen (men fortsatt våken), går du ut igjen og gir henne minst 15 minutter til å prøve å sovne på egen hånd igjen. Og sånn fortsetter man til baby sovner på egen hånd.

Dette er i hvert fall «oppskriften» vi har fulgt for å lære lillebror å sove (dette er basert på boka «Precious little sleep» som jeg for øvrig kan anbefale på det varmeste!)
 
Sover som regel ganske greit. Sovner rundt 19-1930 og sover til mellom 6 og 8. Våkner som regel rundt kl 00 + 04 for mat. Enkelte netter sover han dårligere og kan våkne hver time/hver andre time, men det er heldigvis ikke så ofte lengre. Han blir 7 mnd om en god uke :) Han ligger på eget rom og har gjort det siden han var rundt 4 mnd.
 
Sover som oftest fra ca 20.00 til 6.00-7.00. Da med to amminger. Skal prøve å lære henne å sovne selv i senga etter ferien. Nå sovner hun som oftest i vogna på kvelden.
 
Lillebror ble 6 måneder nå på onsdag, og våkner typisk en gang per natt for å ammes (sover 19:30-6:30/7:00). Vi flyttet ham på eget rom for en måned siden, så det kan jeg absolutt anbefale!

Men i tillegg lurer jeg på det hender at du ammer henne i søvn? I så fall er det fort gjort at babyen utvikler en søvnassosiasjon der hun forventer at puppen er tilgjengelig hver gang hun våkner om natten, noe som fort kan bli slitsomt for deg med hyppige amminger på natta og lite sammenhengende søvn :(

Jeg tror derfor jeg ville ha prøvd å lære henne å sovne uten pupp og aller helst uten at du er i rommet, f.eks ved at du har et fast leggerituale som ender med at du legger henne i senga søvnig men våken og så sier god natt og går ut av rommet. Hvis du har en «amme i søvn»-assosiasjon du skal venne henne av med, bør siste amming avsluttes minst 30 minutter før du skrur av lyset og sier god natt.

Så gir du henne minst 10, helst 15 minutter til å prøve å finne søvnen selv (noe gråting må du nok regne med de første nettene) før du går inn og trøster, men uten å tilby pupp og helst også uten å ta henne opp (selv pleier jeg bare legge en hånd på og klappe lillebror litt på magen samt synge en rolig nattasang).

Når hun er rolig igjen (men fortsatt våken), går du ut igjen og gir henne minst 15 minutter til å prøve å sovne på egen hånd igjen. Og sånn fortsetter man til baby sovner på egen hånd.

Dette er i hvert fall «oppskriften» vi har fulgt for å lære lillebror å sove (dette er basert på boka «Precious little sleep» som jeg for øvrig kan anbefale på det varmeste!)




Ååå tusen Hjertelig takk for at du deler gode tips.
Jeg ammer henne fortsatt i søvnet ja, men ikke så ofte. Hun suger på tommelen og det er slik hun sovner som regel. Men jeg ønsker å slutte å amme henne så ofte om nettene. Derfor må jeg bare begynne en plass tenkte at jeg vil prøve å begrense antall amminger og heller vente på at hu sovner selv, ikke bare når hun skal legge seg men også når hu våkner ila natta.
Samtidig som jeg vurderer nå sterkt å flytte henne på sitt eget rom. Men så tenker jeg... hvordan går jeg fram skal jeg bare flytte hennes seng inn på rommet hennes og bare ta kampen ‍♀️ Ikke så lett detta
 
Sover som regel ganske greit. Sovner rundt 19-1930 og sover til mellom 6 og 8. Våkner som regel rundt kl 00 + 04 for mat. Enkelte netter sover han dårligere og kan våkne hver time/hver andre time, men det er heldigvis ikke så ofte lengre. Han blir 7 mnd om en god uke :) Han ligger på eget rom og har gjort det siden han var rundt 4 mnd.



Åh så greit.. hva vil du si har fungert at han har begynt å sove bedre. Er det at han flyttet på eget rom, eller føler du at det bare har blitt bedre med tiden?
 
Åh så greit.. hva vil du si har fungert at han har begynt å sove bedre. Er det at han flyttet på eget rom, eller føler du at det bare har blitt bedre med tiden?
En kombinasjon, tror jeg. Jeg ammer ikke, så jeg må opp allikavel for å finne flaske, derfor synes vi det var like greit å legge han på eget rom :) Han våkna alltid når vi kom og la oss og kunne være våken en stund da, det var litt slitsomt. Spesielt når vi la oss på forskjellige tidspunkt :facepalm: Men det er nok også alderen som spiller inn, de sover jo som oftest bedre etterhvert :) I natt sov han faktisk fra kl 19-06 uten oppvåkning! Det er første gang det har skjedd. Håper på gjentagelse!
 
Her har hun sovet ganske godt lenge, våknet max 2-3 ganger på natten for mat, nå er det 1 gang.. eller ingen siste 2 netter, strax 6 mnd.. håper hun ikke har behov for nattamming mer nå..
Sover i sprinkelseng på vårt rom enda, men har rommet hennes klart, vegg-i-vegg med vårt:)
Ville prøvd å lagt på eget rom om det var mange oppvåkninger, men iom at hun sover så godt venter vi litt:)
 
Sover fra ca 18.30/19.30 til 05.30-06.30. På de gode dagene ammer jeg hver 3. time, men er ofte dager hvor jeg ammer mer.

Vi har også snakket om å legge på eget rom snart, men er redd jeg vekker henne mer når jeg må amme henne i stol i stedet for i senga. Har blitt enig med mannen om å prøve innen den neste måneden. Står jo overalt at hun vil sove bedre, men jeg synes det høres så usannsynlig ut likevel :hilarious: Men må jo bare prøve. Er jo også en ulempe at jeg våkner mye mer selv også når jeg må opp og gå inn til et annet rom når hun våkner.

For å lære baby å sove uten amming kan jeg anbefale den episoden i podcasten Foreldrerådet som handler om søvn for babyer, det har funket kjempebra på oss! Vi er der hele tiden med henne, så hun gråter ikke alene, og stort sett tar det mellom 10-30 min å legge henne nå, ofte uten gråt :) Vi har også klart å få henne til å sove på dagtid på samme måte nå, og det er en ny verden! Ikke lenger avhengig av pupp, vogn eller sjal for å sovne.
 
Hei

Hvordan sover deres barn om nettene? Sover de mer sammenhengende og lenger?
Også lurte jeg på når dere har tenkt å ha de på eget rom?

Dattera mi er 6 mnd nå og ammes fortsatt ofte om natta, opp til 4-5 ganger og av og til sover hun så urolig at hun vil ammes nesten hver time... og det er ganske slitsomt. Hun på helsestasjonen mente at det kan bli bedre hvis hu sover på eget rom for da kjenner hun ikke på min lukt. Fint om dere kan dele litt erfaring ifb med dette også ☺️

Amming hver time/hver annen time.
Kjenner at det hadde vært fint med litt mer sammenhengende søvn ja. Hun sovner heldigvis ganske "greit" uten mye balubings men ofte må jeg ta henne over i vår seng for at hun skal sove .
 
6 mnd om tre dager her, og han sov veldig bra frem til for noen uker siden. Legges ca 19, pleide å våkne for mat når jeg la meg ca 22.30, og igjen i 5 tida. Så kom det tenner og utviklingssprang nr 5, så nå legges han kl 19, sover 40 min, våkner og tuller, tester stemmen og fjaser og en times tid. Sovner igjen, våkner rundt 21 og vil ha mat. Sovner, våkner når jeg legger meg og vil ha mat, våkner ca midnatt og tester stemmen og hyler i en times tid, får mat. Våkner i 3 tida og er urolig, våkner og har ny runde stemmetesting i 5 tida, får mat. Morgen 6.30. Sånn har han drevet på i snart fire uker og jeg savner sovebabyen min! Storesøster sov enda dårligere, vi prøvde alt mulig flytta på eget rom når hun var 8 mnd med null effekt, flytta inn til oss igjen og ut igjen på eget rom permsnent ved 14 mnd. Vi venter fortsatt på god nattesøvn uten ørten oppvpkninger, hun fylte 3 år i sommer.
 
Veksler

kan våkne hver time-halvannen for pupp og nærhet eller sove 6 timer sammenhengende eller alt i mellom der....
 
En kombinasjon, tror jeg. Jeg ammer ikke, så jeg må opp allikavel for å finne flaske, derfor synes vi det var like greit å legge han på eget rom :) Han våkna alltid når vi kom og la oss og kunne være våken en stund da, det var litt slitsomt. Spesielt når vi la oss på forskjellige tidspunkt :facepalm: Men det er nok også alderen som spiller inn, de sover jo som oftest bedre etterhvert :) I natt sov han faktisk fra kl 19-06 uten oppvåkning! Det er første gang det har skjedd. Håper på gjentagelse!
At han sov fra 19-6 skjedde ikke igjen da :p
 
Sover elendig. Ca tre dupper på dagen som er maks 40 minutter lange, men normalt ca 30 min. Natta er vanlig våkner ofte og «smokker» på puppen og ammer noen ganger. Men ja søvn hva er det???:hilarious: Trur han er veldig nærhetsgutt og sånt, men også så vekker magen hans han ofte og da ber han om puppen som bistand mens han promper, lettere med smerter når puppen er i munnen;)
 
Sover elendig både dag og natt. Max 30 min 2 av og til 3 ganger daglig og våkner hver annen time hver eneste natt for mat. Sover i vår seng frem til jeg legger meg eller frem til jeg ser at hun faktisk sover godt da legger jeg henne over i Bedside crib ved siden av vår seng. Da sover hun videre eller våkner. Hun sover veldig urolig ila natta og våkner for ingenting, feks. hvis jeg knepper igjen stroppen på amme bh..

Har vært mye styr med soving generelt, men hun gråter veldig lite og er verdens blideste ellers, men når ungen er stup trøtt og jeg har prøvd i 4 timer å få henne til å sove de stakkars 30 min på dagen, kjenner jeg at det godt kunne vært bittelitt enklere noen ganger :D
 
Her har søvn gått rett vest i det siste, mye hysterisk gråt (Tror det er fortenner som plager) + forkjølelse. Så har sovet helt elendig ei ukes tid nå både dag og natt.

I natt var hun "bare" vi en 4 ganger og brukte tett på 2 timer på legging. Orker ikke ha det slik i lengden, men virker feil å skulle sette i gang med diverse opplegg når hun er pjusk og utilpass.

Før denne omgangen med problemer var hun ganske grei å legge, sov fra 18-23 for første amming (Noen ganger endel lengre) og så en gang eller to til med pupp gjennom natta.
Hadde begynt å sove greit i bedsidecrib, men nå er det tilbake til å måtte være inntil på natta.
 
Last edited:
Sovet på eget rom siden hun var rundt 3 mnd. Legger seg ca kl 18 og får mat ca kl 23, hender at hun våkner i løpet av natten for et måltid men ikke alltid. Våkner rundt kl 7. Sover første dupp fra ca 10-12 og kanskje en dupp til på 45 min/1 time.
 
Back
Topp