Morsmelkerstatning. Hvor mye drikker babyene deres?

karamell

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Skuddårsspirene 2024
Babyen vår er 8 uker. Drikker utelukkende MME og får det 7 ganger i døgnet. Da lager vi 150 ml og det blir som regel drukket opp, men noen ganger er det alt fra 30 til 70 ml igjen i flaska når babyen er mett. Noen dager blir dette totalt over 1000 ml.

Babyer skal jo helst ikke overstige 1000 ml med MME i løpet av døgnet, sier noen. Andre mener dette er en gammel myte.

Hva skal jeg gjøre mtp at det er to måneder igjen til babyen kan begynne med fast føde?


Helsestasjonen vår har vært litt utydelige på dette.

Hvor mye drikker deres babyer? Erfaringer med dette?
 
Jeg har hørt at babyen skal få så mye som han vil ha, og at babyen ikke skal gå sulten for å passe inn i en «norm».

Min gutt er 9 uker gammel, får også kun utelukkende mme. Varierer veeeeldig hvor mye han drikker per måltid, og jeg må nesten lage det ut fra hvor mye han har sovet rett før, og hvor lenge det er siden han fikk mme sist. Enn så lenge har vi ikke noe bedre system. Han drikker alt fra 60 til 200 ml på et måltid.

Jeg sjekket døgnmengden hans over tre døgn for et par uker siden. Da lå det på rundt 700-800 ml i døgnet.
 
Lille er 12 uker, og drikker 6-700 ml i døgnet. Jeg bekymrer meg for at det er for lite (storesøster drakk mye mer på samme alder), men så lenge hun er glad og fornøyd føler jeg i grunnen ikke det er noe mer jeg kan gjøre med det. Hun har ligget på samme melkemengde siden hun var 6 uker.

Vokser ut av klærne sine, sover godt på natta med en del våkentid dagtid, ruller over på siden og virker slett ikke å henge etter utviklingsmessig. Spent på hvor mye kjeft jeg får på 3mnd-kontroll om et par uker... De er helt crazy opphengt i matmengder og vekt der borte, sist måtte vi inn på ekstra kontroll fordi hun lå 40 gram under å følge kurven sin fra sist. Hun er ingen liten baby heller, har nok rundet 6 kg i alle fall.

Anywho: Hun spiser 6 måltider i døgnet, hvor det største er når vi legger oss (130-150 ml), of resten ligger på alt fra 70 til 120 ml. Hun spiser lite på morgenen, mer utover dagen - slik som resten av familien :p
 
Holdt oversikt i går. Da drakk hun 980 ml. Tenker å gjøre det samme et par dager fremover, bare for å se om hun er oppe i 1000 ml hver dag...

På 6-ukerskontrollen lå hun helt på snitt i vekt og lengde. Rart at hun kan spise så mye da? Kanskje jeg må til med en ny veiing? Eller kanskje jeg bare må slutte å stresse med det!! Uff. Hadde aldri brydd meg hvis hun drakk morsmelk.
 
Anywho: Hun spiser 6 måltider i døgnet, hvor det største er når vi legger oss (130-150 ml), of resten ligger på alt fra 70 til 120 ml. Hun spiser lite på morgenen, mer utover dagen - slik som resten av familien :p
Haha, min er stikk motsatt, spiser masse på morgenen og nesten ingenting på kvelden. Nesten rart at han holder seg såpass «mett» gjennom natta til at han sover så godt som han gjør.
 
Holdt oversikt i går. Da drakk hun 980 ml. Tenker å gjøre det samme et par dager fremover, bare for å se om hun er oppe i 1000 ml hver dag...

På 6-ukerskontrollen lå hun helt på snitt i vekt og lengde. Rart at hun kan spise så mye da? Kanskje jeg må til med en ny veiing? Eller kanskje jeg bare må slutte å stresse med det!! Uff. Hadde aldri brydd meg hvis hun drakk morsmelk.
Varierer nok veldig fra baby til baby. Så lenge hun vokser og følger sin kurve så er det nok bare sånn hun er :)

Kan også nevne at mme-mengden til gutten min har vært stabil i flere uker nå, så det er ikke sikkert du trenger å bekymre deg så veldig for tida fram mot tid for fast føde :)
 
Min drikker også over 1 liter.
Snakka med Helsesykepleier om dette. Baby må bli mett uansett :) Så ho får det ho vil!
Nå er baby bikka 3 mndr så da sper vi på med litt sviskemos og tynn velling :joyful:
 
Min drikker også over 1 liter.
Snakka med Helsesykepleier om dette. Baby må bli mett uansett :) Så ho får det ho vil!
Nå er baby bikka 3 mndr så da sper vi på med litt sviskemos og tynn velling :joyful:
Kan man begynne med sviskemos og velling nå? Min er også 3 mnd og jeg har nedtelling til jeg kan gi litt «mat» for nå henger han i puppen hele tiden og ingen kan passe han da
 
Kan man begynne med sviskemos og velling nå? Min er også 3 mnd og jeg har nedtelling til jeg kan gi litt «mat» for nå henger han i puppen hele tiden og ingen kan passe han da

Det er isåfall bare i samråd med helsesøster, så ville tatt det opp der.
 
Oppdatering: Nå er hun 10 uker, og drikker 150 ml 5-6 ganger i døgnet. Kanskje hun hadde en veldig vokseperiode fra 6-8 uker?

Det hender fortsatt at hun er over 1 liter, men sjeldnere. Gir uansett så mye hun vil ha. :Heartred
 
Kan man begynne med sviskemos og velling nå? Min er også 3 mnd og jeg har nedtelling til jeg kan gi litt «mat» for nå henger han i puppen hele tiden og ingen kan passe han da

Det er vel anbefalt å vente til 4 mndr... men jeg fikk beskjed om at jeg kunne la ho smake :happy: Så da gjorde vi det. Ho får ett par skeier ett par ganger om dagen. Så får ho litt velling på kvelden. Dette var jo bra for henne så ho blei litt mer mett og slapp å drikke så vanvittig med tåte feks!
 
Back
Topp