Tror jeg gir opp hele ammingen :( *litt langt innlegg*

Hmm1987

Glad i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Lillegutt er bare 9 dager gammel, men vurdere sterkt å legge hele ammingen på hylla.
Helt siden han ble født har han hatt et ekstremt sugebehov, noe som har resultert i såre brystvorter.
Har klart å holde det sånn tålig i sjakk, med å bruke forskjellige ammestillinger for å belaste litt forskjellige steder.
Jeg har fått sjekket sugetaket flere ganger, de mener det er bra, men likevel er det vondt under hver amming og verst på nettene.
I går var vi på helsestasjonen og lillegutt hadde bare gått opp 45 g siden fredag, noe jeg mistenkte siden han har hengt i puppen siden han ble født uten å virke fornøyd.
For å øke produksjonen skal jeg nå amme/pumpe hver 2 time i 2 døgn (hver 3 time på natta) og evt gi han litt tillegg hvis ikke han virker fornøyd.

Har nå holdt på i litt over et døgn og jeg er utslitt og enda mer sår på brystvortene så har droppet selve ammingen siden morgenen i dag og pumper bare, for å prøve å avlaste.
Merker at motivasjonen synker for hver pumping når det kommer mindre og mindre for hver gang og dermed også mer mme for hvert måltid.

Jeg vet at barn vokser fint opp på mme, men likevel føles det som et nederlag og skulle gi opp.
Med første mann slet vi veldig i begynnelsen, men det gikk seg til etterhvert og ammet til hun var 9 måneder.
Med andremann gikk det kjempefint helt frem til hun mistet interessen for puppen ved 2 måneders alder.
Så jeg har hatt «en av hver» tidligere.

Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, ble ganske langt også, kanskje noen trøstende ord evt erfaringer, men bare må få det ut et sted.
Ny kontroll på helsestasjonen i morgen for å sjekke vekta, håper på oppgang men litt surt også for det er vel mest pga mme’en.

Takk for at du orker å lese alt :Heartred
 
Lillegutt er bare 9 dager gammel, men vurdere sterkt å legge hele ammingen på hylla.
Helt siden han ble født har han hatt et ekstremt sugebehov, noe som har resultert i såre brystvorter.
Har klart å holde det sånn tålig i sjakk, med å bruke forskjellige ammestillinger for å belaste litt forskjellige steder.
Jeg har fått sjekket sugetaket flere ganger, de mener det er bra, men likevel er det vondt under hver amming og verst på nettene.
I går var vi på helsestasjonen og lillegutt hadde bare gått opp 45 g siden fredag, noe jeg mistenkte siden han har hengt i puppen siden han ble født uten å virke fornøyd.
For å øke produksjonen skal jeg nå amme/pumpe hver 2 time i 2 døgn (hver 3 time på natta) og evt gi han litt tillegg hvis ikke han virker fornøyd.

Har nå holdt på i litt over et døgn og jeg er utslitt og enda mer sår på brystvortene så har droppet selve ammingen siden morgenen i dag og pumper bare, for å prøve å avlaste.
Merker at motivasjonen synker for hver pumping når det kommer mindre og mindre for hver gang og dermed også mer mme for hvert måltid.

Jeg vet at barn vokser fint opp på mme, men likevel føles det som et nederlag og skulle gi opp.
Med første mann slet vi veldig i begynnelsen, men det gikk seg til etterhvert og ammet til hun var 9 måneder.
Med andremann gikk det kjempefint helt frem til hun mistet interessen for puppen ved 2 måneders alder.
Så jeg har hatt «en av hver» tidligere.

Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, ble ganske langt også, kanskje noen trøstende ord evt erfaringer, men bare må få det ut et sted.
Ny kontroll på helsestasjonen i morgen for å sjekke vekta, håper på oppgang men litt surt også for det er vel mest pga mme’en.

Takk for at du orker å lese alt :Heartred


Hei.
Skjønner at det føles tungt når du ikke kjenner det går fremover. Jeg har også slitt veldig med at jeg har vært sår og det har vært vondt. Etter 2 dager ble tungebånet på mini klippet på sykehuset. Der sa de også at hvis det ikke ble bedre skulle jeg ta 2 dager hvor jeg kun pumpet for å avlaste niplene. Det har fungert ganske bra. Tilbake til amming nå og det gjør bare vondt de første 10 sek. ca. Nå skal det sies at det ser ut til at jeg har nok melk og pumpinga funger greit for meg. (Pumper en gang før jeg legger meg for å ha litt sambo kan gi på dagen)

Jeg ville gitt det et forsøk med pumpinga nå et par dager, men hvis det blir for slitsomt, eller det ikke ordner seg med produksjon synes jeg ikke det er et nederlag å gi opp.
Lykke til :Heartred
 
Amming er ingen lek! Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å ikke være så streng med meg selv denne gangen, men det viser seg at det er lettere sagt enn gjort. :rolleyes: Min høyre pupp er skikkelig vond, og jeg gruer meg hver gang det er den sin tur. Jeg vet hva problemet er og at det blir bedre etterhvert, men akkurat nå er det bare pyton. :wtf:

Jeg synes hver mamma skal finne ut selv hvor grensa går. Jeg synes du har gjort mer enn nok for å prøve å få det til å fungere! Til tross for smerter og lav produksjon står du på og pumper, og prøver virkelig. De nyeste generasjonene jordmødre sier at delamming er like bra som fullamming; babyene får i seg mors antistoffer på denne måten også, så hvis du vil kan du jo prøve deg på en mellomting. :) Lykke til! Og uansett hva du går for, så blir det helt sikkert bra nok!
 
Lillegutt er bare 9 dager gammel, men vurdere sterkt å legge hele ammingen på hylla.
Helt siden han ble født har han hatt et ekstremt sugebehov, noe som har resultert i såre brystvorter.
Har klart å holde det sånn tålig i sjakk, med å bruke forskjellige ammestillinger for å belaste litt forskjellige steder.
Jeg har fått sjekket sugetaket flere ganger, de mener det er bra, men likevel er det vondt under hver amming og verst på nettene.
I går var vi på helsestasjonen og lillegutt hadde bare gått opp 45 g siden fredag, noe jeg mistenkte siden han har hengt i puppen siden han ble født uten å virke fornøyd.
For å øke produksjonen skal jeg nå amme/pumpe hver 2 time i 2 døgn (hver 3 time på natta) og evt gi han litt tillegg hvis ikke han virker fornøyd.

Har nå holdt på i litt over et døgn og jeg er utslitt og enda mer sår på brystvortene så har droppet selve ammingen siden morgenen i dag og pumper bare, for å prøve å avlaste.
Merker at motivasjonen synker for hver pumping når det kommer mindre og mindre for hver gang og dermed også mer mme for hvert måltid.

Jeg vet at barn vokser fint opp på mme, men likevel føles det som et nederlag og skulle gi opp.
Med første mann slet vi veldig i begynnelsen, men det gikk seg til etterhvert og ammet til hun var 9 måneder.
Med andremann gikk det kjempefint helt frem til hun mistet interessen for puppen ved 2 måneders alder.
Så jeg har hatt «en av hver» tidligere.

Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, ble ganske langt også, kanskje noen trøstende ord evt erfaringer, men bare må få det ut et sted.
Ny kontroll på helsestasjonen i morgen for å sjekke vekta, håper på oppgang men litt surt også for det er vel mest pga mme’en.

Takk for at du orker å lese alt :Heartred
Sniker. Det blir mindre for hver pumping, men er total mengde du får ut i løpet av en dag mindre også? Å pumpe ofte er jo for nå øke produksjonen og da vil det ofte være mindre når det ikke er lenge siden sist pumping eller amming. Produksjonen øker ganske fort, i løpet av noen dager, når man pumper slik du gjør. Kanskje du ønsker å avvente for å se hvordan det går?

Jeg plagdes med amming på første, og en av de tingene de sa på barsel var "vent og se, det vil gå seg til, de vokser fort og får større munn og bedre grep ". Jeg var veldig skeptisk. Men de hadde selvsagt rett for min del. Babyer vokser veldig fort, de første mnd vokser de en cm i uka i lengden i gjennomsnitt. Med.større munn kan der bli bedre sugetak.


Hvor og hvordan vondt er det du får? Har du prøvd å liksom stappe litt mer pupp i munnen på lille med hamburgergrepet? Kanskje det kan hjelpe om babyen har mer pupp i munnen?

Og så,som de andre sier, du må selv føle på hva som blir rett for deg. Jeg oppfatter at du egentlig ønsker å amme, men at det innenfor negativt med lav vektoppgang, mas med pumping og i tillegg vondt. Men ønsker du å slutte, så blir det da absolutt folk av de som får mme også! For mange er det det rette og de får det bedre sammen pga det. Du skal ikke føle dårlig samvittighet for å gjøre et slikt valg. Å være en god mor har ikke noe med mm eller mme å gjøre.
 
Mitt råd er å gi flaske mens du pumper. Jeg ammet på ene puppen og pumpet på andre. Da har du baby som om du ammer og du får de samme lydene og luktene og ser det samme som trigger hormonene som hjelper på utdrivnings refleksen. med nr 1 så ammet hun så heftig at jeg blødde. Jeg måtte amme liggende og så la puppene lufttørke. Da ammet hun hver 30 min til hver time i flere uker. Jeg hadde hjelp i at mannen min og søsteren min var hjemme med meg og byttet på å passe på baby og komme inn til meg med henne for å amme. Jeg var så sliten til tider at jeg ikke orket lukke opp øynene. Så hvis du kan få litt hjelp og avlastning i noen timer så du får sovet så hjelper d.
trodde også at det fantes noen medisiner som de bruker for å hjelpe å stimulere melkeproduksjonen.
Det er fælt når d ikke funker helt.

PS. Jeg har begynt med tutt nå etter en uke pga sykt sugebehov. Føler og hun suger mer effektivt nå. Som om hun er ekstra sulten og får godt med mat nå. Så er hun roligere nå.

hvis du ikke orker mer så er d greit. Men hvis du vil så må du kreve mer hjelp fra helsestasjonen. Evt få sjekket tungebåndet. D kan gjøre d verre å få skikkelig tak for babyen ifølge min søster som har to unger med det. Brystvortene hennes ble helt flate av å amme.

og husk at du gjør en fantastisk jobb. Og vil fortsette å gjøre d selv om du velger mme. Og hver dråpe du nå gir er bedre en ingenting.
 
Føler veldig med deg. Det er så utrolig slitsomt når man ikke får til ammingen og det hjelper ikke med lite søvn og smerter.

Om du har overskudd til det ville jeg ha kontaktet en ammehjelper fra ammehjelpen. De har masse erfaring og kunnskap om dette, og kan gi god veiledning (ofte bedre enn på sykehuset). Mener man kan bestille time over nettet.

Sender en stor klem :Heartred
 
Min høyre pupp er skikkelig vond, og jeg gruer meg hver gang det er den sin tur. Jeg vet hva problemet er og at det blir bedre etterhvert, men akkurat nå er det bare pyton. :wtf:

Jeg gruer meg også til høyrepuppen! I starten gruet jeg meg til begge, og bannet høyt hver gang. Husker det gjorde vondt med første babyen også, men at det gikk over i løpet av noen dager. Krysset fingrene for det nå også, men synes det har tatt lang tid. (2,5 uker nå.) Jo oftere hun dier, jo mer øm blir jeg. Venstrepuppen går greit nå, mens jeg biter tenna sammen de første sekundene på høyrepuppen. Vel, det er da fremskritt å ikke måtte banne lenger.

Jeg har vært nødt til å avlaste litt med pumping (som har gjort hakket mindre vondt), og det samme med ammeskjold. Når jeg har vært vågal har jeg tatt dem av ca. halvveis. I tillegg har vi hatt mme i skapet til noen ganger hvor jeg ikke har hatt psyke til nok en ammeøkt. Det har hjulpet å få gitt puppene litt pause.

Jo, og så har jeg lest masse på Ammehjelpen, og vurdert å ta kontakt med dem. Kanskje det er noe trådstarter kan vurdere? De har også en FB-gruppe. Hvis ikke er jo mme et godt alternativ da. :)
 
Jeg hadde såre bryst i 3 uker(!) Har fullammet tre barn. Var så vondt at jeg krøllet tærne mens jeg ammet og gråt da baby gråt og var sulten fordi jeg gruet meg sånn. Jeg brukte multimam kompress med siste og det var virkelig verdt pengene. Jeg hadde åpne sår og blødde når jeg pumpet. Etter 3 uker gikk ammingen som en drøm. Likevel må du gjøre det som kjennes riktig ut for deg. Jeg har snart termin og er innstilt på at det vil være vondt i starten. Har kjøpt multimam kompress og cozyfix ammepute.

lykke til, håper det løser seg
 
Sniker fra september; har dere prøvd å gi smokk for å avlaste sugebehovet? Det «reddet» meg på sykehuset.. var en jordmor som var sterkt imot det, men så kom en annen og sa at det ikke var noe tvil om at den babyen trengte smokk. Det hjalp veldig!

Når det er sagt; så er det ikke noe vits å tvinge seg til å
amme når det bare er vondt og slitsomt. Du har prøvd ditt beste for babyen, men nå må du tenke på hva som er best for deg :Heartred
 
Tusen takk for mange gode råd og ord!

Har vært på helsestasjonen i dag for veiing, som gikk over all forventning. Og når vi ser tilbake så har han ikke fått så mye erstatning som jeg trodde, kanskje 10-30 Ml mme av og til, de fleste gangene vil han ikke ha det.

Snakket lenge med helsesøster og kom frem til at jeg fortsetter løpet med å pumpe så ofte jeg kan, og gi på flaske. Og hvis/når jeg føler for det prøver jeg å legge han til puppen igjen.
La han faktisk til i sted, og ikke vondt på venstre pupp så vidt jeg kjente. Kjente litt mer på høyre men den ser jeg fortsatt er litt sår enda.
I tillegg hadde jeg akkurat pumpet, så var nok lite melk å få tak i for han.
får prøve igjen litt senere.

Vil veldig gjerne få til ammingen, men ikke for en hver pris! Misunner virkelig alle damer som bare får til ammingen på null komma niks!
 
Her kommer det fremdeles noen gloser de første 15 sek. og mini er 4 uker på lørdag. Hadde ikke holdt ut uten multimam. Det har gått litt i bølger. Det var veldig bra noen dager, så hadde han en dag med magevondt hvor han var veldig urolig på puppen. Dårlig tak, dro og styrte, så da var det på an igjen. Det er mest i startet/ utdrivingen som er skikkelig ille nå. Har vurdert å pumpe noen måltid for at de skal få hvile litt mer, men ikke kommet til det enda. Nå håper jeg vi er på rett vei igjen. Det som holder motivasjonen oppe er at de blir eldre og vokser så de vil jo også bli bedre på dette etterhvert.
 
Kor mye e vanlig å gå opp per døgn då? Viss 45gram va lite på fre-tirs..
Det vet jeg egentlig ikke, men det har kanskje med kurven de skal følge?

hvis han hadde fortsatt i samme spor så hadde kurven for vekt flatet veldig ut. Nå hadde han gått opp 90 g på 2 dager
 
Jeg har et flaskebarn (nr 1) og et ammebarn (nr 2) bak meg. Pga egen sykdom etter førstemann, måtte vi gi flaske. Jeg husker jeg kjente på en sorg, og en følelse av å feile. Det var et stort nederlag for meg... Så da jeg skulle ha andremann var jeg så fast bestemt på å amme at jeg ikke brydde meg om hvor vondt det det var. Jeg hadde dårlig med melk, og hun la dårlig på seg. Da jeg pumpet kom det ikke noe ut. Men jeg nektet å gi meg pga den opplevelsen jeg hadde hatt med førstemann. Det gikk utover helsa mi. Det eneste jeg gjorde var å amme, å hun hang i puppen 24/7... Da jeg endelig bestemte meg for at NÅ må jeg bare gi opp (ca da hun var 4 mndr) så nektet hun å ta både flaske å smokk. Så jeg hadde rett å slett et ammemarerit til hun var 7 mndr.. Lytt til kroppen din. Barnet ditt har det ikke bra når ikke du har det bra. Jeg personlig syntes det er et alt for drøyt ammepress rundt om kring. Gjør det som føles best for deg selv og barnet ditt. Er ikke barnet tilfreds og du ikke har nok melk hvorfor skal man pine seg gjennom det da? Når det finnes andre alternativer?:) stor klem fra meg.
 
Jeg har også vært forferdelig sår de første ukene og ved pumping kommer det ikke så mye ut. Mine har hatt et stort sugebehov og for å avlaste har jeg gitt smokk veldig tidlig. I tillegg så hjalp det veldig med amme-spray (syntocynon eller noe sånt) før amming slik at det ikke ble så mye «tørrsuging» før melken kom.
 
Kor mye e vanlig å gå opp per døgn då? Viss 45gram va lite på fre-tirs..
Fikk beskjed fra helsestasjon her at 200 gr i uka skulle de legge på seg. Min hadde lagt på seg 420 gr på en uke så ble bekymret for om det er for mye for lille kroppen :oops: men helsesøster sa ikke mye på det og at de skulle legge på seg 200 PR uke:happy119
 
Lillegutt er bare 9 dager gammel, men vurdere sterkt å legge hele ammingen på hylla.
Helt siden han ble født har han hatt et ekstremt sugebehov, noe som har resultert i såre brystvorter.
Har klart å holde det sånn tålig i sjakk, med å bruke forskjellige ammestillinger for å belaste litt forskjellige steder.
Jeg har fått sjekket sugetaket flere ganger, de mener det er bra, men likevel er det vondt under hver amming og verst på nettene.
I går var vi på helsestasjonen og lillegutt hadde bare gått opp 45 g siden fredag, noe jeg mistenkte siden han har hengt i puppen siden han ble født uten å virke fornøyd.
For å øke produksjonen skal jeg nå amme/pumpe hver 2 time i 2 døgn (hver 3 time på natta) og evt gi han litt tillegg hvis ikke han virker fornøyd.

Har nå holdt på i litt over et døgn og jeg er utslitt og enda mer sår på brystvortene så har droppet selve ammingen siden morgenen i dag og pumper bare, for å prøve å avlaste.
Merker at motivasjonen synker for hver pumping når det kommer mindre og mindre for hver gang og dermed også mer mme for hvert måltid.

Jeg vet at barn vokser fint opp på mme, men likevel føles det som et nederlag og skulle gi opp.
Med første mann slet vi veldig i begynnelsen, men det gikk seg til etterhvert og ammet til hun var 9 måneder.
Med andremann gikk det kjempefint helt frem til hun mistet interessen for puppen ved 2 måneders alder.
Så jeg har hatt «en av hver» tidligere.

Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, ble ganske langt også, kanskje noen trøstende ord evt erfaringer, men bare må få det ut et sted.
Ny kontroll på helsestasjonen i morgen for å sjekke vekta, håper på oppgang men litt surt også for det er vel mest pga mme’en.

Takk for at du orker å lese alt :Heartred
Har du prøvd brystskjold hvis det fortsatt gjør vondt? Det var helt krise her i forrige uke og vi fikk ikke til ammingen pga brystspreng så kjøpte brystskjold - rakk ikke å prøve det selv før brystspreng ga seg etter noen dager. Vet at det er både fordeler og ulemper med å bruke det.

Det viktigste er å tenke hva som er best for seg selv og babyen. Jeg selv var på tur å gi opp ammingen fordi det ikke fungerte og vi brukte 6 timer med kaving og skriking fordi han ikke fikk ordentlig tak. For vår del var det mest pga brystspreng da.. men var ikke sikker på om det var derfor der og da. Har du prøvd bakoverlent amming? Det har vært redningen her :shy:
 
Æsj, nå har jeg vært på HS for å veie, og han har ikke gått opp tilfredsstillende. :( For en stressende følelse!

Helsesykepleieren sa at man ønsker tilbake til startvekt innen to uker, og 200 g i uka når amminga er godt i gang. Så 90 g på to dager er jo bra!
 
Æsj, nå har jeg vært på HS for å veie, og han har ikke gått opp tilfredsstillende. :( For en stressende følelse!

Helsesykepleieren sa at man ønsker tilbake til startvekt innen to uker, og 200 g i uka når amminga er godt i gang. Så 90 g på to dager er jo bra!
Ja, med de 90 g så har lillegutt nå 5 g igjen til fødselsvekta, så regner med han har nådd den i løpet av det siste døgnet.

Det er sykt stressende når ikke de går opp sånn som de «burde», hvordan var det med din lille? Må du amme litt ekstra de neste dagene?
 
Ja, med de 90 g så har lillegutt nå 5 g igjen til fødselsvekta, så regner med han har nådd den i løpet av det siste døgnet.

Det er sykt stressende når ikke de går opp sånn som de «burde», hvordan var det med din lille? Må du amme litt ekstra de neste dagene?
Hun helsesykepleieren var litt pushy på "tvangsforing" osv, og etter å ha tenkt meg litt om tror jeg at jeg må prøve å øke produksjonen min. Jeg har ammet slik som jeg gjorde på slutten med storebror da alt var godt i gang (annenhver pupp, én pupp til hvert måltid), så skal prøve meg fram med begge puppene til hvert måltid og se om ikke det gjør det bedre.

Tar det absolutt alvorlig og tar gjerne imot råd fra helsesykepleieren, men prøver å balansere rådene jeg får med litt sunn fornuft og egen erfaring. Liker ikke så godt når de er bastante. :rolleyes: For eksempel å vekke ham hver tredje time for mat. Han har kun en soveperiode som varer i 4 timer per døgn, den kan han (og jeg) få ha i fred synes jeg. De andre 20 timene ammer vi i snitt annenhver time.
 
Back
Topp