Utstyr når man har barn fra før

Tropehus

Forelsket i forumet
*Aprilbaby 2018*
Vårspirene 2021
Hva vil dere ha til denne babyen som dere ikke hadde til de forrige? Hit me!
 
Jeg kan faktisk ikke komme på noen ting :wideyed: men jeg har veldig lyst til å prøve tøybleier fra ganske tidlig av. Lillesøster begynte med det da hun var 7 mnd :) må bare finne ut hvilke løsninger som er enklest og best for små babyer.
 
Smokk allerede på sykehuset så nestemann faktisk tar den! :hilarious:

Ellers er jeg nok noe skadet av kolikktilværelsen så her tenker jeg å lage en baby hammock (lik naturesway bare 100 ganger billigere å lage selv med en plank, gammel gardin og fjæra fra hoppehuska til nåværende mini.
Jeg kommer og til å investere i en elektrisk vippestol hvis vi ser det går den veien en gang til, og en bærejakke så vi kan gå i all slags vær :) med forrige gikk vi 1 mil til dagen for det var eneste stedet hun faktisk fikk sammenhengende søvn på dagtid (ca 2t) vurderer fsktisk å droppe søskenbogn da jeg like greit kan bære mini mens største bruker vogna, og bruke vogna til minsten når største er i barnehagen :)
 
Bed side crib, spedbarnsinnlegg til badekar og bæresele som passer bedre fra nyfødt :)
Frister jo også litt med sånn elektrisk vuggestol....
 
Babynest! Turte ikke sist pga overdreven frykt for krybbedød, men har sett at det er praktisk å bruke til soving på dagtid :)
 
Jeg lagde faktisk en liste i går. Denne gangen skal vi ha:

- Lekegrind. Storebror er bare 1 år og 10 mnd når lillebror eller søster kommer. Han er litt voldsom så må ha et sted å kunne legge fra meg babyen. Trengte ikke det sist, men tenker det er praktiske denne gangen.
- Vippestol. Vi lånte sist. Nå må vi kjøpe. Den ble flittig brukt :)
- Bedside crib. Lånte vi også sist. Må kjøpe egen denne gangen.
- Bilstolpose. Sist hadde vi oppvarmet garasje. Denne gangen står bilen ute foran huset. Tenker det er praktisk med en bilstolpose denne gangen når vi f.eks skal hente storebror i bhg. Slipper og kle på minsten masse. Kan vare sette rett i bilstolen og lukke posen.
- Søskenvogn
- Storebror bruker nok fortsatt vinterposen sin når neste kommer så trenger en vognpose til. Har lyst på old school saueskinnspose fra Nøstebarn denne gangen.
- Trenger også en tripptrappstol til :)

Skal for øvrig også gi smokk med en gang på sykehuset. Er bedre rustet mot stygge blikk fra de strenge jordmødrene på sykehuset nå ;)
 
Bæresele som passer nyfødt, eller lære meg å bruke bæresjal. Brukte nesten utelukkende bæresele (ergobaby 360) fra når sønnen min var 4 mnd. Men klarte ikke å bruke den med spedbarnsinnlegget. Å gå fra vogn til bæresele ga meg utrolig mye lykke og frihet, i hvert fall i et års tid. Vil også øve mer på å ha ungen i bæresele på rygg når den blir større. Fikk det ikke til med bæremeis.

Har også vurdert vippestol. Sist var jeg veldig opptatt av ergonomi, mens nå kommer jeg nok til å tenke mer praktisk og at ting løser seg. Det viktigste er å få hverdagen til å funke, så går resten seg til.

Usikker på hvordan det er med melkeproduksjon når man har født før, men hvis ikke melka kommer med en gang nå, så vil jeg gi mme fra kopp. Skulle ønske noen på sykehuset (av de fjorten damene som prøvde å vise meg hvordan jeg skulle amme) kunne sagt at melka kommer gjerne ikke før etter noen dager. For meg kom den på dag 4. Så mme skal jeg definitivt ha i bakhånd!
 
Eneste jeg ikke har hatt til de forrige, som jeg vil ha nå er bedside crib:D.. Orker ikke tanken på å fysisk måtte opp hver natt, når baby faktisk kan ligge "rett ved siden av" sånn:happy:
 
Bæresele som passer nyfødt, eller lære meg å bruke bæresjal. Brukte nesten utelukkende bæresele (ergobaby 360) fra når sønnen min var 4 mnd. Men klarte ikke å bruke den med spedbarnsinnlegget. Å gå fra vogn til bæresele ga meg utrolig mye lykke og frihet, i hvert fall i et års tid. Vil også øve mer på å ha ungen i bæresele på rygg når den blir større. Fikk det ikke til med bæremeis.

Har også vurdert vippestol. Sist var jeg veldig opptatt av ergonomi, mens nå kommer jeg nok til å tenke mer praktisk og at ting løser seg. Det viktigste er å få hverdagen til å funke, så går resten seg til.

Usikker på hvordan det er med melkeproduksjon når man har født før, men hvis ikke melka kommer med en gang nå, så vil jeg gi mme fra kopp. Skulle ønske noen på sykehuset (av de fjorten damene som prøvde å vise meg hvordan jeg skulle amme) kunne sagt at melka kommer gjerne ikke før etter noen dager. For meg kom den på dag 4. Så mme skal jeg definitivt ha i bakhånd!

De gale damene på sykehuset skal jeg ikke bry meg om denne gangen. Sikker pga. det stresset de forårsaket at melken ikke kom før dag 4 her heller. De nektet meg faktisk mme så lillemann var helt hysterisk på dag 3, stakkars. Så denne gangen skal jeg ha med mme. Og smokk. Følger mine egne instinkter denne gangen.
 
Kom på en ting! Skal kjøpe en av de dingsene som automatisk rugger barnevogna!!! Herlighet, DET savnet jeg i 2018! Trillet og trillet og trillet hver dag, for lille våkna nesten med en gang vi parkerte vogna.

Har hørt om Rockit, en venninne var fornøyd med den. Har dere noe erfaring med lignende dingser?
 
Bæresele som passer nyfødt, eller lære meg å bruke bæresjal. Brukte nesten utelukkende bæresele (ergobaby 360) fra når sønnen min var 4 mnd. Men klarte ikke å bruke den med spedbarnsinnlegget. Å gå fra vogn til bæresele ga meg utrolig mye lykke og frihet, i hvert fall i et års tid. Vil også øve mer på å ha ungen i bæresele på rygg når den blir større. Fikk det ikke til med bæremeis.

Har også vurdert vippestol. Sist var jeg veldig opptatt av ergonomi, mens nå kommer jeg nok til å tenke mer praktisk og at ting løser seg. Det viktigste er å få hverdagen til å funke, så går resten seg til.

Usikker på hvordan det er med melkeproduksjon når man har født før, men hvis ikke melka kommer med en gang nå, så vil jeg gi mme fra kopp. Skulle ønske noen på sykehuset (av de fjorten damene som prøvde å vise meg hvordan jeg skulle amme) kunne sagt at melka kommer gjerne ikke før etter noen dager. For meg kom den på dag 4. Så mme skal jeg definitivt ha i bakhånd!


Du trenger ikke gi mme selv om det bare kommer noen dråper råmelk de første dagene, med mindre helsepersonell sier noe annet.. de får masse næring fra morkaken rett etter fødsel, og en liten teskje råmelk er nok til å fylle magesekken..
 
Kom på en ting! Skal kjøpe en av de dingsene som automatisk rugger barnevogna!!! Herlighet, DET savnet jeg i 2018! Trillet og trillet og trillet hver dag, for lille våkna nesten med en gang vi parkerte vogna.

Har hørt om Rockit, en venninne var fornøyd med den. Har dere noe erfaring med lignende dingser?
Vi har en Rockit. Den reddet oss en liten periode :hilarious:
 
Du trenger ikke gi mme selv om det bare kommer noen dråper råmelk de første dagene, med mindre helsepersonell sier noe annet.. de får masse næring fra morkaken rett etter fødsel, og en liten teskje råmelk er nok til å fylle magesekken..
I teorien ja, men i praksis er det ikke alltid sånn. Det er jo en grunn til at de går ned i vekt etter fødsel. Det tæres på lagerene. Mange er sultne selv om de får de dråpene råmelk som liksom skal være nok og når de hyler på andre døgn er det kjekt å kunne gi et par ml mme. Det er overhode ikke noe galt i det :)
 
I teorien ja, men i praksis er det ikke alltid sånn. Det er jo en grunn til at de går ned i vekt etter fødsel. Det tæres på lagerene. Mange er sultne selv om de får de dråpene råmelk som liksom skal være nok og når de hyler på andre døgn er det kjekt å kunne gi et par ml mme. Det er overhode ikke noe galt i det :)

Helt enig. Vår eldste gråt og gråt og gråt den tredje natten og da kom det heldigvis en barnepleier med 5ml mme, jenta sovnet, vi sovnet og alle fikk det bedre.
 
Helt enig. Vår eldste gråt og gråt og gråt den tredje natten og da kom det heldigvis en barnepleier med 5ml mme, jenta sovnet, vi sovnet og alle fikk det bedre.
Ja, for all del. Alle får det bedre med mat og søvn. Da hadde du en fin barnepleier tenker jeg :) Er blitt en liten fanesak for meg dette med amming og mme. Morsmelk er selvsagt best, men man begår ikke en kriminell handling ved å gi litt mme. Synes de drar den litt for langt. Hvert fall på barselhotellet på Ullevål. Vi hadde sikkert 15 forskjellige innom på de 3 dagene vi var der. Alle litt sånn bryske øst-europeere som rev og klemte meg i puppen og skapte et skikkelig oppstyr rundt ammingen. Babyen ble stressa, jeg ble stressa og det ble en elendig start. Hadde vi fått ro til å finne ut av det selv tror jeg babyen hadde knekt koden før. Han gjorde jo det med en gang vi kom hjem. Og det at de nektet å komme med litt mme til oss synes jeg også var ganske sjokkerende. Nevnte opplevelsen på helsestasjonen på 6-ukerskontrollen og de sa at barselhotellet har fått mange klager pga. nettopp det. Så nå forbereder jeg alle mine venninner som er førstegangs på ammemaset og at de ikke må la seg stresse av det. At de må stole på seg selv og babyen :)

Er så glad jeg er andregangs nå. Skal ikke la meg stresse og skal henge opp «ikke forstyrr» :hilarious::hilarious: Blir nok lettere denne gangen da jeg fortsatt har melk etter kommende storebror. Puppene lekker innimellom o_O

Anyways, man er ikke en dårlig mor om man supplerer med litt mme i ny og ne. Vi hadde en fase rundt 3 mnd også der jeg ga han en liten flaske på kveld. Han var helt umettelig og veldig veldig urolig på kveld. Følte jeg sviktet totalt ved å gi den flaske . Det er bare tull å skulle kjenne på sånt. Kunne ønske helsepersonell var litt mer nyansert i budskapet sitt.

Ja, der fikk du hele regla. Sorry! :shy::shy:
 
Trur vi og ska ha oss lekegrind da me har to jenter fra før. Ellers støtte eg den smokk me på sjukehuset for orke ikkje å bli brukt som smokk i 10 mnd denne gangen også. Vi har heller ikkje vogn lenger så må kjøpe det. Ny bæresele.
Ellers komme det ann på ka kjønn vi får, har alt av klær til jenter (noe nøytralt).
 
I teorien ja, men i praksis er det ikke alltid sånn. Det er jo en grunn til at de går ned i vekt etter fødsel. Det tæres på lagerene. Mange er sultne selv om de får de dråpene råmelk som liksom skal være nok og når de hyler på andre døgn er det kjekt å kunne gi et par ml mme. Det er overhode ikke noe galt i det :)

Sniker fra mars
Om jeg har like treg melkestart som sist kommer jeg til å be om mme ganske snart. Sist fikk jeg ikke melk før dag 6 :eek: før det var det var det kanskje 1 dråpe etter 20 min pumping. Helt håpløst. Men min baby fikk gulsott så han var bare slapp og sovna ved brystet. Og ved gulsott skal de gjerne få i seg mat litt fortere så sykehuset var ganske raskt ute med MME på dag 2/3. Kan jo få en annen baby nå men er ganske sikker på at når produksjonen min vel er i gang, har ikke mme ødelagt for oss. Det er sikkert en grunn til man helst skal prøve å holde litt igjen på det, men ikke noe vits om babyen skriker seg hes i timevis hele natta fordi den er sulten, da får den jo heller ikke diet fordi den bare blir frustrert :p delte rom med 2 babyer som var sånn, og de fikk mme etterhvert.

Og noe annet, jeg ga smokk på dag 4 på sykehuset. Fikk noen kommentarer på det ja - men det tåler jeg. Kommer til å gjøre det igjen ;)
 
Hva vil dere ha til denne babyen som dere ikke hadde til de forrige? Hit me!

Jeg skal handle en bedsidecrib, siden til forrige mini så brukte vi bare sprinkelsenga.
Og så blir det ny vogn som passer begge.

Ellers blir det faktisk ikke så mye nytt av ting!
Kanskje en bærejakke som er tilpasset bæresele, men det får jeg ta litt etterhvert dersom lille spiren ikke liker vogn. Storebror hatet vogn, men hadde en låsning, så håper vi får evt fikset det raskere denne gang:)
 
Bedside crib hadde vi ikke sist, så det skal jeg kjøpe nå hvertfall.
Sist så brukte vi bæresele fra et par mnd alder, brukte hele tiden og begynte med bæresjal da ungen nærmet seg 1 år, nå SKAL jeg ha elastisk sjal fra ungen er nyfødt :hilarious:
 
Back
Topp