Barnevogn

Førstegangs98

Flørter med forumet
Vårspirene 2021
Jeg driver å sniktitter på barnevogner. Dette er min første gang så jeg har null erfaring fra tidligere.
Ønsker meg veldig Emmaljunga Mondial Delux, nettopp fordi den virker romslig og stødig. Vet ikke hvorfor, men har fått for meg at jeg vil ha en vogn med fire like store hjul. (Slik som denne modellen)

men kanskje noen der ute har gode tips til andre vogner, kanskje i samme type? :)
 
Smaken er som baken - delt. Men jeg ville absolutt prøvd ulike modeller i butikk før jeg bestemte meg altså. Ting å tenke på er;
- maxvekt på sportsdelen
- flat eller ergonomisk sportsdel
- vekt på vogna
- sammenlagt størrelse
- hvor langt ned kan du trekke kalesjen

flat sportsdel;
- de klassiske Emmaljunga vognene
- britax smil e 3
- emmaljunga nxtF
- babyjogger city elite
- stokke beat

ergonomisk:
- uppababy vista
- bugaboo fox
- emmaljunga nxt
- stokke trailz
 
Har ingen erfaring med vogna. Men ville bare kommentere at jeg aldri ville brukt vogn med faste hjul. Vi har svingbare i front på vognen vi brukte med første, men også landeveishjul som vi setter på ved ekstremt mye snø. Synes det er helt grusomt å trille med de faste, det er så utrolig mye tyngre, spesielt på butikker. Dog, genialt på ubrøytet veier.

Det er helt sikkert smak og behag, men jeg ville heller gått for en som har svingbare og hvor man evt. kan bytte ut hjulene :)
 
Har ingen erfaring med vogna. Men ville bare kommentere at jeg aldri ville brukt vogn med faste hjul. Vi har svingbare i front på vognen vi brukte med første, men også landeveishjul som vi setter på ved ekstremt mye snø. Synes det er helt grusomt å trille med de faste, det er så utrolig mye tyngre, spesielt på butikker. Dog, genialt på ubrøytet veier.

Det er helt sikkert smak og behag, men jeg ville heller gått for en som har svingbare og hvor man evt. kan bytte ut hjulene :)

Jeg er SÅ enig! Vi har også svingbare hjul i front, som riktignok kan låses, og det er fantastisk i nesten alle situasjoner (synes jeg!). Er bare på snø jeg opplevd at å låse er til noen hjelp!
 
Jeg kjøpte en brukt emmaljunga til mini på halvannet, og har vært superfornøyd med den!! Romslig, stødig og enkel å håndtere. Synes de med svinghjul er mer vinglete jeg og passer bedre til byturer og shopping enn til lengre trilleturer. Så det spørs jo litt hva hovedbruken blir også.
 
Kan anbefale britax smile 3. Den ble kåret best i test. Har svingbare hjul som kan låses, stor kurv under med god plass til handleposer og er lett å styre. Den kommer vi til å kjøpe da den passer veldig godt for oss som bor i byen.
 
Her blir det Stokke Trailz eller Emmaljunga NXT90 pga terrengegenskaper etc (vi bor på landet) :)
 
Jeg er superfornøyd med Stokke Trailz. Den har også svingbare/ låsbare fronthjul. Det jeg elsker med denne vognen er at den er så høy, og man slipper å bøye seg så langt ned til bebisen. Mannen på 1.87 nektet å gå for en annen når han hadde sett denne:hilarious: Ellers synes jeg den var romslig og god. I tillegg til at Besafe også har i samarbeid med Stokke laget bilstol sammen, der man slipper adapter i mellom. Genialt og enkelt:happy:
 
Jeg ville tenkt på hvor du skal trille - asfalt/grus/terreng/snø. Bor du i byen, så er fire faste i mine øyne ikke så gunstig.

Har du god plass i bilen? Emmaljunga er diger og tung..

Hvor enkelt et det å justere høyden på håndtaket på vogna ift hvor høye du og partner er? (Emmaljunga er ganske lav) Mange vogner er litt knotete å justere i mine øyne, på den vogna jeg har nå gjør jeg det med en hånd...

Bor du slik til at du skal reise kollektivt med vognen?

Jeg bor i Oslo og kunne ikke levd uten svingbare hjul. Var også avhengig av å ha en vogn som funker på buss/trikk/bane. Ønsket ikke å bruke mer plass i bilen enn nødvendig. Ønsket sportsdel med mulighet for å legge ryggen helt ned, det var viktig for meg at sportsdelen kunne brukes begge veier, og at den hadde god kalesje, samt at det fantes adapter for å kunne klikke bilstolen rett på understellet. Og jeg ville ha punkteringsfrie hjul - det funker fint på asfalt og triller ikke så mye i terreng at det er verdt styret med punktering..
 
Bugaboo fox! Ville aldri byttet den mot noen andre. Svingbare hjul, god både på grus og snø. Lang fantastisk kalesje som kan trekkes helt ned
 
Helt enig at Bugaboo fox er helt fantastisk. Jeg går mye i skogen og den er god der i tillegg til at det er en helt optimal byvogn. Lett, liten og veldig kompakt slått sammen. Kalesjen er en bonus. Den kan trekkes helt ned :)
 
Vi har Bugaboo Buffalo (forløperen til Fox) etter lillesøster. ELSKER at den har lang kalesje og spesielt sommerkalesjen deres. Supertynt stoff og med integrert myggnetting, den ser litt ut som noe utenomjordisk ut med den på :D vi bor på bygda, og med svingbare hjul er det enkelt å komme seg frem overalt. Synes den er god uansett terreng. På de dagene det har vært mye snø og ingen brøyting har vi låst forhjulene :) vi skal ha denne vogna nå også, men må kjøpe ny kurv for å ha under da den har begynt å gjøre jobben sin. Skulle jeg valgt en annen hadde det blitt Stokke Trailz :love017 synes den ser så komfortabel ut, med barnet høyt oppe og mange av egenskapene vi har i buggisen.
 
Jeg ville tenkt på hvor du skal trille - asfalt/grus/terreng/snø. Bor du i byen, så er fire faste i mine øyne ikke så gunstig.

Har du god plass i bilen? Emmaljunga er diger og tung..

Hvor enkelt et det å justere høyden på håndtaket på vogna ift hvor høye du og partner er? (Emmaljunga er ganske lav) Mange vogner er litt knotete å justere i mine øyne, på den vogna jeg har nå gjør jeg det med en hånd...

Bor du slik til at du skal reise kollektivt med vognen?

Jeg bor i Oslo og kunne ikke levd uten svingbare hjul. Var også avhengig av å ha en vogn som funker på buss/trikk/bane. Ønsket ikke å bruke mer plass i bilen enn nødvendig. Ønsket sportsdel med mulighet for å legge ryggen helt ned, det var viktig for meg at sportsdelen kunne brukes begge veier, og at den hadde god kalesje, samt at det fantes adapter for å kunne klikke bilstolen rett på understellet. Og jeg ville ha punkteringsfrie hjul - det funker fint på asfalt og triller ikke så mye i terreng at det er verdt styret med punktering..

Signerer det med at sittedelen kan brukes begge veier! Vår toåring er enda ikke snudd :hilarious: synes det er så koselig og trille ansikt til ansikt. Mange vogner har sittedelen vendt fra den voksne, og barna er jo ofte ikke så gamle når de bytter fra bagdelen :)
Vi har også bilstoladapter, helt genialt!
 
Har Bugaboo buffalo og elsker den! Den er så lett å trille og snu og enkel å putte i bilen. Kidden elsker den! Eneste negative er at jeg syns bagdelen kommer litt langt ned, så det er langt å bøye seg ned for å legge ned baby. Vurderer å kjøpe en brukt trailz eller city elite, kun med bag, for å ha den første tiden for å spare ryggen litt.
Har også en BJ city premier, bruker den som sovevogn i bhg og er fornøyd med den til det. Syns den er tyngre å trille enn buffaloen og mer knotete festing av selene. Har Bugaboo kalesje til den som er helt supert!
Emmaljunga mondial deluxe er jo en stor og tung vogn, og den er tung å manøvrere rundt siden den har 4 faste hjul. Jeg kunne aldri hatt en sånn vogn, men smaken er som baken ;)
 
Her blir det nok en babyjogger city elite. Vi hadde den som siste vogn til 5 åringen, og den kan vi ha fra baby til det ikke er bruk for vogn mer.....
Må ha en god sovevogn til bhg. Etter hvert, men utenom det dekker den vårt behov :)
Jeg vil ha vogn med svingbare/låsbare hjul, da alternativet er alt for tungt for armer og skuldre når man går mye tur.
 
Vi har Bugaboo Buffalo (forløperen til Fox) etter lillesøster. ELSKER at den har lang kalesje og spesielt sommerkalesjen deres. Supertynt stoff og med integrert myggnetting, den ser litt ut som noe utenomjordisk ut med den på :D vi bor på bygda, og med svingbare hjul er det enkelt å komme seg frem overalt. Synes den er god uansett terreng. På de dagene det har vært mye snø og ingen brøyting har vi låst forhjulene :) vi skal ha denne vogna nå også, men må kjøpe ny kurv for å ha under da den har begynt å gjøre jobben sin. Skulle jeg valgt en annen hadde det blitt Stokke Trailz :love017 synes den ser så komfortabel ut, med barnet høyt oppe og mange av egenskapene vi har i buggisen.

The stroller workshop på youtube (han bor i Norge men filmene er på engelsk) nevner Buffalo i sammenlikningen med Trailz og NXT90, altså i en større og mer terrenggående klasse enn Fox. Etter å ha gått en tur på en kyststi med noen som hadde Fox, gir det mening for meg. Den måtte vi ha to personer for å få videre så fort det var litt mykt underlag, sand etc :p
 
Hadde Emmaljunga med første - og er ærlig talt ikke sånn veldig fornøyd... (Det var forgjengeren til NXT.. husker ikke hva den heter) Det eneste jeg kan skryte av er romsligheten, men det er også det. Kronglete om man skal ha den inn og ut av bil pga str og den tar voldsomt med plass på tog og buss osv... Vi har en Passat GTE, og vil påstå den er veldig romslig... Men har vi med vogna, får vi ikke med noe annet i bagasjen... Samboeren var veldig på at vi skulle ha Emmaljunga fordi han hadde best erfaring fra det på jobb (barnehage). Nå står den derfor som sovevogn i barnehagen.. Der kan jeg derimot varmt anbefale den :p
 
Vi ruller Cybex Priam fra førstemann og kunne ikke tenke meg å bytte den ut ❤️ Dvs - den kommer jo også i en elektrisk utgave må, men skal jeg komme tilbake til matchvekt er det best å la være å kjøpe den.. Tar liten plass i bilen og god kjørekomfort på alle vis. Med Aprilbaby trenger man i mine øyne ikke en diger bag siden man sannsynligvis er over på sportsdelen før jul..

Har ett Emmaljunga vrak som sovevogn i barnehagen og en Cybex twist trille til reisebruk. Tenker å kjøpe dobbel sykkelvogn - Thule eller Hamax for å kunne få med begge de gangene det er nødvendig.
 
The stroller workshop på youtube (han bor i Norge men filmene er på engelsk) nevner Buffalo i sammenlikningen med Trailz og NXT90, altså i en større og mer terrenggående klasse enn Fox. Etter å ha gått en tur på en kyststi med noen som hadde Fox, gir det mening for meg. Den måtte vi ha to personer for å få videre så fort det var litt mykt underlag, sand etc :p
Fox skal være bedre i terreng enn Buffalo. Den har fått bedre fjæring og bedre hjul. Så da burde du ikke gå for Buffalo hvis det er erfaringen din med Fox. Jeg går kyststien hele tiden med min Fox og finner det helt uproblematisk.
 
Fox skal være bedre i terreng enn Buffalo. Den har fått bedre fjæring og bedre hjul. Så da burde du ikke gå for Buffalo hvis det er erfaringen din med Fox. Jeg går kyststien hele tiden med min Fox og finner det helt uproblematisk.

Jeg har ikke sett Buffalo på nært hold, men etter den turen der fikk jeg inntrykk av at Fox passet best som byvogn... De vennene som har den er veldig fornøyd med at den er lett siden de bor i en bratt by :)
Jeg bor såpass langt utpå landet at jeg gjerne skulle testet litt forskjellige på skogsvei og grus, men det er ikke så lett så det blir vel å tråle tester og erfaringer før vi bestemmer oss...
 
Back
Topp