Vente på offentlig ivf og prøve selv, eller privatklinikk?

Gladlaks89

Blir kjent med forumet
Hei! Lurer på om noen vil dele erfaringer ang følgende:

Jeg og mannen min var til utredning og fikk vite at alt var i orden med begge to, etter at vi har prøvd å bli gravid i over et år. Likevel fikk vi henvisning til ivf, men det var venteliste på et halvt år... Vi fortsetter jo på egen hånd nå, men tenker at hvis det ikke går snart, blir det så tungt å vente helt til februar før vi får hjelp. Vurderer å kontakte en privatklinikk og punge ut. Noen som har vært i denne situasjonen? Hva gjorde dere, i så fall?
 
Hvis dere har råd - kjør på!

Vi var i Porsgrunn, kom fort inn og følte oss ivaretatt, men privat er en helt annen liga. Mer avslappet, tilpasset og man føler seg mer sett som individ, ikke en av mange.

Det er tungt å vente, jeg hadde ikke klart det hadde vi hatt midlene :)
 
Hvis dere har råd - kjør på!

Vi var i Porsgrunn, kom fort inn og følte oss ivaretatt, men privat er en helt annen liga. Mer avslappet, tilpasset og man føler seg mer sett som individ, ikke en av mange.

Det er tungt å vente, jeg hadde ikke klart det hadde vi hatt midlene :)
Takk for svar! Greit å vite!
 
Hei! Lurer på om noen vil dele erfaringer ang følgende:

Jeg og mannen min var til utredning og fikk vite at alt var i orden med begge to, etter at vi har prøvd å bli gravid i over et år. Likevel fikk vi henvisning til ivf, men det var venteliste på et halvt år... Vi fortsetter jo på egen hånd nå, men tenker at hvis det ikke går snart, blir det så tungt å vente helt til februar før vi får hjelp. Vurderer å kontakte en privatklinikk og punge ut. Noen som har vært i denne situasjonen? Hva gjorde dere, i så fall?

Enig med svaret over her. Har dere råd ville jeg valgt privatklinikk. Kan sikkert være heldig hos en offentlig klinikk også, men vår erfaring er at alt er veldig samlebåndspreget, og man får en behandling som er «standard», istedenfor å se på en individuell og tilpasset behandling/tilnærming. Er fremdeles ikke kommet i mål med graviditet, og hadde jeg visst at det kom til å bli slik, hadde jeg valgt privat uten å nøle. Lykke til! :)
 
Last edited:
Enig med svaret over her. Har dere råd ville jeg valgt privatklinikk. Kan sikkert være heldig hos en offentlig klinikk også, men vår erfaring er at alt er veldig samlebåndspreget, og man får en behandling som er «standard», istedenfor å se på en individuell og tilpasset behandling/tilnærming. Er fremdeles ikke kommet i mål med graviditet, og hadde jeg visst at det kom til å bli slik, hadde jeg valgt privat uten å nøle. Lykke til! :)
Takk for at du deler! Kan kjenne meg igjen i samlebåndpreget. Vi skal ta en vurdering ift privat. Håper det snart klaffer for dere! :Heartpink
 
Enig med de over!:happy: vi gikk privat (Hausken) med en gang det var gått 1 år og er nå 20 uker på vei og vi er så utrolig glad vi gikk så fort og fikk hjelp så ikke prøvingen psyket oss ut. :happy:
Masse lykke til!
 
I 2017 prøvde jeg og eksen. Alt i orden med begge to, offentlig utredning i PP14 eller noe. Alt tok sykt lang tid, men hun skulle da vurdere å skrive henvisning. Til pp18 hadde ikke henvisningen gått i orden enda (... Tok lang tid å få 'time' til sædprøven, osv, så alt drøyde). Vi prøvde i alle fall selv, og det klaffet pp18.

Nå, prøver jeg og gubben. Alt fint med meg, såvidt de kan se (utredning PRIVAT denne gang!!), men, han har litt redusert mengde spermier. Vi fikk henvisning til ivf. Valgte å ta det via det offentlige, og heller prøve selv Evt til vi får ordnet med ivf. Ikke at vi ikke KAN ta det privat, økonomisk, men synes ivf blir dyrt nok uansett mtp medisiner, så vi velger gi offentlige en sjanse først. Hadde vi visst med sikkerhet at det ville gå innen et år, f.eks, så ville vi nok heller ha kun prøvd selv.

MEN.. Om dere klarer å vente eller om dere vil ta privat, må dere nesten bare finne ut av selv - kjenne etter på psyken og økonomien. :)
 
Takk for svar! Greit å vite!
Enig med svaret over her. Har dere råd ville jeg valgt privatklinikk. Kan sikkert være heldig hos en offentlig klinikk også, men vår erfaring er at alt er veldig samlebåndspreget, og man får en behandling som er «standard», istedenfor å se på en individuell og tilpasset behandling/tilnærming. Er fremdeles ikke kommet i mål med graviditet, og hadde jeg visst at det kom til å bli slik, hadde jeg valgt privat uten å nøle. Lykke til! :)
Enig med de over!:happy: vi gikk privat (Hausken) med en gang det var gått 1 år og er nå 20 uker på vei og vi er så utrolig glad vi gikk så fort og fikk hjelp så ikke prøvingen psyket oss ut. :happy:
Masse lykke til!

Hadde vi hatt råd hadde vi lett gått privat; tross av god behandling fra Porsgrunn og rask oppstart (søknad inn mai, samtale august med oppstart inseminasjon og så rett på IVF syklusen etter).
 
Mannen tok test på privatklinikk ikke lenge etter vi ble enige om å prøve på baby. Der fikk han nedslående beskjed at vi trengte icsi. Vi kunne kanskje klare det selv, men måtte sannsynligvis hatt tålmodighet til å prøve lenger enn vanlig.
Vi hadde økonomi til det og gikk derfor privat med engang. Tok en utredning av meg også som så grei ut. Startet opp ved første menstruasjon etter utredningen. Det var 2 mnd etter han hadde testet seg. Angrer ikke på valget.

Så hvis dere ikke vil prøve selv lenger og har økonomien til det, vil jeg anbefale privat.
 
Det er selvfølgelig individuelt... avhengig av psyken og økonomien. Vi er drittlei av hele prøvingen, og gikk privat (men det blir en annen behandling først, som er mye enklere og billigere enn ivf). Hvis ivf blir aktuelt for oss, ønsker jeg å komme inn på venteliste i det offentlige, men ta et forsøk privat i ventetiden. Det er en veldig stor pågang i det sykehuset vi hører til.
 
Har vært i akkurat samme situasjon, men endte med at vi venter på det offentlige. Håper fortsatt på at det skal klaffe på den naturlige måten i mellomtiden siden alt er bra med oss begge. Privat var veldig fristende og er nok veldig bra på mange områder. Det eneste minuset er vel prisen samt at man "låser" seg litt til å fortsette der med evt fryseforsøk hvis det ikke går på første..og bare et fryseforsøke koster over 10000. Syns dette var et vanskelig valg så føler med deg ❤️
 
Vi tok privatforsøk mens vi ventet på offentlig. Holdt med ett offentlig før vi gikk tilbake til privat. Følte oss mye mer ivaretatt og lyttet til der. Husk at du får dekket en viss sum på medisiner av helfo uansett om det er privat eller offentlig :)
 
Vi var på utredning privat etter pp10. Ingenting galt med noen av oss, men ikke en eneste positiv test. Jeg var veldig usikker på IVF-prosessen, og litt bekymret. Så etter kjempefin oppstartssamtale nå etter pp14 (hos Hausken) valgte vi å ta første forsøk privat mens vi står på venteliste offentlig hos Porsgrunn. Halvveis i stimuleringen nå, og er SÅ glad vi valgte privat. Vi får såå god oppfølging og alt er tilpasset meg og oss. Føler oss ordentlig godt ivaretatt på hvert steg i prosessen. :) Det gjør meg ekstra trygg siden det er første gang og jeg ikke visste hva jeg gikk til.

Hvis vi trenger flere forsøk blir det offentlig, og da er jeg nok litt mer trygg på hva jeg kan forvente også.:)

Lykke til!
 
Vi var på utredning privat etter pp10. Ingenting galt med noen av oss, men ikke en eneste positiv test. Jeg var veldig usikker på IVF-prosessen, og litt bekymret. Så etter kjempefin oppstartssamtale nå etter pp14 (hos Hausken) valgte vi å ta første forsøk privat mens vi står på venteliste offentlig hos Porsgrunn. Halvveis i stimuleringen nå, og er SÅ glad vi valgte privat. Vi får såå god oppfølging og alt er tilpasset meg og oss. Føler oss ordentlig godt ivaretatt på hvert steg i prosessen. :) Det gjør meg ekstra trygg siden det er første gang og jeg ikke visste hva jeg gikk til.

Hvis vi trenger flere forsøk blir det offentlig, og da er jeg nok litt mer trygg på hva jeg kan forvente også.:)

Lykke til!

Hei! Tusen takk for svar! Setter stor pris på det. Jeg er også veldig usikker ift IVF, og har liksom håpet i det lengste at det skal gå naturlig. Men jeg og mannen har snakket om at det ikke har noe å si om barnet blir til med naturlig eller kunstig befruktning. Vi er bare så klare for at det skal skje nå.
Har nettopp fått innkalling til fertilitetsklinikken i Haugesund nå, har fått time i begynnelsen av januar. På en måte tenker jeg at jeg klarer å vente til da, men på den andre siden er det jo før, jo bedre. Spennende tanke å prøve privat først, mens en er på venteliste til offentlig. Da kan en jo ha det i backup.. Takk for at du deler! Masse lykke til, til dere!
 
Vi tok privatforsøk mens vi ventet på offentlig. Holdt med ett offentlig før vi gikk tilbake til privat. Følte oss mye mer ivaretatt og lyttet til der. Husk at du får dekket en viss sum på medisiner av helfo uansett om det er privat eller offentlig :)
Det er sant, hjelper på. Takk for svar!
 
Back
Topp