TV titting

Bkno6893892

Første møte med forumet
Førstegangs her og babyen min er nettopp fylt 6 mnd. Lurer på når det er greit for baby å se på TV. Noen som har erfaring eller mening..? Iflg div helsemyndigheter o.l så er anbefalingen å vente til barnet er 2 år hvis ikke mer.

Men i samtale med ei venninne i dag så virket hun sjokkert for at jeg ba henne skru av TV’n hennes mens han lå foran på ett teppe. At jeg kunne finne på å nekte han det liksom. Fikk meg til å føle meg håpløs
Jeg syns 6 mnd er alt for tidlig å utsette han for skjerminntrykk, redd det kan bli for store inntrykk for han pt. , og vil gjerne bevare «uskylden» litt lenger - det vil bli nok av skjermtid når han blir eldre. Men 2 år virker litt lenge.. når tenker dere det er greit?
 
Førstegangs her og babyen min er nettopp fylt 6 mnd. Lurer på når det er greit for baby å se på TV. Noen som har erfaring eller mening..? Iflg div helsemyndigheter o.l så er anbefalingen å vente til barnet er 2 år hvis ikke mer.

Men i samtale med ei venninne i dag så virket hun sjokkert for at jeg ba henne skru av TV’n hennes mens han lå foran på ett teppe. At jeg kunne finne på å nekte han det liksom. Fikk meg til å føle meg håpløs
Jeg syns 6 mnd er alt for tidlig å utsette han for skjerminntrykk, redd det kan bli for store inntrykk for han pt. , og vil gjerne bevare «uskylden» litt lenger - det vil bli nok av skjermtid når han blir eldre. Men 2 år virker litt lenge.. når tenker dere det er greit?

Det bestemmer du selv, tenker jeg :)
Hva kjenner du at barnet har størst utbytte av i våkentiden sin? Skjerm for små babyer blir gjerne bare masse lyd/lysinntrykk. Når de er eldre kan man se på tv sammen og snakke om hva som skjer osv, så det er mer en felles aktivitet.
Uansett greit å skru av TVen når man har besøk, synes jeg da :p
Det er nok ikke skadelig om han ser litt en dag, men forskjell på det og å sette han konsekvent foran tv mange ganger til dagen.
Stol på deg selv og det du tenker er riktig, er alltid noen som mener at man er for mye eller for lite hysterisk.
 
Forresten sett litt tv her fra rundt 8-10 mnd. Men merket at jeg etterhvert satt det på litt for ofte, fordi jeg var sliten selv og det var vinter, hehe :p så måtte finne frem kreativitet for å komme på nye måter å aktivisere han på fra ettårsalder.
Nå er min 2,5 år og vi ser som regel litt barnetv hver dag, men han etterspør det ikke alle dager så kan fint gå noen dager uten om vi er opptatt/på farten eller har besøk.
 
Det bestemmer du selv, tenker jeg :)
Hva kjenner du at barnet har størst utbytte av i våkentiden sin? Skjerm for små babyer blir gjerne bare masse lyd/lysinntrykk. Når de er eldre kan man se på tv sammen og snakke om hva som skjer osv, så det er mer en felles aktivitet.
Uansett greit å skru av TVen når man har besøk, synes jeg da :p
Det er nok ikke skadelig om han ser litt en dag, men forskjell på det og å sette han konsekvent foran tv mange ganger til dagen.
Stol på deg selv og det du tenker er riktig, er alltid noen som mener at man er for mye eller for lite hysterisk.

Takk for svar jeg mener det samme som deg at det uansett er opp til oss som foreldre å bestemme. Jeg blir bare så satt ut av sånne reaksjoner som venninna mi kom med, man er jo litt usikker med førstemann og det har hun tydeligvis glemt. Ville jeg skulle sette på netflix til han mens vi var på kafe og (ikke aktuelt sa jeg) Guttungen har mye mer utbytte av å ikke være limt til en skjerm syns jeg, vil pirre mer kreativitet og interaksjon. Blir jo garantert barne-tv her og etterhvert, men sånn i endinga vil jeg vente til han kan uttrykke seg bedre og ha mer samtale rundt det vi ser som du sier
 
Personlig ville det aldri falt meg inn å la en seks måneder gammel baby se på tv overhodet, det kjenner jeg instinktivt at blir helt feil. Storebror her er snart fem år og han begynte så vidt å se litt på Fantorangen da han var rundt to år. Han fikk også se litt på iPad i barnehagen rundt samme alder, og det synes vi var greit. Vi begrenser fortsatt skjermtid for ham til ca. en halvtime om dagen.

Jeg synes dette er et veldig interessant og viktig tema og leser det som dukker opp av forskningsartikler o.l. Jeg mener ikke at barn ikke skal bruke skjermer overhodet, men akkurat de første to årene trenger de det så desidert ikke – kanskje med unntak for barn med spesielle behov o.l. som bruker spesialapper. I stedet bør man bruke tiden på samspill, lek, sang, lese bøker, være ute osv. osv. :)
 
Her ser Lillemor på tv fra tid til annen. Hun elsker Drømmehagen og ler skikkelig av de rare formene og lydene.

Alle barn er forskjellige og har ulike behov. Lille jenta mi krever mye oppmerksomhet og aktivitet, så hvis jeg skal få gjort noe annet enn å sitte på gulvet eller hoppe med henne så er det ypperlig med litt tv og vippestol.

Alt med måte tenker nå jeg da.
 
Altså..
Man plasserer ikke en baby i vippestol foran en tv med intensjon at baby skal glo på tv'n.

Men om tv'n surrer i bakgrunnen mens baby leker på gulvet?
Har vanskelig for å tro at folk med klistermerkebaby tar fri fra tv'n i 2 år.
Eller når man sitter i stuen og ammer.
Mange babyer har søsken som er en del eldre. De ser på tv innimellom. Med baby i samme rom.

Mener det er forskjell på de tingene, å plassere de med hensikt i at tv er underholdning kontra at tv er "bakgrunnsstøy".

Mine to yngste slet med favorittside.
Fikk beskjed av helsepersonell, som helsesykepeier og fysioterapaut å bruke bl. a tv'n for å rette oppmerksomheten dems riktig vei ift å utjevne favorittsiden.
 
Altså..
Man plasserer ikke en baby i vippestol foran en tv med intensjon at baby skal glo på tv'n.

Men om tv'n surrer i bakgrunnen mens baby leker på gulvet?
Har vanskelig for å tro at folk med klistermerkebaby tar fri fra tv'n i 2 år.
Eller når man sitter i stuen og ammer.
Mange babyer har søsken som er en del eldre. De ser på tv innimellom. Med baby i samme rom.

Mener det er forskjell på de tingene, å plassere de med hensikt i at tv er underholdning kontra at tv er "bakgrunnsstøy".

Mine to yngste slet med favorittside.
Fikk beskjed av helsepersonell, som helsesykepeier og fysioterapaut å bruke bl. a tv'n for å rette oppmerksomheten dems riktig vei ift å utjevne favorittsiden.

Akkurat dette med å la TV surre i bakgrunnen syns jeg er litt kjelkete :D Når jeg i utg.pkt vil vente med TV og bekymret for inntrykkene han får, samtidig som vi gjerne vil se litt div. i ny og ne, er han som limt til skjermen når han ser den er på. Super- interessert liksom. Så det nytter ikke ha den på når han er i samme rom uten at han ser på den konstant. Minien her kryper og ruller i alle retninger allerede, blir sint av vippestol mer enn 5 min så vanskelig å få han til å ikke se på mener jeg- om han ikke skal sitte på kjøkkenet alene :p Hva hadde du på TV’n som bakgrunnsstøy? Hvor gamle var de når du begynte med det?​
 
Akkurat dette med å la TV surre i bakgrunnen syns jeg er litt kjelkete :D Når jeg i utg.pkt vil vente med TV og bekymret for inntrykkene han får, samtidig som vi gjerne vil se litt div. i ny og ne, er han som limt til skjermen når han ser den er på. Super- interessert liksom. Så det nytter ikke ha den på når han er i samme rom uten at han ser på den konstant. Minien her kryper og ruller i alle retninger allerede, blir sint av vippestol mer enn 5 min så vanskelig å få han til å ikke se på mener jeg- om han ikke skal sitte på kjøkkenet alene :p Hva hadde du på TV’n som bakgrunnsstøy? Hvor gamle var de når du begynte med det?​

Tvillingene mine var 6 uker da favorittsiden deres ble oppdaget. Så de ble plassert på gulvet strategisk slik at de skulle snu hodet mot tv'n noen minutter her og der gjennom dagen.
De skulle jo ligge mest mulig med hodet til motsatt side av favorittsiden, så ble litt tv.
De er nå 11 mnd og bryr seg ikke om tv'n står på.

Ellers har jeg to eldre barn. De ser på barnetv, barnesanger, jeg kunne sitte å se Grey's mens twinsa lekte på gulvet. (ikke mulig lenger da de er over ALT :p)


Storesøster på 2 år snakker og synger like godt på engelsk som på norsk pga hun elsker engelske barnesanger på YouTube. Hun har lært enormt mye derfra.
Vi snakker ikke engelsk hjemme.

Så.. Alt med måte. Ikke alltid bare negativt med tv.
Men ser jo problemet om din er klistret til tv'n da :p Mine kunne ligge å se litt for så å ikke bry seg, eller leke for seg selv på gulvet og titte opp på tv'n innimellom.
Noen barn er mer opptatt av tv enn andre:p
 
Jeg setter ikke på tv for at babyen skal se. Men han titter nok litt på av og til når storebror ser på barnetv.
 
Her er tvn på hele dagen.. Frøkna på 3mnd sitter innimellom i vippestolen foran tvn og ser på baby TV kanalen i 5-10minutter.. Først og fremst fordi det er den desidert mest effektive måten å få henne til å snu hodet mot høyre :) Ikke noe dårlig samvittighet for det ;)
 
Med førstemann var eg veldig påpasselig med ingen tv, og blei også overrasket over venner der tv sto på på barseltreff osv.
Men har blitt meir avslappet til det no, sjøl om vi fortsatt ikkje har tv på heile dagen (som oftest!) - her begrenses tiden til litt barnetv tid på morgenen om det er tid før skole og til 1-1.5t på kvelden. Og babyen er sammen med resten av familien i dette tidsrommet og ser nok også tv. Ettersom baby er med vil søsken av og til gjerne se en episode baby-barnetv også (alle må dele på å bestemme program) men utover det er det ikkje bevisst tv-titting på baby - det er bare på i samme rom som lek, mating og familiesamvær pågår.

Hadde eg visst om tv-trikset ifm. Favorittside hadde eldstemann sett mye tv, og gjerne unngått avflatningen sin! :wideyed:
 
Setter ofte på tv til min på 7 mnd, jeg. Han elsker pudding tv, ingenting annet.
Jeg får drukket en kopp med varm(!!) kaffe, spist frokost. Så dagene starter ofte med han liggende på gulvet med pudding tv på.
Har også tvskjerm med det i bilen, for å unngå hylgrining. Vi må kjøre bil for å hente/bringe bror i barnehagen, alternativet uten er hylgråt i 40 min t/r. Med tvskjerm og puddingtv ler han og klapper :)

Storebror så nesten aldri på tv som baby og gjør fortsatt ikke det, til tross for at vi ofte satte på til han også. Han kan se i et par minutter så er han ferdig.
 
Back
Topp